2013-09-04, 08:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Vänta här nu, Göteborg ska alltså ha ett flyttmönster som är helt unikt för Sverige? Vad räknas komma upp i lön då?

Du avser här de partsinlagorna som handlare fått framställa i tidningarna (helt utan faktagranskning). Lite värdering utav källor får du trots allt vänja dig vid när det ska diskuteras.

Skulle det vara unikt att folk som tröttnat på stadslivet (ca 30+) flyttar till villa?
Jag har ingen statistik att länka till utan bera erfarenhet från min egen barndom i ett finare område utanför Kungsbacka dit det inte flyttade in några under 35 från gbg.
Nu bor jag i annan kommun utanför gbg i ett villaområde och här har det inte heller flyttat in några under 30 från gbg.

Vet du inte vad komma upp i lön innebär så undrar jag om du själv är över 25 och vet vad som händer med ens (för den normala inte slösaktige) ekonimi efter ett par år i arbetslivet....
Citera
2013-09-04, 08:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Hörru du. Ge dig inte in i diskussionen om du inte vet vad den handlar om.

Detta var diskussionen som handlade om en jämförelse mellan Gbg och Sthlm
https://www.flashback.org/sp45025309

Och här ger du dig in och börjar istället prata om tullarnas placering, vilket inte var själva frågan.
https://www.flashback.org/sp45052745

Jag kan hålla med om att man kan rikta kritik mot tullarnas placering. Men då är det detta man skall fokusera debatten kring. Du fokuserar hela debatten kring att lägga ner hela systemet med TS, och då blir det hela in så seriöst om din poäng är tullarnas placering.

Antar att du inte svarar på mina påpekanden om skillnaderna i strategin för TRÄNGSEL-skatt (Gbg-sthlm) pga att du inte kan försvara de olika utformingarna!
Svara in stället på vad jag skriver och gnäll inte som en 4-åring över att jag inte vill prata om hurvida tjänstemän eller arbetare som bor i respektive städer.
Citera
2013-09-04, 08:39
Bannlyst
Citat:
Väldigt lustigt att du säger att jag hittar på egna teorier när inte sällan är du som hittar på saker som du slänger in i debatten. Nu senast ditt påstående om att människor som väljer att flytta ut från stan är runt 30, och att dom börjat komma upp i lön och därmed per automatik har råd att köpa en 4 rummare i centrala stan samtidigt som man har utgifter för småbarn.

Problemet med Göteborg är att de höga priserna på bostäder gör att folk förflyttar sig utanför stan för att skaffa en bostad. Problemet med bostadsbrist är mest påtaglig för människor som är nya på arbetsmarknaden. Att arbeta i Göteborg med omnejd blir därför ett problem pga transportmöjligheter, vilket får till följd att företag får svårt att rekrytera personal. (Ja att företag har svårt att rekrytera nyutexaminerade är ett problem) Detta exempel har det postats artiklar/ledare om.

Vad är det för uppgifter jag vägrar tro på?

Det uppgifterna om att en del företag sedan 1/1 går på knäna pga minskat kundunderlag, finns ju lite länkar i tråden om du ids leta lite. Din trosfrände Henrik och du brukar ju bara avfärda dessa som jävla snyfthistorier mm.... :-/
Citera
2013-09-04, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Vet inte om du är sämre begåvad eller inte läser vad jag skriver....
Utfrågningen gick på regonala sändningar före valet 2010, klarar du av att fatta det eller skall jag skriva mellanrum mellan bokstäverna?

Jag förstår nog inte vad du menar. Menar du länken du postade med Annelie Hulten?? Isäfall då har du missförstått vad hon menade eftersom det skulle bli folkomröstning om de kom fram till detta på årsstämman.

Om du syftade på någon annan intervju så föreslår jag återigen att du postar den källan.
Citera
2013-09-04, 09:02
Medlem
Citat:
Antar att du inte svarar på mina påpekanden om skillnaderna i strategin för TRÄNGSEL-skatt (Gbg-sthlm) pga att du inte kan försvara de olika utformingarna!
Svara in stället på vad jag skriver och gnäll inte som en 4-åring över att jag inte vill prata om hurvida tjänstemän eller arbetare som bor i respektive städer.

Jag svarar på den fråga som diskussionen ursprungligen handlade om. Dvs skillnaden mellan gbg och sthlm. När du går in och svarar på ämnet och uppenbarligen inte förstår vad vi pratar om så känner jag att jag måste gå in och vända skutan rätt. Därav upplever du att jag inte svarar på din fråga.

Förövrigt så: Jo jag svarade på din fråga. Trängelskatten finns för att finansiera paketet. Inte enbart för att minska trängsel. Om det finns någon som tror att TS bara har ett enda syfte så kan man undra var den personen har bott senaste åren.
Det har ju matats i den tv reklam/PR som har basunerats ut. "Den fösta Januari införs trängselskatt i Göteborg, syftet med trängselskatten är......."
Citera
2013-09-04, 09:02
Bannlyst
Citat:
Jag förstår nog inte vad du menar. Menar du länken du postade med Annelie Hulten?? Isäfall då har du missförstått vad hon menade eftersom det skulle bli folkomröstning om de kom fram till detta på årsstämman.

