Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-05, 22:46
  #2029
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Jag uttryckte inte någon önskan om att pengarna skulle öronmärkas, jag påpekade enbart att det inte finns några garantier, detta tyckte jag var viktigt att påpeka.

Däremot tycker jag att det borde vara en avgift som helt tillfaller göteborgsregionen, men nu förhåller sig saken inte på det viset och det kan jag bara beklaga.

Jag tycker att det vore en skam om det inte blir någon folkomröstning, inte för att utfallet i en folkomröstning kommer att ändra på något, utan p g a den demokratiska aspekten, vill 10% ha en folkomröstning, så ska dom få en.

Okej, Jag ser iaf inget problem det att det är just specifikt mina pengar som kommer arbetet med VSP. I budgeten finns ett budgethål som täcks av TS, vilket gör att VSP upprättas. Inget problem för mig iaf.

Att pengarna inte tillfaller gbg regionen kan jag ha förståelse för. Om det visar sig att gbg regionen bidrar till en större del av skatteintäkterna för staten så hoppas jag att detta sätter regionen i ett förhandlingsläge som gör att pengar kan satsas i regionen.


Ang folkomröstning så fick vi chansen att rösta om detta i förra valet där vägvalet ställde upp. 95% röstade inte på detta parti.
Det har alltid funnits opinion mot olika beslut i samhället. Vill vi påverka så kan vi göra detta vart fjärde år
Citera
2013-05-05, 22:49
  #2030
Medlem
Rektangels avatar
Om det inte blir en folkomröstning så lär folk i stor utsträckning proteströsta på SD vid nästa val, tror ni inte det? Kia Andreasson är SD:s främsta valarbetare såsom representant med retorik bättre lämpat för politker hängivna åt "Proletariatets diktatur".

Med tanke på din signatur är du Plainvanilla en ypperlig representant för denna inställning.
Citera
2013-05-05, 22:56
  #2031
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Okej, Jag ser iaf inget problem det att det är just specifikt mina pengar som kommer arbetet med VSP. I budgeten finns ett budgethål som täcks av TS, vilket gör att VSP upprättas. Inget problem för mig iaf.

Att pengarna inte tillfaller gbg regionen kan jag ha förståelse för. Om det visar sig att gbg regionen bidrar till en större del av skatteintäkterna för staten så hoppas jag att detta sätter regionen i ett förhandlingsläge som gör att pengar kan satsas i regionen.


Ang folkomröstning så fick vi chansen att rösta om detta i förra valet där vägvalet ställde upp. 95% röstade inte på detta parti.
Det har alltid funnits opinion mot olika beslut i samhället. Vill vi påverka så kan vi göra detta vart fjärde år

Om vi nu har en kommunallag som säger att det ska hållas en omröstning om 10% av de röstberättigade kräver detta, så ska man väl följa detta?
Citera
2013-05-05, 23:27
  #2032
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Om vi nu har en kommunallag som säger att det ska hållas en omröstning om 10% av de röstberättigade kräver detta, så ska man väl följa detta?

Jag är osäker på vad lagen säger i detta fall eftersom frågan har varit uppe i fullmäktige där de skall besluta om folkomröstning skall genomföras.
Citera
2013-05-06, 01:17
  #2033
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Varför skulle man bygga ytterligare en tunnel från Centralen, om nu inte kapaciteten behövs inne i city? Det räcker väl med en växel vid den framtida, och av alla älskade, stationen i Haga? Om man sedan cyklar runt lite i området så ser man att det verkar finnas gott om plats för pendeltåg på marken från Marklandsgatan till Järnbrott, längre norrut blir det trängre.
Citera
2013-05-06, 01:20
  #2034
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Om vi nu har en kommunallag som säger att det ska hållas en omröstning om 10% av de röstberättigade kräver detta, så ska man väl följa detta?
Fast vad säger egentligen lagen angående folkomröstningar?
Citera
2013-05-06, 02:38
  #2035
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Nu är det ju inte bara politiker som har ett finger med i spelet i denna fråga utan saken har ju även engagerat forskare inom utveckling, transport etc.

jag är väldigt nyfiken på vem du är att dra dessa slutsatser? Det är inte så att du doktorerar i ämnet?
Jag är bara en väldigt trött gammal gubbe som är så less på att våra ärade myndigheter och företrädare kastar ohämmat bort våra pengar på div olönsamma projekt pga politiska skäl.
Har jobbat/jobbar ibland i trakten så jag är väl medveten hur det ser ut där.

