2013-05-26, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Lastbilstrafiken har alltid nått Volvo på morgonen för avlastning och detta i alla tider och är inte relaterat till TS. Produktionen och avlastningen påbörjas nämligen då,

Vilken lastbil vill nå Volvo på eftermiddagen och stå där till nästa dag för att bli lossad? Bättre då att köra så att man når destinationen på morgonen när truckförarna direkt lossar din last och kan vända.

Visa nu att du har en viss IQ..

....Den lastbilen som kör gods som används på kvällsskiftet

För det andra så är det inte så att ALLA lastilar kör till volvo på morgonen.
Det hade inneburit:
-Flaskhalsar i inpassering och lossning
-Överskottsinventarier så man strävar efter att ha maerialet Just in time
- Ökad kostnad för distribution då natt chaufförer är dyra än dag chaufförer.

Ärligt talet, vet du något om det du säger eller sitter du bara och gissar efter vad som låter bra i ditt huvud?
Citera
2013-05-26, 23:33
Medlem
Gene Wilders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Men det var då fan. TS och miljöbil var 2 olika diskussioner.
Jag har aldrig påstått att någon köper en miljöbil pga TS. Du frågade om styrmedel i samband med diskussionen om gratisparkering för miljöbilar. På frågan vilka det var dom DÄR styrdes sa jag att de som styrs av var personer som planerar att köpa ny bil och där gratisparkering blir ett incitament till att skaffa miljöbil. - Alltså inget att göra med TS:

Då missförstod vi varandra, jag syftade på vilka som är föremål för TS och inte något med miljöbilar alls, jag tyckte det framgick av min frågeställning. När detta är klargjort kan du alltid svara på de frågor jag ställde om vilka du tror är de som med störst sannolikhet ställer bilen och drabbas hårdast av skatten.
Citera
2013-05-26, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gene Wilder
Då missförstod vi varandra, jag syftade på vilka som är föremål för TS och inte något med miljöbilar alls, jag tyckte det framgick av min frågeställning. När detta är klargjort kan du alltid svara på de frågor jag ställde om vilka du tror är de som med störst sannolikhet ställer bilen och drabbas hårdast av skatten.

Ok vad bra

På kort sikt tror jag att fler ställer bilen och onödiga resor uteblir, samt att fler resor blir mer planerade. De som drabbas hårdast är de som får betala mest. Hittar inte statistiken nu men ca 1-2% betalade mer än 800kr/månad. Vilken som är denna grupp har jag ingen aning om. Kanske någon har har råd att använda bilen mycket.

På lång sikt kommer fler att gå över till kollektiva medel. Och tjäna på det hela.
Citera
2013-05-27, 00:30
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Med erfarenhet som just leveransbevakare på Volvo så vet jag att detta är skitsnack. Nästan allt gods når Volvo via lastbil förutom då motorer från Skövde samt en del annat gods som når Volvo via hamnen från främst Rotterdam. Den absoluta huvuddelen av gods kommer via lastbil och det är inte realistiskt att ersätta detta med tåg eftersom man då får lasta om godset. Ofta två gånger.

Dessutom kan man inte lokalisera och ta ut enstaka pallar utifall man måste ge gods förtur p g a bristsituationer vid produktionen. Vid lastbilstranporter är det annat eftersom du då vid TX-porten kan ge en given lastbil i pipeline med det aktuella godset förtur vid avlastning alternativt beställa gods med expressfart från underleverantören om denne finns i närområdet. Volvo har hela avdelningar som inte gör annat än håller reda på gods.

I övrigt så kan mycket gods tranporteras via lastbil (även taxi) och godset anländer samma dag eftersom lastbilar är flexibla och Volvo får styckegodset från lokala underleverantörer samma dag. Detta även om godset vid expressleverans inte ens är producerat hos underleverantören.

I annat fall kan Volvo få gods inom två dagar via lastbil även om leverantören så håller till i södra Europa men i annat fall via flyg. I de fallen är tåg inget alternativ. I annat fall kan produktionen låna från RA (reservdelslagret) tills expressleveransen anländer.

Denna flexibilitet kan aldrig tåg ersätta annat än om man har ett utbyggt nätverk av dubbla leverantörer som visserligen Volvo har för att komplettera vid dessa situationer. I de fall de är ekonomiskt försvarbart med tågtransporter återstår då motorer som betingar ett stort ekonomiskt värde samt att man slipper lasta om godset utan att de går direkt från prodiktionsbana till produktionsbana.

