2014-11-11, 16:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Min Gudshypotes har inte ett dugg högre validitet, menar jag.

Citat:
Jag bara öppnar dörrarna.

För felargumentation. Vad skall det leda till?
Citera
2014-11-11, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTjejen
För att vi jobbat för det såklart, när skall slaveriet ta slut? Bara Pentagons årliga budget räcker för att vi skall få det där, vi har dock blivit intalade av just sådana där "vetenskapsmän" att vi är problemet och att vi är för många när det bara handlar om att allt som skulle ha hjälpt mänskligheten har begravts eller gjorts business av och sedan införandet av pyramidspelet vi kallar det monetära systemet har vi inte blivit annat än totalt rånade. Har vi mat, som vi hade kunnat haft om vi tex fått odla överallt utan frankenseeds som inte funkar och haft fri energi och därmed byggt byggnader som håller för oss mer eller mindre för evigt så vad mer behöver vi? Drivs människor av lust att lära och förbättra för alla istället för som nu girighet och berömmelse och makt så får vi ett helt annat läge.
Ja varför spridandet om trams som evolutionsteorin varit viktigt är ju just för att vi tappat kontakten med oss själv och naturen, lögnen om vilka vi är sätter sina spår, rotlöshet är inte sunt. Nej det gör det inte men det innebär att vetenskap är trams i dom flesta fallen och det uppvaknade svider tydligen hårdare för folk än att en skapare finns En dingding värld.
Ja,då är det tur att du sitter inne med sanningen då......
Citera
2014-11-11, 16:53
Medlem
RoaldDahls avatar
Eftersom man tydligen inte ens kan bevisa att allt uppkommit av sig själv av naturen, så är det mer än patetiskt att Guds existens angrips så mycket ideligen. Man blir verkligen häpen.
Citera
2014-11-11, 16:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad har det med min kritik av dina argumentationsfel att göra ...

Citat:
Förstår du ännu en gång inte sammanhanget så skall jag som jag sa utveckla

Vilket "sammanhang" kan du extrahera av dina egna argumentationsfel?

Citat:
men först får du nog då svara på någon motfråga och visa att du vill diskutera och försöka lära dig saker

Det finns inget att "lära sig" från felargumentering.

Citat:
för annars vet jag inte vad du tror att detta samtal skall leda till och du har ingen trovärdighet kvar om du inte svarar för du förstår inte min plattform och du vågar inte ens presentera din egen så hur skall vi komma någonstans här.

Jag behövar tills vidare ingen annan "trovärdighet" än att kunne kritisera dina argumentationsfel. Sen kan vi ju se om du har något matnyttigt att komma med.

Citat:
Jag presenterade min teori,

Du har presenterad flera spekulativa hypoteser och jag har kritiserad dom utan att få svar på min kritik.

Citat:
du har inte presenterat något för din sak förutom halmgubbar så visa nu en enda art som blivit en annan art vilket borde vara världens enklaste med din tro eller förstår du nu att evolutionsteorin är trams som inte bör tas på allvar för annat än som humor pga den tragiska och misslyckade karaktär som Darwin var i precis alla avseende när det kommer till att förstå mänsklig avling?

Jag är inte särskild av evolutionsteorin vs. 'gud', det är ditt väderkvarnskrig.

Citat:
För han var ju värdelös i praktiken och det är fakta, han förstod inte ens på ett grundläggande plan mänsklig utveckling vilket hans liv tydligt visade, han gjorde precis allt fel och det slutade som en tragisk inavlad soppa för dom få som överlevde. Jag utvecklar också gärna varför jag anser att mänskligheten blivit dummare och varför detta hänger ihop och gör att bilden av en skapare blir självklar, jag pratar också gärna om pi och vortex i naturen och hur det givetvis inte heller är något slump skapat av "död" materia som inte har chans att skapa intelligent design.

Vad med om svarade på min faktiska kritik istället för att slingra dig?

Citat:
Man hittar det man söker, vill man inte bli utmanad kommer man aldrig bli det tror jag.

Ja, det visar t.ex. den pådyvlande teismens ad hoc premissande ju tydligt.

