2013-05-16, 09:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Fast vill folk rösta med plånboken så blir det ju heller inga satsningar på infrastrukturen.

.

Man kan ju tex börja använda det skattemedel som billismen dra in...

Har inga fakta på det men tror fullt ut på den politikern (minns inte vem) som för 2-3år sedan berättade att endast en tredjedel av dessa skattemedel går tillbaka på infrastrukturen!
Citera
2013-05-16, 09:37
Bannlyst
Citat:
Fast ska inte den grupp som nyttjar infrastrukturen vara med och finansiera investeringen? Det har vi inom VA-sektorn. Varför ska bilismen vara undantagen från detta?
?

Och kollektivtrafiken går andra vägen ca 55% är finansierat av oss andra......Dom ska inte betala en spänn för det när den överlägset största kostnade (lertunneln till Haga) kommer bara utnytjas av kollektiv trafiken???
Citera
2013-05-16, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Jag skiter väl i var du bor, det var DU som sa att småbarnsföräldrar föredrar att bo inne i en storstad och så vitt jag vet så finns det inte så många storstäder än Gbg här....

Det jag skrev var väl ändå att fler småbarnsföräldrar ser fördelen med den täta staden (stenstad/kvartersstad) till skillnad från villamattorna.

Citat:
Man kan ju tex börja använda det skattemedel som billismen dra in...

Har inga fakta på det men tror fullt ut på den politikern (minns inte vem) som för 2-3år sedan berättade att endast en tredjedel av dessa skattemedel går tillbaka på infrastrukturen!

Fast är infrastrukturen allt som ska bekostas utav de fordonsbundna skatterna?

Citat:
Och kollektivtrafiken går andra vägen ca 55% är finansierat av oss andra......Dom ska inte betala en spänn för det när den överlägset största kostnade (lertunneln till Haga) kommer bara utnytjas av kollektiv trafiken???

Den här kan rekommenderas http://blogg.vectura.se/kapacitet-vad-ryms-inom-det-begreppet/

lösningen är alltså att mindre yteffektiva transportmedel ska få mer av ytan medan de effektivaste ska trängas undan. Det fungerar helt klart så i andra större städer...
Citera
2013-05-16, 21:04
Medlem
Gene Wilders avatar
Citat:
Det är en "lyx" som man i vissa yrken måste ha för att locka till sig folk. Att jag kan arbeta hemma, på ett tåg eller flyg eller var som är för mig en viktig faktor.

När börjar skillnaden vara så stor att den faktiskt kan omsättas i pengar då? 10 minuter per resväg?

Självklart är jag en idiot eftersom jag inte delar din uppfattning i sakfrågan...

Att ditt arbete inte ser ut på det sättet är precis lika (ir)relevant som att mitt ser ut på ett visst sätt.

Återigen, vill man styra transportefterfrågan så finns det inte något annat lika effektivt sätt som trängselavgifter. Får ju inte betalt för restiden som sådan, däremot finns möjligheten att faktiskt arbeta och minska tiden på kontoret genom att restiden kan räknas in i arbetstiden.

Frågan är vilken kategori du/ni kan räknas till i sånt fall? Det är inte alls av rent egoistiska själ som ni är emot TS?

Allt handlar ju i slutänden om vilka prioriteringar man har, du m.fl. anser att du måste nyttja bilen och då får ni väl allt betala för det?

Då är jag med på banan. Med andra ord inte sakinnehållet utan arbetssättet.

Vårdparallellen må inte vara bra, men den kan dras till nya KS (nya Karolinska Sjukhuset), där politikerna beslutat om ett jättebygge, men inte alls förankrat det med "väljarna". Fast att ha en överprövande instans kring kommunala verksamhetsbeslut annat än den förvaltningsrättsliga?

Fast med tanke på att kötiderna är långt kortare än innan TS infördes så har jag svårt att se någon (sett till den tidsvinst som sker) vara negativ till att den är kvar.

