2013-01-02, 09:03
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Skrattar bäst som skrattar sist.
Citera
2013-01-02, 09:25
Medlem
Grattis alla Göteborgare nu bidrar ni också likt oss i Stockholm till stadskassan!!!
Det var f-n på tiden.....
Citera
2013-01-02, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backafall
Förrutom imorgon (29:e), övermorgon (30:e), nyårsafton (31:e), nyårsdagen och alla kommande helger....

Men han skrev ju "vardagen", du skriver ju bara helgdagar.

Ont
Själv kommer jag att undvika dessa tullar så mycket jag kan, bor dock inte i Gbg men ganska nära. Jävla skit va vi blir straffade hela tiden, inte en krona skall man få behålla. Sedan är det lite lustigt tycker jag att debatten blossade upp lite för ett par månader sedan och GP hade något reportage, då reagerade folk på att man inte kunde passera Gbg utan att betala, trotts att detta varit känt väldigt länge. Hur tänker folk?

En annan sak, skulle tex Mölndal kunna sätta upp egna tullar på motorvägen för att finansiera sina vägar? Eller hur beslutas det vem som skall drabbas av detta elände?
Citera
2013-01-02, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Ja, men så är det nog. Du verkar vara en riktigt smart människa med koll på din omvärld.
Eller så är det så att ju fler vi är desto större blir underlaget att bygga bra vägar och kollektivtrafik?
Kanske finns en anledning till att större städer har bättre och mer tillgänglig infrastruktur än mindre städer?

OnT: Håll dina murkna mörkbruna åsikter utanför, denna tråd ska inte handla om invandring utan om trängselskatter i Göteborg.

Resurser fördelas om i stadsbudgeten, precis som man gör i ett företag när man vill satsa på något. Reinfelt vill satsa på invandring, förr satsade man på infrastruktur.

Funderar på varför staten själva inte har råd att finansiera vår infrastruktur längre.
Senast redigerad av koolers 2013-01-02 kl. 09:52.
Citera
2013-01-02, 10:32
Medlem
inevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogre
Just det, det kommer att kosta. Du kan nog svänga av i Partille mot Landvetter och sedan köra mot Hällesåker och därigenom slippa avgiften.

Då kostar troligen omvägen mer i bränsle än vad avgiften gör dock
Citera
2013-01-02, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inevah
Då kostar troligen omvägen mer i bränsle än vad avgiften gör dock
Nja, enligt Google maps skiljer det bara 7 kilometer att köra genom skogen över Härskogen jämfört med att köra genom Göteborg. Tidsmässigt däremot skilde det en halvtimma.
Citera
2013-01-02, 12:38
Medlem
Dragontail7s avatar
Jag får betala när jag ska köra ut till hästen...jag kör från Frölunda ut över älvsborgsbron och där efter ut till säve. Dvs jag får betala för att åka till landet när jag inte ens åker mot stan. Förjävligt.
Citera
2013-01-02, 12:54
Medlem
ChristianXs avatar
En tänkbar lösning har ju varit att någon driftig person skapar en webbsida där man kan välja en göteborgspolitiker och sedan printa ut dennes nummerskylt i naturligt format och sätta över sina egna skyltar. Sedan är det bara att ut och åka å det vildaste.

Men - så får man naturligtvis inte göra.
Citera
2013-01-02, 13:19
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pongo
bor ju inte i gbg, men tycker fan det är fantastiskt att man skall behöva betala på E-vägar när man bara skall passera på väg till exempelvis E6 söderut. Om man kommer från Oslo och skall till Malmö eller liknande så är det betalingen också kan jag tänka mig.
hur många väljer inte typ E4 när man kommer norrifrån, ist för att ta vägen e20 e6 som kommer säkert många styra e4 ist.

detta är ju helkonstigt... hade fan inte sagt något om det var betalning på avfarter in till gbg men fan inte evägarna...
hoppas verkligen de som är stentuffa nu, när det kommer till valen senare att de gör slag i saken, men det blir nog som vanligt... inget händer vid nästa val..

edit. hhur kör man då om man kommer från oslo?

Detta kan ju inte vara sant jag betalar ju för helvete vägskatt för att köra på Europavägen genom göteborg, då kan väl snart varanda håla med en motorväg eller landsväga ha avgift om man kör förbi???

Stämmer det att man får betala bara för att köra på E6an kommer jag genast att skaffa såna vändbara skyltar som vänder undan skylten på fram och bakskylten även om det är olagligt, det är fan olagligt att kalla det trängselskatter när man bara ska köra på en europaväg fy helvete och inte är det röstat om iheller, jävla politiker jävlar.hoppas de får ingen vad de gjort.
Citera
2013-01-02, 13:48
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan
Detta kan ju inte vara sant jag betalar ju för helvete vägskatt för att köra på Europavägen genom göteborg, då kan väl snart varanda håla med en motorväg eller landsväga ha avgift om man kör förbi???

Stämmer det att man får betala bara för att köra på E6an kommer jag genast att skaffa såna vändbara skyltar som vänder undan skylten på fram och bakskylten även om det är olagligt, det är fan olagligt att kalla det trängselskatter när man bara ska köra på en europaväg fy helvete och inte är det röstat om iheller, jävla politiker jävlar.hoppas de får ingen vad de gjort.
Det är sant. Det går inte att passera Göteborg på E6/E20 utan att betala. Det är det som är själva grejen, man har sett till att det inte går att välja någon annan väg. Skillnaden är att i Stockholm så är det innerstan som är belagd med skatt och man kan slippa den genom att passera på lederna. Det går inte här.
Citera
2013-01-02, 13:57
Medlem
JacquesCartiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det är sant. Det går inte att passera Göteborg på E6/E20 utan att betala. Det är det som är själva grejen, man har sett till att det inte går att välja någon annan väg. Skillnaden är att i Stockholm så är det innerstan som är belagd med skatt och man kan slippa den genom att passera på lederna. Det går inte här.
Japp, bedrövligt är vad det är. Och inte heller kan man passera stan på västsidan eftersom Älvsborgsbron också är avgiftsbelagd. Idiotiskt.
Citera
2013-01-02, 14:00
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX

då förstår jag inte poängen med att betala vägskatt om man inte kan ta sig ovanför götebort på västsidan utan att betala trängselavgifter i göteborg.

Tycker det är fel och på gränsen till svinaktigt. Kan ta även om det är fel i en liten skitstad som götebort att de tar en avgift för de som kör inne i centrum men vafan bara man ska använda en europaväg som är skattad 10gånger om så ska man ändå betala trängselavgifter,

Jaja spelar ingen roll som vanligt så gör fega svenskar ingeting utan betalar och jag bor ändå inte nära göteborg men det är principen-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in