Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Självklart skall folk, och inte konsultgrupper, fälla det slutliga avgörandet.
Vill folk rösta med plånboken så får de göra det.
Folk vet naturligtvis själva bäst vad som är bäst för dem själva. Inte du.
Fast vill folk rösta med plånboken så blir det ju heller inga satsningar på infrastrukturen.
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
För vem då?
Med den normala restidsvärderingen. Eller tänker du att restid ska värderas som 0 kronor i timmen?
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy.Clarkson
För majoriteten av fabriksarbetarna, du vet dem som inte skall ha något att säga till om enligt din sorts logik har det inte hänt ett skit vad det gäller restider. Det var nämligen så att ni satte upp en betalstation mitt på älvsborgsbron, enbart för att suga ut bilisterna så mycket som möjligt då trängsel är det minst er sort bryr sig om. Ingen som jobbar på Volvo har fått bättre restider, däremot har majoriteten av arbetarna som inte har råd att lösa en leasingbil via företaget fått drastiskt försämrade levnadskostnader då de får betala för trängseln som de själva inte upplever. Och ärligt talat, om trängelskatt nu hade varit så bra som skivat bröd som er sort tycker hade nog folket insett det. Det är vad demokrati handlar om, folkviljan. Inte vad några skrivbordsnissar som knappt sett en vanlig medborgare har bestämt sig för är rätt och riktigt. Ni som är för trängelskatt och mot en omröstning är anti-demokrater och skall behandlas som sådana.
Känsloargument, kan du inte för en gångs skull backa upp det med någon sorts källhänvisning och/eller saklig argumentation.
"Folket", som du så vänligt kallar det, lever ju i illusionen "gratis är gott". Vill man komma fram så får man betala en peng, annars tar det längre tid. Vilken del utav detta är orimlig?
Transportfrågor är tydligen något som varje person kan klara av att jobba med, men varför kan inte du då ta över kirurgens uppgifter? Det är ju "bara ben"?
Är för trängselskatten då den löser problemen, en folkomröstning (vars resultat man inte behöver ta hänsyn till är en sak), sen tillkommer även det lilla problemet att de som är nöjda med en lösning varken hörs eller kommer göra sig omaket att gå och rösta.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Men du tycker det är ok för en vanlig familj med en extra avgift på 10-14000 iTS????
Rimligtvis så är det ju användaren av en viss infrastruktur som betalar den (i alla fall till viss del). På järnvägen har vi banavgifter, vi har ju inga vägavgifter. Den som påstår att skatter kopplade till "bilen" är höga ska titta på de avgifter som finns inom bansektorn. 10-14tkr/år innebär en daglig passage på 50 kronor, vilket väldigt väldigt få uppnår. Alternativet är ju som sagts en generell skattehöjning (vilket då främst bör behandla regionen), då nyttorna är regionala och inte kommunala. Eller kanske en kommunal medfinansiering från kranskommunerna?
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Fast du får promenera jävligt långt i så fall! Eller badar du i Vallgraven?
Men du och det andra i Latte-vänstern sitter väl hellst på ett fik i stan och förfasar er över det hemska bilisterna....
Varifrån kommer antagandet att jag bor i Göteborg in i bilden? Tar gärna cykeln och tar ett långpass i skogen (4-5 timmar och ett antal mil). Sitter knappast och fasar kring "hemska bilister" generellt, däremot funderar man över hur vissa fått sina körkort om de inte fanns i flingpaketen.
Citat:
Ursprungligen postat av ullmerkott
Ett fjärde alternativ som nog blivit populärt är:
Nej till TS och nej till Västlänken.
Fast varför då göra det så enkelt för sig, varför inte "Nej till TS, och nej till infrastrukturinvesteringar"? Vad är egentligen meningen med Hisingsbron etc?
Kan jag begära folkomröstning om varje enskilt projekt som Trafikverket eller kommunerna genomför? Intressant då vi dels har representativ demokrati samt samrådsformer i de särskilda lagstiftningar som reglerar bygge av väg&järnväg.
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Jag känner inte till någon sådan undersökning.
Allt fokus just nu ligger ju på TS och jag tror inte ens media inser kopplingen till VSP fullt ut, vilket givetvis är en stor brist.
En kvalificerad gissning kan ju dock vara att det (åtminstone för mig oväntat stora) motståndet mot TS även smittar av sig på hela paketet. På samma sett som jag är kritisk omkring hur TS och dess omfattning dribblades bort så anser jag att hela VSP är för dåligt genomlyst. Där har ju det också kommit kritik från flera håll kring bristfälliga analyser, samhällsnyttan, alternativa lösningar osv.
Hur man än vrider och vänder på det så sitter politikerna i skiten nu.
Det är inte ofta men jag får hylla moderaterna som ensamt etablerat parti i KF som åtminstone nu inledningsvis har signalerat att man tar medborgarnas åsikter på allvar - vad det i slutändan leder till återstår att se.
Konstigt nog så verkar ju fokus endast handla om TS, inte ett dyft om vilka följder ett förändrat medfinansieringsbeslut betyder. Då är det ju hej då till VSP (inte minst Hisingsbro och andra "dumma" projekt).
Bristfälliga analyser, det är nog (säger jag utan att ha läst alla dokument eller suttit med i projektet) analyserat in absurdum (precis som alla andra större infraprojekt). Det man bör komma ihåg är att järnvägsprojekt värderas annorlunda än vägprojekt. Restiden värderas högre i bil än i tåg, trots att det går att göra annat än ta sig från A-B i tåget. Detta har påtalats flertalet gånger men ingen förändring har skett, det är i mångt och mycket fortfarande ett "Vägverk". Alternativa lösningar har man tittat på, samt även avfärdat på vad jag kan se vara goda grunder.
VV:ets "alternativa" studie ger jag inte mycket för, inte minst då den innehåller saker som otroligt små radier vid stationen och andra mindre välfungerande lösningar, längslutningar på 1% för järnväg...
Radie 300 meter (ytterkurva) i stationen, en väldigt bra lösning ur tillgänglighetssynpunkt. Eller det simpla faktum att VV vill pressa in fyra spår på 22 meters bro. Nu har jag bara erfarenheter utav mindre järnvägar. Men CC-mått mellan spår bör vara minst 6,9 meter för att det ska gå att drifta under trafikering, då har vi bara där 3x6,9 meter (dvs 20,7 vs Vägvalets förslag på total bredd bro 22).
Vägvalet är intressant, men sett ur perspektivet att man sitter med frågor som dessa hela dagarna så kan man inte annat än gråta när man inser hur lite gemene man faktiskt vet om transportfrågor.