2013-06-28, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Blir du förvånad? Människan kan ju aldrig någonsin fått godkännt i matematik med dom korkade slutsatserna han gör.....

Piff o Puff ger mej ofta sådan härliga skratt för dom låter som de mest indoktrinerade politiker man kan tänka sej!

Hur vore det om du faktiskt presenterade något som ger dig stöd i det du konkluderar? Visst har du rätt i att jag inte fått godkännt i matematik, fick långt högre betyg än så i alla matematikkurser som lästs.

Citat:
Det är väl skit samma vad du kallar det olika skatterna för! Vi betalar ändå 3-4ggr vad vi får för våra pengar! I motsats till folk som är tvingade att åka kollektivt och betalar inte ens hälften av den faktiska kostnaden! Sedan kan du vända på siffrorna hur faan du vill och du gör ständigt!

Jo jävlar, vad betalar min arbetsgivare i skatter/avgifter och vad betalar jag i inkomstskatt? Dessa summor överstiger (utan att veta dina bränslekostnader) vida dina bränslekostnader.

Personligen så skulle jag ju gärna se sänkt bilskatt etc, men en ännu mer direkt koppling till antalet körda kilometer.

Citat:
Hahaha vet inte om du driver med oss eller vad du sysslar med!
Om konsumenten betalar 18kr för en resa i gbg med buss så får han något som i själva verket kostar ca 37kr..... Jämför det med vad bilisten får tillbaka och kom med ett vettigt svar i stället!
Eller helt enkelt skit i momsen som du nu verkar ha snöat in på totalt! Överbestkattningen kan bara du och övriga tokmuppar inom vänstern och MP tycka vara helt ok samt helt osann....

Fast att göra den distinktionen är ju inte direkt lämplig. En resa (enhetstaxa) kan medföra långt olika faktiska kostnader för i det här fallet Västtrafik. Det är ju uppenbart att en resa = en resa oavsett om den är från grönsakstorget till vasaplatsen eller från Angered till Örgryte.

Citat:
Är det inte konstigt att det bara är du och Henric som tycker så.....
Kanske för att jag orkar hålla på att tjafsa med 2 som förnekar rena fakta!

Vilka fakta har du presenterat så här långt. Det du har lagt fram är en upprepning av känsloargument som saknar vikt i en objektiv granskning.

Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
1.
Nej det är inte konstigt. Att du tror att det bara är jag och henric som tycker såhär visar lite på din intellektuella nivå. Hela detta förslaget stöds av forskare inom området, och av någon anledning tycks du veta bättre än dessa och det bästa du kan komma med är någon snyftartikel från kvällspressen eller dina egna föreställningar som du sedan redovisar som fakta.

2
Till skillnad från dig har jag redovisat relevanta kostnadsposter eller forskningsartiklar som stödjer min tes. Vad är det bästa du har kommit med?

Fast självklart är det ju så att Svensson vet bättre än forskare och andra verksamma inom området transport/trafikteknik. Väntar med spänning på att rörpularen börjar extraknäcka som tandläkare.
Citera
2013-06-28, 13:44
Medlem
Chief Wiggums avatar
Citat:
Lite komiskt med tanke på att du tillhör den som gjort bort dig mest i tråden. - matTematikern

Knappast

Ju fler inlägg du skriver i den här tråden ju mer inser jag att din signatur är sann...
Citera
2013-06-28, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Fast självklart är det ju så att Svensson vet bättre än forskare och andra verksamma inom området transport/trafikteknik. Väntar med spänning på att rörpularen börjar extraknäcka som tandläkare.

Håller du en diskussion med en läkare och en WT så kan man ge sig fan på att få höra långt mycket fler åsikter om hur världen skall styras från WT-personen.
En situation som även är känd som Dunning–Kruger-effekten
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger-effekten

Att man inte köper en snyftartikel från GT (som för övrigt är en partisk tidning i frågan) om att Bauhaus har tappar var fjärde kund. Följs naturligtvis med ett "Du lyssnar inte på fakta", "Du förstår inte" etc

Rimligen bör man istället ställa sig frågan om hur säsongsvariationer spelar in eller om varje kund istället köper 4 ggr så mycket vid varje köptillfälle. Men den polletten lär nog trillar ner hos våra motståndare som bevisligen har "insett verkligheten"
Citera
2013-06-28, 13:57
Medlem
Chief Wiggums avatar
Citat:
Fast skattetrycket sett till drivmedel är runt 55%.
EDIT: Varför nyttjas det minst yteffektiva transportmedlet?

