2022-10-28, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Journalisten54321
Det är högst oklart, kanske, kanske inte. Oavsett har hon uppenbarligen inte gjort det jobb som krävs, framförallt när man väljer att publicera någon annans privata berättelser för att attackera tredje part.

Ja och Axels sidekick Henko har kontaktat BO och försäkrade henne om att inga repressalier skulle ske mot henne om hon valde att polisanmäla!
Citera
2022-10-28, 10:51
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
EU-domstolen kan bara göra något ifall svensk lag skiljer sig från en EU-lag. EU-lag går före.
Kan EU ha en annan förtalslag enligt vilken sanna påståenden inte är förtal?
Citera
2022-10-28, 10:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag vet faktiskt inte. De flesta EU-lagar handlar inte privatpersoner & civilrätt efter vad jag har förstått.
Men här får du nog kolla med allas vår Guru, Gordon Blixt, i juridikforumet.

Det där med "då går jag till EU-domstolen" känns mest som rättshaveristers sista utväg. Det enda jag kan dra mig till minnes, där någon lyckats med ett överklagande dit är väl när EU tillrättavisade Sverige för att vi hade dubbel bestraffning vid skattebrott.

Min gissning är att ett förtalsmål med små skadestånd inte ens tas upp i högre instans.
Citera
2022-10-28, 11:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Virtanen skulle anmält henne för falsk tillvitelse direkt istället så allt kommit fram.
FV anmälde henne för falsk tillvitelse i samband med sitt förhör, men polisen verkar inte bry sig om den typen av motanmälningar. Det är naturligtvis svårt att bevisa att hon ljög, och jag tror inte polisen lägger ner tid på att utreda ens. Samma sak hände Lambertz, han anmälde för falsk tillvitelse när han blev anklagad för våldtäkt, men hans anmälan om falsk tillvitelse las bara ner. Trots att det i båda dessa fall finns goda skäl att tvivla på trovärdigheten i kvinnornas anklagelser.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-10-28 kl. 11:04. Anledning: m
Citera
2022-10-28, 12:27
Avstängd
JordenIsPlatts avatar
Citat:
FV anmälde henne för falsk tillvitelse i samband med sitt förhör, men polisen verkar inte bry sig om den typen av motanmälningar. Det är naturligtvis svårt att bevisa att hon ljög, och jag tror inte polisen lägger ner tid på att utreda ens. Samma sak hände Lambertz, han anmälde för falsk tillvitelse när han blev anklagad för våldtäkt, men hans anmälan om falsk tillvitelse las bara ner. Trots att det i båda dessa fall finns goda skäl att tvivla på trovärdigheten i kvinnornas anklagelser.

Aha så kanske det var tom, fanns där en förundersökning eller något material alls från polisen angående falsk tillvitelse? Var man läste vad kommer jag ju inte jag ihåg nu, folk pratar nämligen om 2011 och jag minns 2013-2014 så finns där något publikt material från anmälan om falsk tillvitelse så vill man ju läsa allt. Klart dom lägger ner dom direkt, är du åklagare i Sverige 2022 så rättar du in dig i det nazifeministiska ledet annars åker du ut så att ens insinuera att kvinnor kan ljuga är inget man gör.
Citera
2022-10-28, 12:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Nej, knappast. Jag kan inte reda ut alla de juridiska aspekterna, men det som det handlar om här är Europadomstolen för de mänskliga rättigheterna. Man bör skilja den från EU-domstolen. Om Wallin skulle ha framgång där handlar det om att domen mot henne och i förlängning svensk förtalslagstiftning skulle bryta mot EU: s rättigheter för medborgarna. Jag minns inte om det är prövat som så, men det framstår som mycket osannolikt. Sådana lagars utformning överlåts åt medlemsländerna och där finns stort utrymme.

Därmed inte sagt att detta är rätt, utan det är bluffel och båg att det är förenligt med yttrandefrihet att också sanna påståenden är förbjudna. (Sanningshalten är som bekant inte prövad här.) Så klaga till domstolen kan man alltid göra.

Sedan bör man veta att om domstolen verkligen skulle ta upp fallet är det en närmast evighetslång process där nog båda parter hunnit gå i pension innan det är avgjort.
Citera
2022-10-28, 13:02
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Du har källa menar du? Pajas.
Till dina påståenden? Nej.
Citera
2022-10-28, 14:56
Avstängd
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Till dina påståenden? Nej.

Nej till dina naturligtvis. Om du tror att en total avsaknad av bevis är något som talar till din fördel så förstår du nog inte nåt om något ärligt talat.
Citera
2022-10-28, 15:07
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Det är du som missförstått lagstiftningen och beviskraven.

Våldtäktsmål har en av de lägre kraven, det räcker med hörsägen, det krävs ingen som helst fysisk bevisning eller vittnen.

Har du berättat för en kompis, så utgör kompisens återgivning stödbevisning som räcker till en fällande dom.

