2022-03-17, 18:43
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Nu kanske jag påverkas av min avsky inför FV. Men min grundinställning, oavsett juridik och sånt, är att allt som är negativt för riksäcklet FV är bra för alla oss andra!

Heja Cissi!

//FCR
Förvisso, problemet är att CW är en om möjligt vidrigare människa.
Citera
2022-03-17, 19:02
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Förvisso, problemet är att CW är en om möjligt vidrigare människa.
Nä. Fittanen är sämst. Han är dessutom ful som stryk så det är klart att han försökt tafsa på (relativa) snyggingen Wallin
Citera
2022-03-17, 19:04
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Nu kanske jag påverkas av min avsky inför FV. Men min grundinställning, oavsett juridik och sånt, är att allt som är negativt för riksäcklet FV är bra för alla oss andra!

Heja Cissi!

//FCR

Jag gillar varken Cicci eller Fredrik, men att hon nu friats för sin bok är en seger för yttrandefrihetes och således en seger för oss alla.

Hade varit kul att veta hur försäljningssiffrorna ser ut för boken sista tiden? Jag köpte boken redan 2020 ifall den skulle förbjudas. Nu blir den ju inte förbjuden men många bör ha fått upp ögonen för den senaste veckorna.
Citera
2022-03-17, 19:25
Medlem
jools75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Ja, det vore inte första gången (minns, till exempel, Holm mot Sverige).

... men vad skulle vara grunden för att ta det här fallet till Europadomstolen?
Har för mig att det behöver vara europeiska grundrättigheter som kränks. Sverige har ju accepterat EU's grundlag. Är det inte en mänsklig rättighet att inte få drev mot sig?
Citera
2022-03-17, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda.Hermosa
Går det att läsa den där artikeln någonstans?
Den via länken är låst.

/Linda.

Arkiverad, utan bilder:

https://web.archive.org/web/20220316...oo-sweden.html
Citera
2022-03-17, 19:49
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Arkiverad, utan bilder:

https://web.archive.org/web/20220316...oo-sweden.html
Instagram-förtalet om hon dömts för i Tingsrätten lär hon även dömas för i Hovrätten. Det målet återstår. Alla kvinnor som förtalat på Internet i Sverige i liknade fall har dömts.
Citera
2022-03-17, 20:10
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
.

Jenny Nordbergs artikel är ett gediget journalistiskt hantverk och inte alls något eget tyckande utan bakgrund. Hon beskriver vad som hänt rättsligt i fallet Wallin vs Virtanen, metoo kontra svensk rättvisa och skillnaden mellan svensk och amerikansk syn på förtal, vad jag kan se utan några faktamissar.

Var hittar du dem?
Jag var för trött och kritisk när jag först skummade igenom artikeln, det medges. Men jag reagerar på en del formuleringar som hela tiden tycks förutsätta att FVs skuld, trots att han inte är dömd.

Hon säger att terapeuten vittnade om CWs ångest vid minnet av "händelsen", utan att redogöra för att terapeuten under förundersökningen sa att hon tolkar händelsen som ett förträngt trauma och att framkallandet av minnet gjorde CW fri. Väl medveten förstås om att många i USA skulle reagera negativt på allt som andas förträngda minnen. Oärligt utelämnande av relevanta fakta åtminstone.

Lite fånigt också jämföra Virtanen med Weinstein. När Weinstein hängdes ut hade polisen redan varit involverad. Någon kvinna hade väl utrustats med dold mikrofon för att avslöja honom. Tror det slutade med förlikning, men minns inte detaljer. Det fanns alltså långt mer grund för anklagelserna mot Weinstein än FV. Dessutom kunde FV knappast mäta sig med Weinstein vad gäller makt och inflytande. Jenny ville bara så gärna hitta en svensk Weinstein, men det blev Matilda Gustavsson på DN som stod för den bedriften en månad senare, med hela 18 kvinnor, många med både namn och foto, men utan att den utpekade mannen namngavs.

