2011-03-24, 01:09
Medlem
moriss avatar
Ultimata beviset att högre makt som övervakar oss inte finns:
Ta en titt på världen.

Det är lätt för er religiösa fanatiker att sitta i er bubbla och predikera tusentals år gamla sagor från en primitiv civilisation.

Samtidigt som ni gör det lever 3 000 000 000 (3 Miljarder!), dvs ung halva jordens befolkning på existensminimun.

20 - 30 000 BARN svälter ihjäl VARJE DAG.

Finns det en Gud så är det en jävel jag inte vill ha något att göra med.
Citera
2011-03-24, 01:12
Medlem
Foerfattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemiJjurgen
Pedagogiskt inlägg coming upp.

Blanda en kortlek.Lägg sedan upp ett kort i taget på bordet tills det ligger 20st där. När du gjort det så räknar du i efterhand ut hur stor chans att just dessa kort skulle komma upp och dessutom i exakt den ordningen. svaret du får kommer bli astronomiskt stort..

En religös människa kommer tänka: Helt jävla sinnesjukt att just dessa kort skulle komma upp i just den ordningnen.. Det är ju en på flera miljarders miljarders osv. Detta kan inte vara slumpen.. Nåt högre väsen måste åstadkommit detta..

En vanlig människa kommer tänka: korten var ju tvungna o landa i nån form av ordning.

Bara för att man är religiös så behöver man inte vara helt dum i huvudet eller inte tro på vetenskapen. De flesta religiösa i dagenssamhälle tror på vetenskapen och HOPPAS och TROR på en gud för att det ger dem något sorts hopp om ett liv efter döden eller liknande.

Alla "Ateister" i denna tråd som säger att gud inte existerar osv ljuger inte bara för oss, utan också för sig själva. FÖR den dagen deras mor, far, syster, bror, fru, man eller BARN dör så KOMMER de hoppas på ett himmelrike där deras avlidna W/E är.

Hycklare är vi allihopa.

Citat:
Ursprungligen postat av moris
Ultimata beviset att högre makt som övervakar oss inte finns:
Ta en titt på världen.

Det är lätt för er religiösa fanatiker att sitta i er bubbla och predikera tusentals år gamla sagor från en primitiv civilisation.

Samtidigt som ni gör det lever 3 000 000 000 (3 Miljarder!), dvs ung halva jordens befolkning på existensminimun.

20 - 30 000 BARN svälter ihjäl VARJE DAG.

Finns det en Gud så är det en jävel jag inte vill ha något att göra med.

Grattis du har kommit på ANLEDNINGEN till varför folk tror på en gud och ett himmelrike, nu kom på anledningen till varför folk inte ska tro på det?

Livet är skit och sen dör vi? Sant.

Men låt de människor som VILL tro på att det ändå finns något liiiitet hopp om att vi när vi dör får det bättre göra det.
Senast redigerad av Foerfattaren 2011-03-24 kl. 01:14.
Citera
2011-03-24, 01:17
Medlem
moriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foerfattaren
Bara för att man är religiös så behöver man inte vara helt dum i huvudet eller inte tro på vetenskapen. De flesta religiösa i dagenssamhälle tror på vetenskapen och HOPPAS och TROR på en gud för att det ger dem något sorts hopp om ett liv efter döden eller liknande.

Alla "Ateister" i denna tråd som säger att gud inte existerar osv ljuger inte bara för oss, utan också för sig själva. FÖR den dagen deras mor, far, syster, bror, fru, man eller BARN dör så KOMMER de hoppas på ett himmelrike där deras avlidna W/E är.

Hycklare är vi allihopa.

Att hoppas och tro är inte samma sak.

Jag hoppas att jag vinner på lotto när jag spelar det, jag tror inte att jag kommer att vinna på lotto dock.

Jag hoppas att mina nära o kära kommer till ett ställe där de kommer att skutta i molnen skrattandes i all evighet, jag tror dock inte att detta kommer att ske.

