Citat:
Ursprungligen postat av Fliinch
Bara för att jag personligen tjänar på en subvention rättfärdigar det inte stöld.
Så när man tar pengar från andra, och ger till dig (för det är ju vad subventionen är) så är det okej, men när man tar från dig, och ger till andra, så är det fel?
Citat:
Om en bussresa till Mölndal inkl skatter kostar 100-150 kr och en taxiresa 100 kr då förstår du väl själv hur otroligt ineffektivt västtrafik är.
Ineffektiv? Ekonomin är icke-fungerande, varken mer eller mindre, du kan inte mäta ineffektivitet genom ekonomin. För den som FÅR 100Miljoner för ingenting, så är det ju maximal effektivitet.
Varje enskild ekonomisk transaktion är juett nollsummespel, och effektiviteten blir så att säga 1/1.
För samhället, för ekonomin i stort, så är är effektiviteten maximal när alla betalar, och alla får betalt.
Sen speglar ju inte ekonomin resursanvändningen överhuvudtaget..och när den gör det så är det iaf fel.
När vi använder mest resurser så ger det mest pengar (du vill hela tiden betala mindre, men du vill ändå ha mer betalt, det går inte ihop) och det är fel, samtidigt så är ju det motsatta lika otänkbart, den som använder MINST resurser är ju den som inte gör någonting alls, ska den då få MEST pengar?
För dig är det ju samma resa, som kostar lika mycket. Du tänker då att det är fler som åker, och det borde bli billigare, men det är ju också fler som ska ha betalt, så om 10 personer åker, och Västrafik sysselsätter 10 personer, så är effektiviteten densamma.
Citat:
Då är det bättre att låta privata aktörer handha kollektivtrafiken och istället direkt hjälpa dem mest utsatta..
Så samma människor i ett "privat" AB och samma ekonomiska system, löser problemet
Du skainte hjälpa utsatta människor, du ska låta bli att utsätta dom. Dom vill inte ha din hjälp. Slavägarna i USA tyckte att dom hjälpte människor..
Citat:
Om jag betalar in 10k i skatt och får tillbaka två kurser i genusvansinne, en Lenin staty samt en bussbiljett till Borås så anser jag inte att det var en bra affär.
Nu kretsar ju inte jorden runt dig...tänk om det där är vad jag vill ha för för mina 10k?
Citat:
Jag har med andra ord inte fått någon valuta för mina pengar.
Dina pengar? För att du ska ha pengar, så måste du ha utfört ett arbete som någon vill betala för..börja där istället..
Citat:
Jag ser inget fel i att vilja få 1+1=3.
Det är ju skillnad på att vilja och att kunna...du får inte 1+1 att bli 3 hur gärna du än vill..