2012-11-23, 10:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nu har jag kollat på lite presuppositionalism med Sye Ten och Eric Hovind, bl a Magic Sandwich show....

Vad ska man säga? Vilka jävla skojare, cirkelargument hela vägen runt...och så fort de får en fråga så säger de bara olika varianter av: "du kan inte ställa den frågan, för om du inte förutsätter gud så kan du inte ställa en fråga"

Fy fan vilket ohederligt avskum....

På det området avvikar FBs religionsforum en del från dom andra jag har deltagit på. Här är det självklart att man som teist får BUUUU-rop, om man sägar vatten rinnar uppåt.

Men kritik om a priori-antaganden och cirkel-argument ..... som annanstans brukar vara tillräckligt för att få stopp för vansinnes-apologetik ...... är uppenbarligen inte något särskild att bry sig om i svensk religions-debatt, det verkar liksom vara aningen irrelevant.

Jag brukar själv kortfattat och lakonisk endast skriva: "A priori & cirkel-argument", vilket antingen ignoreras, alternativt gör det mig till en 'filosofibög' (som formulerades mest direkt i étt fall).

Detta är ett område av svenska kulturnormer jag har lite svårt för .... pragmatik framför allt, på bekostnad av abstraktioner, filosofi och metodologi-granskning.

Den implicerade kritik i ovenstående riktar sig givetvis i första hand mot teist-apologetikerna, för blant ateister här finns det bättra kunskap på området; men debatten BLIR oftast tvungen in i ändlös pragmatik med 1000 praktiska exempel, istället för ett par få ord om fel metodologi (t.ex.: "Argumentations-fel").
Senast redigerad av Bogomil 2012-11-23 kl. 10:41. Anledning: tillägg
Citera
2012-11-23, 10:45
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Den implicerade kritik i ovenstående riktar sig givetvis i första hand mot teist-apologetikerna, för blant ateister här finns det bättra kunskap på området; men debatten BLIR oftast tvungen in i ändlös pragmatik med 1000 praktiska exempel, istället för ett par få ord om fel metodologi (t.ex.: "Argumentations-fel").

Grejen är väl den att med tanke på den mentala nivån hos motståndarna måste man oftast använda liknelser och exempel istället för filosofiska termer när ateister exempelvis ska förklara IDs felaktigheter för en troende.

Man måste helt enkelt vara lite pedagogisk. Ordet är för mig som gammal lärare synonymt med "dumma ner det".
Citera
2012-11-23, 10:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Om man tittar på universum så ser det designat ut. 1/100000000000000000000000000000000000000000 att evolution skulle stämma. Big Bang är en explosion. Gud finns för att ordet finns. You name it.

Jag vill gärne få KingKongPot till att inse (jag är en optimistisk person), att hans ID liggar och fladdrar mellan kosmogoni och kosmologi. Som egentligen är helt olika områden med olika perspektiv/'verktyg'.

Nu är jag helt medvetande om, att kosmogoni och kosmologi sannoliken inte hör till i KKPs begransade terminologi .... som säkert är mycket specifikt ang. att 'röka på flaska eller chillum' och .... liksom innuiter har 27 ord för snö ... säkert har ett brett vokabulär för cannabis-varianter .....

..... så jag har redan försökt att förenkla det till 'före BigBang' och 'efter BigBang'. Frågan trängar förhoppningsvist genom hans dimmor om några månader eller så.
Citera
2012-11-23, 10:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Tror man att någon gud skapade världen så tror man ju per definition att allt är designat, även formen av en södertrampad manet. Då finns det ju inget skäl till att göra skillnad på en bakteria flagellum eller en gråsten, studerade på rätt nivå de är bägge lika "bra" bevis på design.

+ 1 för ett fokus även KKP borde kunne se.
Citera
2012-11-23, 11:04
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Om jag skulle börja tro på Gud, så skulle jag aldrig bli frälst eller be om förlåtelse till jesus. Jag vill nämligen inte till himlen. Alla kristna och alla kriminella ber om förlåtelse för att få hamna i himlen, medan dem som förnekar gud automatiskt hamnar i helvetet. Jag lever hellre med ateister i helvetet än med kristna och kriminella i himlen. Då slipper jag ju er trots allt i all evighet.

Ja nu är cellen ingen avancerad process alls. United stringfield theory, är inte accepterad, ateister vill inte leva efter evolutionens moral för den är hemsk, det är därför vi har humanism och sekulär moral. modern filosofi till skillnad från kristendomen som är en uråldrig gammalmodig filosofi.

Det var ett skämt det där med Jesus så tadet lungt.. Fortfarande inte kristen..

Unified stringfield är enligt gubben jag lyssna på redan bevisat..

Tråkigt att ni inte vela lyssna på han som sa det för att ni sen ska kunna ge mig eran syn på det han sa..

Ni skulle nog aldrig få reda på on stringfield har bevisats för , tror ni verkligen dom skulle erkänna vetenskap som bevisar gud och att vi alla är en?
Citera
2012-11-23, 11:10
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
På det området avvikar FBs religionsforum en del från dom andra jag har deltagit på. Här är det självklart att man som teist får BUUUU-rop, om man sägar vatten rinnar uppåt.

Men kritik om a priori-antaganden och cirkel-argument ..... som annanstans brukar vara tillräckligt för att få stopp för vansinnes-apologetik ...... är uppenbarligen inte något särskild att bry sig om i svensk religions-debatt, det verkar liksom vara aningen irrelevant.

Jag brukar själv kortfattat och lakonisk endast skriva: "A priori & cirkel-argument", vilket antingen ignoreras, alternativt gör det mig till en 'filosofibög' (som formulerades mest direkt i étt fall).

Argumentationsfel är trevligt att påpeka...men effekten tycks utebli. Jag börjar tro att folk som gör argumentationsfel aldrig nånsin kan/vill göra något åt det, för upprepningar tycks vara en naturlag. Tydligen har du annorstädes hittat ett promised land där det hjälper att säga till? Det låter för bra för att vara sant

Citat:
Detta är ett område av svenska kulturnormer jag har lite svårt för .... pragmatik framför allt, på bekostnad av abstraktioner, filosofi och metodologi-granskning.

Ja att de de inte vill diskutera metod är ganska uppenbart....jag vet inte hur många gånger du har frågat efter någons metodologi, men jag gissar att antalet svar du fått är lika med noll.

Även en mer pragmatisk version av metodologi-frågan brukar undvikas, t ex "hur skiljer du på dina gudsupplevelser och en annan religions gudsupplevelser...hur vet vi vem av er som har rätt när ni är lika säkra båda två?" Jag brukar själv föredra det sättet att ställa frågan, även om jag även använder din variant....men oavsett vilken så har jag ALDRIG fått ett riktigt svar.

Pragmatiken känns ibland som enda sättet att ens kunna diskutera bortom en "det bara är så"-nivå. Men inte heller den fungerar särskilt bra måste jag säga...
Citera
2012-11-23, 11:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Grejen är väl den att med tanke på den mentala nivån hos motståndarna måste man oftast använda liknelser och exempel istället för filosofiska termer när ateister exempelvis ska förklara IDs felaktigheter för en troende.

Man måste helt enkelt vara lite pedagogisk. Ordet är för mig som gammal lärare synonymt med "dumma ner det".

Jag är själv f.d. lärare, så jag är helt överens med dig in dina pedagogiska betraktninger. Det som förvånar mig är, att svenska pådyvlings-teister* i så fall .... i global jämförelse .... uppenbarligen liggar bra långt ner på IQ-skalan, alternativt är mera psykisk sjuka.

Man skulle kunne misstänka, att den svenska ateismens stora utbredning är en faktor, det blir en hård gallring, men Danmark är faktisk minst lika ateistisk, och där har jag sällan upplevd en sån polarisering som här i mitt nya hemland.

ID, finetuning och 'gud eller kaos' skulle helt enkelt inte tas allvarligt överlag.

* Teister i allmänhet: Bemärk vänligen ordet 'pådyvling', jag försökar inte generalisera alla teister.
Citera
2012-11-23, 11:16
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Men du, bara för att du knarkade bort din skolgång (säkert kopplat med någon form av inlärningssvårighet) och därmed blev idiot, kan du väl inte generalisera och säga att alla som går i skolan blir det? Jag menar, jag har träffat åttaåringar som är mindre idioter än dig, och då ska vi inte tala om antalet människor som gått ut skolan jag träffat som är mindre idiotiska än vad du är...

ID är en sk pseudovetenskap. Hade du faktiskt förstått något i skolan hade du lärt dig om den vetenskapliga metoden, något som ställer till det en aning för folk som vill kalla ID för vetenskaplig.

Och du då, betyget i handen som du kommer kunna använda för att få arbeten som försvinner just nu eftersom teknologin kommit så långt så inget en människa kan göra är omöjligt för en robot att göra..

