2014-11-13, 11:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Det är lika sannolikt att det finns gudar som Tomten, Harry Potter, Rödluvan eller Bamse. Alla är fantasifoster. Att det ska vara så svårt att förstå att bara för att många tror på en sak, så är det inte alls mer sannolikt. ALLA trodde att jorden var platt för några hundra år sedan. ALLA hade fel!

Kanske en detalj, men det var ganska allmänt vedertaget redan före år noll att jorden var rund.
Citera
2014-11-13, 11:36
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
DFSM känns inte så transcendent, eller har jag missuppfattat spagettiklumpen?

Hädare.
Citera
2014-11-13, 11:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kristendomen känns väl inte heller så transcendent...

Det är det knappast många kristna som skulle hålla med om. Och för min del har jag faktisk kommunikerad med en del (vad jag kallar) vettiga kristna, med vem jag har haft konstruktiva spekulativa dialoger om extra-kosmisk, kristen teo-metafysik.

Det är inget fel med att spekulera (iblant tvärtom), sålänge spekulationerna inte utvecklas åt den missions-hysteriska falangen inom abrahamismen.
Citera
2014-11-13, 11:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Kan det varken bevisas eller motbevisas p g a dess natur och det dessutom saknas minsta misstanke om dess existens är det irrelevant för vetenskapen. Plikt? Knappast.

Citat:
Misstanke saknas ju inte.

Försök nu att relatera till vetenskapen som den ÄR (~självdefinierad genom sin systematiska metodologi) istället för att att börja ett väderkvarnskrig med en strawman av vetenskapen (som denna tråd har presenterad flera exempel på).
Citera
2014-11-13, 12:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Försök nu att relatera till vetenskapen som den ÄR (~självdefinierad genom sin systematiska metodologi) istället för att att börja ett väderkvarnskrig med en strawman av vetenskapen (som denna tråd har presenterad flera exempel på).
Jepp, jag bara citerade en bok om neurovetenskap som jag precis läser.
Citera
2014-11-13, 12:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Jepp, jag bara citerade en bok om neurovetenskap som jag precis läser.

Som definierar eller omdefinerar vetenskapens systematiska metodologi på ett för denna tråd relevant sätt?

Eller har trådämnet gått ur din event-horizon och ersatts av fria associationer?
Citera
2014-11-13, 12:13
Bannlyst
Citat:
Som definierar eller omdefinerar vetenskapens systematiska metodologi på ett för denna tråd relevant sätt?

Eller har trådämnet gått ur din event-horizon och ersatts av fria associationer?
Som sagt, jag bara citerade en bok. No big deal.
Citera
2014-11-13, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Kanske en detalj, men det var ganska allmänt vedertaget redan före år noll att jorden var rund.
Nja, om man kan sin Platon så vet man ju att Sokrates visste (precis som sjöfarare alltid vetat) att jorden var välvd. Att den verkligen var rund var inte allmänt vedertaget fören kring 1200-talet.

edit: jag känner naturligtvis till Eratosthenes, men nu pratar vi allmänt vedertaget.
Citera
2014-11-13, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Varför inte?
Om han ska påtvinga oss hans regler så anser jag att han har den skyldigheten.

Du menar att det finns flera om man är villig att strunta i rationellt tänkande och skepticism?
Ni skall äntligen fatta, att ni inte hade funnits alls, om Han inte hade skapad er! Han kan "påtvinga" oss vilka regler som helst, däför att det är Han som bestämmer. Och Sanningen är, att Hans relger är de bästa för oss, även om folk som du inte kan förstå detta ur sina "myrornas" perspektiv!
Ditt "rationellt tänkande" är bara rationellt ur din begränsad perspektiv. Det visaste en människa kan göra är att rikta sig efter Hans regler - de kommer man att må bäst.
Citera
2014-11-13, 12:27
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avigal
Ni skall äntligen fatta, att ni inte hade funnits alls, om Han inte hade skapad er! Han kan "påtvinga" oss vilka regler som helst, däför att det är Han som bestämmer. Och Sanningen är, att Hans relger är de bästa för oss, även om folk som du inte kan förstå detta ur sina "myrornas" perspektiv!
Ditt "rationellt tänkande" är bara rationellt ur din begränsad perspektiv. Det visaste en människa kan göra är att rikta sig efter Hans regler - de kommer man att må bäst.

Och du VET allt det här för att?
Citera
2014-11-13, 12:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Ni predikar du bara. Sånt är mest lämpligt i kyrkan eller församlingshemmet.
Citera
2014-11-13, 13:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ni skall äntligen fatta, att ni inte hade funnits alls, om Han inte hade skapad er!
Förutsatt att han finns, att han är vem du tror han är och att han gjort det du tror han gjort. Du har en hel del kvar att bevisa.
Citat:
Han kan "påtvinga" oss vilka regler som helst, däför att det är Han som bestämmer.
Så "might makes right". Har en kung rätt att avrätta vilken undersåte han vill? Har en far rätt att döda sina barn? Du utgår ifrån att han är bortom alla värderingar, men han är faktiskt en riktig skitstövel om texterna har rätt. Bara för att det STÅR att han är god betyder det inte att han är det enligt våra värderingar, om man ser till vad han påstås stå för och göra.
Citat:
Och Sanningen är, att Hans relger är de bästa för oss, även om folk som du inte kan förstå detta ur sina "myrornas" perspektiv!
Du har ännu inte belagt att ett sådant perspektiv existerar.
Citat:
Ditt "rationellt tänkande" är bara rationellt ur din begränsad perspektiv.
Likväl som alla andras. Det du inte förstår är att rationalitet är oberoende av vilken fakta man har, även om slutsatserna kan förändras är rationalitet ändå rationalitet.
Citat:
Det visaste en människa kan göra är att rikta sig efter Hans regler - de kommer man att må bäst.
Ja visst. Om du först bevisar att han finns, att han är vem du tror att han är och att han vill det du tror att han vill. När det är etablerat kan vi i så fall gå igenom vilka regler han vill att vi ska följa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in