2014-11-12, 15:27
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTjejen
Så du anser att tid inte finns? Det blir inte en relevant ord i sammanhanget? Vad vet vi, vad är typ 99% fakta, jo att vi finns och att vår jord finns och universum, allting har en cykel, ett liv. Om inte något har skapat något utan allt bara är en slump så anser du att universum kom innan tid som begrepp och att universum inte har en cykel? Är det korrekt uppfattat? Min ingång var en uppkomst, vi måste ju som sagt börja någonstans och hitta någon grund för det, är ni inte ens kapabla att starta diskussionen blir det tyvärr väldigt uppenbart att ni bara är här för debattsabotage.

Tiden är en illusion, det visade väl Einstein? Tex här http://everythingforever.com/einstein.htm

Universum kan ha en cykel, ja, och då kan det vara evigt, precis som du hävdar att gud är.
Gud är alltså fortfarande onödig.
Citera
2014-11-12, 15:29
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Tror du vi kommer komma dithän att vi kan förklara uppkomsten?
(ska kolla upp det där med bran-teori också, tack för tipset, såg att det stod om "en tid utan början" här nu, intressant)

Jag vet inte. Med tanke på Higgspartikelns bevisande så finns det fysiker som tror det, att vi kan komma "bakom" BB.
Citera
2014-11-12, 15:30
Medlem
72mms avatar
Citat:
Jo det är precis vad den gör. Säger man att vår uppkomst inte är "naturlig cellprocess" eller vad man nu vill komma dragandes med utan något skapat och att vi människor uppenbarligen varit precis lika smarta hela tiden sen vi kom till jorden så säger man att guds existens är ställd bortom allt rimligt tvivel. Ni har uppenbarligen inte ens tänkt i dessa banor och jag har som sagt försökt med en massa ingångar för att försök få igång en faktisk diskussion med er sirapsskallar.

Du pratar om vad trådar handlar om men kan inte själv förstå sammanhanget saker är sagt i och vad som är ot och inte, stor stor komik.
Jag tror faktiskt du har tagit fel på tråd. Läs den första posten igen, se youtube-klippet och sluta prata om apor.
Citera
2014-11-12, 15:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej läs trådtiteln och sluta ditt ot-trollande.

Vad har det med dina postulat och belägg för dessa att göra?

Citat:
Du får gärna förhålla dig så till världen att du börjar mitt i och sen bygger din tes efter det men jag kan inte leva så grunt och ytligt.

Din hemmasnickrade pseudo-logiks metodologi intresserar mig inte. Det är mycket enklare om du användar ordotox logik och presenterar belägg för dina postulat.

Citat:
Du är inte kapabel till en filosofisk diskussion

Inte med din pseudo-logik, nej.

Citat:
så hoppas du får en varning snart

Ta upp det med en moderator.

Citat:
var kom vi ifrån?

Att du bör komme med belägg för dina postulat.
Citera
2014-11-12, 15:31
Medlem
Citat:
Försök vara mer ot det går säkert oxymoronkungen. "Försök motbevisa Guds existens nu!" Ts är så tydlig så tydlig så.
Men vi har väl enats om att det inte går att motbevisa Gud? Och förresten,har någon påstått , med säkerhet, att Gud inte finns?
Citera
2014-11-12, 15:33
Medlem
72mms avatar
Citat:
Försök vara mer ot det går säkert oxymoronkungen. "Försök motbevisa Guds existens nu!" Ts är så tydlig så tydlig så.
Om du läst posten och sett klippet och inte bara läst halva rubriken skulle du förstå. Kanske.
Citera
2014-11-12, 15:33
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Precis, big bang som teori för att gud inte finns är trams, den förklarar precis som du säger ingenting i den frågan, det är en söndertagen tramsteori. Följ som sagt gärna tråden om du inte hänger med på vad som sägs.

Skaparen är givetvis inte likt oss begränsad av dimensioner, man kan inte tala om att "skapa gud" då är man inte med i matchen.

Du har inte så höga studieskulder va? BB som teori är vattentät. Att den inte förklarar uppkomst spelar ingen roll, den utger sig inte för att göra det.

Om man inte kan tala om att skapa gud kan man inte heller tala om att skapa universum. Du bara flyttar allting ett steg och stannar där. Du förklarar ingenting. "Gud har funnits alltid och så är det bara".
Det är inget argument, det är bara barnsligt.
Citera
2014-11-12, 15:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är så metafysiska spekulationer fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jo, jag vet det. Men observera vad du skrev och vad det är... spekulationer. Med andra ord kan ingendera sidan bevisa någonting.

Det är en självklarhet som inte ens borde nämnas (vad angår extrakosmisk, teo-metafysisk spekulation).

Citat:
Det kan vi i alla fall enas om.

Visst är vi eniga om detta, men jag ser inte detta reflekterad i den pådyvlande teisms kunskapsunderlag, metodologi eller terminologi.

Citat:
Anledningen är väl alldeles uppenbar! För att överhuvudtaget kunna närma sig någon form av tro måste man närma sig Gud.

Som t.ex. manifesterad i detta trams (som jag inte ens bryr mig om att dissekera för tillfället).
Senast redigerad av Bogomil 2014-11-12 kl. 15:40.
Citera
2014-11-12, 15:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej det är linjär tid och inte vad jag talar om och om du faktiskt läser så ser du att Einstein med vad han säger erkänner gud ganska tveklöst.

Einsteins relation till tro/religion är uttjatad. Han var agnostiker.
Citera
2014-11-12, 15:40
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Nej det är linjär tid och inte vad jag talar om och om du faktiskt läser så ser du att Einstein med vad han säger erkänner gud ganska tveklöst. Tid här är i sammanhanget innan "något" uppstod. Det citatet är inte svårt att förstå.

"Einstein expressed his skepticism regarding an anthropomorphic deity, often describing it as "naïve" and "childlike". He stated, "It seems to me that the idea of a personal God is an anthropological concept which I cannot take seriously. I feel also not able to imagine some will or goal outside the human sphere. My views are near those of Spinoza: admiration for the beauty of and belief in the logical simplicity of the order which we can grasp humbly and only imperfectly. I believe that we have to content ourselves with our imperfect knowledge and understanding and treat values and moral obligations as a purely human problem—the most important of all human problems."

http://en.wikipedia.org/wiki/Religious_views_of_Albert_Einstein

Hur många gånger måste det sägas? EINSTEIN TRODDE INTE PÅ GUD.
Citera
2014-11-12, 15:45
Medlem
72mms avatar
Citat:
Nej det är linjär tid och inte vad jag talar om och om du faktiskt läser så ser du att Einstein med vad han säger erkänner gud ganska tveklöst. Tid här är i sammanhanget innan "något" uppstod. Det citatet är inte svårt att förstå.
Citat:
The idea of a personal god is quite alien to me and seems even naive
Det citatet är inte heller svårt att förstå. Sluta ljug om Einstein.

Edit: lol, puck-trea
Citera
2014-11-12, 15:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Och ditt eget inkluderande av ID-postulatet är ...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in