Därför att det är det mest flexibla transportmedlet. Det är hela poängen.

Vi har ingen större platsbrist i Sverige. Varför ska vi välja de mest yteffektiva transportmedlet som samtidigt är det minst flexibla? Ska vi dra järnväg fram till varje hus så att jag kan få min tvättmaskin levererad med tåg?

Vi behöver flexibla transporter.

Om platsbristen är så svår kan vi ju samtidigt straffbeskatta enplanshus, fotbollsplaner, parkeringar, parker och torg
Citera
2013-06-28, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chief Wiggum
Knappast

Ju fler inlägg du skriver i den här tråden ju mer inser jag att din signatur är sann...

Knappast. Okej kom med exempel.
Ja min signatur är sann. Alla motståndare här inne tycks veta så bra men lyckas inte komma med så mycket övertygande argument.
Citera
2013-06-28, 14:03
Medlem
Citat:

Ja vi behöver flexibla transporter för behovet är varierande. Vi behöver fasta transporter när behovet är statiskt.
Citera
2013-06-28, 17:09
Medlem
Citat:
Fast skattetrycket sett till drivmedel är runt 55%.

Återigen, den skatt som de flesta utav oss betalar in för drivmedel är ju betydligt mindre än de skatter som fås in via övrig konsumtion, t.ex. mat och hyror...

Återigen, ett totalt skifte från fossila bränslen till andra drivmedel löser ju inte de följdverkningar som massbilismen för med sig: Trängsel och brist på parkeringar, kaos vid skolor/förskolor pga lata föräldrar som inte kan lämna med cykel eller gå. Allt detta pga en bristande samhällsplanering som tillåter suburban utglesning med stora resbehov som följd. Tack och lov verkar det ju som att fler och fler politiker faktiskt inser att fler vägar och parkeringar inte är en lösning på problemet. För att gå till en något överdriven liknelse:

"Trying to cure congestion with more capacity is like trying to cure obesity by loosening your belt."

Differentierade momssatser är något som blivit vanligare och vanligare. Det handlar ju om att politikerna vill styra viss konsumtion.

Vi brukar väl ändå alltid ange momssatserna som påslagsprocenten på nettopriserna? Normalt så brukar ju de fakturor som man hanterar i vardagen vara nettopriser (eller, egentligen bruttopris men momsen är ju avlyftbar och återfås)...

Kollektivtrafikresenären kan precis som du nämner göra avdrag för kostnader över 10k/år, men vilka årskort har den kostnaden (det intressanta är ju att avdragen för resor direkt är kopplat till SL:s kortpriser). Efter senaste höjningen "tre chipspåsar" så blev grundavdraget 10k istället för 9k helt plötsligt. Bilisten har ju inte särskilt många fler villkor som ska vara uppfyllda, en restidsförkortning på 1h. Vilket konstigt nog alla i den här tråden verkar ha, trots att man bor/verkar i storstadsregionerna.

?

EDIT: Varför nyttjas det minst yteffektiva transportmedlet?

Vad ett skifte från fossila bränslen till andra drivmedel har med diffrentierade momssatser att göra får du gärna förtydliga.

Att den bristande samhällsplaneringen går från att tillåta suburban utglesning till att de facto uppmuntra den via etableringen av VL ser jag inte som positivt.

Att diffrentierade momssatser blir vanligare och vanligare ja, men vad har det med det praxisexempel du hänvisade till att göra?

Enkelt uttryckt nettopris i momssammanhang=pris ex moms.
Bruttopris=pris inkl moms.
Hur konsumenten i gemen skulle kunna lyfta moms och återfå densamma får du hjärtans gärna förklara.

Att kollektivtrafikresenären sällan når upp till 10k per år i kostnader beror ju på att vi skattebetalare är så snälla att vi subventionerar deras konsumtion av kollektivtrafik med i runda slängar 50%.
Nu gällde frågan inte det utan varför ljög du och påstod att de inte fick göra reseavdrag?

Huruvida andra i den här tråden har 1h i tidvinst får de svara för. Jag har aldrig påstått att jag har det.