Lastbilen är här för att stanna. Även om man ibland hånfullt påstår detsamma om just tågtrafiken.
Men visst vore det väl skönt om Volvo slapp använda så mycket taxi för att kompensera dålig leveransprecision? Sedan är det ju också intressant hur mycket leveranser Volvo (både AB & PV) har som inte ska till Torslanda utan från Torslanda, eller till/från hamnen från annan anläggning. Det nämnde du aldrig. Men eftersom du anser dig veta får jag väl utgå från att det inte existerar.
Citat:
Göta Älvbron kan man nästan spränga bort utan att ersätta den med någon ny bro. Det är främst en reservbro och brukas främst som cykelbana av lokalbefolkningen eller av bilister utifall Älvsborgsbron eller TT tillfälligt skulle bli blockerad och kan inte bära tung trafik. På vilket sätt har näringslivet nytta av denna bro som främst hindrar sjöfarten? Allt detta för att det råkar gå en spårvagnslinje på bron samt har en cykelbana? Nåväl....ganska få cyklister när jag tänker efter. När såg man en blatte cykla runt i innerstaden senast? De tar spårvagnen.

Poängen skulle i så fall vara om vi utlokaliserar en del av den kommunala förvaltningen till Hisingen. De kan cykla...

Denna spårvagnslinje förbinder utanförskapsområden med centrum och uppmuntrar den kollektivburna mångkulturen från utanförskapsområden att fördriva tiden i Nordstaden och inget annat. Den spårvagnslinje där Elin Krantz mötte sitt öde.

Få arbetspendlare tar denna bro eftersom den förbinder just centrum med Hisingen och inte som TT och Älvsborgsbron brukas för fjärrtrafik och arbetspendling av den bilburna medelklassen som far runt centrum på trafiklederna till sina arbetsplatser på Volvo och hamnen.

En lokal bro främst för den kollektivburna mångkulturen när de vill besöka Nordstan. Besöka säger jag eftersom de knappast består av de mest köpstarka grupperna i staden. Jag tror nästan staden vinner mer på att helt ta bort bron än att ersätta denna med en ny.

Ersätt denna trafik med en färja som tar cyklar och problemet är löst. Vill politikerna inte ha trängsel från privatbilister i centrum så kan vi ta bort bron helt och hållet. Den har spelat ut sin roll.

Spräng bron...!!
Det passerar över 100 bussar och spårvagnar i timmen i varje riktning över den bron, några, men långt ifrån alla, går till Temperaturgatan. Ska de fordonen simma?
Citera
2013-05-27, 08:14
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
....Den lastbilen som kör gods som används på kvällsskiftet

För det andra så är det inte så att ALLA lastilar kör till volvo på morgonen.
Det hade inneburit:
-Flaskhalsar i inpassering och lossning
-Överskottsinventarier så man strävar efter att ha maerialet Just in time
- Ökad kostnad för distribution då natt chaufförer är dyra än dag chaufförer.

Ärligt talet, vet du något om det du säger eller sitter du bara och gissar efter vad som låter bra i ditt huvud?

Huvudelen lossas på förmiddagen och så har det alltid varit förutom de "just in time" leveranser som kör skrymmande detaljer i "spårvagnstrafik"....Denna trafik passerar inte godsmottagningen. Naturligvis anländer det även lastbilar på eftermiddagen och då ofta långväga eller via hamnen där det omlastats under förmiddagen. Lastbilar som anländer sent och deras lass får ofta i större utsträckning stå över natten. Ofta långväga lass.

Allt gods lämpar sig inte för "just in time" såsom skruvar och plastbrickor etc som är snabbt och billigt att tillverka och ryms i en enkel K4 pall. En pall som kanske räcker nån månad. Mycket gods hör till denna kategori. FinnvedenBulten AB.

De flesta vill bli lossade så fort som möjligt och kapaciteten att lossa finns främst på dagtid då de flesta truckförare jobbar. Detta därför att det är dyrt att ha truckförare att lossa på kvällar och nätter bara för att fylla på lagret. Expressgods lossas naturligvis direkt och just därför har Volvo truckförare även kvällstid förutom det som direkt ska in i produktionen.

Volvo får sina golvmattor via Galliker (Schwiez) och detta körs i "just in time" genom Europa eftersom dessa är skrymmande och tar stor plats samt finns i flera varianter såsom höger eller vänsterstyrd bil samt olika färger. Problem kan uppstå utifall leverantören felflaggar pallar (innehåller fel mattor eller har fel flagga om man så vill) eftersom då en ny leverans ibland måste ske express med en bil som rullar nonstop...(med byte av förare naturligtvis).

http://www.galliker.com/english/locations/sweden/goeteborg/

Kostnaderna för lastbilsförarnas ob-tillägg är knappast Volvos huvudvärk när leverantörens personal flaggar pallarna fel.

Du är alldeles för teoretiskt lagd. Har du bara suttit vid en skolbänk och lärt dig allt eller har du någon praktisk erfarenhet av någnting? Ska vi lämna detta stickspår? Jag har sen länge befordrats från denna befattning och vad jag vet kräver nu Volvo akademiker för detta jobb.

Du kan söka så kan jag lära upp dig..?

Senast redigerad av Rektangel 2013-05-27 kl. 08:49.
Citera
2013-05-27, 11:36
Medlem
Citat:
Huvudelen lossas på förmiddagen och så har det alltid varit förutom de "just in time" leveranser som kör skrymmande detaljer i "spårvagnstrafik"....Denna trafik passerar inte godsmottagningen. Naturligvis anländer det även lastbilar på eftermiddagen och då ofta långväga eller via hamnen där det omlastats under förmiddagen. Lastbilar som anländer sent och deras lass får ofta i större utsträckning stå över natten. Ofta långväga lass.

Allt gods lämpar sig inte för "just in time" såsom skruvar och plastbrickor etc som är snabbt och billigt att tillverka och ryms i en enkel K4 pall. En pall som kanske räcker nån månad. Mycket gods hör till denna kategori. FinnvedenBulten AB.

De flesta vill bli lossade så fort som möjligt och kapaciteten att lossa finns främst på dagtid då de flesta truckförare jobbar. Detta därför att det är dyrt att ha truckförare att lossa på kvällar och nätter bara för att fylla på lagret. Expressgods lossas naturligvis direkt och just därför har Volvo truckförare även kvällstid förutom det som direkt ska in i produktionen.

Volvo får sina golvmattor via Galliker (Schwiez) och detta körs i "just in time" genom Europa eftersom dessa är skrymmande och tar stor plats samt finns i flera varianter såsom höger eller vänsterstyrd bil samt olika färger. Problem kan uppstå utifall leverantören felflaggar pallar (innehåller fel mattor eller har fel flagga om man så vill) eftersom då en ny leverans ibland måste ske express med en bil som rullar nonstop...(med byte av förare naturligtvis).

http://www.galliker.com/english/locations/sweden/goeteborg/

Kostnaderna för lastbilsförarnas ob-tillägg är knappast Volvos huvudvärk när leverantörens personal flaggar pallarna fel.

Du är alldeles för teoretiskt lagd. Har du bara suttit vid en skolbänk och lärt dig allt eller har du någon praktisk erfarenhet av någnting? Ska vi lämna detta stickspår? Jag har sen länge befordrats från denna befattning och vad jag vet kräver nu Volvo akademiker för detta jobb.

Du kan söka så kan jag lära upp dig..?

I tidigare inlägg hävdar du att logistiken till volvo sker på morgonen och att lastbilarna kör under natten. Nu medger du att du det anländer artiklar ankommer på andra tider och samtidigt försöker du rädda ansiktet genom att visa att du vet var vissa artiklar tillverkas. Nu är denna debatten mer eller mindre tramsig.

Faktum kvarstår:
-Volvo (och flera andra företag) har leveranser som påverkas om det är mycket köer och därmed försenar distributionen. -> Negativt för företagen. Vilket du tycks ha svårt att begripa.
Citera
2013-05-27, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ok vad bra

På kort sikt tror jag att fler ställer bilen och onödiga resor uteblir, samt att fler resor blir mer planerade. De som drabbas hårdast är de som får betala mest. Hittar inte statistiken nu men ca 1-2% betalade mer än 800kr/månad. Vilken som är denna grupp har jag ingen aning om. Kanske någon har har råd att använda bilen mycket.

På lång sikt kommer fler att gå över till kollektiva medel. Och tjäna på det hela.

Kan ju bero på att vi utanför eran clovn-stad (utnämnd till detta i slutet av förra veckan i media)numera inte åker dit och handlar.....Buy buy skattepengar!

Sedan kan du väl precisera lite med vad källan är till att några 1-2% betalar över 800kr.
Förra veckan presentardes att 89% av alla som passerade var från gbg-regionen.
Citera
2013-05-27, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Kan ju bero på att vi utanför eran clovn-stad (utnämnd till detta i slutet av förra veckan i media)numera inte åker dit och handlar.....Buy buy skattepengar!

Sedan kan du väl precisera lite med vad källan är till att några 1-2% betalar över 800kr.
Förra veckan presentardes att 89% av alla som passerade var från gbg-regionen.

Ja det finns alltid ett fåtal som kommer undvika staden i ren envishet. Såg ett ganska roligt exempel på det på svt.se där någon backabo tog en milslång omväg för att komma till bäckebol.

Här är statistiken föresten.
http://www.trafikverket.se/PageFiles/96362/trangselskatt_i_goteborg_transportstyrelsen_130425 .pdf

1% betalar mer än 900 och 3% betalar mer än 600
Citera
2013-05-27, 13:19
Bannlyst
Citat:
Faktum kvarstår:
-Volvo (och flera andra företag) har leveranser som påverkas om det är mycket köer och därmed försenar distributionen. -> Negativt för företagen. Vilket du tycks ha svårt att begripa.

Så du menar att Volvo tjänar på att det blir mindre trafik? Jag tror att du ska försöka tänka ett varv till där....

Det bästa för Volvo vore alltså att vi inte hade någon biltrafik alls, då skulle ju deras transporter komma fram i tid!?
Citera
2013-05-27, 13:33
Medlem
Sist jag kollade var det här inte Volvos Logistiktråd. Kan ni sluta nu?
Citera
2013-05-27, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ja det finns alltid ett fåtal som kommer undvika staden i ren envishet. Såg ett ganska roligt exempel på det på svt.se där någon backabo tog en milslång omväg för att komma till bäckebol.

Här är statistiken föresten.
http://www.trafikverket.se/PageFiles/96362/trangselskatt_i_goteborg_transportstyrelsen_130425 .pdf

1% betalar mer än 900 och 3% betalar mer än 600

Ja visst är det jävligt konstigt att inte vilja betala 18-36 kr extra för att handla.....
Hur mycket betalar du personligen i ts?

Tycker det är synd om dessa 3% som får betala så enormt mycket extra! Det är inte alla som är så priveligerade att kunna jobba lite andra tider som jag som rånas på drygt 500kr i månaden.
Citera
2013-05-27, 14:33
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustak
Sist jag kollade var det här inte Volvos Logistiktråd. Kan ni sluta nu?

Men det är tyvärr så debatter ser ut i Göteborg.
Alla Göteborgsdebatter landar förr eller senare med referenser till Volvo.

En Göteborgsvariant av Godwins lag.

Glenns lag?

Apropå TS:

Tyckte att debatten om TS var överdriven men ändrade mig ganska snart.
Missade nämligen att betala det enorma beloppet av 36 kr i tid och fick en förseningsavgift på 500 kr, efter jag betalt de 36 kronorna. Japp. Det är rimligt tycker de som beslutat om detta.
Det är inte beloppet som retar mig mest. Det är attityden.

Tror någon att jag eller någon annan i familjen någonsin mer åker frivilligt till Göteborg?
Nej. Bara om jag är tvungen. Och det är jag inte.

Där ryker en omsättning för handeln i Göteborg på minst 50.000/år bara från vår familj.

MEN:
Man får tacka för att man äntligen fick ändrat sitt beteende och inte längre åka till Göteborg på ren rutin när det finns så mycket bättre affärer på annat håll.

Det har blivit en vinn-vinn situation. Göteborgarna slipper våra besök precis som avsett, tyvärr också våra pengar, men det är det säkert värt för MP-Kia. Vi är ju bilburna och därmed paria. Vi slipper Göteborg och sparar pengar genom att handla på billigare och bättre köpcentrum än de inne i Göteborg. Och många andra jag pratat med säger samma sak.

Det går alltså inte att enkelt få tillbaka den förlorade köpkraften i Göteborgs detaljhandel om fler resonerar och agerar som undertecknad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in