Jag vill bara att våra skattekronor ska användas så effektivt som möjligt och denna trafiklösning är kass. Visst det finns viktiga delar i den som är bra men en kringled kring Göteborg är ett måste om man vill avleda trafik från centrum. Det kostar företag enorma pengar som nu att skicka personal som ska igenom/in i GBG under rusningstrafik på årsbasis. Har du otur slutar det med en merkostnad på 1-1½ timme per dag (in-ut) för att ha personal sittande i onödiga köer. För ett medelstort företag med transport/service verksamhet handlar det om årslöner som kastas bort på att ha personal sittande i dessa köer. För vanligt folk livskvalite, räknar man på ett år talar vi om typ 300 timmar som man sitter i köer... ~300/16 ger 18 hela dagar om året som du kastar bort av ditt liv genom att sitta i en bilkö påväg till och från jobbet, nästan 8 (300/40) arbetsveckor mao, det är inte klokt...

att knyta ihop E6-45-E20-40-E6 är det absolut bästa sättet att få bort trafiken. Gör en bred 4-filig led som knyter ihop allt till en trafikavledare. Och bygg ut Kongahällavägen för trafik till Torslanda och Säve norr ifrån så de inte drar ner till Angeredsbron och anslut den till Hissingsleden i höjd med Asmundtorpsvägen för smidig anslutning till oljehamnen. Söderleden inklusive Gnistängstunneln ges ett extra körfält i var riktning. Trafiken kommer att öka kontinuerligt hur man än bygger pga inflyttning och utbyggnad av staden så en kringled kommer att bli ett måste i framtiden hur man än gör.

Sedan kan du bygga nya spårvagnslinjer som matar från Hjuvik och Kullavik/Särö.
Så får du bort trängseln på 155 och 158 med och avlastar söderleden om man vill slå på stort.

Men att som nu att dra in all denna trafik rakt in i centrum är ju bara korkat.
Citera
2013-05-06, 06:12
  #2036
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Framförallt i Malmö innerstad där nu ett av de vanligaste namnen är nyfödda är just Mohammed.
Är det som kaffeserverande lönebidragare dessa behövs främst för göteborgs universitetslärare samt studenter, alla jurister vid tingsrätt och andra förvaltninger och läkare från åtskilliga läkaremottagningar, när de tar sin paus i arbetet? De som ofta tar cykeln till jobbet var dag och behöver billig subventionerad arbetskraft till att servera dem kaffe på café?

http://www.sydsvenskan.se/malmo/malm...be-till-ozlem/

I Malmö ligger de "utsatta utanförskapsområdena" i stadkärnan omgiven av medelklassens utspridda villaområden till skillnad från Göteborg. Undrar hur det ser ut om 30 år..?

Jag tycker man kan förlägga de nyanlända i boenden inom vallgraven eller varför inte på nybyggnation på Heden så att de snabbt integreras i samhället och de bostäderna lär knappast behöva garage. Inom kort lär de troligen alla arbeta som både jurister och läkare och behöver då ingen bil eller vad tror du? Var finns deras arbetsmarknad? Hör de till skatteunderlaget för trängselskatt med sin kompetens att valla getter i Afrika?

Denna kollektivburna mångkultur är nog rena lyftet för innerstaden som helst inte vill alstra ytterligare bilism till och från centrum med bil eller vad tror du själv?
Där de nyanländas barn snabbt integreras med hjälp av att gå i samma skolor som de med föräldrar som är läkare och jurister. Rena lyftet för innerstaden.

Jag tror detta förslag helt skulle få biltrafiken att helt abrubt avstanna till och från centrum samt helt förvandla innerstaden till en rogivande idyll och reservat för alla de cykelburna. HEHE


Utan att ge sig in i den argumentationen så är ju innerstaden den mest populära typen av bostad.

Unga, resursstarka samt småbarnsföräldrar ser ju gärna en fördel med att bo centralt, men du kanske tillhör en grupp som inte gör det.

Du har återigen hakat upp dig på bilens "nödvändighet" i samhället. Se till den yta som bilen har i förhållande till dess nytta.

Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Om vi nu har en kommunallag som säger att det ska hållas en omröstning om 10% av de röstberättigade kräver detta, så ska man väl följa detta?