Vilket sätt ser _DU_ att detta kan lösas på? Frågan är något diffus men om jag utgår från problemet med suburban utglesning så bör politikerna upphöra med den centraliseringsvåg som sveper över landet.
Vi bör sträva efter att bo o jobba med så kort resväg som möjligt.
För att uppnå ovanstående måste det till radikala förändringar av vårt skattesystem där många avdrag får försvinna för att ersättas av ett höjt grundavdrag.
Vad gäller företagen bör många stöd tas bort och ersättas av generellt sänkta arb. avg.

Slutligen jag antar att du menar privatbilismen som det minst yteffektiva.
I mitt fall beror det på att bilen är det överlägset mest tidseffektiva transportsättet (minst 3ggr så effektivt som kollektivtrafiken).
Citera
2013-06-28, 18:16
Medlem
Citat:
Därför att det är det mest flexibla transportmedlet. Det är hela poängen.

Vi har ingen större platsbrist i Sverige. Varför ska vi välja de mest yteffektiva transportmedlet som samtidigt är det minst flexibla? Ska vi dra järnväg fram till varje hus så att jag kan få min tvättmaskin levererad med tåg?

Om platsbristen är så svår kan vi ju samtidigt straffbeskatta enplanshus, fotbollsplaner, parkeringar, parker och torg

Fast det mest flexibla transportmedlet bör ju vara cykel eller att gå. Detta då det inte finns något större behov av parkeringsplatser

Platsbrist har vi i de lägen som vi diskuterar här, centrala innerstadslägen i större städer. Det är inte bara Stockholm/Göteborg/Malmö som har dessa.

Vari ligger problemet att matartransporterna sker längs järnväg för att sista delen ske med mindre distributionsfordon? Så ser det inte ut idag. *Funderar lite på vilken lobbyorganisation som får mest makt av politikerna, åkerinäringen eller tågbolagen*

Var har du enplanshus i större tätorters centrala lägen? Parkeringar på gatumark är vi tack och lov på väg dels ifrån i lika stor utsträckning som tidigare, men även på väg att få en prisdifferentiering som medför att dessa platser inte används för boendeparkering. Det var en hel del gnäll från boende i Hammarby Sjöstad när det området var nytt pga brist på parkeringsplatser, garagen var ju i stort sett tomma...

Citat:
Ursprungligen postat av ullmerkott
Vad ett skifte från fossila bränslen till andra drivmedel har med diffrentierade momssatser att göra får du gärna förtydliga.

Att den bristande samhällsplaneringen går från att tillåta suburban utglesning till att de facto uppmuntra den via etableringen av VL ser jag inte som positivt.

Att diffrentierade momssatser blir vanligare och vanligare ja, men vad har det med det praxisexempel du hänvisade till att göra?

Enkelt uttryckt nettopris i momssammanhang=pris ex moms.
Bruttopris=pris inkl moms.
Hur konsumenten i gemen skulle kunna lyfta moms och återfå densamma får du hjärtans gärna förklara.

Att kollektivtrafikresenären sällan når upp till 10k per år i kostnader beror ju på att vi skattebetalare är så snälla att vi subventionerar deras konsumtion av kollektivtrafik med i runda slängar 50%.
Nu gällde frågan inte det utan varför ljög du och påstod att de inte fick göra reseavdrag?

Huruvida andra i den här tråden har 1h i tidvinst får de svara för. Jag har aldrig påstått att jag har det.

Vilket sätt ser _DU_ att detta kan lösas på? Frågan är något diffus men om jag utgår från problemet med suburban utglesning så bör politikerna upphöra med den centraliseringsvåg som sveper över landet.
Vi bör sträva efter att bo o jobba med så kort resväg som möjligt.
För att uppnå ovanstående måste det till radikala förändringar av vårt skattesystem där många avdrag får försvinna för att ersättas av ett höjt grundavdrag.
Vad gäller företagen bör många stöd tas bort och ersättas av generellt sänkta arb. avg.

Slutligen jag antar att du menar privatbilismen som det minst yteffektiva.
I mitt fall beror det på att bilen är det överlägset mest tidseffektiva transportsättet (minst 3ggr så effektivt som kollektivtrafiken).