Jag tror att kemiska processen i deras hjärna som gör dem medvetna om deras existens kommer att upphöra och deras biologiska form kommer att ruttna / bli uppäten av kryp. Jag har dock accepterat detta faktumet och anser bara att det är naturligt och mår bra. Att livet är bara en liten tillfällig period och att jag därefter kommer att återgå till det "normala" stadiet, dvs samma stadie jag befann mig i miljarder år innan jag föddes för ca 2 decennier sedan...
Citera
2011-03-24, 01:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Och du har inte kapacitet att formulera frågan så att den handlar om jorden, utan måste fortsätta göra bort dig?

Ok, jag skall hjälpa dig:

Påstående: Det finns ett land på jorden som heter Långtbortistan.

Bevisa att det inte finns ett land på jorden som heter Långtbortistan.

Göra bort mig?

Jag visade att definitioner och klara frågeställningar är viktigt. Därför är TS idiotisk!

Definera GUD, definera inom vilket område denna gud skall finnas. Sedan går det att bevisa ett negativt påstående. Men ändå inte, för du kan inte vara överallt samtidigt. Även om du inte hittar GUD enligt definitionen du fått, så kan du inte kolla överallt samtidigt.

Och hur ska jag kunna bevisa att det inte finns ett land som heter långtbortistan på jorden. Inom vilken tidsrymd? Jag kan omöjligt hålla reda på alla stadsbildningar på en gång i detta nu.

Jag kan veta att för 1 år sedan fanns det så vitt jag vet inget land som hette långtbortistan, men jag reserverar mig ändå då det kan finnas översättningar på andra språk där något land heter lång-bort-i-stan.

Om du inte fattar svårigheten med att bevisa ett negativt påstående är det du som gör bort dig.

Jag anser att TS är idiotisk, sedan är det upp till er att bevisa motsatsen.
Citera
2011-03-24, 01:21
Medlem
Foerfattarens avatar
Citat:
Att hoppas och tro är inte samma sak.

Jag hoppas att jag vinner på lotto när jag spelar det, jag tror inte att jag kommer att vinna på lotto dock.

Jag hoppas att mina nära o kära kommer till ett ställe där de kommer att skutta i molnen skrattandes i all evighet, jag tror dock inte att detta kommer att ske.

Jag tror att kemiska processen i deras hjärna som gör dem medvetna om deras existens kommer att upphöra och deras biologiska form kommer att ruttna / bli uppäten av kryp. Jag har dock accepterat detta faktumet och anser bara att det är naturligt och mår bra. Att livet är bara en liten tillfällig period och att jag därefter kommer att återgå till det "normala" stadiet, dvs samma stadie jag befann mig i miljarder år innan jag föddes för ca 2 decennier sedan...

Hårfin linje mellan tro och hoppas. Då ifall du inte TROR att du kommer vinna på lotto, varför i helvete spelar du? Nej, du spelar för att du någonstans TROR att du kommer vinna.

Jag tror inte direkt på gud, men tro mig när jag säger att i mina mörkaste tider stått med mina knän på golvet och mina händer knutna och bett till gud.
Tro mig också att det omedvetet hjälper mig att gå vidare.
Citera
2011-03-24, 01:22
Medlem
Tjock_och_Rökers avatar
Va ateist och diskutera med en djupt troende, ställ frågan: Bevisa att Gud finns, och känn dig segersäger i debatten.

Va djupt kristen och diskutera med en övertygad ateist: Bevisa att Gud inte finns, och känn dig lika segersäker.

Oavsett utgångspunkt och övertygelse kommer alla att stå, när dimman lagt sig, på precis samma ställe där man började.

Debatten kommer aldrig någonsin att ebba ut i en absolut sanning för någon part, därmed så finns det inget skäl till debatten då den är rent vetenskaplig onödig.