Säger inte den bara att en omröstning är rådgivande, men absolut inget man behöver följa. Referensen till känsloargument finns ju kvar. Med andra ord så är en platt höjning av skatten i regionen mer lämpligt och rättvist än trängselskatten som de facto påverkar de som nyttjar infrastrukturen.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jag är bara en väldigt trött gammal gubbe som är så less på att våra ärade myndigheter och företrädare kastar ohämmat bort våra pengar på div olönsamma projekt pga politiska skäl.
Har jobbat/jobbar ibland i trakten så jag är väl medveten hur det ser ut där.

Jag vill bara att våra skattekronor ska användas så effektivt som möjligt och denna trafiklösning är kass. Visst det finns viktiga delar i den som är bra men en kringled kring Göteborg är ett måste om man vill avleda trafik från centrum. Det kostar företag enorma pengar som nu att skicka personal som ska igenom/in i GBG under rusningstrafik på årsbasis. Har du otur slutar det med en merkostnad på 1-1½ timme per dag (in-ut) för att ha personal sittande i onödiga köer. För ett medelstort företag med transport/service verksamhet handlar det om årslöner som kastas bort på att ha personal sittande i dessa köer. För vanligt folk livskvalite, räknar man på ett år talar vi om typ 300 timmar som man sitter i köer... ~300/16 ger 18 hela dagar om året som du kastar bort av ditt liv genom att sitta i en bilkö påväg till och från jobbet, nästan 8 (300/40) arbetsveckor mao, det är inte klokt...

att knyta ihop E6-45-E20-40-E6 är det absolut bästa sättet att få bort trafiken. Gör en bred 4-filig led som knyter ihop allt till en trafikavledare. Och bygg ut Kongahällavägen för trafik till Torslanda och Säve norr ifrån så de inte drar ner till Angeredsbron och anslut den till Hissingsleden i höjd med Asmundtorpsvägen för smidig anslutning till oljehamnen. Söderleden inklusive Gnistängstunneln ges ett extra körfält i var riktning. Trafiken kommer att öka kontinuerligt hur man än bygger pga inflyttning och utbyggnad av staden så en kringled kommer att bli ett måste i framtiden hur man än gör.

Sedan kan du bygga nya spårvagnslinjer som matar från Hjuvik och Kullavik/Särö.
Så får du bort trängseln på 155 och 158 med och avlastar söderleden om man vill slå på stort.

Men att som nu att dra in all denna trafik rakt in i centrum är ju bara korkat.

För kollektivtrafik finns ju inte alls tillgängligt, och restiderna på denna är inte alls konkurrenskraftig i jämförelse med bilen.

Varför inte planera byggandet så att resbehoven minimeras? Detta görs ju främst genom den täta innerstadens utveckling.
Citera
2013-05-06, 06:52
  #2037
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Utan att ge sig in i den argumentationen så är ju innerstaden den mest populära typen av bostad.

Unga, resursstarka samt småbarnsföräldrar ser ju gärna en fördel med att bo centralt, men du kanske tillhör en grupp som inte gör det.

Du har återigen hakat upp dig på bilens "nödvändighet" i samhället. Se till den yta som bilen har i förhållande till dess nytta.



Säger inte den bara att en omröstning är rådgivande, men absolut inget man behöver följa. Referensen till känsloargument finns ju kvar. Med andra ord så är en platt höjning av skatten i regionen mer lämpligt och rättvist än trängselskatten som de facto påverkar de som nyttjar infrastrukturen.



För kollektivtrafik finns ju inte alls tillgängligt, och restiderna på denna är inte alls konkurrenskraftig i jämförelse med bilen.

Varför inte planera byggandet så att resbehoven minimeras? Detta görs ju främst genom den täta innerstadens utveckling.

Innerstaden är den mest populära bostadsformen bland ungdomar men barnfamiljer gillar definitivt villa-vovve-volvo mer.

Huruvida kollektivtrafik finns tillgänglig påverkar föga det fria valet. Vill man inte sitta på en smutsig spårvagn så vill man inte och givet hur det ser ut idag så vill väldigt många slippa åka kollektivt - förespråkarna vill alltså tvinga dessa människor mot sin vilja, det är det det handlar om.

En ökad urbanisering är inte eftersträvansvärd på något vis, definitivt inte vad gäller boende utan tvärs om behöver förtätningen stoppas upp.
Citera
2013-05-06, 09:48
  #2038
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
För kollektivtrafik finns ju inte alls tillgängligt, och restiderna på denna är inte alls konkurrenskraftig i jämförelse med bilen.