Det vore ju trevligt om någon presenterade alternativ till VSP som löser problemen samt presenterar fullständig finansiering där nyttjaren betalar, och inte all investering läggs på skattsedeln och drabbar de fattigaste mest utav allt.

Jag skrev aldrig att du är en idiot men väl ett egoist, du förordar ett system som gynnar dig och andra i din position till priset av en att många människor lider. Majoriteten har inte och kommer inte heller att få möjlighet att skaffa sig ett arbete under de premisser du har det måste du väl förstå själv?
Nu drabbas de fattigaste mest av allt för övrigt då de får betala i princip hela jobbskatteavdraget för att ha råd att ta sig till jobbet med bil, de som tjänar på TS är sådana som dig och mig själv som har råd att betala för det. Skillnaden mellan dig och mig är att jag tycker att skatten är orättvis då låginkomstagare får betala en helt astronomisk avgift, det är inget som bekommer dig när du sitter och sippar på din latte däremot, ergo du är en egoist och vad värre är att du tror dig själv vara en god och medkännande människa. Usch. Äckligt är vad det är.
Citera
2013-05-16, 21:20
Medlem
Det är trängsel även i kommunfullmäktige:

http://www.expressen.se/gt/kommunen-forbjuder-medierna-att-filma/

Citera
2013-05-16, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gene Wilder
Jag skrev aldrig att du är en idiot men väl ett egoist, du förordar ett system som gynnar dig och andra i din position till priset av en att många människor lider. Majoriteten har inte och kommer inte heller att få möjlighet att skaffa sig ett arbete under de premisser du har det måste du väl förstå själv?
Nu drabbas de fattigaste mest av allt för övrigt då de får betala i princip hela jobbskatteavdraget för att ha råd att ta sig till jobbet med bil, de som tjänar på TS är sådana som dig och mig själv som har råd att betala för det. Skillnaden mellan dig och mig är att jag tycker att skatten är orättvis då låginkomstagare får betala en helt astronomisk avgift, det är inget som bekommer dig när du sitter och sippar på din latte däremot, ergo du är en egoist och vad värre är att du tror dig själv vara en god och medkännande människa. Usch. Äckligt är vad det är.

Ah, till skillnad från dig som inte alls ser det endast i din position till priset av att många andra lider?

Kan ju personligen tycka att det är lite konstigt med ett jobbskatteavdrag istället för en generell skattesänkning. Dagens skattesystem är allt för komplicerat för de flesta. Ordna upp och ta bort majoriteten utav de möjliga avdragen.

Möjligheten att göra reseavdrag till/från arbete bör minskas, men det hör iofs inte till diskussionen om TS.

Det första man får lära sig när man växer upp är ju att livet inte är rättvist. Varför ser vi inte differentierade VA-taxor baserade på inkomst? Differentierade matpriser, det är ju inte rätt att personer med lägre inkomster ska lägga en större andel på mat än personer med högre inkomster.

Att du ser 1200 kronor i månaden som en "astronomisk" utgift säger väl snarast något om hur folk prioriterar? Vad lägger personen på bilen en normalmånad utan TS? Kanske dags att minska utgifterna istället?

Du menar på fullt allvar att _ditt_ resonemang inte är baserat på egoistisk argumentation?
Citera
2013-05-16, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asaracus73
Det är trängsel även i kommunfullmäktige:

http://www.expressen.se/gt/kommunen-forbjuder-medierna-att-filma/

"Varför säger ni nej till rörliga bilder?

– Det är av platsbrist. Vi har ont om plats men det blir bättre när vi flyttat till den ombyggda rådhusrätten.

Men om vi tar rörliga bilder med vanliga stillbildskameror?

– Nej, det går inte för sig. Filmning är inte tillåten."

Dom är rökta, det skulle förvåna mig om sossarna sitter kvar efter nästa val.
Citera
2013-05-16, 23:55
Medlem
Gene Wilders avatar
Citat:
Ah, till skillnad från dig som inte alls ser det endast i din position till priset av att många andra lider?

