Citat:
Ursprungligen postat av Foerfattaren
Grattis du har kommit på ANLEDNINGEN till varför folk tror på en gud och ett himmelrike, nu kom på anledningen till varför folk inte ska tro på det?
Livet är skit och sen dör vi? Sant.
Men låt de människor som VILL tro på att det ändå finns något liiiitet hopp om att vi när vi dör får det bättre göra det.
Hade man varit humanist istället så hade människor inte levt i det elände de gör. De får gärna tro och hoppas vad de än vill, det får jag också göra.
Du verkar inte ha förstått att tråden går ut på att man ska försöka "bevisa att Gud inte finns", något som är fullkomligt omöjligt då det finns miljontals olika definitioner på denna "Gud". Alla religioner har dock motbevisats ur ett vetenskapligt perspektiv.
Jag kan bara dela med mig om vad jag tycker. Den du är idag är du pga genetiska faktorer och miljön under din uppväxt. Innan du föddes var du inte medveten om din existens. Därefter började du sakta att lära dig om omständigheterna i din tillvaro. Utifrån denna miljö och dina perceptionsförmågor skapade du en identiet, fick ett namn, minnen, händelser som format dig till den du är osv.
Allt detta sitter i din hjärna som består av en komplex kemisk process. Tar jag ett baseboll trä och smäller dig i skallen kan din hjärna uppleva trauman och ta skada. Du kan då få allvarliga personlighetsförändringar, både fysiska och pyskiska beroende på vilken del av hjärnan som skadats.
När du avlider upphör denna kemiska process att fungera och är därmed inte längre medveten om din existens. De vitala funktionerna i kroppen slutar att fungera och du börjar sakta ruttna iväg. Du återgår då till stadiet du befann dig i miljarder år innan du kom till för x antal år sedan. Sedan får du gärna tro att din hjärna flyger iväg till någon 7e moln där alla som du någonsin känt sitter och väntar på dig att så att ni kan skutta runt i all evighet men tyvärr, detta är för en rimlig person enbart önsketänkande sagor.
Citat:
Ursprungligen postat av Foerfattaren
Hårfin linje mellan tro och hoppas. Då ifall du inte TROR att du kommer vinna på lotto, varför i helvete spelar du? Nej, du spelar för att du någonstans TROR att du kommer vinna.
Jag tror inte direkt på gud, men tro mig när jag säger att i mina mörkaste tider stått med mina knän på golvet och mina händer knutna och bett till gud.
Tro mig också att det omedvetet hjälper mig att gå vidare.
Jag spelar inte på lotto, det var enbart ett exempel.
Om du känner att du behöver det så får du jätte gärna ansöka om "Gudomlig hjälp" i vissa situationer och tro att det hjälper dig "omedvetet". Ur ett logiskt perspektiv så är du enbart en psykiskt svag individ vars sinnestillstånd ändras efter att ha stått med knäna på golvet, händerna knutna och pratat med sig själv...