5 137 besökare online
856 419 medlemmar • 45 796 403 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur
Svara på ämne
Ämnesverktyg
biltullgbg
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Varför är inte SD något alternativ? Tycker det mesta i deras politik är låter rätt sunt ändå.

Visst, vissa delar kan jag hålla med dom i, dom är inte helt fel, men stora delar av deras politik delar jag inte, ska se nästa val och läsa deras program så kanske jag ändrar mig. För när man följt debatter etc. så har dom faktiskt sagt en hel del bra saker.

itwasfree
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rainmaniamwhat
Funderar på att slå sönder så många kameror jag kan eller måla över dem... Sprängdeg? :/

Verkar som de blivit skrämda

Citat:
Väktare skall skydda betalstationerna i Göteborg mot sabotage dagarna innan trängselskatten införs.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....onerna-skyddas

sm910dif
Medlem
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree

Väktarbevakning kring nyår, ingen kameraövervakning. Barnlek att dra dit med järnrör någon annan natt och bara slå sönder skiten när ingen är ute. Tror det blir problem att banka mer än 1-2 stycken samma natt dock såklart, framförallt de mer centrala, av naturliga skäl. Och efter första förstörelsen lär såklart bevakning på de andra insättas.

Vastsvensken
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
Tyvärr är det självförvållat. Vi har fått de politiker vi röstade på.
Vad sägs om en Svensk aktion? Knyt näven i fickan, ta en bild på den och lägg upp på facebook

Det närmaste man kommer nu är väl GT's namninsamling...
http://www.expressen.se/gt/goteborga...-fin-julklapp/
http://extra.expressen.se/pdf/GT-talong.pdf
Jag har skrivit under och skickat in.
Hösten 2014 finns chansen att rösta på nåt annat parti, eller kanske göra strykningar på valsedlar för att få bort enskilda politiker.
Fast då är trängselskatten redan här, och risk att folk har vant sig vid det.
Hörde om detta på radion i veckan och någon deltagare där sade att denna insamlig inte kommer att göra någon nytta för att om man skall ha en folkomröstning så skall beslutet man skall rösta om tagits av kommunen, i detta fallet om trängselskatter i Göteborg har tagits av regeringen eftersom det bara är regeringen som ta beslut ang. dessa skatter. I annat fall så är bara en namninsamling bara "rådgivande" dvs inte beslutande så kommunens politiker bestämmer om man skall rösta om denna fråga vilket aldrig kommer att ske i denna fråga. Som någon ringde in och sade" Det är bara att dra ner byxorna och böja sig fram och ta emot" Någon folkomröstning kommer ALDRIG att ske i Göteborg om denna fråga.

fiskarn82
Medlem
Någon som prövat denna http://www.potatisgris.se/ i Stockholm kanske?
Är riktigt sugen om den nu funkar!? Bor själv i Gbg och tycker det är vansinne det dem håller på med!!

/Fiskarn

itwasfree
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastsvensken
Någon folkomröstning kommer ALDRIG att ske i Göteborg om denna fråga.
Tyvärr stämmer det nog. Politikerna vet att flera är emot trängselskatten.
Man vill inte riskera ett bakslag med en omröstning.

Idag var sista vardagen utan trängselskatt

Jeremy.Clarkson
Medlem
Jeremy.Clarksons avatar
I dagens GP skriver någon "expert" på arkitektur, Mark Isitt, om de fantastiska fördelar som bortses när trängselskatten diskuteras. Bland annat att det skulle vara fantastiskt att kunna smutta på en latte utan att se biltrafik omkring sig och hur fantastiskt mycket renare luften blir utan de hemska bilavgaserna. Ursäkta mig, men det här var den mest infantila artikel jag någonsin läst. Halva dravlet ägnas åt att gnälla att nej-sidan har alla argument med statistik och fakta medan ja-sidan tydligen endast har känsloargument. Artikeln verkar för tillfället endast finnas i pappersupplagan, den kanske kommer upp senare under dagen.

