2014-09-04, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Du kanske har missat att energipriserna faktiskt legat still eller t o m sjunkit i pris den sista tiden samt att USA inte bara är självförsörjande på olja utan även börjat exportera. Detta lär bidra till att de inom kort även får bukt på underskottet i sin handel vilket stärker dollarn. Från 6 kronor till över 7 i dagarna och likadant mot Euron.

Tyvärr slår det mot Mellanöstern som förr exporterade olja för att betala sin livsmedelsimport för att försörja sin befolkningstillväxt.

Inte underligt att Mellanösternregionen kollapsar och har att exportera sin befolkningstillväxt...norrut nu när oljepriset faller och USA är självförsörjande.

Den kvarvarande befolkningens enda möjlighet är att försörja sig på att utplundra och kannabalisera sig på den övriga befolkning genom, beskyddarverksamhet, kidnappningar mot lösen, eller varför inte ställa upp vägspärrar med unga män med AK47 och avtvinga de som ännu kan försörja sig pengar för att få passera? På sikt lär det väl bara infånga utländska journalister som där betalar lösen/mutor för att resa runt och rapportera om förfallet. Där heter det vägspärrar men hos kallas det TRÄNGSELSKATT.

Har du sovit under en sten den sista tiden?

Verkligheten är din största fiende.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2014/09/03/tacka-usa-for-prisfallet-pa-olja.html

Men snälla lilla gubben. Du länkar till en artikel med en tidsaxel på 3 månader.
Jag vet ju att du missat hela poängen men nu är det faktiskt så att det är på västsvenska paketet byggs på hur samhället kommer att se ut om 20-100 år och inte några månader framöver
Citera
2014-09-04, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Helt okej om valet finns. Som det ser ut nu i min situation får jag parkera 2 km hemifrån om jag inte vill betala dubbla avgifter enbart när jag kör hem. Värdelöst system vilket år ett tecken på sinnessjukdom om hälften av invånarna säger ja till

Är göteborg en sossestad? Nyinflyttad.

Då har vi uppenbarligen en bättre lösning.
Dedikera en fil till kollektivtrafiken (folk i denna tråd har bestämt sagt att man bör se till att kollektivtrafiken funkar innan man gör något annat - så... Som ni vill)
Nästa fil ges till dem som vi komma fram snabbt, till priset av trängselskatten.
Den sista filen ges till personer som inte vill betala men som hellre önskar spendera timmar i kö.

Problem solved.
Citera
2014-09-04, 23:04
Medlem
viperinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Men snälla lilla gubben. Du länkar till en artikel med en tidsaxel på 3 månader.
Jag vet ju att du missat hela poängen men nu är det faktiskt så att det är på västsvenska paketet byggs på hur samhället kommer att se ut om 20-100 år och inte några månader framöver
Ta inte i så att du spricker! Ingen vet hur transportsystemen ser ut om 30 år och om nu merparten av bilar går över till eldrift kommer det leda till minskad miljöpåverkan. Sedan har Västlänkens klimatpåverkan visat vara ganska stor, 241 000 ton i koldioxidutsläpp.

Det vore smartare att planera för ett fungerande järnvägsnät med kapacitet för snabbtåg (Cph-Oslo), pendeltåg och godståg med väldigt lite förseningar http://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A5g_i_Japa
Citera
2014-09-05, 08:44
Medlem
WenJiabaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Helt okej om valet finns. Som det ser ut nu i min situation får jag parkera 2 km hemifrån om jag inte vill betala dubbla avgifter enbart när jag kör hem. Värdelöst system vilket år ett tecken på sinnessjukdom om hälften av invånarna säger ja till

Är göteborg en sossestad? Nyinflyttad.