Kan ju personligen tycka att det är lite konstigt med ett jobbskatteavdrag istället för en generell skattesänkning. Dagens skattesystem är allt för komplicerat för de flesta. Ordna upp och ta bort majoriteten utav de möjliga avdragen.

Möjligheten att göra reseavdrag till/från arbete bör minskas, men det hör iofs inte till diskussionen om TS.

Det första man får lära sig när man växer upp är ju att livet inte är rättvist. Varför ser vi inte differentierade VA-taxor baserade på inkomst? Differentierade matpriser, det är ju inte rätt att personer med lägre inkomster ska lägga en större andel på mat än personer med högre inkomster.

Att du ser 1200 kronor i månaden som en "astronomisk" utgift säger väl snarast något om hur folk prioriterar? Vad lägger personen på bilen en normalmånad utan TS? Kanske dags att minska utgifterna istället?

Du menar på fullt allvar att _ditt_ resonemang inte är baserat på egoistisk argumentation?

I det här fallet så egentligen inte, TS är inget som direkt drabbar mig personligen har tjänstebil och dessutom är jag ytterst sällan i göteborg. Däremot blir ekonomin i det stora lidande eftersom en stor summa pengar försvinner från den allmänna konsumtionen och istället går till TS.
Jag beter mig inte som en von oben och talar om för folk vilka idioter de är som inte förstår att detta är bra för dem när det i själva verket gynnar mig själv.

Att du vill minska avdrag för arbetsresor säger också en hel del om hur du resonerar, rimligt vore väl att öka avdraget för att primärt stimulera resor med kollektivtrafik, det skulle vara ett väsentligt billigare sätt att minska trängseln dessutom.
Jag är av den åsikten att skatter generellt är till skada och då framför allt när det gäller låginkomstagare där faktiskt 1200 kronor är mycket pengar för dem.

Det är mycket som är orättvist i samhället och TS är absolut en sådan sak då som jag tidigare påpekat primärt drabbar de som befinner sig i det lägre inkomstspannet. Du vet, de som inte kan jobba på ett fik eller på bussen. Du tycker att det är helt ok att för din egen vinning förpassa dem till en långsam och ineffektiv kollektivtrafik alternativt ytterligare tynga deras ekonomi med en extremt stor skattehöjning.
Citera
2013-05-17, 03:39
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reparador
"Varför säger ni nej till rörliga bilder?

– Det är av platsbrist. Vi har ont om plats men det blir bättre när vi flyttat till den ombyggda rådhusrätten.

Men om vi tar rörliga bilder med vanliga stillbildskameror?

– Nej, det går inte för sig. Filmning är inte tillåten."

Dom är rökta, det skulle förvåna mig om sossarna sitter kvar efter nästa val.

Precis min tanke när jag såg det, trodde jag såg i syner men icke

Antidemokratiska krafter är definitivt i farten, den som hävdar annat har en svår bevisbörda att argumentera emot.
Citera
2013-05-17, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gene Wilder
I det här fallet så egentligen inte, TS är inget som direkt drabbar mig personligen har tjänstebil och dessutom är jag ytterst sällan i göteborg. Däremot blir ekonomin i det stora lidande eftersom en stor summa pengar försvinner från den allmänna konsumtionen och istället går till TS.
Jag beter mig inte som en von oben och talar om för folk vilka idioter de är som inte förstår att detta är bra för dem när det i själva verket gynnar mig själv.

Att du vill minska avdrag för arbetsresor säger också en hel del om hur du resonerar, rimligt vore väl att öka avdraget för att primärt stimulera resor med kollektivtrafik, det skulle vara ett väsentligt billigare sätt att minska trängseln dessutom.
Jag är av den åsikten att skatter generellt är till skada och då framför allt när det gäller låginkomstagare där faktiskt 1200 kronor är mycket pengar för dem.