Citat:
Vetenskap och hur vi människor ser på det är som sagt bara perverst och handlar nu för tiden bara om att dölja saker om det gynnar dom som sitter på hemligheterna. Jag kom inte på detta själva, jag har hela livet varit en vilsen hedning, sen hittade jag massa smarta människor som vågade ifrågasätta allt för innan avprogrammeringen var jag samma trötta får som dom flesta andra, jag hade inte ens ifrågasatt evolutionsteorin så jag var inte smartare än så och hade inte kommit längre än så innan jag började tänka, hur andra tänker får dom berätta men inte har jag kommit på något nytt inte, tvärtom det är väldigt gamla idéer som begravts en längre tid och indoktrineringen man får i frågan nu för tiden från samhället är otroligt tung och det bör alla vara medvetna om, vår tro på vetenskap är bara läskig för vi kan inte ens förklara solen och vad som pågår och hur den funkar på ett vettigt sätt och många många påstår att vi inte kan se stjärnor från yttre rymden, det ställer också allt vi tror oss veta på kant. Jag intresserade mig för historia och arkeologi och matematik i naturen.

Spar sånt till församlingshuset e.dyl.

Citat:
Sådär 6000 år senare kan vi inte ens komma på ett riktigt klockrent svar på hur vi om det nu var vi byggde pyramiderna men vi skall ändå påstå att vi är smartare nu?

Falsk analogi.

Citat:
Evolution utan evolution ...

Och vad är det?

Citat:
Världen är 2014 tämligen spirituellt död, detta är en solkar anti-utveckling även det. Vi har tappat kontakten med naturen och därmed oss själva, nu är mänskligheten bara cancer på moder jord med ett tydligt fokus på att hela världen skall brinna för vi snor hennes blod invändigt och skövlar henne utvändigt och förgiftar henne från luften...Men arter förblir arter, det tycks vara ett faktum på vår planet och dimension iaf för inga exempel på motsatsen finns i annat än i teorin.

Goddag ... yxskaft. När kommar ditt svar på min faktiska kritik istället för att slingra runt den med för min kritik irrelevante spekulationer?
Citera
2014-11-11, 17:02
Medlem
Citat:
Eftersom man tydligen inte ens kan bevisa att allt uppkommit av sig själv av naturen, så är det mer än patetiskt att Guds existens angrips så mycket ideligen. Man blir verkligen häpen.
Vilket inte hade hänt om folk nöjt sig med att tro på en skapare/gud. Istället så tror folk på en skapare/gud som har väldigt,väldigt speciella regler och lagar för hur vi människor ska leva våra liv.
Och dom flesta människor vill att andra människor ska tro som dom och är beredd att göra nästan vad som helst för att så ska bli fallet. Det är nog därför gudstro angrips. Om folk höll sin tro privat i hemmet så skulle det nog vara lugnare med angrepp.....
Citera
2014-11-11, 17:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azazo
Bogomil är en känd trådpirat i religionsforumet, om du inte redan viste det.

Irrelevant ad hominem.

Citat:
Han kommer inte med egna argument utan attackerar andras argument med återkommande glosor jfr: ad hoc, strawman, rationalitet, Proxy-debatt, paranoia, faith versus fact, pådyvlad teism, apologet, såpbox, falsk dikotomi, spekulativ,epistemologi, pseudo-objektivitet mm

Japp, vi skall ha funktionella debatt-verktyg FÖRST. (1)

Citat:
Jag skulle faktiskt vilja att han presenterade sina egna teorier eller argument lite tydligare.

Vad med att börja från början. Se (1).

Citat:
Jag tycker att en person, som så ivrigt bekämpar teismen, måste ha ett cause med en bakomliggande orsak.

Jag har inga problemer med (det jag kallar) VETTIG teism; och vettiga teister brukar inte ha problemer med mig.

Citat:
Många på forumet tycks hata hans arrogans men jag är faktiskt intresserad av varför han visar en sådan passion och övertygelse.

Se (1).

Citat:
Jag skulle vilja ta del av hans egen livsfilosofi men den kommer aldrig fram genom någon Bogomils egen presentation.

Se (1).

Citat:
Det stuntar tyvärr debatten och det gemensamma sökandet efter svar,

Det stuntar utan tvivel pådyvlande teism.

Citat:
då han tydligen är övertygad om att besitta sanningen.

