Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-03, 10:17
  #373
Medlem
KillarBees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r00p
Om man kollar kartan över alla "tullkameror" så ser det ut som minst 1 finns på E20 stämmer detta? I så fall får dom människor som åker på E20 förbi/genom Göteborg betala?

Ja, tyvärr stämmer det..

Alla svenskregistrerade fordon måste betala..
Citera
2013-01-03, 10:18
  #374
Medlem
janepetrines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Mycket är dom, politikerna, men dumma är dom inte...du behöver inte köra så långt för att det ska bli dyrare än att/om man betalar trängselskatt. Så ekonomiskt så är det ju korkat.

Däremot vore det roligt om något bensinbolag sänkte priset för kunder som på något sätt kan visa att man har kört omvägar för att slippa trängselskatt, och hellre ger dom pengarna till Statoil eller OKQ8.

Dumma är i varje fall vad jag tycker att dom är och inte nog med det, dom lever med en jävla besserwisermentalitet, en uppfattning att dom vet så mycket bättre vad folk vill och behöver , att folket är så jävla dumma att dom inte förstår sitt eget bästa. Dom flesta politiker står bara sig själv närmast.Några jävla lurendrejare är vad dom är.
Citera
2013-01-03, 10:18
  #375
Medlem
r2d2r2d2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r00p
Om man kollar kartan över alla "tullkameror" så ser det ut som minst 1 finns på E20 stämmer detta? I så fall får dom människor som åker på E20 förbi/genom Göteborg betala?

Japp, det får de göra
Citera
2013-01-03, 10:20
  #376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillarBee
Ja, tyvärr stämmer det..

Alla svenskregistrerade fordon måste betala..

vafan vilket skämt! om jag ska till Halmstad ut på E6 varför ska jag betala trängselskatt till Göteborg? Finns ju liksom ingen annan "Normal" väg att ta om man kommer från nordväst eller typ Skaraborg.

Förstår inte logiken i det hela, i så fall får dom väl bygga en Europaväg utanför Göteborg!
Citera
2013-01-03, 10:21
  #377
Medlem
janepetrines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r2d2r2d2
Nu vill inte jag ge ut några tips men det finns pengar att tjäna på smitvägar ja - följden blir förstörda miljöer kring Göteborg och olyckor mellan bil och barn som skall till skolan, äldre människor och cyklister.

Så här blir det när Sveriges mest korrumperade sossar och r*v-slickande folkpartister får härja fritt.....

Glömde du inte nu Miljöpartiet med Kia Andreasson (UrGöteborgaren ) i spetsen.
Citera
2013-01-03, 10:26
  #378
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davvo84
Sen blir man ju arg på att västtrafik är ett monopol, med hutlösa priser. Och ännu mer arg blir man på att inte staten kan finansiera hela paketet åt landets andra stad. Regionen med så mycket industri och med Skandinaviens största hamn. Det verkar saknas lobbyister och förhandlare som bryr sig om Göteborg på riktigt.
Det där sista skriver jag under på. Det kunde politikerna i GBG förhandlat sig till bättre helt klart.

Kollektivtrafiken betalas ju redan till sisådär 75% med skatten. Varför inte göra det till 100% och låt den vara gratis? I Tallin är numera kollektivtrafken gratis:

http://www.dn.se/ekonomi/stockholm-n...ollektivtrafik

Det skulle göra att fler lät bilen stå.
Citera
2013-01-03, 10:27
  #379
Medlem
SMKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Det ska den inte göra eftersom Västlänken är idiotisk och bör skrotas. Ska den ändå byggas får man naturligtvis ta pengarna från den ordinarie skatten vi betalar, förslagsvis kan man i gengäld skära ner lite på de x antal miljarder som varje år spenderas på massinvandringen.


