2011-04-08, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HIDEKAI11
Tror jag på Gud? Ja, det gör jag.

Det går inte att bevisa för eller mot. Ateister tror intepå Gud, och kristna tror på Gud.
Den som påstår sig veta den absoluta sanningen, vilket som är rätt och fel måste söka läkarvård.

TRO*
Definition: "Tro är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser." (Hebr. 11:1)
Sann tro är inte detsamma som godtrogenhet, dvs. att man är snar till att tro på något som man inte har välgrundade bevis för eller bara därför att man vill att det skall vara på det sättet.
Sann tro kräver att man har en grundläggande kunskap, att man både är förtrogen med bevisen och av hjärtat uppskattar det som dessa bevis vittnar om.

Därför säger Bibeln att även om det är omöjligt att ha verklig tro utan exakt kunskap, är det "med hjärtat" man utövar tro. - Rom. 10:10.

Det faktum att vi inte förstår en sak, betyder med andra ord inte att detta inte kan vara ett faktum. Det är inte våra kunskaper och vår förståelse som styr verkligheten.
Citera
2011-04-08, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
Två saker:

1. Prepare for shitstorm.

2. Är det inte ganska själviskt att påstå att något är sant, bara för att du tror på det? Låter det logiskt, menar du? Du bevisar dessutom att gud inte existerar, eftersom jag inte tror på honom.

1. Ok, prepared!

2. Själviskt? Varför? Om du inte tror att han existerar, och jag tror ATT han gör - så existerar han ju. Att jag ens skriver om honom innebär ju i nån mening att han finns. Spelar ingen roll hur många som förnekar hans existens heller. Det är som att jämföra med svenska kungen. Ca 2 miljarder tror på att han är sveriges kung, men kanske 2.4 kvadrilljoner rymdvarelser tror inte på att han är kung. Är han då inte sveriges kung? Jo naturligtvis är han det.

Allting existerar i universum, eftersom universum (per definition) innefattar allt.
Citera
2011-04-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HIDEKAI11
Den som påstår sig veta den absoluta sanningen, vilket som är rätt och fel måste söka läkarvård.

Undrar ärligt om läkarvård verkligen hjälper någon som är absolut säker på att Gud finns.
Vad skall läkaren göra?
Citera
2011-04-08, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Undrar ärligt om läkarvård verkligen hjälper någon som är absolut säker på att Gud finns.
Vad skall läkaren göra?

Du förstår visst inte att efter Adams och Evas uppror gäller detta:

Påminner:
"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.
Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.
Predikaren 8:9
”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.

Ord 22:1
” 1 Ett gott namn är att föredra framför stor rikedom; ynnest är bättre än silver och guld.”

Jakob 1:14, 15
”Nej, var och en prövas genom att dras och lockas av sitt eget begär. 15 När så begäret har blivit havande, föder det synd, och när synden är fullbordad frambringar den död.”

Jakob 5:11
”Se! Vi prisar dem lyckliga som har hållit ut. Ni har hört om Jobs uthållighet och har sett dess slutresultat Jehova gav, att Jehova är mycket ömsint och barmhärtig.”

Efesierna 6:11
”Ta på er den fullständiga vapenrustningen från Gud, så att ni kan stå fast mot Djävulens listiga anslag.”

Jesaja 45:18
”Ty detta är vad JHVH har sagt, himlens Skapare, han, den sanne Guden, han som har format jorden och gjort den, han som gav den en fast grund, som inte skapade den till förgäves utan formade den till att vara bebodd. Jag är JHVH, och det finns ingen annan.”
Citera
2011-04-08, 21:59
Medlem
yonkerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andernilsson
1. Ok, prepared!

2. Själviskt? Varför? Om du inte tror att han existerar, och jag tror ATT han gör - så existerar han ju. Att jag ens skriver om honom innebär ju i nån mening att han finns. Spelar ingen roll hur många som förnekar hans existens heller. Det är som att jämföra med svenska kungen. Ca 2 miljarder tror på att han är sveriges kung, men kanske 2.4 kvadrilljoner rymdvarelser tror inte på att han är kung. Är han då inte sveriges kung? Jo naturligtvis är han det.

Allting existerar i universum, eftersom universum (per definition) innefattar allt.

Adolf Hitler är din morsa. Beviset: Jag tror att det är så.
Citera
2011-04-08, 22:07
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Du förstår visst inte att efter Adams och Evas uppror gäller detta:

Påminner:
"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.
Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.
Predikaren 8:9
”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.

Ord 22:1
” 1 Ett gott namn är att föredra framför stor rikedom; ynnest är bättre än silver och guld.”

Jakob 1:14, 15
”Nej, var och en prövas genom att dras och lockas av sitt eget begär. 15 När så begäret har blivit havande, föder det synd, och när synden är fullbordad frambringar den död.”

Jakob 5:11
”Se! Vi prisar dem lyckliga som har hållit ut. Ni har hört om Jobs uthållighet och har sett dess slutresultat Jehova gav, att Jehova är mycket ömsint och barmhärtig.”

Efesierna 6:11
”Ta på er den fullständiga vapenrustningen från Gud, så att ni kan stå fast mot Djävulens listiga anslag.”

Jesaja 45:18
”Ty detta är vad JHVH har sagt, himlens Skapare, han, den sanne Guden, han som har format jorden och gjort den, han som gav den en fast grund, som inte skapade den till förgäves utan formade den till att vara bebodd. Jag är JHVH, och det finns ingen annan.”

Postat av samma person som skriver: "Kan du inte visa från egen kunskap själv så kan du ju inget bevisa."...
Citera
2011-04-08, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yonkers
Adolf Hitler är din morsa. Beviset: Jag tror att det är så.

Nej, du tror inte det. Hoppas jag...? gulp!
Citera
2011-04-08, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Postat av samma person som skriver: "Kan du inte visa från egen kunskap själv så kan du ju inget bevisa."...

Om du inte tror på Gud och Hans ord Bibeln så finns inga svar som tillfredsställer dig, eller hur.
Jag har egen kunskap i Guds ord Bibeln.
Citera
2011-04-08, 22:16
Medlem
yonkerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andernilsson
Nej, du tror inte det. Hoppas jag...? gulp!

Om jag får välja huruvida du tror på gud eller inte så kan du få bestämma vad jag tror om din morsa. Win-win.
Citera
2011-04-08, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yonkers
Om jag får välja huruvida du tror på gud eller inte så kan du få bestämma vad jag tror om din morsa. Win-win.

Allright, låter bra. May the natural selection be with you!
Citera
2011-04-08, 22:28
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Om du inte tror på Gud och Hans ord Bibeln så finns inga svar som tillfredsställer dig, eller hur.
Jag har egen kunskap i Guds ord Bibeln.

Wow.... Jag tror du stod sist i kön då Gud delade ut hjärnorna.
Jag tror på spagettimannen.
Citera
2011-04-08, 22:28
Medlem
Uhurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dune
Det går varken att bevisa eller motbevisa Guds existens. Kan lika gärna låsa tråden.

Precis, dessa diskussioner blir rätt onödiga eftersom det varken går att bevisa det ena eller det andra. Det går bara att diskutera huruvida du finner Gudteorin trolig eller inte..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in