2011-03-24, 00:33
Medlem
Alla fysikens lagar, biologi, evolution etc. pekar på att Gud inte finns. Men det handlar inte om fakta utan om tro.
Citera
2011-03-24, 00:35
Medlem
wwtfsmds avatar
Om definitionen av gud skulle vara någonting som kan visas vara logiskt omöjligt kan man prata om att "bevisa" ickeexistens. Annars är konceptet evidens mycket mer nyttigt i sådana här sammanhang, dvs finns det tillräckligt med ledtrådar som pekar på att gudshypotesen sannolikt är korrekt?
Citera
2011-03-24, 00:39
Medlem
Stäppiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeona
Du är helt fel.... Du skulle bevisa att Gud inte finns!
Du försöker ju bevisa att han finns. ...är det så svårt att förstå vad jag skrev i trådstarten?
Jag kan inte bevisa att han inte finns. Men om han finns så är han inte någon god Gud utan en elak jävel när han låter en massa oskyldiga barn i exempelvis Japan dö i tsunamin. Han är en riktig jävel när han inte hindrar sånt trots att han har makt att hindra det. Han sägs kunna väcka upp döda; bota blinda, likt förbannat låter han små oskyldiga barn dö i meningslösa naturkatastrofer? Märkligt beteende för att vara en Gud. Han må finnas men jag vill inte ha nåt med honom att göra när han är sådan.
Senast redigerad av Stäppis 2011-03-24 kl. 00:50. Anledning: korr.
Citera
Medlem
Jag personligen tror:
Att jorden är inte byggd för oss utan vi är byggda runt jorden, genom att utvecklas har vi anpassat oss såpass till denna planet att den är perfekt för oss.

Om det hade varit natt i 105 timmar istället så hade vi säkert varit byggda så att våran hjärna behöver mer sömn än vad den behöver nu.

Det är det ända logiska för mig. Universum är så sjukt stort så jag tror inte vi är den ända planeten där liv är möjligt. Och just det att jorden skulle vara skapad åt oss av en högre makt för att vi skulle ha någonstans att leva på är bara fel. Man kan ju fråga sig om vi är så jävla speciella? Eller om vi bara är en livsform som utvecklats efter våran miljö.

- Ja men jorden med allt vatten och perfekt avstånd till solen m.m..... förklara det?

Som sagt jag tror inte vi är den ända planeten i universum med perfekta förhållande till liv likt vårat.
Citera
Medlem
DemiJjurgens avatar
OT till er som har hjärnceller men ändå är för lata..

Gå för HELVETE ur svenska kyrkan om ni inte redan gjort det! Så sjukt sinnesrubbat att svenska hjärntvättade präster ska få lön av staten. Dom gör bra oxå men vill du ögna dig åt välgörenhet så gör det på ett vettigt sätt. Radiohjälpen, Rlda korset etc.. Har du inga pengar men ändå vill vara schysst kan du följa min undertext råd.
Citera
2011-03-24, 00:42
Medlem
Swilles avatar
Visst har människan skapat otroliga saker och vissa saker som man tänker för sig själv: "Det är nästan omöjligt och hur har dom lyckats skapa det här".. Du kan samla ihop alla dom här duktiga vetenskapsmän, arkiteter, forskare och allt det här och dom ska få en uppgift.. Om dom nu klarar av att göra det "omöjliga" möjligt, så ger vi dem en uppgift som är så liten som att ge liv till en liten fluga, inte till en människa som kan vara något större å mer komplicerat att ge liv till, låt dom samla alla sina hjärnor å kunskaper å låt dom försöka ge liv åt en liten fluga bara, det är ingen som klarar av den uppgiften, därav vet man att man har en själ!
Citera
2011-03-24, 00:44
Medlem
I kristendomen säger man att gud är:

1. Allsmäktig
2. All-vetande
3. All-god

Men redan här uppstår det problem. Om gud är all-god, varför finns det så mycket ondska i världen? Många säger då att människans tid på jorden är ett test om man skall komma till himlen eller helvetet. Men varför dör då treåringar i cancer? är det ett test?

Om vi går tillbaka till varför det finns så mycket ondska i världen. Om gud är all-god hade han inte kunnat skapa ondska. Många säger då att det är den fria viljan som orsakat detta. Men om gud då är all-vetande hade han vetat att fri vilja skulle skulle leda till ondska.

Alltså, Gud kan endast vara två av dessa tre punkter. Han kan vara allsmäktig och all-vetande. Men inte all-god etc etc.

DET FINNS INGEN GUD!
Citera
2011-03-24, 00:47
Medlem
captastics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swille
Ja, men varför inte bevisa att det finns? Det är la en bra grej att tro på att gud finns än att han inte finns eller, vem vet.. det kanske räddar en!

vem vet, det kanske dödar flera miljoner människor och används för att utnyttja folket och vinna makt... nej just det, det var ju det det gjorde....
Citera
2011-03-24, 00:51
Medlem
Foerfattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarthNicke
Det har ju redan skadat miljoner med människor.
Tycker dom kan sluta tro på gud nu då.