Skiftet av drivmedel var endast hörande till argumentationen kring platsbrist, att bilen oavsett drivmedel tar plats i samhället.

Fast vad har samhällsplaneringen gjort med stöd av E45, E6, E20?

Konsumenten i gemen kan sällan lyfta momsen, men de flesta utav oss sitter väl ändå på någon form utav bolag där detta är möjligt? (Momskvittning främst).

Det var ett dumt ordval, det som skulle stått var ju självklart att "få kollektivtrafikresande får göra avdrag".

Det bör väl lösas genom att vi faktiskt bygger *STÄDER* och inte halvperifera förorter hela tiden. Kan inte annat än hålla med dig om att dagens skattesystem är allt annat än välfungerande. Plocka bort en mängd avdrag (t.ex. reseavdragen för att stimulera kortare resor till/från arbete och därmed mer välfungerande infrastruktur).

Vet att jag tidigare lyft in exemplet med Danvikstull, 81% utav resenärer nyttjar 33% av tillgänglig yta, 19% av resenärerna nyttjar 67% utav tillgänglig yta. Dessutom vore det intressant med fler sammanställningar gående/cyklister på de större stråken i Göteborg, t.ex. Avenyn, Ullevigatan, Vasagatan m.fl. Vilka har största ytan och hur är fördelningen mellan trafikslagen?

Har inte nämnt något kring att bilen inte behövs, däremot finns det hos många en syn på bilen som ett tekniskt under som underlättar allt.
Citera
2013-06-29, 15:41
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag tror inte riktigt du har förstått problematiken här. Genom att bara peka på de skatter som enbart är riktade till bilismen blir det ganska lätt att dra slutsatsen - Vad bilister betalar kontra vad de får tillbaka.

Tar du med momsen i den beräkningen bör du således ställa det i relation till någon annan sektor där moms betalas.
Men ok. Låt oss anta att bilismen (med alla skatter) betalar 100 miljarder, och får tillbaka ca 25 miljarder i form av infrastruktur. Detta betyder att bilismen får tillbaka 25% av de betalar.

Konsumenter betalar ca 800 miljarder i skatt.
Du kanske har bättre fakta än jag men jag känner på rak arm inte till att det går tillbaka något direkt till konsumenterna, förutom kanske konsumentombudsmannen. Alltså i praktiken 0%.
Ur detta kan man då knappast anse att bilisterna är överbeskattade i jämförelse med någon annan grupp.
Så du menar bilister inte är konsumenter i övrigt då?
Du kommer ju med de mest idiotiska jämförelser man kan tänka sig.
Äter inte en bilist?
Betalar inte de för kläder mm?

Vad det handlar om är hur jävla mycket det ska få kosta för att tex förortens medborgare ska få livskvalitet de med för det kommer vara de som kommer få stå för minskningen i bilåkandet för att de välbeställda folket från kranskommunerna ska slippa beblandas med pöbeln på vägarna.

Vi som tjänar bra kommer inte minska bilåkandet ett dugg troligen tvärt om, utan det är folk som lever på marginalen och verkligen behöver bilen som ni överger i er samhällsmodell. Ensamstående som nu behöver lägga en timme eller två mer på att åka runt med en värdelös kollektivtrafik som aldrig hur mycket man än försöker kommer vara i närheten av en effektiv trafikplanering för bilisterna.

Det är så jävla cyniskt vidrigt att de som behöver bilen mest för att få ihop livspusslet för de har oförskämdheten att vara fattiga och bor i förorten ska betala för att välbeställda ska få en bättre trafikmiljö och miljömupparna ska kunna springa omkring som några narcissistiska neurotiker på miljökonferenser och bryta sig med att det landet som redan ligget i den absoluta toppen i att ha ett miljövänligt leverne i den industrialiserade världen ska få framstå än mer som bror duktig.

Det är en ren ekonomisk apartheit där livet för medelklassen och överklassen skall premieras till varje pris på fattigas bekostnad.

Det finns ingen godtagbar förklaring alls mer än att det inte skulle drabba fattigt förortsfolk till att man inte bygger en kringled istället.

Då kan du hävda riktiga miljövinster samtidigt som det inte har en socialekonomisk profilering.
Men det är inte intressant över huvud taget.
För det är har aldrig varit frågan ens från början.