Om du syftade på någon annan intervju så föreslår jag återigen att du postar den källan.

Läs om, läs rätt!
Citera
2013-09-04, 09:04
Bannlyst
Citat:
Jag svarar på den fråga som diskussionen ursprungligen handlade om. Dvs skillnaden mellan gbg och sthlm. När du går in och svarar på ämnet och uppenbarligen inte förstår vad vi pratar om så känner jag att jag måste gå in och vända skutan rätt. Därav upplever du att jag inte svarar på din fråga.

Förövrigt så: Jo jag svarade på din fråga. Trängelskatten finns för att finansiera paketet. Inte enbart för att minska trängsel. Om det finns någon som tror att TS bara har ett enda syfte så kan man undra var den personen har bott senaste åren.
Det har ju matats i den tv reklam/PR som har basunerats ut. "Den fösta Januari införs trängselskatt i Göteborg, syftet med trängselskatten är......."

Varför gör man då inte som i andra storstäder i världen inkl stockholm att man tar ut aviften när man kör in i staden???
Citera
2013-09-04, 09:12
Medlem
Citat:
Det uppgifterna om att en del företag sedan 1/1 går på knäna pga minskat kundunderlag, finns ju lite länkar i tråden om du ids leta lite. Din trosfrände Henrik och du brukar ju bara avfärda dessa som jävla snyfthistorier mm.... :-/

Det bästa som har presenterats rörande detta ämne är en artikel från Bauhaus. Den gjorde gällande att man tappat var fjärde kund. Huruvida man tappat var fjärde kund pga att kunderna planerade sina resor bättre och därmed gjorde större inköp redogjordes dock inte. Uppenbarligen så är det bara ni moståndare som tror att folk slutar att renovera sina hus pga att man får betala 12 kr extra för att ta bilen genom stan. Att handlare är emot trängselskatten kan också förklaras med att folk alltid är negativa till förändringar. Att motståndet mot trängselskatt i stockholm sänktes efter att trängselskatten infördes är ett ganska bra exempel på just detta.

Hur som helst så är det ganska tidigt att nu säga att att trängselsakatten har haft en negativ innan vi har sett företagens bokslut.

Om vi nu istället antar att folk slutar handla på bauhaus och ikea pga trängselskatten. Och att trängselskatten skall rivas upp (pga av bauhaus mfl), dvs inget VSP och inga nya arbetsplatser, bostäder, pendlingsmöjligheter. Detta är vad du får ställa mot trängselskattens vara eller icke vara.
Citera
2013-09-04, 09:14
Medlem
Citat:
Läs om, läs rätt!

Uppgifter som du har hört i regionala sändningar mao, och eftersom du inte hade rätt omdöme när du gjorde tolkningen av intervjun du postade tidigare så har du förmodligen inte rätt omdöme nu
Citera
2013-09-04, 09:21
Medlem
Citat:
Varför gör man då inte som i andra storstäder i världen inkl stockholm att man tar ut aviften när man kör in i staden???

Men fattar du illa eller? Jag skrev att ett syfte med ts är att finansiera VSP. Skattebetalarna (oavsett om man nyttjar VSP eller ej) står redan för den största delen. Behovet av en utbyggd infrastruktur (dvs möjlighet att kunna använda kollektiva medel istället för att trängas i köer) är proportionellt mot mängden bilar som kör till och genom stan. Därför är det rimligt att dom som väljer att köra bil i stan och bidra till det ökade behovet också är med och betalar för det.

Varför man inte gör som i stockholm beror på att gbg har placerat stationerna för att generera intäkter samt det faktum att göteborg inte har samma vägstruktur som i stockholm
Citera
2013-09-04, 12:33
Bannlyst
Citat:
Det bästa som har presenterats rörande detta ämne är en artikel från Bauhaus. Den gjorde gällande att man tappat var fjärde kund. Huruvida man tappat var fjärde kund pga att kunderna planerade sina resor bättre och därmed gjorde större inköp redogjordes dock inte. Uppenbarligen så är det bara ni moståndare som tror att folk slutar att renovera sina hus pga att man får betala 12 kr extra för att ta bilen genom stan. Att handlare är emot trängselskatten kan också förklaras med att folk alltid är negativa till förändringar. Att motståndet mot trängselskatt i stockholm sänktes efter att trängselskatten infördes är ett ganska bra exempel på just detta.

Hur som helst så är det ganska tidigt att nu säga att att trängselsakatten har haft en negativ innan vi har sett företagens bokslut.

Om vi nu istället antar att folk slutar handla på bauhaus och ikea pga trängselskatten. Och att trängselskatten skall rivas upp (pga av bauhaus mfl), dvs inget VSP och inga nya arbetsplatser, bostäder, pendlingsmöjligheter. Detta är vad du får ställa mot trängselskattens vara eller icke vara.

12kr???
Citera
2013-09-04, 12:34
Bannlyst
Citat:
Uppgifter som du har hört i regionala sändningar mao, och eftersom du inte hade rätt omdöme när du gjorde tolkningen av intervjun du postade tidigare så har du förmodligen inte rätt omdöme nu

Underbart att se att du spelar dum!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in