Även den mest icke troende människan kommer hoppas på en gud den sekunden den är döende.

Jag själv tror inte på gud, Jag hoppas på en gud.

Folk som alltid ska försöka intala människor att gud inte existerar är oftast väldigt osäkra i vad de egentligen tror.

Jag kan tyvärr inte heller hålla med dig om att religion i sig har skadat miljoner människor. MÄNNISKOR har skadat MÄNNISKOR i religionens namn, men det är knappast samma sak.

Vi människor har alltid haft, och kommer alltid ha ett behov av att få makt och känna oss mäktigare och starkare än andra. Förut krigade man p.ga religionen, nu krigar vi för pengar och naturtillgångar.

Samma sak, men för en annan anledning.

Ingen kan någonsin bevisa att gud inte finns, men många kommer tro och hoppas.
Citera
2011-03-24, 00:51
Medlem
fuckpunchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaysson
Örf. Jag är verkligen inte speciellt överdrivet religiös, men den här nya världens ateism äcklar mig. Självgoda människor som går och tror att de är "förnuftiga" och "rationella" för att de inte tror på gud, som prackar på andra sin världsåskådning äcklar mig. 99% av er är ateister enbart för att det ligger rätt i tiden, för att alla era balla flashback-kamrater är det, etc etc. Det finns inte en tillstymmelse av eget tänkande, utan er ateism grundar sig egentligen enbart på att det råkar vara det rådande paradigmet. Hade ni fötts för 4-500 år sedan hade ni gått längst fram i inkvistationstågen och varit de som skrikigt "häxa" högst.

Ransaka er själva. Kommer er ateism av själsligt sökande, eller är det något ni har fått från er omgivning, tv, umgänge, etc.?

Haha nä inte riktigt kristendomen fanns inte för 4-5000 år sedan så det skulle nog vara lite svårt. Det borde en kristen som du veta. Men om du menar att vi ateister skulle vara religiösa inom ngn annan religion så har du nog rätt. Men inte för de skälen som du nog tror. Vi skulle nog vara religiösa för att vi inte skulle veta bättre och att ifall man inte var religiös så kom man i ett väldigt hemskt utanförskap. Och nej jag är inte atiest för att vara cool jag är ateist för att det är logiskt att vara det enligt mig.

Men det som äcklar mig är människor som du som säger att de är lite halvt religiösa. Om du nu är kristen så har jag inget problem med det men då måste du ju följa bibeln och allt som står i den. Annars är du ju inte kristen du kan ju inte välja bort det som du inte gillar och göra lite som du vill. För då kommer du ju hamna i helvetet eller hur?

Så hoppas det klarnar för dig nu lilla gubben.
Citera
2011-03-24, 00:54
Medlem
Skonchis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trottoar
Däremot kan vi inte utesluta att något Gudalikt existerar, eftersom vi, som nämnt, inte känner till speciellt mycket om nånting som rör universum och existensen.

Det där stämmer tyvärr inte. Jag rekommenderar att du läser på om:
Hubble's law
Friedmann–Lemaître–Robertson–Walker metric
Big Bang nucleosynthesis
Planck epoch

Vi har idag en ganska bra idé om hur universum kom till. Problemet är att människor inte tar sig tid och läser in sig på vad som faktiskt är bevisat eller ej. Vi går efter det vi läser i mainstream media. Jag begär inte att man ska fördjupa sig i allt. Men om man ska komma med argument så ska man iallafall ha kollat runt lite innan man säger saker man inte har hundra procent koll på.

Dina övriga argument var dock bra.
Citera
2011-03-24, 01:01
Medlem
DemiJjurgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swille
Visst har människan skapat otroliga saker och vissa saker som man tänker för sig själv: "Det är nästan omöjligt och hur har dom lyckats skapa det här".. Du kan samla ihop alla dom här duktiga vetenskapsmän, arkiteter, forskare och allt det här och dom ska få en uppgift.. Om dom nu klarar av att göra det "omöjliga" möjligt, så ger vi dem en uppgift som är så liten som att ge liv till en liten fluga, inte till en människa som kan vara något större å mer komplicerat att ge liv till, låt dom samla alla sina hjärnor å kunskaper å låt dom försöka ge liv åt en liten fluga bara, det är ingen som klarar av den uppgiften, därav vet man att man har en själ!

Pedagogiskt inlägg coming upp.

Blanda en kortlek.Lägg sedan upp ett kort i taget på bordet tills det ligger 20st där. När du gjort det så räknar du i efterhand ut hur stor chans att just dessa kort skulle komma upp och dessutom i exakt den ordningen. svaret du får kommer bli astronomiskt stort..

En religös människa kommer tänka: Helt jävla sinnesjukt att just dessa kort skulle komma upp i just den ordningnen.. Det är ju en på flera miljarders miljarders osv. Detta kan inte vara slumpen.. Nåt högre väsen måste åstadkommit detta..

En vanlig människa kommer tänka: korten var ju tvungna o landa i nån form av ordning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in