Nu tycker jag det intressantaste med artikeln är Jenny Nordbergs eget bidrag till hetsjakten på FV som det som faktiskt fick honom petad från jobbet.

Jenny berättar att det var hon själv som övertalade en motvillig CW att få gräva djupare och utnyttja SvDs möjligheter att hänga ut FV. Det varJennys artikel om de tolv kvinnorna som ledde till att FV fick lämna AB, trots att artikeln kritiserades av pressens granskningsnämnden och SvD uppmanades radera hans namn. Så det var den betydlig mer slipade Jenny på SvD som egentligen krossade FV. CW är mest bara en lite snurrig ångestfylld obildad översminkad liten nolla som gillar att posera i dyra kläder och nyfärgat hår, ingen tror väl riktigt på vad hon säger om inte mer etablerade typer som Jenny - i naiv tilltro till CW - utnyttjar sin position för att bygga vidare på CWs lögn.

Så nu tycker jag vi pekar ut Jenny som den som egentligen ruinerade FVs liv. Hon och flumterapeuten med det förträngda traumat. Hade Jenny varit journalist värd namnet hade hon genomskådat CW för evigheter sedan, men i USA nöjer de sig förstås med "alternativa sanningar" för att försvara förtalande kvinnor.
Four days after the [Svd] story was published, the editorial page editor for Aftonbladet announced that she dismissed Mr. Virtanen from its opinion pages.
The council criticized our story, among others, deeming it a clear breach of press ethics. The accounts by mostly anonymous women, some of whom were speaking about incidents that took place years ago, did not justify naming the accused, they reasoned. “Publishing the story,” the council wrote, “harmed the complainant in an indefensible manner.” My paper kept our account up online but removed his name. I was also asked to remove a tweet in which I named him in conjunction with the article; I refused.
Ser man på, det är förstås Jenny som är skurken! Oåtkomlig, hal, men ändå. Totalt okritisk som journalist, och 100 % insyltad i förtalshärvan mot FV.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-03-17 kl. 20:39.
Citera
2022-03-17, 20:22
Medlem
cerns avatar
Vem är JK?

Vad står det för?
Citera
2022-03-17, 20:30
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Vem är JK?

Vad står det för?
Justitiekansler.
Citera
2022-03-17, 20:35
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Vem är JK?

Vad står det för?
Justitiekanslern (JK) har en särskild roll när det gäller förtal via tryckta böcker. Då är det bara JK som får besluta om att inleda förundersökning och väcka allmänt åtal.

https://www.jk.se/tryck-och-yttrandefrihet/
Citera
2022-03-17, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Mycket glädjande givetvis att juryn friar.

https://www.svt.se/kultur/cissi-wall...ckfrihetsbrott

Vi kan inte ha ett samhälle där statens åklagare tillåts anordna konfiskation av böcker och bokbränningar på offentlig plats.

Det är inte bara 1960-talet och fällningen av Ing-Marie Eriksson som ringde och vill ha tillbaka sin rättsskipning utan 1660-talet. Visserligen är det betydligt värre när staten bränner människor än böcker, men ingen av sakerna hör hemma i ett civiliserat samhälle.

Heinrich Heine, sa att i ett land där man bränner böcker, bränner man människor.
Citera
2022-03-17, 21:16
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Virtanen e oskyldig på så vis att han inte kan ta ansvar för vad Cissi får fram för minnen i terapi. Trist att samhället har bestämt att vill du förstöra någons liv så e du i din fulla rätt att göra det.
Det finns anledningar till att han inte längre jobbar på Aftonbladet. Ingen av dem är vad jag vet Cissi Wallin. Om hon följde med honom hem för mer näsgodis är jag säker på att han grisade i vanlig ordning. Som sagt var - man kan inte skydda sociopater från varandra.
Senast redigerad av Ratad 2022-03-17 kl. 21:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in