1. Det har man väl redan gjort eftersom man halverat antal filer för bilister i stan!
Om man har "halverat" antalet bilister i stan enl din uppgift pga trängselskatten är är det ju ett bevis på att den fungerar som incitament och bör vara kvar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
2. Alla kostnader finns ju redovisade i länkarna jag skrev om ändå kom man upp i ca hälfte av vad man drog in i skatt. Nu tillkommer ju dessutom trängselskatten utöver det.
Jag har aldrig tvivlat på att kostnaden stämmer. Det är ditt sätt att använda den som jag har problem med. Du säger vad du betalar och vad du anser dig få tillbaka. Men du jämför inte med någon annan grupp för att visa hur mycket legitimitet du har för dina "krav". Dessutom tar du inte ställning till indirekta kostnader som impliceras vilket gör det hela lite oseriöst
Vi vet vad en person som lägger sina pengar på bränsle betalar i skatt resp vad han får tillbaka.
Vad är situationen för den som lägger samma summa på konsumtion
Sedan tillkommer en promenad på 5-10 minuter enligt Metalls sida.
Hur mycket tid extra blir det om dagen enligt dej?
Den där uppgiften om 15-18 minuter kommer från en passagerare. Du får läsa hela artikeln vettu Omläggningen av expressbusstrafiken innebär att restiderna till och från Torslanda förlängs med elva minuter.
Jag har sett personer som använder både bussarna vid TN och Sörredsvägen. Att det innebär problem för vissa är inte så svårt att räkna ut. Tänker du dig att det är just för denna lilla grupp som man skall sätta in bussar. Det är ju precis detta som skapar dålig fyllnadsgrad. Något du har påtalat vara dåligt för kollektivtrafiken. Hur skall du ha det egentligen?
Det är väl för tusan visst politikerna som styr!
Du kan ju fråga de som nu har 30 min extra restid om vad dom tycker....
Varför tror du att den nya partiet som bildats har sådan uppslutning i stan?
Ja visst politikerna påverkar strategiska beslut. Vart man lägger enskilda busslinjer, hur ofta dom skall gå, vilken typ av bussar man skall använda. avgångstider, rutter. Ja detta bestäms av trafikenheten som jobbar operativt och inte med strategifrågor
Om man har "halverat" antalet bilister i stan enl din uppgift pga trängselskatten är är det ju ett bevis på att den fungerar som incitament och bör vara kvar
Jag har aldrig tvivlat på att kostnaden stämmer. Det är ditt sätt att använda den som jag har problem med. Du säger vad du betalar och vad du anser dig få tillbaka. Men du jämför inte med någon annan grupp för att visa hur mycket legitimitet du har för dina "krav". Dessutom tar du inte ställning till indirekta kostnader som impliceras vilket gör det hela lite oseriöst
Vi vet vad en person som lägger sina pengar på bränsle betalar i skatt resp vad han får tillbaka.
Vad är situationen för den som lägger samma summa på konsumtion
Jag tycker det är rätt OT vad momsen går till när du hanlar på Ica....
Den där uppgiften om 15-18 minuter kommer från en passagerare. Du får läsa hela artikeln vettu Omläggningen av expressbusstrafiken innebär att restiderna till och från Torslanda förlängs med elva minuter.
Jag har sett personer som använder både bussarna vid TN och Sörredsvägen. Att det innebär problem för vissa är inte så svårt att räkna ut. Tänker du dig att det är just för denna lilla grupp som man skall sätta in bussar. Det är ju precis detta som skapar dålig fyllnadsgrad. Något du har påtalat vara dåligt för kollektivtrafiken. Hur skall du ha det egentligen?
Har bara hört vad kollegors vänner har fått för ökad restid och dessas arbetsdagar är numera över 1 timma extra per dag.
Jag tycker det är rätt OT vad momsen går till när du hanlar på Ica....
Ja och där har vi problemet. Tankar du för 1000 kr så genererar du ca 700 i skattepengar, vilket du anser ge dig legitimitet att kräva avskaffande av trängselskatt då du redan genererar så mycket till staten.
Om jag dock handlar för 1000 kr så kommer dessa pengar generera arbetsgivaravgifter, vinstskatt lön som någon i nästa led konsumerar. Hur mycket har blivit skatt när pengarna förädlats vidare? 300:-? 500:-? eller 800:-? Och vad få jag tillbaka av dessa pengar?
Hur som helst så har det ingen betydelse i din selektiva argumentation
Har bara hört vad kollegors vänner har fått för ökad restid och dessas arbetsdagar är numera över 1 timma extra per dag.
Jag antar att även detta är en selektiv undersökning. Skall jag vara helt ärlig så tror jag att du bara sitter och hittar på.
Dom som idag har långa restider för att centralstationen är överbelastad. Hur ser du på detta då?
Låt mig gissa. Du bryr dig inte.