Jag anser jag har en bra uppfattning om vad som är funktionella debatt-verktyg.
Citera
2014-11-11, 17:07
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

"I don't know, therefor: God"
Citera
2014-11-11, 17:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Människor som spelar gud är inte guds skapelse

Meningslöst cirkelargument.

Citat:
Är ju bara du Bogomil

Är det Faludhah (som inlägget är adresserad till) eller mig du nu talar till?

Citat:
Varför adtesserar du detta inlägg som inte kan tala som vettigt folk så känns rätt konstigt att du anklagar mig för härskartekniker.

Flertalet kristna (m.fl.) teister jag kännar till talar faktisk som vettigt folk. Det är du och dina geliker som spårar ur i demagogi.

Citat:
Ni är lustiga när er tro på vetenskap är så stor att ni blir helt röda av att få tramset ifrågasatt.

Vem är "ni"? Riktig vetenskap användar en stor del självkritik i sin metodologi.
Citera
2014-11-11, 17:23
Medlem
Om vi hade säkra bevis på Guds existens skulle religion naturligtvis utgöra en form av historia och inte vara trosbaserad. När det sedan kommer till den historiske Jesus är bibeln en samling vittnesbeskrivningar på hans existens. Gamla Testamentet, Torah Och Talmud övernsstämmer i mycket och uppbackar sålunda varandra i form av bevisföring. Allt man hade på den tiden var ju nedskrivna beskrivningar av människor och händelser samt avbildningar. The Dead Sea Seascrolls är också en uppbackning av och ett bevis på bibeln, som historiskt dokument.
Citera
2014-11-11, 17:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Kritiken fråm agnostisk ateism riktas primärt mot pådyvlande teism som postulerar att den (pådyvlande teism) kan falsifiera 'gud' eller pådyvlande teism som slingrar sig in i demagogi.
Citera
2014-11-11, 17:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Eftersom man tydligen inte ens kan bevisa att allt uppkommit av sig själv av naturen, så är det mer än patetiskt att Guds existens angrips så mycket ideligen.

Citat:
Njo men som du ser på dom som tror sig vara sakliga men som bara snömosar så sätter dom helt olika beviskrav på andra än sig själva, dom behöver inte bevisa något någonsin men lyckas ändå intala sig att dom har rätt trots att dom med deras egna regler diskvalificerat sig från diskussionen eftersom dom är så ovetenskapliga.

Kom då med ett generellt belägg för legitimiteten av "arguments from ignorance" eller ett specifikt belägg för "Intelligent Design", iställer för all din kringgående retorik.
Citera
2014-11-11, 17:29
Medlem
Citat:
Haha varför den stroppigheten? Har jag påstått det verkligen. Vad sanningen faktiskt är har vi ingen aning om så länge den är begravd men i praktiken finns det inga som helst problem med vad jag sa och ja vi borde leva i överflöd och det vore inte så svårt att ändra världen radikalt till en plats för alla och inte bara för ett fåtal totala psykopater som inte bara skiter i mänskligheten utan försöker förgöra den. Mänskligheten måste ta upp kampen med satan och den som inte tror att han finns på vår jord är äckligt bedragen och lurad. Vad man än tror borde vi alla kunna enas om att något står seriöst sjukt till med världen men inte ens dit kommer vi nu...Kristna vs muslimer, höger vs vänster, judar vs araber, anarkister vs miljövänner, kvinnor vs män osv osv i en evig sprial som alltid gynnar makten som slipper granskning, vi är ju så hemskt upptagna med att rätta och skälla på varandra istället för dom som skapat alla problem oavsett var du står på kartan...

Njo men som du ser på dom som tror sig vara sakliga men som bara snömosar så sätter dom helt olika beviskrav på andra än sig själva, dom behöver inte bevisa något någonsin men lyckas ändå intala sig att dom har rätt trots att dom med deras egna regler diskvalificerat sig från diskussionen eftersom dom är så ovetenskapliga. Tycker nästan det är lite sött.
Förlåt om jag verkade stroppig.....
Tycker ändå att du verkar tro att du sitter inne med en viss sanning. Du avfärdar evolutionen , vilket du naturligtvis inte är ensam om. Men du säger att du avfärdar den lätt,den tål inte den minsta gransknig. Vilket är ett väldigt konstigt uttalande. Du säger också att det är ett slags bevis på en skapare,vilket det inte är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in