Ja, Göteborg är tyvärr en sossestad. Spelar ingen roll hur misskött och korrumperad staden är, Göteborgarna röstar på sina sosseklaner och de berikar sig och skiter i sina väljare som är så dumma i huvudet att de röstar på dem ändå.
Citera
2014-09-05, 11:01
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ja alternativet är ju att man tex höjer skatten för göteborgarna, det är ju samma sak.
Ett annat alternativ är ju som att ha det som i vissa ställen i USA; antingen väljer du vägen där det är köer eller den utan köer men där du får betala en vägtull. Vad hade du valt ?

Att finansiera nya vägar så är en annan sak än att ta betalt av folk för att förstöra vägar som redan är byggda och betalade av tidigare generationer som byggde fina trafiksystem utan hjälp av biltullar och extra skatter under 60 år.

Den riktigt bra frågan är varför skattepengarna inte längre räcker till för dagens politiker och varför så många göteborgare tycker att skattehöjningar på miljarder som går till dessa politiker att slösa bort på ytterst tveksamma projekt och ren förstörelse av vägar som fungerade är en god idé.
Citera
2014-09-05, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperino
Ta inte i så att du spricker! Ingen vet hur transportsystemen ser ut om 30 år och om nu merparten av bilar går över till eldrift kommer det leda till minskad miljöpåverkan. Sedan har Västlänkens klimatpåverkan visat vara ganska stor, 241 000 ton i koldioxidutsläpp.

Det vore smartare att planera för ett fungerande järnvägsnät med kapacitet för snabbtåg (Cph-Oslo), pendeltåg och godståg med väldigt lite förseningar http://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A5g_i_Japa

Ja vad vi vet om transport är att behovet kommer att öka, och att elbilar kommer bli vanligare är ju förstås jättebra. Men hur har du tänkt dig att elen skall komma ifrån? Tanken kanske inte slagit dig att inte ens elkraft är en oändlig energikälla.

Att det vore "bättre" att bygga snabbtåg från oslo till köpenhamn får ju ställas i proportion till behovet av transporter.

Tror du att det om 20 år är fler personer som bor i oslo och jobbar i köpenhamn kontra bor utanför göteborg och jobbar i göteborg?
Citera
2014-09-05, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Att finansiera nya vägar så är en annan sak än att ta betalt av folk för att förstöra vägar som redan är byggda och betalade av tidigare generationer som byggde fina trafiksystem utan hjälp av biltullar och extra skatter under 60 år.

Vart vill du komma med frågan? Är din poäng att bara för man gjort något på ett visst sätt tidigare så skall man av princip göra på samma sätt igen???

Infrastrukturen så som den ser ut i göteborg klarar inte av att möjliggöra effektiva transporter. Vad tror du förövrigt trängseln kostar västsvenskt näringsliv i kapitalbindning och lönekostnader?? Om du tänker efter så kanske du faktiskt inser att denna situation inte kommer att bli bättre då dels den enskilda människans behov av transporter ökar samtidigt som antalet människor ökar.

För detta behöver vi ny infrastrukur. Alternativet är att bygga mer vägar. Problemet är att landytan där vägar skall byggas är begränsad, vägar konkurrerar med värdeskapande verksamhet, samt att mer vägar har bevisats generera mer trafik.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Den riktigt bra frågan är varför skattepengarna inte längre räcker till för dagens politiker och varför så många göteborgare tycker att skattehöjningar på miljarder som går till dessa politiker att slösa bort på ytterst tveksamma projekt och ren förstörelse av vägar som fungerade är en god idé.

Ja det är klart att pengarna räcker om man prioriterar annorlunda, tex om man skulle lägga ner sjukhus eller skolor.

Om jag åker bil så bidrar jag till trängsel och därmed ett behov av utbyggnad av infrastruktur. Detta är ju prisdifferentiering om du vet vad det är?

Det är ju samma sak som att säga: Varför skall jag betala mer när jag tar lunchflyget istället för kvällsflyget? - Jo för att det är just då alla vill flyga, och om man tar lika betalt vid alla tidpunkter så hade man behövt köpa in fler flygplan som hade fått stå tomma på morgon och kväll.
Och detta är ju inget som en fullt frisk människa skulle gnälla på.