Utan vad det handlar om är att sparka på den ekonomiskt och framför allt politiskt svagaste gruppen i samhället. Jag riktigt äcklas över hur cynisk folk som du kan vara på andras bekostnad.
Senast redigerad av MeanME 2013-06-29 kl. 15:50.
Citera
2013-06-29, 16:12
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Äter inte en bilist?

Vad det handlar om är hur jävla mycket det ska få kosta för att tex förortens medborgare ska få livskvalitet de med för det kommer vara de som kommer få stå för minskningen i bilåkandet för att de välbeställda folket från kranskommunerna ska slippa beblandas med pöbeln på vägarna.

Vi som tjänar bra kommer inte minska bilåkandet ett dugg troligen tvärt om, utan det är folk som lever på marginalen och verkligen behöver bilen som ni överger i er samhällsmodell. Ensamstående som nu behöver lägga en timme eller två mer på att åka runt med en värdelös kollektivtrafik som aldrig hur mycket man än försöker kommer vara i närheten av en effektiv trafikplanering för bilisterna.

Det är så jävla cyniskt vidrigt att de som behöver bilen mest för att få ihop livspusslet för de har oförskämdheten att vara fattiga och bor i förorten ska betala för att välbeställda ska få en bättre trafikmiljö och miljömupparna ska kunna springa omkring som några narcissistiska neurotiker på miljökonferenser och bryta sig med att det landet som redan ligget i den absoluta toppen i att ha ett miljövänligt leverne i den industrialiserade världen ska få framstå än mer som bror duktig.

Det är en ren ekonomisk apartheit där livet för medelklassen och överklassen skall premieras till varje pris på fattigas bekostnad.

Det finns ingen godtagbar förklaring alls mer än att det inte skulle drabba fattigt förortsfolk till att man inte bygger en kringled istället.

Då kan du hävda riktiga miljövinster samtidigt som det inte har en socialekonomisk profilering.

Utan vad det handlar om är att sparka på den ekonomiskt och framför allt politiskt svagaste gruppen i samhället. Jag riktigt äcklas över hur cynisk folk som du kan vara på andras bekostnad.
Jag hade gärna sett en en lösning där bilinnehav var relativt billigt och där bilanvändande var relativt dyrt och på något sätt kopplat till brukarens ekonomiska styrka, men det tror jag inte kommer ske i det här landet.
Har du något förslag på hur man kan göra för att minska bilåkandet?
Citera
2013-06-29, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Äter inte en bilist?

Nej jag har aldrig hävdat att bilister inte är konsumenter som varken äter eller köper kläder. I diskussionen har det hela tiden hävdats att bilister är överbeskattade då div energiskatter och moms överstiger det man får tillbaka i form av infrastruktursatsningar. För att ställa detta i kontrast till något bad jag om en liknande jämförelse ställd mot en annan grupp.
Om du köper bensin anser din sida att det är adekvat att konstatera att ni överbeskattas. Men om ni köper något annat så är ni av någon anledning inte överbeskattade. Något ingen har kunnat förklara såhär långt.

Gällande din diskussion rörande mindre välbeställda människors livskvalitet så måste jag fråga dig vad ditt alternativ är? Är det ett samhälle där alla skall ha bil för att kunna röra sig? Som i tex USA?

Om detta är din idé att så skall bli fallet. Hur har du tänkt dig att problemet med den växande biltrafiken skall lösas?

Din sida kommer med massa påståenden rörande hur saker inte skall göras. Men ni presenterar aldrig en lösning som möter de problemen vi står inför som rör transporter. Upp till bevis nu.
Citera
2013-06-29, 23:14
Bannlyst
Citat:
1.
Nej det är inte konstigt. Att du tror att det bara är jag och henric som tycker såhär visar lite på din intellektuella nivå. Hela detta förslaget stöds av forskare inom området, och av någon anledning tycks du veta bättre än dessa och det bästa du kan komma med är någon snyftartikel från kvällspressen eller dina egna föreställningar som du sedan redovisar som fakta.

2
Till skillnad från dig har jag redovisat relevanta kostnadsposter eller forskningsartiklar som stödjer min tes. Vad är det bästa du har kommit med?

Visst är det jävligt skumt då att 99% i den här tråden inte tycker som ni...

Kan du inte presentera dom siffrorna som du håller inne med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in