Alla går hem till sig och tror det den vill, här kommer vi ingen vart.
Citera
2011-03-24, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lulz123
Många troende talar som om att det skulle vara skeptikernas uppgift att motbevisa vedertagna dogmer snarare än dogmatikernas uppgift att bevisa dem. Detta är förstås ett misstag. Om jag skulle framföra att det mellan jorden och Mars funnes en tekanna av porslin som kretsar runt solen i en elliptisk bana, så skulle ingen kunna motbevisa min utsaga, förutsatt att jag var noga med att lägga till att tekannan är för liten för att kunna ses ens med våra kraftigaste teleskop. Men om jag skulle fortsätta med att säga, att eftersom min utsaga inte kan motbevisas så är det oacceptabelt övermod av det mänskliga förnuftet att tvivla på den, så skulle jag med rätta anses prata strunt. Om däremot en sådan tekanna vore beskriven i antika böcker, förkunnad som den heliga sanningen varje söndag, och ingjuten i barnens sinnen i skolan, då skulle tvekan att tro på den bli ett tecken på excentricitet och tvivlaren väcka uppmärksamhet hos psykiatrer under en upplyst era eller inkvisitorer under en tidigare. - Bertrand Russell

Bland det mest träffande jag har läst faktiskt! Genialiskt!
Citera
2011-03-24, 01:27
Medlem
DemiJjurgens avatar
Citat:

Hycklare är vi allihopa.

Grattis du har kommit på ANLEDNINGEN till varför folk tror på en gud och ett himmelrike, nu kom på anledningen till varför folk inte ska tro på det?

Men låt de människor som VILL tro på att det ändå finns något liiiitet hopp om att vi när vi dör får det bättre göra det.

Driver du med mig? Har du läst bibeln? 99.9999999 % av alla människor hamnar väl i helvetet om det det skylle existera en kristen gud. Han har 10 regler som är omöjliga o följa. inte EN enda människa har lyckats följa dom alla.. Det garanterar jag. Men gud älskar oss ändå tydligen. Tror han behöver slå upp ordet "älska". Han verkar inte ha riktigt koll på läget. länkar detta humoristiska klipp ifall någon skulle missat det. Han slår huvudet på spiken skulle man kunna säga

http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o
Citera
2011-03-24, 01:33
Medlem
moriss avatar
Citat:

Hade man varit humanist istället så hade människor inte levt i det elände de gör. De får gärna tro och hoppas vad de än vill, det får jag också göra.

Du verkar inte ha förstått att tråden går ut på att man ska försöka "bevisa att Gud inte finns", något som är fullkomligt omöjligt då det finns miljontals olika definitioner på denna "Gud". Alla religioner har dock motbevisats ur ett vetenskapligt perspektiv.

Jag kan bara dela med mig om vad jag tycker. Den du är idag är du pga genetiska faktorer och miljön under din uppväxt. Innan du föddes var du inte medveten om din existens. Därefter började du sakta att lära dig om omständigheterna i din tillvaro. Utifrån denna miljö och dina perceptionsförmågor skapade du en identiet, fick ett namn, minnen, händelser som format dig till den du är osv.

Allt detta sitter i din hjärna som består av en komplex kemisk process. Tar jag ett baseboll trä och smäller dig i skallen kan din hjärna uppleva trauman och ta skada. Du kan då få allvarliga personlighetsförändringar, både fysiska och pyskiska beroende på vilken del av hjärnan som skadats.

När du avlider upphör denna kemiska process att fungera och är därmed inte längre medveten om din existens. De vitala funktionerna i kroppen slutar att fungera och du börjar sakta ruttna iväg. Du återgår då till stadiet du befann dig i miljarder år innan du kom till för x antal år sedan. Sedan får du gärna tro att din hjärna flyger iväg till någon 7e moln där alla som du någonsin känt sitter och väntar på dig att så att ni kan skutta runt i all evighet men tyvärr, detta är för en rimlig person enbart önsketänkande sagor.

