Citat:
Ursprungligen postat av
Xeona
Jag kollar upp denna tråd som jag en gång startade, och ser att majoriten är svårt off topic. Jag ville inte ha 1000 bevis för att gud finns.
Jag skulle bara vilja se ett bevis på att han/hon/den/det inte finns.
Jag skulle vilja se ett bevis för att det inte finns ett flygande spagetti monster, eller något annat väsen som kan styra våra liv och utföra magi
För det första, så bör vi tala om belägg och inte om bevis. Skälet är att bevis endast existerar i matematikens värld. Matematiska bevis kan aldrig visa sig vara falska givet att uträkningen är korrekt utförd. Belägg däremot stödjer sig på en hypotes eller en teori. Beläggen kan vara misstolkade eller så kan hypotesen eller teorin vara felaktig, eller så kan hypotesen eller teorin vara möjlig att förbättra i ljuset av ny kunskap.
För det andra, så är det ur kunskapsteoretiskt sätt
inte möjligt att uppge belägg för icke-existens av något. Om du skall finna belägg för icke-existens av något på jorden så krävs det att du är på alla möjliga ställen på jorden samtidigt. Som exempel, vill du finna belägg för att rosa svanar inte existerar på jorden så måste du befinna dig på alla ställen på jorden samtidigt för att utesluta att du inte missar den rosa svanen. Du skulle också behöva kontrollera alla ställen på jorden samtidigt eftersom den rosa svanen hypotetiskt sätt kanske sitter dold inne i ett fågelbo.
För det tredje, så krävs det att det är möjligt att alla påståenden om verkligheten är falsifierbara. Det innebär att ett påstående teoretiskt eller praktiskt sätt måste kunna visa sig vara falskt. Om jag påstår att alla äpplen är blåa på insidan men att de går tillbaka till sin 'vanliga' färg så fort någon skär äpplet itu så är det inte möjligt att avfärda mitt påstående som varken sant eller falskt. Det är alltså inte falsifierbart, vilket innebär att det inte är möjligt att verifiera sanningshalten i mitt påstående om att äpplen är blåa på insidan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xeona
Är förnekelsen av gud bara en tro?
Till att börja med så har begreppet ’’tro’’ flera innebörder:
1.förmodan, antagande, förmenande
2.tillit, tillförsikt, tilltro, förtröstan, förtroende, lit; mening, åsikt, uppfattning,övertygelse, ideologi
3.religiös förtröstan, religiös övertygelse, religiositet, gudsförtröstan; troslära,bekännelse, religion, lära, konfession, trosuppfattning, livsåskådning
4.trofasthet, trohet
Från definition 1: Ja, förnekelse av gud Kan vara ett antagande/gissning (det vill säga, sakna belägg).
Från defintiion 2: Ja, förnekelse av Gud kan vara en förtröstan. (du kan förneka gud för att du tycker att tanken på en gud är obehaglig. Det är dock inte förnuftigt lika väl som det inte är förnuftigt att tro på Gud för att tanken på Gud ger tröst).
Från definition 3: Nej, förnekelse av gud kan inte vara en religiös förtröstan eftersom religion kräver gudstro.
Från definition 4: Ja, förnekelse av Gud kan vara av trofasthet. Du kan i praktiken exempelvis avfärda Gud på grund av att du har en speciell ideologisk övertygelse. (Detta är heller inte förnuftigt. Sanning avgörs inte av vilken ideologi eller livsåskådning man har, utan genom argument och belägg).
Sedan är fallet så att all form av kunskap kräver tro. Du kan exempelvis inte ha kunskap om att jorden är rund om du inte tror att jorden är rund. Däremot så kan du tro att jorden är rund utan att jorden faktiskt är rund. Den intressanta frågan är inte
vad man tror, utan vilka
skäl man har för det man tror på.
När det gäller din fråga så hoppas jag nu att jag gett dig svaret: det går inte finna belägg för icke-existens.