Precis! Gör man så även på nationell nivå så kan vi rusta upp hela vårt transportnät i hela landet. Hade man inte samlat in 45 tusen namnunderskrifter för att kräva en folkomröstning i denna trängselskattfråga i Göteborg? Vad hände med den?
Citera
2013-01-03, 10:31
  #380
Medlem
Blifullidags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trattis
Blir nyfiken, hur långt har du till jobbet? Åker du kollektivt? Hur lång tid tar det? Är du miljöpartist? Har du körkort?
Ca 1 mil. Cyklar. 35-40 minuter. Nej. Jag avskyr de politiska partierna. Alla. Och människorna som tror det spelar roll vilka de röstar på. Ja, det är bra att ha.

Lata bekväma lyxmänniskor. Ni ska fan betala. Ni förfular stadsbilden begränsar framkomligheten och är i vägen i största allmänhet.
Citera
2013-01-03, 10:39
  #381
Medlem
janepetrines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillarBee
Jag förstår inte varför alla kallar det "trängelskatt" det är ju inget skatt.. det är en "trängsel"-tull..

Med tanke på att man måste betala 500kr i förseningsavgift om man missar att betala innan förfallodatumet vilket är sista vardagen två månader efter man passerat en trängeltullskamera ÄVEN om man inte fått en AVI hemskickad..

I och runt Göteborg bor det runt 500000 personer? Vi säger att minst 50,000 passerar tullarna per månad, då är det minst 50,000 olika AVIs som skall skickas ut?

I miljöaspekt: 50,000 räkningar / brev, såvidare man inte har autogiro. Slöseri på papper > miljövänlig?

Hur många kommer dem missa i månaden som tyvärr kommer få denna extra kostnad på ytterliggare 500 svenska riksdaler?

skål!

Man kanske tänker som så att vi bättrar på arbetslöshets statistiken genom att anställa fler Kronofogdar,där kommer ju säkert fler att hamna av en eller annan orsak.
Citera
2013-01-03, 10:55
  #382
Medlem
perrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blifullidag
Jävla fittigt gnäll på bekväma människor med bil. Det är inte synd om er. Har du inte råd att köra nu (??!!) får du ju sälja din bil.
Jävla lipsill.Sen borde bensinen vara dubbelt så dyr som den är idag också.
Jag håller med. För oss som har råd känns det här kanon; pöbeln försvinner från vägarna och trafiken kommer bli mycket smidigare framöver. Större delen av låginkomsttagarna åker väl kollektivt redan och enligt mig borde man höja taxan något så att man blir av med hela det undre segmentet av medelklassen också.
Citera
2013-01-03, 11:07
  #383
Medlem
viperinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perrand
Jag håller med. För oss som har råd känns det här kanon; pöbeln försvinner från vägarna och trafiken kommer bli mycket smidigare framöver. Större delen av låginkomsttagarna åker väl kollektivt redan och enligt mig borde man höja taxan något så att man blir av med hela det undre segmentet av medelklassen också.

Du får sällskap av utländska åkare med fordon som har tekniska brister, t.ex. undermåliga däck.
__________________
Senast redigerad av viperino 2013-01-03 kl. 11:09.
Citera
2013-01-03, 11:12
  #384
Medlem
shutthefuckups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blifullidag
Ca 1 mil. Cyklar. 35-40 minuter. Nej. Jag avskyr de politiska partierna. Alla. Och människorna som tror det spelar roll vilka de röstar på. Ja, det är bra att ha.

Lata bekväma lyxmänniskor. Ni ska fan betala. Ni förfular stadsbilden begränsar framkomligheten och är i vägen i största allmänhet.
kom gärna igen på det här forumet när du själv blir beroende av bilen. Alla som arbetar i sverige betalar redan en av världens högsta skatter, det är upp till våra förtroendevalda politiker att sedan hushålla med de resurserna som finns. de ska definitivt inte införa extraskatter som tex trängselskatten för att de har misslyckats med den ekonomiska politiken. räcker inte pengarna, skär ner på något som inte är nödvändigt tex import av yrkeskriminella, politikerpensioner, byråkrattjänster, kulturarbetare mm mm mm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback