2013-03-19, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Nja, tar man t ex lunchrestaurangerna i stan som exempel så har deras dagskassor sjunkit med runt 20-30%.

Vem tar bilen i stan eller till stan för att äta lunch på lunchrestaurang? Ingen gör det. Dina siffror är således felaktiga.
Citera
2013-03-19, 18:12
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Så du menar att så många åker utifrån in i GBG för äta lunch? Och att de tar bilen dit? Och betalar 30 spänn i bensin och 30 spänn för att parkera och 80 spänn för maten, och de låter sig hindras av 8 kr i tull? Njae... De flesta som jobbar åker dessutom tillsammans på lunch, så om de är fyra i bilen blir de 2 kr per skalle... Lika troligt att de slutar köpa en plastkasse på COOP att bära sina varor i.

Din pappskalle. De flesta lunchresor sker inom staden av folk som jobbar där. Nu är läget så att en hel del blivit tvungna att åka kollektivt. Detta innebär att det finns färre bilar tillgängliga för lunchresor på vilken given arbetsplats som helst (ja, tro det eller ej men folk åker iväg en bit för att komma bort från samma gamla tråkiga lunch i kvarteret). Detta innebär att möjligheten att åka iväg på lunch är mycket mindre.

Frågor som dyker upp:

"Varför skall jag köra varje gång då jag är den enda som har bil?".
"Varför skall jag betala 16 spänn i tull för att åka iväg på en lunch?".
"Jag vill inte vara snål och begära in pengar av mina kollegor".

Resultatet blir: INGA LUNCHRESOR.

Tror du mig inte? Prova att skaffa ett jobb.

Bra för Ali på hörnet som serverar dagens, dåligt för övriga finare restauranger som de flesta åker långt för att besöka.

.. och då ska vi inte ens börja diskutera inköp som kräver bil på luncher och eftermiddagar.
Citera
2013-03-19, 19:18
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megafailure
Din pappskalle. De flesta lunchresor sker inom staden av folk som jobbar där. Nu är läget så att en hel del blivit tvungna att åka kollektivt. Detta innebär att det finns färre bilar tillgängliga för lunchresor på vilken given arbetsplats som helst (ja, tro det eller ej men folk åker iväg en bit för att komma bort från samma gamla tråkiga lunch i kvarteret). Detta innebär att möjligheten att åka iväg på lunch är mycket mindre.

Frågor som dyker upp:

Bra för Ali på hörnet som serverar dagens, dåligt för övriga finare restauranger som de flesta åker långt för att besöka.

.. och då ska vi inte ens börja diskutera inköp som kräver bil på luncher och eftermiddagar.

Pappskalle. Att jag förmodligen hade mitt första jobb när du ännu sög på tumme hör inte hit, så låt oss lämna det därhän. Att du inte alls bemöter mina argument utan istället motsäger dig själv är allvarligare.

De flesta lunchresor sker inom staden av de som jobbar där? Varför skall de passera några tullar på lunchen?

Inte nog med bilar för att kunna åka på lunch? De som lämnat bilen hemma för att de inte tycker sig ha råd att betala tull på morgonen lär inte heller ha råd att parkera bilen under dagen.

16 kronor för att äta lunch? Har man råd att ta en lunch längre än en timme så har man nog råd med den extra slanten.

Bra för Ali på hörnet men dåligt för finare restauranger? Så de som inte har råd att betala 8 kronor äter på finare restauranger?

Hör du själv hur motsägelsefullt det låter? Megafailure?!?
Citera
2013-03-19, 19:55
Medlem
Många har mycket mindre pengar numera att handla lunch för. Det kan ha med saken att göra.
Citera
2013-03-19, 20:42
Medlem
Burt.Harbinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Hur förklarar du nedgången då?

Jag röstar på matdosor för att ha råd med häxskatten
Citera
2013-03-19, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Vem tar bilen i stan eller till stan för att äta lunch på lunchrestaurang? Ingen gör det. Dina siffror är således felaktiga.

Det var ganska vanligt att vi åkte från Volvo in till stan för lunch tidigare. Numera äter vi på Emmas precis utanför eller ibland någonstans på torslanda men det är helt klart mer sällan än tidigare. Som med allt annat behövs det inte så mycket för att ändra ett vardagsbeteende om det finns alterntiv.
Citera
2013-03-19, 22:23
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Frågor som dyker upp:

Du antyder ju att det totala antalet luncher i stan inte har minskat, bara att folk äter på annan plats. Så Hagabadets överflödiga kockar får väl söka jobb hos Ali.

Fast det kan givetvis vara så att folk tar med sig matlåda oftare, jag vet inte.

Någon tomte antydde tidigare att 30 lunchgäster av 130 skulle vara en tredjedel, det stämmer inte. Det är lite mindre än en fjärdedel.

För övrigt är det väl lysande att diverse puckon i stadens periferi handlar där de bor/jobbar istället för att köra omvägar in till centrum? Men glöm inte att det mångkulturella Frölunda Torg, liksom Sisjön, faktiskt ligger i den socialfascistiska kommunen Göteborg.
Citera
2013-03-19, 23:02
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Valt bort bilverkstad i den förbjudna zonen nu. Ca 6000 SEK/år läggs nu i en kranskommun istället. Ser det som en plikt att hålla nere mina inköp även i Göteborgs kommun generellt. Än så länge är det dock inte helt genomförbart då vissa favoritbutiker finns i centrum. Men det är nog bara en tidsfråga tills dom har flyttat ut också.

Har sedan januari inte lagt en enda krona i zonen. Letar alternativ inför vårkollektionsinköpen, vill gärna välja bort centrum. Kungsmässan är en favorit t.ex.

Finns det bilverkstäder innerstaden?
Citera
2013-03-19, 23:30
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Så du menar att så många åker utifrån in i GBG för äta lunch? Och att de tar bilen dit? Och betalar 30 spänn i bensin och 30 spänn för att parkera och 80 spänn för maten, och de låter sig hindras av 8 kr i tull? Njae... De flesta som jobbar åker dessutom tillsammans på lunch, så om de är fyra i bilen blir de 2 kr per skalle... Lika troligt att de slutar köpa en plastkasse på COOP att bära sina varor i.

Du utgår felaktigt från att alla tar bilen ut från staden för att äta lunch. Många har flexibla arbetsplatser och har lunchen som samlingspunkt och åkte förr en bit till den gemensamma lunschen med sina kollegor. Detta straffas nu. Var tror du alla kringfarande hantverkare eller andra som i arbetet far runt i staden väljer att förlägga sin lunch? Inte f-n drar de in till stadskärnan och tittar på klockan för att hinna ta sin lunch inom 60 minuter för att slippa betala en ny tull.

De äter helt enkelt i den zon där de kan ta en lunch utan att snegla på klockan och då troligen i den zon där de avser tillbringa efter sin lunch. De som förr hade lunch halvcentralt för att umgås mellan kollegor avstår nu från att samlas utan tar sin lunch i respektive ytterområde. Det finns bra matställen även utanför stadskärnan men få väljer väl att åka till och från Hisingen idag för att ta lunch utan stannar där de är. Detta drabbar främst centrum. Detta eftersom om två kollegor ska ha en gemensam lunch så väljer de inte att båda åka till centrum utan en åker till den andre och sparar då in en trängselskatt.

På sikt kanske det inte blir kvar många matställen i stadskärnan utan du får ta din bil till attt åka ut från staden för att äta?

Detta av rent djävulskap eftersom vi inte vill spendera en krona i "straffområdet"...VI VILL INTE......UTAN RÖSTAR MED HJULEN. Dessutom minskar vi "trängseln" i innerstaden. Var inte det avsikten med skatten? Hur ska du ha det? Du vill ha vår köpkraft men inte att vi ska ta våra fordon som vi har i tjänsten för att köra till centrum?

Det handlar inte om huruvida du har råd eller inte utan att straffa de verksamheter som ligger inom straffområdet och belöna de som ligger utanför och därför på sikt undergräva skatteunderlaget.

Dessutom så segregeras staden ännu mer med tanke på att staden av nödtvång tvingas expandera söderut samtidigt som "arbetskraftsreserverna" i Nordost och andra utanförskapsområden alltmer segregeras eftersom skatten främst drabbar dem när i allt större utsträckning isoleras från de expansiva delarna av Storgöteborg.

Läste att Ericsson på Lindholmen sparkar ett 100 tal främst på Hisingen men Mölndal klarar sig lindrigare och detta borde glädja kommunledningen eftersom de då tvingas söka andra arbtesplatser och då minskar "trängseln" genom TT eller på Älsborgsbron.

Även Astrazeneca i Mölndal väljer att satsa på Mölndal. Trenden är klar och det är att Storgöteborgs tyngdpunkt alltmer förskjuts söderut. Varför då bygga ut infrastrukturen i centrum? Busslinjerna söderifrån går nästan tomma genom innerstaden.

Citat:
Det var den 7 november som Ericsson varslade 1 550 anställda i Sverige, varav 200 i Göteborg på Lindholmen och i Mölndal.

På tisdagen kom slutbeskedet efter förhandlingar mellan facket och företaget. Av de 200 sägs 100 upp, något fler på Lindholmen än i Mölndal, säger Martin Reteike, Unionens klubbordförande på Lindholmen.

http://www.gp.se/ekonomi/1.1434295-100-sags-upp-pa-ericsson-i-goteborg

Nu kan man knappast söka sig till GP:s nätupplaga utan att bombas av reklam från Nordstan.
Varför inte bruka det mångkulturella inslaget där som försäljningsargument? Kungsmässan är fortfarande en välmående oas utan lösdrivande ungdomsgäng
HEHE
Senast redigerad av Rektangel 2013-03-19 kl. 23:58.
Citera
2013-03-20, 00:02
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Bara att låta honom hållas. 2014 sätter vi de rödgröna i opposition och fördubblar vägvalets mandat!

Ni förstår tydligen inte vad som händer i GÖTEBORG. Stan lider av galloperande white-flight och enligt GP röstar ca 5000 barnfamiljer med fötterna varje år och flyttar ut till kranskommunerna. In flyttar studenter (ev. framtida skattebetalare om de väljer att stanna), samt invandrare som varken kan eller vill bidra med skattepengar till kommunen.
Med all säkerhet är det till övervägande del alliansväljare som lämnar staden. Möjligen om SD gör ett kanonval och blir tungan på vågen.
Citera
2013-03-20, 08:14
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Finns det bilverkstäder innerstaden?

Ja för 17, eller inom Zonen menar jag nu.
Senast redigerad av Megafailure 2013-03-20 kl. 08:16.
Citera
2013-03-20, 08:19
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Pappskalle. Att jag förmodligen hade mitt första jobb när du ännu sög på tumme hör inte hit, så låt oss lämna det därhän. Att du inte alls bemöter mina argument utan istället motsäger dig själv är allvarligare.

De flesta lunchresor sker inom staden av de som jobbar där? Varför skall de passera några tullar på lunchen?

Inte nog med bilar för att kunna åka på lunch? De som lämnat bilen hemma för att de inte tycker sig ha råd att betala tull på morgonen lär inte heller ha råd att parkera bilen under dagen.

16 kronor för att äta lunch? Har man råd att ta en lunch längre än en timme så har man nog råd med den extra slanten.

Bra för Ali på hörnet men dåligt för finare restauranger? Så de som inte har råd att betala 8 kronor äter på finare restauranger?

Hör du själv hur motsägelsefullt det låter? Megafailure?!?

Då har du inte koll på hur verkligheten fungerar. Jag kan ta min egen arbetsplats som exempel.

Innan trängselskatt: 2-3 bilresor i veckan till restauranger.
Efter trängselskatt: 1-2 bilresor i månaden till restauranger.

Lunchlådor har fått ett stort uppsving och lokala ali-på-hörnet då.

Totala antalet restaurangbesök har minskat.

Jag vet att det är er kommunisters våta dröm att folk inte ska röra sig hur fläcken och att tillväxt är något ont. Så du behöver nog inte säga mer.

Runka du till dina tullar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in