Det är snarare den anklagade som måste bevisa sin oskuld om fysisk bevisning saknas. Så visst den omvända bevisbördan är väldigt hög.

Naturligtvis går våldtäktspersoner fria, det verkar mer som att den här lagstiftningen riktar in sig på att sätta dit män, inte att utöva rättsskipning och komma åt våldtäktspersoner.

Ska vi göra något i lagstiftningen så gäller det att fokusera på gärningen/handlingen. Det är väl bara att definiera vad ett samlag är. Så missionären i 3-5 minuter. Avviker man från det så har man begått en våldtäkt. Alla vet vad som gäller och vad de inte ska göra. Och för att få det effektivt så döms alla parter när för våldtäkt.

Sen har du steg två, där någon form av tvång kommer in.
Steg tre när våld har förekommit.
Steg 4 om det är av grövre natur (utsatthet, systematiskt, grövre våld)
Etc

Sen har vi ju samtycket. Det skulle behövas en total genomlysning så att vi kan begrava den patrialkala normen i vår syn på sex. Den hör ju hemma på stenåldern.

Men nu är det inte det som ska diskuteras, finns trådar för det.

Hur som helst så blir det intressant att se var CWs nästa steg blir. Hon har ju kapital att bråka med.
Jag håller med dig. Jag missuppfattade/läste ditt inlägg dåligt så jag försökte hålla det generellt. Jag ger om ursäkt för det.

Nu när jag läste det igen så kan jag bara hålla med om bevisningen för våldtäktslag och andra sexuella brott är skandalöst slapp.

Inte ett en enda bevis krävs för att få någon fälld för våldtäkt egentligen. Bara en enda persons utsaga.

Det är helt vrickat som rättsstat att ha det så.

Våldtäktsåtal och -domar är riktigt lömska när "offret" kan anmält dagar och veckor efter och inget annat stödjer det. Vad kan man göra annat än fria i alla dess fall. Såvida gärningsmannen inte erkänner och kommer med en historia som är rimlig eller stöds av andra bevis.
Citera
2022-10-28, 15:16
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lovikkastrumpa
I FVs första krönika i AB:

"Hell, jag kan tänka mig att vara Martin Timell."

🤣
Länk till den?
Citera
2022-10-28, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Länk till den?
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...-martin-timell
👆
Citera
2022-10-28, 16:49
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Därmed inte sagt att detta är rätt, utan det är bluffel och båg att det är förenligt med yttrandefrihet att också sanna påståenden är förbjudna. (Sanningshalten är som bekant inte prövad här.) Så klaga till domstolen kan man alltid göra.
Varför skulle då bara sanna påståenden vara lagliga? Full yttrandefrihet har man bara om man även har rätt att ljuga.

Man har väl alltid rätt att tipsa en journalist. Hade CW anförtrott sig åt en journalist som utrett saken journalistiskt hade hon kanske kunnat föra fram sin "sanning" helt lagligt. Ett problem med att själv ställa sig upp och peka ut en namngiven påstådd våldtäktsman på sociala medier är att det då inte passerat någon som helst oberoende granskning. En viss försiktighet är nog på sin plats när man gör något så allvarligt som att peka ut någon som skyldig till ett så stigmatiserande brott.

Arnault hängdes ut i DN, identifierbar men utan namn, efter ett som det tycks mig grundligt journalistiskt arbete. Det är alltså inte omöjligt att föra fram sådan information för allmänheten. Men en viss försiktighet och professionalism kan vara på sin plats. CWs sätt att hänga ut FV kan åtminstone betraktas som grovt vårdslöst. Det finns ju lagliga kanaler för att göra sin röst hörd. CW har också haft stor hjälp av en journalistkompis, Jen*y Nordb*rg, som flitigt hängt ut FV i både amerikansk och svensk media (dock inte utan kritik från Pressens Opinionsnämnd).

CWs instagraminlägg där hon hängde ut FV var en impulshandling. Hon satt, om jag förstått rätt, på ett fik i New York och hörde nyheten om Weinstein, varpå hon gick in på damtoan, tog en spegelselfie, skrev ihop och publicerade sitt inlägg på instagram med FV namngiven.

En publik våldtäktsanklagelse är en allvarlig sak, och bör inte göras så lättvindigt.

Jen*y Norb*rg gör f ö följande tolkning av Hovrättens dom:
Hovrätten fastställer att:

* Kvinnor har ej rätt att berätta sin egen historia, om sina egna liv.

* Övergrepp som skett för länge sen kan och bör glömmas bort. För det var ju länge sen.

* Huruvida brottsoffer talar sanning spelar ingen roll pga ovan.
https://twitter.com/nordbergj/status...43818465374208

Det stora problemet med CWs historia är att hon inte ens bevittnade den våldtäkt hon senare ansåg sig ha utsatts för. Hon är lika lite ett vittne till den som du, jag eller Jen*y. Hon bara drog slutsatsen långt senare att den måste ha ägt rum.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-10-28 kl. 17:00. Anledning: m
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in