2013-01-03, 11:20
Medlem
janepetrines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Vägskatten uppgår till ca 20 miljarder om jag minns rätt. (någon med källa för gärna rätta detta om det inte stämmer)

Resonemanget om att man betalar bränsleskatt tycker jag inte håller då det även skall betala externa kostnader, tex kostnader för olyckor, luftföroreningar etc

Undrar bara i min enfald var i stadsbudgeten man budgeterar för luftföroreningar???
Har en känsla av att dom flesta som här är för trängselskatt ( för att det skall bli mysigare att sitta på uteserveringarna utan bilar till sommaren ) är samma personer som är emot kärnkraft som är en riktigt ren el leveranskälla.
Citera
2013-01-03, 11:33
Avslutad
Hur många röster krävs för en folkomröstning? Jag bor inte ens i Göteborg men skriver gärna under, vilket jävla fulspel av politiker.
Citera
2013-01-03, 11:37
Medlem
viperinos avatar
Lite naivt från göteborgspolitiker att tro att dels att dom får pengarna till Västlänken och att det går att bygga den utan större komplikationer. Följande hinder eller komplikationer återstår:

Västlänken
Glöm dom 20 miljarder som är projekterade. Tunnlar blir oftast mycket dyrare än vad som initialt projekterades. http://www.byggindustrin.com/nyheter/tunnlar-spracker-oftast-budget__8833

Statlig finansiering
Trängselavgiften betalas som en skatt till staten. Det finns inga garantier att den sittande regeringen år 2018 beslutar att medfinansiera Västlänken eller något annat infrastrukturprojekt i Göteborgsregionen.

Administrationskostnader
Kostnaderna för att driva in trängselskatten och underhålla betalstationerna beräknas för närvarande till ca 25 % av det totala inflödet av trängselskatter.
Citera
2013-01-03, 11:38
Medlem
Så som jag förstått det är det väl helt avdragsgillt vid resor till och från arbete?

"Om du reser med egen bil får du även göra avdrag för de faktiska utgifterna för trängselskatt."

http://www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/avdrag/privatarbetsresorfaq/jagkorbiltillmittarbetevilketavdragkanjagfa.5.1001 0ec103545f243e80001517.html

Dessutom är tullarna stängda rätt ofta: "Skatt tas inte ut lördagar, helgdagar, dagar före helgdag eller under juli månad."

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag/trangselskatt/trangselskatt-i-goteborg/

Edit:

Står lite grejer längst ner dock, någon som kan förklara?
Citera
2013-01-03, 11:41
Medlem
roflcores avatar
Jag antar att det inte finns vägar in till centrala Göteborg utan trängselskattskameror?
Citera
2013-01-03, 11:43
Medlem
JacquesCartiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DulceGabbana
LOL! Det kommer ta 30 år innan man ens betalat av investeringen i tullsystemet!
Ibland hjälper det att läsa på:

Det uppskattas att trängselskatten netto kommer ge ca 750 miljoner kronor per år. Investeringen var på ca 1 miljard. Jag får inte det till 30 år iaf. Herr Papaioannou från Vägvalet sa också igår i Studio Ett att det kommer ta ca 1,5 år att tjäna in investeringen. Sedan kan man avveckla systemet utan förlust.

http://www.vagvaletgbg.se/fragor-och-svar/trangselskatten/
Citera
2013-01-03, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spaceistheplace
Hur många röster krävs för en folkomröstning? Jag bor inte ens i Göteborg men skriver gärna under, vilket jävla fulspel av politiker.

Du räknas inte in för du bor inte i Göteborg. Vi har redan tillräckligt med röster 45 000 genom gt.
Citera
2013-01-03, 11:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wvwv
Du räknas inte in för du bor inte i Göteborg. Vi har redan tillräckligt med röster 45 000 genom gt.

Ok. Så det barkar åt omröstning snart?
Citera
2013-01-03, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Precis! Gör man så även på nationell nivå så kan vi rusta upp hela vårt transportnät i hela landet. Hade man inte samlat in 45 tusen namnunderskrifter för att kräva en folkomröstning i denna trängselskattfråga i Göteborg? Vad hände med den?

Nu är det ju inte pengar som rustar upp, utan människor...så för att göra det du vill, så behöver du nog alla dom 400.000 som är arbetslösa idag...inkl. invandrarna...
Citera
2013-01-03, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blifullidag
Ca 1 mil. Cyklar. 35-40 minuter. Nej. Jag avskyr de politiska partierna. Alla. Och människorna som tror det spelar roll vilka de röstar på. Ja, det är bra att ha.

Lata bekväma lyxmänniskor. Ni ska fan betala. Ni förfular stadsbilden begränsar framkomligheten och är i vägen i största allmänhet.

Ok, det övre stycket kommenterar jag inte här.

Lata bekväma lyxmänniskor? Du får tänka på att alla inte har möjlighet att cykla, många är beroende av bilen. Man kan ju lika gärna lägga en cykelskatt på nya cyklar för att finansiera cykelbanor, där kör ju inga bilar. Men jag tror att detta kommer svida för många affärer innanför tullarna, knappt några parkeringar, och hittar man en så är den svindyr. Folk kommer antagligen försöka hitta alternativa butiker. Men det får tiden utvisa.

Jag har generellt inget emot tullarna om det inte varit så att de tar folk som bara vill passera Gbg. Då är det väll bara fritt fram för alla kring kommuner att sätta upp egna tullar.
Citera
2013-01-03, 12:10
Medlem
Bunsofsteels avatar
Sluta klaga, börja överklaga!

Det är ett skattebeslut och går att överklaga.
Om ALLA överklagar besluten VARJE månad kommer administrationen kosta mer än det smakar.

Är vad jag tänker göra, om inget annat som ren symbolhandling.

Min enda motivering varje månad kommer vara "Jag vill inte."

Citera
2013-01-03, 12:10
Medlem
cdxz11s avatar
Kommer även kollektivtrafiken få betala trängelskatt när de passerar tullarna? Även bussar orsakar ju en hel del trängsel så även de borde ju få pröjsa tkr man!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in