Citat:
Ursprungligen postat av
StorTjejen
Att ni ignorerar saker när det blir för jobbigt och inte ens vill börja diskussionen någonstans borde verkligen innebära att ni förstår hur fel ni har, ni är ju livrädda för att filosofera, varför? Jag säger ju att vi inte kommer ifrån apor så vad säger du? Det finns ingen annan hållbar teori från var vi kommer ifrån annat än från skaparen, säger du emot så försök nu för allt du kan att verkligen förklara dig, jag kan ju nämligen utveckla det här resonemanget något våldsamt men då får ni också förstå att ni måste förklara er för det här snömosandet från er sida kommer fortfarande inte ge någon något och vill ni bara bråka får ni göra det med någon annan, jag sitter inte här för att inte tala med folk nämligen och vad ni håller på med är som sagt enbart debattsabotage.
"Vi" ignorerar ingen ting, du däremot har konsekvent vägrat att presentera belägg för dina påståenden och postulat. Om du gjorde det hade så klart diskussionen blivit en annan, men fram tills att du gör det kan inte vi göra så mycket åt saken. Att du hävdar att människor inte kommer från apor har framgått, jag efterfrågar dina belägg.
Jag behöver inte lansera något alternativ till en skapare, eftersom jag inte påstår mig sitta inne med någon form av objektiv sanning angående ämnet. Svaret "jag vet inte" räcker gott, det är den som hävdar sig veta saker och ting som ska bevisa det, inte den som ifrågasätter.
Debattsabotaget står du för då du ägnar dig åt argumentationsfel, dumdryg attityd samt vägrar belägga dina påståenden utan menar på att dessa ska köpas rakt av.
Förövrigt så finns det till och med religiösa teorier som bygger på evolution, den mest berömda skulle jag nog vilja säga är katolicismen. Det ena behöver ju inte utesluta det andra, särskilt när vi talar om en allsmäktig gud, den skapare du talar om kan ju exempelvis verka/skapa genom evolution.
Citat:
Ursprungligen postat av
StorTjejen
För att inte tro på gud så måste man ha en kedja, både på universums uppkomst och vår uppkomst allt annat är våldsamt ovetenskapligt men ingen av er kan presentera ens något i närheten av ett logiskt resonemang, hur får du ihop det själv?
Nej, möjligtvis om man hävdar sig kunna bevisa universums och mänsklighetens uppkomst så behöver man en "kedja, både på universums uppkomst och vår uppkomst". Hävdar man att man vet att någon form av gudomlighet inte finns behöver man så klart belägg för det påståendet. För att tro att någon form av gudomlighet inte finns räcker det med avsaknaden på bevis för en gudomlighets eventuella existens. Avsaknaden på bevis är inte ett bevis på dess avsaknad.
Jag tror inte på Russels tekanna (Russel är förövrigt en berömd filosof, så nej, åtminstone jag är inte rädd för filosofi, men jag föredrar akademisk sådan), av samma anledning är det orimligt att tro på någon form av gudomlighet. Frågan är alltså en icke-fråga för mig, just eftersom vi (för tillfället åtminstone) inte kan veta.
Citat:
Ursprungligen postat av
StorTjejen
Belägg skaparens krafter? Jösses ni är verkligen inne på ert sista halmstrå nu.

Nej det är "vi" inte... Ja självfallet måste man kunna belägga sina påståenden, annars finns ingen anledning att göra skillnad mellan olika påståenden. Ett påstående är aldrig bättre än sina belägg.
Citat:
Ursprungligen postat av
RoaldDahl
Anledningen är väl alldeles uppenbar! För att överhuvudtaget kunna närma sig någon form av tro måste man närma sig Gud. Det är hela grundförutsättningen. Det är också detta som ateister lider av, de invaggas i begränsningar. Människoperspektivet är ju bara allt det du som människa uppfattar i den världsliga materiella världen.
Men om detta ska vara en grundförutsättning måste du kunna belägga denna grundförutsättning, annars blir det bara ett cirkelresonemang.
Citat:
Ursprungligen postat av
RoaldDahl
Metodiken är att genom tankens kraft, använda dess förmåga att inta vilket perspektiv som helst. Många har svårt med det. Även om man inte tror på Gud borde man åtminstone ändå kunna fokusera och föreställa sig en Gud. Tänk dig nu att denne Gud:en är så oändligt mycket större än vad som går att greppa för de flesta människor, genom att blunda. Hur känns det?
Som att jag fantiserar efter i förväg bestämda premisser, på samma sätt kan jag ju föreställa mig att en gud inte finns och att inget är större än mig. Hur ska man avgöra vad som är rätt?
Citat:
Ursprungligen postat av
RoaldDahl
Bevis kan man glömma. Det har jag sagt flera gånger. Ingen sida kan helt säkert bevisa någonting för den andra sidan. Kan vi inte vara ense om det åtminstone?
Tycker inte heller f.ö. att tråden överhuvudtaget handlat om "motbevisa Guds existens" - som den heter. Men det är inte alltid trådar på Flashback håller spåret.
Jag vågar inte gå så långt att säga någonsin, men jag kan köpa för tillfället åtminstone, funkar det?
Däremot är det bara ena sidan som har en bevisbörda, andra sidan har nämligen inte hävdat att gud inte existerar, bara sagt att det inte finns några rimliga skäl för det antagandet, åtminstone inga skäl som är rimligare än t.ex. Russels tekanna.
Kanske inte, men problemet är ju att det inte går att motbevisa gud, på samma sätt som du inte kan motbevisa att jag inte är guds andra son, eller hur? Således är det så klart ingen som kommer kunna göra det, däremot är ju TS inledande resonemang ganska tveksamt, vilket tråden istället handlar om, delvis i varje fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
RoaldDahl
Det går inte. Är man och förblir ateist är det en omöjlighet, om inte Gud plötsligt visar sig en dag... Sedan kan man ju alltid - på ren trots också - hålla fast vid att vara ateist.
Ja således är ju din perspektivs-metodik inte objektiv utan har en hel rad grundförutsättningar och kan ju inte ge oss någonting. Den fungerar ju bara för en person som redan är troende och kan alltså aldrig vara ett skäl till att börja tro. Detta till skillnad från guds uppenbarelse, som om den inträffade, skulle de facto bevisa guds existens och därmed göra alla som tror på annat till förnekare av verkligheten.