Citera
2014-09-05, 21:26
Medlem
Rektangels avatar
Citat:

För detta behöver vi ny infrastrukur. Alternativet är att bygga mer vägar. Problemet är att landytan där vägar skall byggas är begränsad, vägar konkurrerar med värdeskapande verksamhet, samt att mer vägar har bevisats generera mer trafik.

Det är ju samma sak som att säga: Varför skall jag betala mer när jag tar lunchflyget istället för kvällsflyget? - Jo för att det är just då alla vill flyga, och om man tar lika betalt vid alla tidpunkter så hade man behövt köpa in fler flygplan som hade fått stå tomma på morgon och kväll.

Det du helt bortser från är var folk väljer att bosätta sig och var företag väljer att förlägga sin verksamhet inte är statiskt. Detta är dynamiskt och folk anpassar sitt boende och företagen sin verksamhet för att undvika onödiga kostnader i form av skatter och trängsel i trafiken.

Har du inte sett alla gräddhyllor som uppförts i för medelklassen utanför kolletivtrafikens linjer i Lindome, Öjersjö, Mölnlycke mot Benareby?

Skyskrapor hat byggts och ännu fler planeras söder om GBG strax utanför TS-zonen så att den bilburna medelklassen även i fortsättningen effektiv kan ta sig till jobbet med bil utan att betala TS.

Om du nu bor i regionen kan du inte undvikit att märka hur det byggs ännu en skyskrapa på Lyckholmska tomten. Ännu en planeras vid Grafiska vägen (vid Bilia) förutom den redan färdiga ÅF-skrapan.

Nya bostadsrätter planeras även där och så i Krokslätt och i kommunen söder om GBG nämligen Mölndal. Nya bostäder klara för inflyttning finns vid Krokslätts Parkgata/Ebbe Lieberathsgatan (Gärdegatan) och så även vid Bifrost Mölndal vid det gamla Bussgaraget. Så även vid Forsåker (Gamla Papyrus) och vid "Mölndals Kråka", där en ny stadsdel projekteras.

Dessa områden industriområden söder om TS mellan GBG och Mölndal når man effektivt med bil utan att betala TS om man bor i de välmående områdena söder om Storgöteborg och Mölndal men även Härryda och Partille om man väljer R40 via Kallebäck.

Tänk på att skatteunderlaget har hjul och att detta föranleder att segregationen ökar för de stadsdelar som ligger norr om staden såsom det riksbekanta Backa, Bergsjön, Hjällbo, Biskopsgården m fl och nu bokstavligen blir "utanförskapsområden" med kollektivtrafik enbart till centrum runt Nordstan där nu butikerna känner av fallande omsättning när den bilburna medelklassen sviker och har att kompensera sig med köpkraften från den kollektivburna mångkulturen från våra "utanförskapszoner".

De boende i dessa stadsdelar är de som likt det forna apartheidsystemet har att betala tull för att nå de expansiva delarna av storgöteborg där expansionen och arbetsplasterna förläggs . Det slipper den välmående medelklassen boende i kranskommunerna sydost om de väljer bort arbetsplatser på Hisingen och centrum. TS tar från de fattiga och ger till de rika.

I detta fall har skatteunderlaget faktiskt hjul och jag tror att folk och arbetsgivare anpassar sig snarare genom att flytta boende och verksamhet söderut från city än att övergå till att bli beroende av dela kollektivtrafik med den importerade "arbetskraftsinvandringen" som nu alltmer ses slå dank utanför vuxendagiset Nordstan. Detta i takt med att konjukturen tar fart, trängseln på trafiklederna ökar och trängselskatten ses som en onödig utgift av alltfler ur medelklassen som har att pendla till sina jobb.