Citat:
Hårfin linje mellan tro och hoppas. Då ifall du inte TROR att du kommer vinna på lotto, varför i helvete spelar du? Nej, du spelar för att du någonstans TROR att du kommer vinna.

Jag tror inte direkt på gud, men tro mig när jag säger att i mina mörkaste tider stått med mina knän på golvet och mina händer knutna och bett till gud.

Jag spelar inte på lotto, det var enbart ett exempel.

Om du känner att du behöver det så får du jätte gärna ansöka om "Gudomlig hjälp" i vissa situationer och tro att det hjälper dig "omedvetet". Ur ett logiskt perspektiv så är du enbart en psykiskt svag individ vars sinnestillstånd ändras efter att ha stått med knäna på golvet, händerna knutna och pratat med sig själv...
Senast redigerad av moris 2011-03-24 kl. 01:40.
Citera
2011-03-24, 01:37
Medlem
Foerfattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemiJjurgen
Driver du med mig? Har du läst bibeln? 99.9999999 % av alla människor hamnar väl i helvetet om det det skylle existera en kristen gud. Han har 10 regler som är omöjliga o följa. inte EN enda människa har lyckats följa dom alla.. Det garanterar jag. Men gud älskar oss ändå tydligen. Tror han behöver slå upp ordet "älska". Han verkar inte ha riktigt koll på läget. länkar detta humoristiska klipp ifall någon skulle missat det. Han slår huvudet på spiken skulle man kunna säga

http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o

Nej, jag har inte läst bibeln och jag är inte heller religiös.

Citat:
Jag spelar inte på lotto, det var enbart ett exempel.

Om du känner att du behöver det så får du jätte gärna ansöka om "Gudomlig hjälp" i vissa situationer och tro att det hjälper dig "omedvetet". Ur ett logiskt perspektiv så är du enbart en psykiskt svag individ vars sinnestillstånd ändras efter att ha stått med knäna på golvet, händerna knutna och pratat med sig själv...

Där har du fel. Alla mår dåligt ibland. Vissa går i terapi och vissa gråter ut och vissa ber för att KÄNNA att de pratar ut med någon nära vän som har gått bort.

VAD DU ÄN GÖR SÅ MÅR DU JU BÄTTRE AV DET?

Vad du än gör så är det korrekt om det funkar.

Ibland behöver alla någon som inte finns där för tillfället. Det gör dock inte det ena mer fel än det andra.

Sen vet jag att tråden är "Bevisa att gud inte finns."

Tråden är därav helt jävla omöjlig att besvara lika väl som om någon skapat en tråd som heter "Bevisa att gud finns."

Religion är ett intressant ämne för ALLA, och därför gillas det att diskuteras, kanske av anledningen till att ingen har rätt, och ingen har fel.
Senast redigerad av Foerfattaren 2011-03-24 kl. 01:42.
Citera
2011-03-24, 01:38
Medlem
Citat:

Jag måste säga att jag är på moris sida i det här. Tro och hoppas är två helt olika saker.
Jag har vart med om otal antal tillfällen där jag inte tror att jag ska vinna, men ändå innerst inne hoppas. Det är verkligen inte samma sak.
Citera
2011-03-24, 01:41
Medlem
fuckpunchs avatar
Citat:

Hycklare är vi allihopa.

Jag har förlorat min pappa och jag är endast 19 år. Trotts detta vet jag att det inte finns ett himmelrike. Och om det nu skulle vara så att någon religion var sann så skulle inte min pappa vara där eftersom att han också var ateist. Och helt ärligt så skulle jag nog spendera resten av min i tid i helvetet med alla mina vänner, släktingar och familjemedlemmar än med de människor som har levt ett sånt begränsat liv och kommit upp till himmeln.

Men eftersom det inte finns ngt helvete eller himmelrike så är ju detta skitsamma...

En annan sak om djävulen nu vill att vi ska synda och vi alla syndar vf skulle vi då bli bestraffade i helvetet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in