2013-01-03, 04:02
Medlem
-flame4fame-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zal_zal
Varför ska bara vi bilägare betala för utbyggnad av infrastrukturen?
De som åker kommunalt eller cyklar är ju med hjälpta av det.
Västlänken fattar jag inte alls. Ett svindyrt projekt som inte alls hjälper
oss som kör bil.

Vi som dessutom bor på ElevatorNobody har ingen möjlighet att ta oss från
ön utan att betala. Eller ja... vi kan ta en lång omväg över Kungälv... och det
är ju bra för miljön.
Det är även borttaget ett körfält utanför Nordstan mitt emot
Nisseplatsen. En bussfil där är ju kanonbra idé. Vad är det för fel på de 3 filer
som redan finns där innanför där spårvagnar och bussar redan kör.

Näpp... se till att ta rejält betalt av bilisterna, och låt dem sedan stå i långa
miljövänliga köer så att det tar 30 minuter istället för 5 för att komma fram!
Precis, jag är nog inte den enda som kört mot trafiken där... Dessutom har de tagit bort vänstersvängen om du kommer från Göta Älvbron och kör ner för att ta dig till Nisse. Nu måste man köra rakt fram och trängas i rondellen istället. Kanske en bagatell men men. Även förbi Nisse vid Gamla Ullevi har de gjort om om jag inte minns fel.

Det roliga med detta är att oavsett trängselskatt kommer man i många situationer fortfarande tjäna på att ta bilen, speciellt under tiderna det kostar 8 kr/tim, med tanke på Västtragiks priser.
Citera
2013-01-03, 04:08
Medlem
Davvo84s avatar
Jag har varit tudelad i frågan. Första tanken var att vägavgiften var bra, då den skapar incitament för bilisterna att börja färdas kollektivt. Andra tanken var att det skulle leda till att bara de välbärgade skulle ha råd att köra bil eftersom avgiften är densamma för alla, något jag anser vara negativt.

Sen blir man ju arg på att västtrafik är ett monopol, med hutlösa priser. Och ännu mer arg blir man på att inte staten kan finansiera hela paketet åt landets andra stad. Regionen med så mycket industri och med Skandinaviens största hamn. Det verkar saknas lobbyister och förhandlare som bryr sig om Göteborg på riktigt.

Politiken är så jävla kortsiktig och fler borde visa sitt missnöje, inte bara för att det blir dyrare att åka bil, utanför att satsningar på sjukvård, miljonprogrammsområden mm också uteblir, och till vilken nytta? Sverige är rikare än någonsin.

Nej till avgift, ja till progressiv skatt. Sen är själva idén om en tunnel... Dum.
Citera
2013-01-03, 04:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fliinch
Absolut, man bör successivt dra ner på västtrafik och låta privata aktörer ta över.
Det innebär bland annat att alla subventioner bör dras in så det är möjligt att konkurrera.

Vem ska konkurrera med vem? Utan subventioner så kommer vi få ett ekonomisk system där alla måste betala lika mycket som man får betalt, annars fungerar det inte...och jag gissar att du tjänar rätt bra (på subventionerna, om än inte just dom här) och tror att du ska komma billigar undan...och få mer över..alla (som du) ser att mm betalar orättvist, men ALDRIG at man får betalt orättvist..

Citat:
Kontentan blir, mer pengar till staten, större förluster för samhället i stort.

Staten har ju inga pengar, man födelar om dom, en typ av omfördelning som om vi inte gjorde den skulle innebära att alla tjänade 100%, och betalade 100%.

Människor som du är lika farliga som alla politiker, eftersom ni gjort ideologi av ekonomi, som är matematik. Ni argumenterar mot matematiken. Ni vill att 1+1 skjutna vara 3, och alla har ju faktisk rätt till sin åsikt...
Senast redigerad av AndersJoh 2013-01-03 kl. 05:02.
Citera
2013-01-03, 05:09
Medlem
merkurlis avatar
Har en fråga: säg att jag kommer från e6/e20 söder ifrån. För mig att komma hem så kommer jag först passera vägtullen på Kungsbackaleden e6/e20. Men problemet är det att för att komma hem måste jag sedan lämna trängselskattszonen för att på nytt åka in i den! Bor alltså inom trängselskattszonen, men behöver passera betalstationer tre gånger för att komma hem! Ska jag endast betala för den dyraste stationen, då allt sker inom 60 minuter, eller vilka regler gäller?
Citera
2013-01-03, 05:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Davvo84
Jag har varit tudelad i frågan. Första tanken var att vägavgiften var bra, då den skapar incitament för bilisterna att börja färdas kollektivt.

Det gör det ju inte. Vi fungerar inte så. Människor som har dåligt med pengar TVINGAS kanske...men är det det samhället vi vill ha? Sen har vi ju byggt ett samhälle för bilar, ska alla som har startat en verksamhet (t.ex. en butik) i det samhällsbygget tvingas börja om från början, för att förutsättningarna förändras helt? Och ska vi göra det genom att han går i konkurs, eller skulle vi kunna ha en vuxen diskussion om vad vi behöver göra?

