Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Så sa jag verkligen inte. För det första så har gemene man varit involverad i detta politiska beslut. För det andra så skall inte gemene man rösta i detaljfrågor för då kommer de rösta efter eget intresse och inte vad som är långsiktigt bäst för samhället - och därmed dem själva.
Om alla röstar efter eget intresse så kommer man fram till vad som är bäst för samhället. Det är lite grann grundtanken.
Men nu skulle jag inte direkt kalla Västsvenska Paketet för en "detaljfråga".
Jag skulle vilja påstå att Västsvenska Paketet är så långt ifrån en detaljfråga man kan komma på kommunpolitisk nivå.
Det är en fråga så stor att representativ demokrati inte räcker till för att behandla den. Representativ demokrati har vi för att hantera mindre frågor, så att vi inte behöver kalla till folkomröstningar stup i kvarten.
Stora frågor som Västsvenska Paketet dyker inte upp mer än kanske en eller två gånger per årtionde.
Sådana stora, sällsynta frågor både kan och skall man ha folkomröstning om. Partier borde över huvud taget inte ha möjligheten att fatta beslut i sådana frågor på egen hand - det borde per automatik krävas folkomröstning.
Beslutet om att införa trängselavgift fattades på mycket tvivelaktiga grunder. Jag anser inte att väljarna givits tillräcklig möjlighet att vara delaktiga i beslutet.
Socialdemokraterna gjorde kovändning om folkomröstning i sista stund - många väljare visste förmodligen inte ens om att den utlovade omröstningen inte längre var aktuell när de gick till valurnorna. Dessutom röstar människor på ett partis hela valplattform, och inte på enskilda frågor. Alltså kan många, eller rentav flertalet, varit emot trängselskatt fastän de röstade på partier som ställt sig bakom införandet. Detta är en av många brister med representativ demokrati.
Nu försöker partierna gömma sig bakom den representativa demokratin, vilket förstås aldrig var tanken med systemet.