Det är mycket som är orättvist i samhället och TS är absolut en sådan sak då som jag tidigare påpekat primärt drabbar de som befinner sig i det lägre inkomstspannet. Du vet, de som inte kan jobba på ett fik eller på bussen. Du tycker att det är helt ok att för din egen vinning förpassa dem till en långsam och ineffektiv kollektivtrafik alternativt ytterligare tynga deras ekonomi med en extremt stor skattehöjning.

Vad är det som säger att dessa pengar skulle använts till allmän konsumtion?

Att minska avdragen är väl snarare en god ide med tanke på hur många lustiga/olustiga avdragsmöjligheter det finns i dagens skattesystem? Det rimliga vore ju bort med vissa möjligheter till avdrag, sänkta grundavdragsnivåer för vissa system. Ett "grundavdrag" på 10 000 som det är idag omöjliggör ju avdrag för kollektivtrafik (i de flesta fall).

Kan inte du presentera en lösning som då ger den måluppfyllnad/styrning som TS gör, och då inte "slår snett" i samhället och belastar de som inte nyttjar systemen?
Citera
2013-05-17, 07:16
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Vad är det som säger att dessa pengar skulle använts till allmän konsumtion?

Att minska avdragen är väl snarare en god ide med tanke på hur många lustiga/olustiga avdragsmöjligheter det finns i dagens skattesystem? Det rimliga vore ju bort med vissa möjligheter till avdrag, sänkta grundavdragsnivåer för vissa system. Ett "grundavdrag" på 10 000 som det är idag omöjliggör ju avdrag för kollektivtrafik (i de flesta fall).

Kan inte du presentera en lösning som då ger den måluppfyllnad/styrning som TS gör, och då inte "slår snett" i samhället och belastar de som inte nyttjar systemen?

Vilken "von oben" attityd du har till dina medmänniskor. Du kan inte förmå dig att dina medmänniskor tar beslut efter eget huvud och tar ansvar för sig själva utan ska de ska tvunget likt boskap "styras" optimalt för att passa in i de utopiska målsättningar som du likt andra marxistiskt skolade sociala ingenjörer för stunden har för ideal för att omdana samhället uppifrån.

Du är en av vår tids bolscheviker som i kommissarieuniformer, uppvuxen i välbärgade urbana miljöer som vill "tvångskollektivisera" motsträviga bönder som inte vill anpassa sig till nya "goda" ideal utan leva i fred och oberoende som de alltid gjort i generationer utan att infoga sig i dina ideal. Problemet är likt förr att majoriteten inte vill ta till sig de utopier som dina mer "upplysta och "välutbildade" kamrater från mer "intellektuella" miljöer brinner för. Vill de inte foga sig har de att utstå tvång, svält eller annat så att de under påtvingade "marknadsmässiga" former tvingas ge efter. Du lider av ett demokratiskt underskott och detta med TS har kuppats igenom och saknar mycket riktigt demokratisk legitimitet.

Det enda argumentet som återstår är att vi vet bättre.

Då på 30-talet i Sojetunionen gällde det att förse städerna med förnödenheter genom tvång i syfte att framtvinga en urbanisering och industrialisering för att skapa den arbetarklass som skulle uppfylla den historiska uppgift som dessa "intellektuella" hade som tro och ideal och skapa ett utopiskt guds rike på jorden.

Vi vet ju hur det gick. Folk dog och svält utbröt över stora delar i landet och ännu idag tvistar de läde huuvida detta var medvetet eller ej. De mer marxistiskt skolade hävdar dock att det inte var medvetet utan bara en "olyckshändelse", utan hänvisar till det Goda uppsåt dessa bolscheviker i kommissarieuniform hade.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Holodomor

Har vi inte lärt oss av historien vart marxistiska utopiska idéer leder?
Senast redigerad av Rektangel 2013-05-17 kl. 07:24.
Citera
2013-05-17, 08:53
Bannlyst
Någon av tok-mupparna här inne presenterade statistik för vilka som betlar i tullarna,
Såg i går fakta på vilka som betalar, 85% (!) av alla inkomster kommer från regionen+Kungsbacka!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in