Återigen. Du har kritiserat att bussar går med låg fyllnadsgrad (vilket var fallet med instustribussarna). En idiot kan räkna ut att man kan lösa detta genom att minska antalet bussar. Samma idiot kan även räkna ut att vissa då kommer i kläm. Med tanke på din kritik så bör det därför inte vara något problem att man drar in bussar med låg fyllnadsgrad. Men varför i helvete är det då ett problem när det gäller industribussarna?
Och nej jag tycker inte heller att indragningen av industribussarna är det mest fantastiska som har hänt i staden
Senast redigerad av plainvanilla 2014-01-14 kl. 17:13.
Kul logik. Politiker är inblandade i det strategiska arbetet och styr då automatiskt operativa frågor som vilka linjer man lägger resurser på. Det gör inte trafikplaneringen nej nej.
På samma sätt. Volvos VD är den som bestämmer truckarnas ruttplanering inne i fabriken. Klart han gör han styr ju Volvo
En kvart från Volvo TN till Sörredsvägen nja tillåt mig tvivla. Folk från TK kan fortfarande nyttja 159 så att de behöver gå till Sörredsvägen känns inte som ett tungt argument.
Ditt exempel kan säkerligen vara sant för vissa men inte för alla arbetare vilket du sa
Bra, att du med egna ögon sett att folk inte respekterar trafiksignalerna och uppenbarligen utgör ett hot mot folk som passerar ett bevakat övergångsställe är väl ett tydligt argument till varför vi bör minska biltrafiken i göteborg och få folk att åka kollektivt.
Sitter du och gissar? Jag är inte förvånad med tanke på hur du har resonerat i vissa frågor. Uppgiften om olönsamhet alltså dålig fyllnadsgrad kommer från Västtrafik. Har du någon statistik, alltså något annat än dina fantasier så kan du väl redovisa den.
-Vem utser de som bestämmer i Västtrafik? Jo ägarna. Vem äger Västtrafik...
-Ser att du medger att jag har rätt.
-Ser att du medger att jag har rätt, igen.
-Det var du som påstod att bussarna åker tomma tillbaka.
Många i denna tråd är ju dumma i huvudet....dessutom så lata att de inte orkar googla.
Västtrafiks styrelse:
Leif Blomqvist (S), Västra Frölunda, ordförande
Mimmi von Troil (M), Göteborg, vice ordförande
Tore Hult (S), Alingsås
Britt-Marie Andrén Karlsson (S), Ellös
Ulf Olsson (S), Borås
Conny Johansson (S), Falköping
Jan-Erik Wallin (M), Vara
Eva Abrahamsson, (M), Smögen
Maj Steen (M), Borås
Soili Brunberg (MP), Hisings Kärra
Max Andersson (MP), Göteborg
Nanna Siwerts Tulinius (FP), Lerum
Ewa Hamberg (V), Göteborg
Elving Andersson (C), Uddevalla
Benny Strandberg (KD), Kungälv
I styrelsen sitter bara politiker. Göteborgsdominansen är total. Man har både ordförande och vice ordförande posten. Även om ni inte förstår vad jag skriver kan ni räkna med att Göteborgarna totalt dominerar alla förberedande utskott. Där besluten tas...
1. Det har man väl redan gjort eftersom man halverat antal filer för bilister i stan!
2. Alla kostnader finns ju redovisade i länkarna jag skrev om ändå kom man upp i ca hälfte av vad man drog in i skatt. Nu tillkommer ju dessutom trängselskatten utöver det.
Vilken fråga?
1. Och hur många bilar krävs det för att du kapacitetsmässigt bör gå över till två körfält i en riktning? Jag har svaret, har du?
Ca 25000ÅDT, vilket innebär att Essingeledens 8 körfält är tillräckliga för 200 000 ÅDT.
Har otroligt svårt att se att E20 skulle vara mer belastad än E4...
Eller för att återigen ställa frågan, hur många bilar och hur lång kö behövs för att motsvara _en_ buss?
Fast kostnaderna är ju inte alls inklusive alla externa kostnader så som trafikskador o dyl. Detta har jag ju nämnt mer än en gång, men det har du ju ignorerat varje gång det kommit på tal.
-Vem utser de som bestämmer i Västtrafik? Jo ägarna. Vem äger Västtrafik...
-Ser att du medger att jag har rätt.
-Ser att du medger att jag har rätt, igen.
-Det var du som påstod att bussarna åker tomma tillbaka.
Ja jag har aldrig påstått att "ägarna" eller kanske snarare styrelsen inte skulle vara politiker. Däremot har jag påstått att det inte var politikerna som beslutade att dra in industribussarna.
Bara för att Volvos styrelse tex utser fabrikschef, som sedan utser produktionstekniker som sedan beslutar hur truckarna skall köra inne i fabriken. Ja det är inte riktgt samma sak som att VD beslutar hur truckarna skall köra.
Känns ju fan pinsamt att man ens skall behöva föra diskussionen på denna nivån
Att bussarna har dålig fyllnadsgrad var något som var publicerat på GP