Varför inte planera byggandet så att resbehoven minimeras? Detta görs ju främst genom den täta innerstadens utveckling.
Och hur faan hade du tänkt du skulle skicka iväg en servicetekniker eller hantverkare med verktyg på en spårvagn eller buss?
Du är en idiot på ren svenska.

Det bästa miljöalternativet är att flytta ut trafik som inte ska in i staden.
Finns ingen anledning att dra in genomfartstrafik in i staden.
Om partikelnivåerna är så höga och farliga som hävdas varför gör man inte den enda åtgärden som garanterat minskar den i staden då?

Antingen ljuger/överdriver man effekterna av dem eller så bryr man sig inte och använder det bara för att bygga lösningar som inte ger någon effekt för det ger en förbaskat massa skattekronor.

Men visst ett vettigare byggande gillar alla men vad ska du göra under tiden då och hur ska du göra med befintlig bebyggelse? Det är inget jäkla Sim city du sitter och spelar...

Befolkningen ökar med ca 5000 pers/år i Göteborg och 10.000 i stor Göteborg per år.
Hur länge tror du en beräknad trafikminskning med 15-20% håller i sig?
2027 när VSP är klar har det med denna utveckling 130,000 nya invånare tillkommit.
Dessa ska till sina jobb och skolor.

Samtidigt har under denna tid minst 153 miljoner onödiga
transporter genom tingstadstunneln passerat allena som vi kunnat styra om...
Till detta kommer trafik från E20 och rv40 och rv45 södergående mot Kungsbacka och norrgående trafik från E6 som ska ut på dessa vägar men ej genom tunneln.

Det blir riktigt riktigt mycket onödig trafik som inte kommer att göras något åt med VSP som forsätter strömma genom staden.
__________________
Senast redigerad av MeanME 2013-05-06 kl. 09:58.
Citera
2013-05-06, 09:51
  #2039
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Fast vad säger egentligen lagen angående folkomröstningar?

23 § Ärenden i fullmäktige får väckas av
1. en nämnd,
2. en ledamot genom motion,
3. revisorerna, om ärendet gäller förvaltning som har samband med revisionsuppdraget eller om ärendet gäller granskningen,
4. en fullmäktigeberedning, om fullmäktige har föreskrivit det,
5. den som är folkbokförd i kommunen eller i en kommun inom landstinget, om fullmäktige har beslutat det (medborgarförslag), eller
6. styrelsen i ett sådant företag som avses i 3 kap. 17 och 18 §§, om fullmäktige har beslutat det för särskilda fall.

Ärende om att hålla folkomröstning i en viss fråga får i fullmäktige också väckas av minst tio procent av de röstberättigade kommun- eller landstingsmedlemmarna enligt lagen (1994:692) om kommunala folkomröstningar (folkinitiativ). Initiativet ska vara skriftligt, ange den aktuella frågan samt innehålla initiativtagarnas egenhändiga namnteckningar, uppgifter om när namnteckningarna gjorts, namnförtydliganden, personnummer och uppgift om deras adresser.
Vid beräkningen av antalet initiativtagare ska endast de räknas med som har skrivit under initiativet under den sexmånadersperiod som föregått inlämnandet. Lag (2010:1414).


Så säger lagen, så det står iofs inte uttryckligen att det ska hållas en folkomröstning när 10% kräver detta.

Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Säger inte den bara att en omröstning är rådgivande, men absolut inget man behöver följa. Referensen till känsloargument finns ju kvar. Med andra ord så är en platt höjning av skatten i regionen mer lämpligt och rättvist än trängselskatten som de facto påverkar de som nyttjar infrastrukturen.


Det stämmer att en folkomröstning endast är rådgivande och inte behöver följas.
Citera
2013-05-06, 11:48
  #2040
Avstängd
Kalasbyxmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Ahaa då fattar jag. Man slutar konsumera i centrala göteborg och åker istället till det lokala NK i Ale för att shoppa kläder, medans pappa besöker den årliga öl och whisky mässan i Hålanda.

Ungefär så ja! Fast det finns ju alla ställen i kungsbacka mm som finns i Gbg fast inte lika många.
Och vi är envisa att inte skänka en enda skattekrona mer till Gbg, fattar du inte det???
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback