2011-03-23, 23:42
Medlem
Jag påstår att det finns en hemlig bas på baksidan av månen som är byggd av aliens. De kontrollerar hela tiden våra tankar med deras apparater. Vi är bara boskap som odlas för att senare konsumeras av dessa aliens.

Tror du mig inte? Bevisa att jag har fel.
Citera
2011-03-23, 23:42
Medlem
Schnauzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Alltså när man tänker på jorden som planet, hur den är skapad, hur jävla extremt komplicerat och välutvecklat det mesta är. Naturen, ekosystemen, alla natur- och fysiklagar. Då tror man ju att detta är något som borde ha skapats med någon sorts eftertanke, det kan inte bara "ha blivit så" av slump. Vafan jag kan inte ens spela biljard på grund av att vårt universums fysik är så.. komplicerat på något sätt. Även fast biljard är en piece of cake, iaf när man inte har druckit 8 bärs.

Enligt de kristendom, judendom och islam är ju människan Guds avbild. Synd bara att vi fuckar upp allt annat Gud har skapat... Ser inte vad fan meningen skulle vara med det.
Citera
2011-03-23, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckpunch
Inte för att vara taskig men det du skrev var otroligt dumt... Så bara för att du inte kan förklara något så måste en osynlig gud ha gjort det?

Nej men tror mer han menar hur allt hänger ihop eller så! Ta våran kropp som exempel, då menar han på att den är så fruktansvärt komplicerad att den inte skulle komma till av någon liten slump. Och jag förstår han, blir nästan rädd när man läser om hur vårt försvarssystem fungerar, nerverna osv. Och detta är bara en liten del av hela kroppen! Det är otroligt, det är inget att orda om, och kan förstå folk att de tror att våra kroppar (som exempel, gäller ju växter och andra djur för den delen med. Även planeter) inte bara skapats av en slump, allt är så perfekt och komplicerat!
Citera
2011-03-23, 23:44
Medlem
"Jag tror inte på Gud.

Jag tror på Robert Lind......i Kramfors.

Han finns! Det är jag säker på.

Han står nämligen i telefonkatalogen!"

Fritt efter Hasse o Tage!
Citera
2011-03-23, 23:48
Medlem
Trottoars avatar
Okej jag bevisar att Gud inte finns. Vi är människor, vår kunskap om hur världen, livet och existensen fungerar är otillräcklig och långt ifrån den nivå vi behöver besitta för att förstå i vilken situation vi befinner oss i. En situation med följdfrågan, "varför finns jag?" alternativt "var är jag?" Den kristna Guden är ett påfund från romerska antiken och är således ännu mindre kapabel till att känna till dessa nämnda punkter. Slutsatsen blir självfallet att den Gud, som jag antar att du syftar på, inte finns. Att hävda att Bibeln fungerar som ett livsvetenskapligt axiom, nästintill orakel, visar ju på en klar brist på självkritik och objektiv syn på livet.

Däremot kan vi inte utesluta att något Gudalikt existerar, eftersom vi, som nämnt, inte känner till speciellt mycket om nånting som rör universum och existensen.
Citera
2011-03-23, 23:58
Medlem
gayssons avatar
Örf. Jag är verkligen inte speciellt överdrivet religiös, men den här nya världens ateism äcklar mig. Självgoda människor som går och tror att de är "förnuftiga" och "rationella" för att de inte tror på gud, som prackar på andra sin världsåskådning äcklar mig. 99% av er är ateister enbart för att det ligger rätt i tiden, för att alla era balla flashback-kamrater är det, etc etc. Det finns inte en tillstymmelse av eget tänkande, utan er ateism grundar sig egentligen enbart på att det råkar vara det rådande paradigmet. Hade ni fötts för 4-500 år sedan hade ni gått längst fram i inkvistationstågen och varit de som skrikigt "häxa" högst.

Ransaka er själva. Kommer er ateism av själsligt sökande, eller är det något ni har fått från er omgivning, tv, umgänge, etc.?
Citera
2011-03-24, 00:01
Bannlyst
Även om detta är lite off topic så tror jag att man inte kan bevisa det.
Antingen måste man skaffa fram bevis ända bak till 100 f k
Jag tror på antik visdom.Förlorad vetenskap som människan återupptäcker.
Citera
2011-03-24, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shaggywaggy
Även om detta är lite off topic så tror jag att man inte kan bevisa det.
Antingen måste man skaffa fram bevis ända bak till 100 f k
Jag tror på antik visdom.Förlorad vetenskap som människan återupptäcker.

Man kommer aldrig kunna bevisa om Gud finns eller ej. Något man märker när man dör! Menar.. Jag kan ju inte ens bevisa att jag finns?
Citera
2011-03-24, 00:08
Medlem
laban112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaysson
Örf. Jag är verkligen inte speciellt överdrivet religiös, men den här nya världens ateism äcklar mig. Självgoda människor som går och tror att de är "förnuftiga" och "rationella" för att de inte tror på gud, som prackar på andra sin världsåskådning äcklar mig. 99% av er är ateister enbart för att det ligger rätt i tiden, för att alla era balla flashback-kamrater är det, etc etc. Det finns inte en tillstymmelse av eget tänkande, utan er ateism grundar sig egentligen enbart på att det råkar vara det rådande paradigmet. Hade ni fötts för 4-500 år sedan hade ni gått längst fram i inkvistationstågen och varit de som skrikigt "häxa" högst.

Ransaka er själva. Kommer er ateism av själsligt sökande, eller är det något ni har fått från er omgivning, tv, umgänge, etc.?
Själv stör jag mig mer på agnostiker och andra halvreligiösa som inte vågar avfärda tanken på en Gud bara för att de ska känna att deras fjuttigga liv har en djupare betydelse.

Har själv funderat en hel kring en skapare men känner inte att jag kan köpa en sådan ide. Varför måste det finnas en allsmäktig skapare?
Citera
2011-03-24, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaysson

Precis som att inte religösa i väldigt hög grad blir påverkade av samhället? Det är snarare så att ateister vågar gå sin egen väg och motsäga sig det religösa trycket från omgivningen.

Jag kan dock hålla med om att begreppet "ateism" blir allt mer urvattnat.
Citera
2011-03-24, 00:26
Medlem
Fossmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spann
Nej men tror mer han menar hur allt hänger ihop eller så! Ta våran kropp som exempel, då menar han på att den är så fruktansvärt komplicerad att den inte skulle komma till av någon liten slump. Och jag förstår han, blir nästan rädd när man läser om hur vårt försvarssystem fungerar, nerverna osv. Och detta är bara en liten del av hela kroppen! Det är otroligt, det är inget att orda om, och kan förstå folk att de tror att våra kroppar (som exempel, gäller ju växter och andra djur för den delen med. Även planeter) inte bara skapats av en slump, allt är så perfekt och komplicerat!

Ja fast är det verkligen så, vi framställer oss ofta som så perfekta men är vi det igentligen? Man hör ofta sånna påståenden från ID anhängare (tror inte du är det men iaf.).

Ta bara ögat, vad är det för gud som placerar en blind fläck i varje öga? Varför ge människor en blindtarm, eller en svanskota? Om vi är ute i solen för mycket får vi canser, om vi inte är i solen tillräckligt får vi D-vitamin brist, gluten/laktos-intolerans, gammlingar får sköra ben, barn är i behov av föräldrarna längre än hos något annat däggdjur, folk föds med tarmarna på utsidan eller utan vissa lemmar, etc. etc.

Jag förstår att många inte förstår, men det finns folk som gör det och som skrivit böcker om hur det funkar. Så innan man påstår att naturen är för komplex för att ha skapats av en slump, så bör man läsa ett par biologiböcker i ämnet. Allt det komplexa vi ser har en väldigt enkel förklaring, evolution inte slump. Och bara för att någon inne på FB inte kan förklara detaljer som hade gjort big bang mer förståligt för många här så betyder inte det att big bang teorin är ologisk, ni måste frågan en kosmolog som har forskat i många många år.

En liten tanke: Tycker vi människor har skapaat fan så mycket mer komplexa saker än naturen, tänk bara på era iPhones eller datorer ni nu läser detta på. Då kan man snacka komplexa grejer...
Och avslutningsvis en länk till något alla här borde titta på, den är 1h lång men väl värd att se.
http://www.youtube.com/watch?v=7ImvlS8PLIo&feature=feedf
Citera
2011-03-24, 00:27
Medlem
Poängen är just att bevisbördan ligger på den som introducerar ett tankesätt snarare än tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in