Citat:
Sen blir man ju arg på att västtrafik är ett monopol, med hutlösa priser. Och ännu mer arg blir man på att inte staten kan finansiera hela paketet åt landets andra stad.

För det första, det där med priser är lätt. Människor är bara kapabla att tänka "mer" eller "mindre". I en fungerande ekonomi så måste alla få betalt 100%, och betala 100%. Kommunen eller staten kan inte ha en balanserad ekonomi, om alla enskilda delar av den (vi) är obalanserade.

Du pratar om "regionen". Regionen är ju människor, hur kan du vara förvånad att en region som låter människor bo på gatan, fast vi enligt politierna har haft en positiv utveckling i ekonomin, att den regionen inte bryr sig om människor? Varför ser du det först NU?

Citat:
Det verkar saknas lobbyister och förhandlare som bryr sig om Göteborg på riktigt.

Absolut inte, problemet är att när man kan exkludera människor, så kan man alltid se det Göteborg man vill ha. Kan man blunda för dom hemlösa som sover utanför Operan, så har man såklart inga problem med att man la 100tals miljoner på ett Operahus som ingen använder..
Men det börjar ju inte där, det snarare slutar där, varför såg du inte det här tidigare? För att det inte drabbade dig?

Citat:
Sverige är rikare än någonsin.

Om du väljer att se det så så har du ju just förklarat hur politiker fungerar, utifrån dig själv. Sverige är 9Miljoner invånare, fler är arbetslösa än någonsin, fler är fattiga än "någonsin" (i modern tid) det gör Sverige fattigare än någonsin..om "Sverige" ska vara något..

Citat:
Sen är själva idén om en tunnel... Dum.

Varför? För att det är dyrt?
Senast redigerad av AndersJoh 2013-01-03 kl. 05:29.
Citera
2013-01-03, 05:34
Medlem
kattellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merkurli
Har en fråga: säg att jag kommer från e6/e20 söder ifrån. För mig att komma hem så kommer jag först passera vägtullen på Kungsbackaleden e6/e20. Men problemet är det att för att komma hem måste jag sedan lämna trängselskattszonen för att på nytt åka in i den! Bor alltså inom trängselskattszonen, men behöver passera betalstationer tre gånger för att komma hem! Ska jag endast betala för den dyraste stationen, då allt sker inom 60 minuter, eller vilka regler gäller?

Priset är satt efter vilka tider man passerar tullarna men annars så stämmer det bra det du skrev.
Citera
2013-01-03, 05:44
Medlem
Fliinchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Vem ska konkurrera med vem? Utan subventioner så kommer vi få ett ekonomisk system där alla måste betala lika mycket som man får betalt, annars fungerar det inte...och jag gissar att du tjänar rätt bra (på subventionerna, om än inte just dom här) och tror att du ska komma billigar undan...och få mer över..alla (som du) ser att mm betalar orättvist, men ALDRIG at man får betalt orättvist..

Bara för att jag personligen tjänar på en subvention rättfärdigar det inte stöld.
Om en bussresa till Mölndal inkl skatter kostar 100-150 kr och en taxiresa 100 kr då förstår du väl själv hur otroligt ineffektivt västtrafik är.

Då är det bättre att låta privata aktörer handha kollektivtrafiken och istället direkt hjälpa dem mest utsatta.

Citat:
Staten har ju inga pengar, man fördelar om dom, en typ av omfördelning som om vi inte gjorde den skulle innebära att alla tjänade 100%, och betalade 100%.
Ska man vara helt korrekt så har du rätt i att staten endast fördelar pengar.
Men din jämförelse stämmer inte.
Om jag betalar in 10k i skatt och får tillbaka två kurser i genusvansinne, en Lenin staty samt en bussbiljett till Borås så anser jag inte att det var en bra affär.
Jag har med andra ord inte fått någon valuta för mina pengar.

Citat:
Människor som du är lika farliga som alla politiker, eftersom ni gjort ideologi av ekonomi, som är matematik. Ni argumenterar mot matematiken. Ni vill att 1+1 skjutna vara 3, och alla har ju faktisk rätt till sin åsikt...

Lustigt att du påpekar att jag gjort ideologi av ekonomi och matematik när det just råkar vara mina två huvudämnen.

Jag ser inget fel i att vilja få 1+1=3 när det handlar om ekonomisk tillväxt medan du snarare vill få 1+1=0 bara du själv tjänar på det.

Ett ekonomiskt hållbart system är viktigt, men ideologin är precis lika viktig.

Ett system som är baserat på våld och förtryck är ett dåligt system.
Citera
2013-01-03, 06:23
Bannlyst
Citat:
Bara för att jag personligen tjänar på en subvention rättfärdigar det inte stöld.

Så när man tar pengar från andra, och ger till dig (för det är ju vad subventionen är) så är det okej, men när man tar från dig, och ger till andra, så är det fel?

Citat:
Om en bussresa till Mölndal inkl skatter kostar 100-150 kr och en taxiresa 100 kr då förstår du väl själv hur otroligt ineffektivt västtrafik är.

Ineffektiv? Ekonomin är icke-fungerande, varken mer eller mindre, du kan inte mäta ineffektivitet genom ekonomin. För den som FÅR 100Miljoner för ingenting, så är det ju maximal effektivitet.
Varje enskild ekonomisk transaktion är juett nollsummespel, och effektiviteten blir så att säga 1/1.

För samhället, för ekonomin i stort, så är är effektiviteten maximal när alla betalar, och alla får betalt.

Sen speglar ju inte ekonomin resursanvändningen överhuvudtaget..och när den gör det så är det iaf fel.
När vi använder mest resurser så ger det mest pengar (du vill hela tiden betala mindre, men du vill ändå ha mer betalt, det går inte ihop) och det är fel, samtidigt så är ju det motsatta lika otänkbart, den som använder MINST resurser är ju den som inte gör någonting alls, ska den då få MEST pengar?

För dig är det ju samma resa, som kostar lika mycket. Du tänker då att det är fler som åker, och det borde bli billigare, men det är ju också fler som ska ha betalt, så om 10 personer åker, och Västrafik sysselsätter 10 personer, så är effektiviteten densamma.

Citat:
Då är det bättre att låta privata aktörer handha kollektivtrafiken och istället direkt hjälpa dem mest utsatta..

Så samma människor i ett "privat" AB och samma ekonomiska system, löser problemet
Du skainte hjälpa utsatta människor, du ska låta bli att utsätta dom. Dom vill inte ha din hjälp. Slavägarna i USA tyckte att dom hjälpte människor..

Citat:
Om jag betalar in 10k i skatt och får tillbaka två kurser i genusvansinne, en Lenin staty samt en bussbiljett till Borås så anser jag inte att det var en bra affär.

Nu kretsar ju inte jorden runt dig...tänk om det där är vad jag vill ha för för mina 10k?

Citat:
Jag har med andra ord inte fått någon valuta för mina pengar.

Dina pengar? För att du ska ha pengar, så måste du ha utfört ett arbete som någon vill betala för..börja där istället..

Citat:
Jag ser inget fel i att vilja få 1+1=3.

Det är ju skillnad på att vilja och att kunna...du får inte 1+1 att bli 3 hur gärna du än vill..
Senast redigerad av AndersJoh 2013-01-03 kl. 06:44.
Citera
2013-01-03, 07:21
Medlem
rivaldo2k2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Äntligen får Glenn smaka!!
Undrar om han fortfarande är en "goo gubbe"...

Tänker du på Glenn Hysén så drabbar inte detta honom. Han bor i Linnéstaden, innanför tullarna.
Citera
2013-01-03, 07:22
Medlem
Det är bra för miljön, mindre bilar innne i stan.
Citera
2013-01-03, 07:24
Medlem
[quote=Neksnor]Oj. Funkar inte kollektivtrafiken om man måste åka rakt genom staden mitt i natten? Det var ju vääääldigt dåligt.

Alltså, Volvo är en ganska så stor arbetsplats i Göteborg, där många jobbar skift. Om många jobbar på natten och om det finns behov av bussar, varför är det så konstigt att bussarna går på natten?

För 7-8 år sedan (förhoppningsvis är det bättre idag) bodde jag i centrala Göteborg och jobbade på Volvo på vanlig kontorsarbetstid. Ändå tog bussarna väldigt mycket längre tid än att ta bilen, även om jag inkluderade tiden att hitta boendeparkering på gatan. Bussarna gick dessutom inte på kvällen, vilket funkade dåligt de dagar man oförutsett fick jobba över. Jag hade gärna sluppit ta bilen, just med tanke på problemet med boendeparkering varje dag, men kollektivtrafiken funkade för dåligt och var för dyr.

Borde inte kollektivtrafiken fungera bättre mellan centrum i en halvmiljon-stad och dess största arbetsplats? Jag tycker det!

Som sagt, förhoppningsvis funkar det bättre idag. Fast jag tvivlar...
Citera
2013-01-03, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Vägskatten uppgår till ca 20 miljarder om jag minns rätt. (någon med källa för gärna rätta detta om det inte stämmer)

Resonemanget om att man betalar bränsleskatt tycker jag inte håller då det även skall betala externa kostnader, tex kostnader för olyckor, luftföroreningar etc

Bilismen är sedan decennier tillbaka en duktig kossa som staten kan mjölka efter tycke och smak.

Det existerar redan en slags "olycksskatt". Du kanske minns att det redan 2007 infördes en skatt på trafikförsäkringspremier?

Det hette då att "skatten införs för att regeringen tydligare vill koppla skaderisken till kostnaden att färdas i trafiken".

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/skatter/punktskatter/allapunktskatter/trafikforsakringspremie.4.5910f54e1130bf014dc80003 37.html

För övrigt anser jag att det Västsvenska paketet kan finansieras utan trängselskatter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in