Särskilt när energipriserna faller och skapar social oro i de länder som gjort sig beroende av att exportera olja såsom Mellanöstern och Ryssland. Det är ingen slump att det är krig och oroligt just där.
Senast redigerad av Rektangel 2014-09-05 kl. 21:36.
Citera
2014-09-06, 21:35
Medlem
viperinos avatar
Citat:
Ja vad vi vet om transport är att behovet kommer att öka, och att elbilar kommer bli vanligare är ju förstås jättebra. Men hur har du tänkt dig att elen skall komma ifrån? Tanken kanske inte slagit dig att inte ens elkraft är en oändlig energikälla.

Att det vore "bättre" att bygga snabbtåg från oslo till köpenhamn får ju ställas i proportion till behovet av transporter.

Tror du att det om 20 år är fler personer som bor i oslo och jobbar i köpenhamn kontra bor utanför göteborg och jobbar i göteborg?
Frågan är om kollektivtrafiken i Göteborg klarar av hantera en ökad mängd resenärer samtidigt som fler slutar använda bilen. Vem skall då betala trängselskatten?

Elektricitet kan produceras från olika energikällor. Vilka får framtiden utvisa vilka.

Det har diskuterats om ett snabbtåg mellan Köpenhamn och Oslo med ett stopp i Göteborg. Dagens Centralstation med eller utan Västlänken klarar inte av att hantera ett snabbtåg av den typen.
Citera
2014-09-07, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperino
Frågan är om kollektivtrafiken i Göteborg klarar av hantera en ökad mängd resenärer samtidigt som fler slutar använda bilen. Vem skall då betala trängselskatten?

Elektricitet kan produceras från olika energikällor. Vilka får framtiden utvisa vilka.

Det har diskuterats om ett snabbtåg mellan Köpenhamn och Oslo med ett stopp i Göteborg. Dagens Centralstation med eller utan Västlänken klarar inte av att hantera ett snabbtåg av den typen.

Sålänge bilen finns så kommer folk fortfarande att använda den. Att tro att man inte kommer få intäkter från TS för att kollektivtrafiken förbättras håller inte.

Jag är helt för en höghastighetslinje från oslo till köpenhamn. Jag är dock väldigt frågande till möjligheten i det med om vi inte löser kapaciteten vid gbg C med västlänken.
Citera
2014-09-08, 18:27
Bannlyst
Citat:
Vart vill du komma med frågan? Är din poäng att bara för man gjort något på ett visst sätt tidigare så skall man av princip göra på samma sätt igen???

Infrastrukturen så som den ser ut i göteborg klarar inte av att möjliggöra effektiva transporter. Vad tror du förövrigt trängseln kostar västsvenskt näringsliv i kapitalbindning och lönekostnader?? Om du tänker efter så kanske du faktiskt inser att denna situation inte kommer att bli bättre då dels den enskilda människans behov av transporter ökar samtidigt som antalet människor ökar.

Ja det är klart att pengarna räcker om man prioriterar annorlunda, tex om man skulle lägga ner sjukhus eller skolor.

Om jag åker bil så bidrar jag till trängsel och därmed ett behov av utbyggnad av infrastruktur. Detta är ju prisdifferentiering om du vet vad det är?

Jodu, ett par kilometer räls till Haga är säkert lösningen på alla problem, speciellt som det största industrierna ligger på Hisingen...
Citera
2014-09-08, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Jodu, ett par kilometer räls till Haga är säkert lösningen på alla problem, speciellt som det största industrierna ligger på Hisingen...

Men mupp

En tunnel är inte planerad för att man skall kunna få en uppgång i haga. Tunneln finns för att avlasta gbg central då tåg kan fortsätta rakt fram under nordstan och slipper ockupera ett helt spår i väntan på att nästa tåg anländer. Detta gör att man kan ansluta fler tåg och göra det möjligt för tåg från fler kringliggande städer att ansluta.
Vilket i sin tur skapar bättre förutsättningar att åka kollektivt, tex till hisingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in