2018-09-14, 19:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enklistra
Jo absolut blir det löjligt men när vi inte ens kan svara på frågan om vår egen existens så faller sig alla andra frågor ganska löjligt.
...

Eftersom att jag tror att jag finns. Kan jag välja att tro att inte du finns. Likaså kan jag tro att gud finns. Men för att bevisa det sistnämnda bör jag först bevisa det förstnämnda.

Solipsism ger i alla fall inga svar.
Citera
2018-09-14, 19:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensKorv
Jag uppskattar det till en promilles sannolikhet att Gud finns med rådande kunskapsläge.

Kan vi andra få se ditt beräknings-underlag? Gärna ett specificerat så.
Citera
2018-09-14, 19:38
Medlem
BullensKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kan vi andra få se ditt beräknings-underlag? Gärna ett specificerat så.

5 % är atomer, 95% okänt. Vi känner till en femtedel på sin höjd av vad atomer kan bilda för system. Om vi således vet vad en procent av vad universum innebär kan vi inte veta mer än en promille (en tiondel då en kub har nio sidor + en sfär har en yta) av hur det skapades, den s.k. Gudosäkerheten.
Citera
2018-09-14, 19:39
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Du förväxlar molekyler med partikler.

Jo.

Tänk att man måste förklara att delarna måste ha ett designat syfte.. innan ni troende fattar att molekylen inte har en sån.. och kan därför inte kallas en skapelse som designats av gudar, även om det såklart är gudarna som har skrivit alla lagar som gäller i kemi och musik tex.. och därför påverkar molekylen.

Du förväxlar CERN med något logiskt.. då partiklarna inte existerade innan big bang så blir det ju svårt att bevisa att partiklar som krashar in i varandra kunde skapa den big bang som skapade allt.. då även partiklarna måste ha skapats innan den stora smällen av skapelse hände.

Om CERN skulle ha lyckats med att bevis att gudar inte behövdes eftersom partiklar kan förvandla sig själv till annat.. så har ju CERN inte bevisat en big bang, utan den skulle isf ha bevisat att det fanns partiklar som flög i extrem fart, långt innan big bang hände.
Citera
2018-09-14, 19:42
Medlem
Att vilja bevisa att någonting som ingen vet vad det är, var den är och hur den ser ut inte existerar är filosofisk nonsens.
Tänk att jag inte har någonting som ingen vet vad det är och man försöker bevisa att detta "Någonting" inte existerar.
Citera
2018-09-14, 19:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag uppskattar det till en promilles sannolikhet att Gud finns med rådande kunskapsläge.

Citat:
Kan vi andra få se ditt beräknings-underlag?

Citat:
5 % är atomer, 95% okänt. Vi känner till en femtedel på sin höjd av vad atomer kan bilda för system.

1. Du får nu plocka fram din kulram igen och räkna om. Detta ger inte en promill.

2. Och även om du på något sätt (när du har lärt dig räkna) skulle nå fram till en promille i dina beräkninger, så legitimerar detta åndå inte nån god-pf-gaps.
Citera
2018-09-14, 19:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du förväxlar molekyler med partikler.

Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Tänk att man måste förklara att delarna måste ha ett designat syfte.. innan ni troende fattar att molekylen inte har en sån.. och kan därför inte kallas en skapelse som designats av gudar, även om det såklart är gudarna som har skrivit alla lagar som gäller i kemi och musik tex.. och därför påverkar molekylen.

Du förväxlar CERN med något logiskt.. då partiklarna inte existerade innan big bang så blir det ju svårt att bevisa att partiklar som krashar in i varandra kunde skapa den big bang som skapade allt.. då även partiklarna måste ha skapats innan den stora smällen av skapelse hände.

Om CERN skulle ha lyckats med att bevis att gudar inte behövdes eftersom partiklar kan förvandla sig själv till annat.. så har ju CERN inte bevisat en big bang, utan den skulle isf ha bevisat att det fanns partiklar som flög i extrem fart, långt innan big bang hände.

Min poäng var, att du byggar ditt resonnemang på pseudo-vetenskapligt trams.
Citera
2018-09-14, 19:52
Medlem
Citat:
Jo uppenbarliga myter utesluter jag förstås. Men just att Gud inte finns är svårare, du kanske känner att det är 0% chans/risk att Gud finns. Men eftersom vi vet så lite om universum och skapelsen så är det dumt att vara säker. Jag uppskattar det till en promilles sannolikhet att Gud finns med rådande kunskapsläge. Större mirakel än så har ju skett.
Vad är det som skiljer den kristna guden från de andra gudarna eller sagoväsena? Han är vill precis lika uppenbart en myt som dem? Eller vad är det som gör Gud mer sannolik att existera än t.ex. åskguden Tor eller en varulv?

Vi vet så mycket om universum att Gud går emot allt vad fysiska och logiska regler heter. Så att Guds existens på något sätt skulle vara logisk är den sista anledningen att tro på honom. Kvar är då endast vittnesmål från folk som säger sig ha träffat honom, d.v.s den enda typ av bevis som gäller för samtliga mytologiska väsen.
Citera
2018-09-14, 19:57
Medlem
BullensKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Vad är det som skiljer den kristna guden från de andra gudarna eller sagoväsena? Han är vill precis lika uppenbart en myt som dem? Eller vad är det som gör Gud mer sannolik att existera än t.ex. åskguden Tor eller en varulv?

Vi vet så mycket om universum att Gud går emot allt vad fysiska och logiska regler heter. Så att Guds existens på något sätt skulle vara logisk är den sista anledningen att tro på honom. Kvar är då endast vittnesmål från folk som säger sig ha träffat honom, d.v.s den enda typ av bevis som gäller för samtliga mytologiska väsen.

Jag känner på mig att vare sig Tor eller varulvar existerar eller har existerat med hjälp av posteriori kunskap. Men Gud kan jag inte med vara sig kunskap a priori eller a posteriori utesluta, då skulle man veta fullt ut hur universum är funtat för att kunna vederlägga gud.
Citera
2018-09-14, 20:11
Medlem
BullensKorvs avatar
Citat:
1. Du får nu plocka fram din kulram igen och räkna om. Detta ger inte en promill.

2. Och även om du på något sätt (när du har lärt dig räkna) skulle nå fram till en promille i dina beräkninger, så legitimerar detta åndå inte nån god-pf-gaps.

Ponera att Gud vill att hens existens är bekräftad år 10000, då har kunskapsmassan från -7 miljoner år till nu växt med max en dryg 1/5 av all möjlig kunskap. Från början till nu logaritmiska framsteg, nu övergående i en linjär kunskapsinhämtning. Omegapunkten existerar inte nämligen, men det tror väl du?
Citera
2018-09-14, 20:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ponera att Gud vill att hens existens är bekräftad år 10000, då har kunskapsmassan från -7 miljoner år till nu växt med max en dryg 1/5 av all möjlig kunskap. Från början till nu logaritmiska framsteg, nu övergående i en linjär kunskapsinhämtning. Omegapunkten existerar inte nämligen, men det tror väl du?

"Ponera" hellre att vi håller oss till bevisföring istället för att börja med flum-spekulationer.
Citera
2018-09-14, 20:21
Medlem
BullensKorvs avatar
Citat:
"Ponera" hellre att vi håller oss till bevisföring istället för att börja med flum-spekulationer.

Det går inte i dagsläget, att bevisa något som kräver att man känner till all kunskap, då är man dömd till att spekulera. Och det som är flum för den ene är det inte för andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in