Detta verkar vara en trend inom svensk politik, jag kommer osökt att tänka på invandringspolitiken. När siffrorna inte pekar åt rätt håll stoppar man huvudet i sanden och öser ut en massa tomma känsloargument som får informationstagaren att bli helt förvirrad. Det är inte bara ohederligt, det är förkastligt lurendrejeri. Allt för att genomföra reformer helt utan folklig förankring och säkerställa dessa för tiotals år framåt, långt efter dessa politiker behöver stå till svars för konsekvenserna. Det är viktigt att dessa fulspelare exponeras och fördöms offentligt. Jag vet i alla fall hur jag behandlar politiker som bara bryr sig om sig själva, jag krossar dem med stövelklacken.

opticalillusion
Medlem
opticalillusions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Allt färre arbetar och betalar skatt i Göteborg. Så vad skall pengarna komma ifrån? Man måste helt enkelt skaffa sig nya intäckter.
Men folk är också så dumma att de får skylla sig själva. De har tagit stora huslån utan en tanke på livspusslet (transporter, hämta och lämna barn osv). De syns ju på alla agra insändare där folk t.ex. bor i söder och jobbar på hisingen. På sätt ocj vis kan ni fan i mig ha det...ni har själva bäddat er säng.
Så vad är din lösning då, att bo på/utanför jobbet?
Hur ska man göra om man måste byta jobb och det då råkar ligga på andra sidan stan, ska man flytta dit då, eller?

De enda som är för trängselskatten är de som slipper att betala den. Jag har pratat med flera som varit positiva där bland annat 2 av dem bor och jobbar i centrum samt 2 som har firma bil där firman bekostar trängselskatten. I mitt arbete så byter jag arbetsplats väldigt ofta och måste ha bilen till och från jobbet, för mig så kommer trängselskatten att kosta ca 6500:- om året...
Senast redigerad av opticalillusion 2012-12-29 kl. 10:20.

jagyer
Medlem
jagyers avatar
Själv går jag nu från att ha varit en av de "närande" till att bli en av de"tärande", dvs jag går över från att ha kört bil till att åka med Västtrafik. Klar sänkning av livskvalitet men vad gör man...
Trängselskatten tillsammans med en sinnessjuk höjning på 76% av P-avgiften vid min arbetsplats gör nästan lika mycket som ett månadskort kostar på Västtrafik (Göteborg++).

Så från att ha lagt närmare 2000kr i månaden (ibland mer) bara i bensinskatt, rakt ner Borgs skattkista, kommer jag nu att utnyttja Västtrafik! Ja, utnyttja! Den finansieras ju bara upp till 50% eller så av avgifter, resten kommer från skatten. Men nu blir det inget mer av det från mig iaf. Å ingen trängselskatt heller tänker jag betala! Jag åker enbart in till city för arbetet, sen snabbt som fan därifrån igen!
Mycket arbete på distans lär det ju bli också.
Kan han sitta där på grönsakstoget och läppja på sin latte, ifred från bilarna, dj*vla Mark Isitt!

fejsetnr1
Medlem
fejsetnr1s avatar
Fy fan alla bara klagar utan att göra något..
Jag själv inräknad.
Ska fan vissa mitt missnöje nästa val iallafall.
Ska rösta på dom som är emot denna fu(/&% skatt....
Sen ska jag tejpa min skylt imorgon både fram o bak.
Vet inte vem som fan ändra en siffra på bilen eller hur länge tejpen suttit där.

tfvbhy9,82
Medlem
tfvbhy9,82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarn82
Någon som prövat denna http://www.potatisgris.se/ i Stockholm kanske?
Är riktigt sugen om den nu funkar!? Bor själv i Gbg och tycker det är vansinne det dem håller på med!!

/Fiskarn

Monterat deras IR-lins på en bil nu. Får se om den lurar kamerorna.
Visst är de rätt dyra, runt 900kr med frakt, men det sparar man ju snabbt in om man åker dagligen.

jagyer
Medlem
jagyers avatar
Men kommer det verkligen fungera i praktiken, att förvränga eller förändra sin reg plåt? Jag menar om man åker samma väg (betalstation) ungefär samma tider varje dag, så efter ett tag kommer väl farbror blå att stå där och spana ... ? Sen är du rökt!

Jag betvivlar inte att det kan fungera med olika typer av "filter" etc, som metod betraktat, vid enstaka tillfällen. Men inte slentrianmässigt använt en längre tid!? Finns det några "case" som bekräftar att metod funkar över tid?
Om det bara går vid enstaka tillfällen kan det ju liksom lika gärna kvitta...

Svara på ämne
Topp Dela »