ID är ingen sån där som du skrev för ID säger bara att för att bygga tex. en motor behövs det inteligens .. För att bygga ihop nånting med många olika delar så behövs inteligens.. För vinden kan inte bygga ett flygplan.. Bara inteligens kan bygga nånting.. Inteligens som DNA och celler tex. eller en dator, eller människa..

Säger man att ID är ovetenskapligt så tror man på magi eftersom Id säger det som lärs ut på ingejörsutbildningar.. ID medger bara att vi vet att inteligens måste vara inblandat för att sätta ihop en konstruktion som i tex en motor.. Sen säger dom absolut inget mer för ingen kan veta vad det är för inteligens , om det är en gud eller ett inteligent evolutionsprogram som programerat sig själv på ett inteligent sätt från instruktioner som utvecklats genom evolution från mindre komplexitet..

Hur skulle mindre komplexitet kunna känna igen vad som är mer komplexitet?
Citera
2012-11-23, 11:22
Bannlyst
Citat:
Jag är själv f.d. lärare, så jag är helt överens med dig in dina pedagogiska betraktninger. Det som förvånar mig är, att svenska pådyvlings-teister* i så fall .... i global jämförelse .... uppenbarligen liggar bra långt ner på IQ-skalan, alternativt är mera psykisk sjuka.

Man skulle kunne misstänka, att den svenska ateismens stora utbredning är en faktor, det blir en hård gallring, men Danmark är faktisk minst lika ateistisk, och där har jag sällan upplevd en sån polarisering som här i mitt nya hemland.

ID, finetuning och 'gud eller kaos' skulle helt enkelt inte tas allvarligt överlag.

* Teister i allmänhet: Bemärk vänligen ordet 'pådyvling', jag försökar inte generalisera alla teister.
Du borde inte nämna att du har varit lärare.
Citera
2012-11-23, 11:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Pragmatiken känns ibland som enda sättet att ens kunna diskutera bortom en "det bara är så"-nivå. Men inte heller den fungerar särskilt bra måste jag säga...

Jag tackar för ditt svar, och hänvisar delvis till min senaste post till 'Snorlyktan' som mitt svar till dig.

Den tråkiga konsekvens av svensk pådyvlings-apologetiks låga kvalitets-nivå blir dessa maraton-tråder med "ja, nej, ja, nej, ja, nej ....", där enda 'kilan' alltid slutar med att vara mera eller mindra subtila ad hominem attacker.

Och kanske det finns en del intellektuell snobb i mig, men jag finnar det svårt att fungera i en debatt-arena där utmattnings-taktik och sarkasm verkar vara dom slutliga 'verktyg'; men jag får väl försöka anpassa mig så gott jag kan.
Citera
2012-11-23, 11:36
Medlem
Hammarens avatar
Citat:

Jag har emellanåt undrar vad du menat med just pådyvlings-teister. Du menar alltså tesiter som inte är det privat och för sin egen skull, utan sådana som inte kan låta bli att normalisera, missionera, försöka övertyga andra om sin skrock, därav 'pådyvling'?
Citera
2012-11-23, 11:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
ID är ingen sån där som du skrev för ID säger bara att för att bygga tex. en motor behövs det inteligens .. För att bygga ihop nånting med många olika delar så behövs inteligens.. För vinden kan inte bygga ett flygplan.. Bara inteligens kan bygga nånting.. Inteligens som DNA och celler tex. eller en dator, eller människa..

Och därför är det nödvändigt att DU presenterar DIT ID precist.

Citat:
Säger man att ID är ovetenskapligt så tror man på magi eftersom Id säger det som lärs ut på ingejörsutbildningar.. ID medger bara att vi vet att inteligens måste vara inblandat för att sätta ihop en konstruktion som i tex en motor.. Sen säger dom absolut inget mer för ingen kan veta vad det är för inteligens , om det är en gud eller ett inteligent evolutionsprogram som programerat sig själv på ett inteligent sätt från instruktioner som utvecklats genom evolution från mindre komplexitet..

Vilket är en fullständig irrationell analogi, eftersom du konsekvent vägrar att definiera dom delbegrepp du benyttar dig av i din störra .... också odefinierade ..... ID-fabulation.

Dina inlägg kan kort sammanfattas till att var 95% "goddag ... yxskaft". Du sägar ingenting.

Citat:
Hur skulle mindre komplexitet kunna känna igen vad som är mer komplexitet?

Jaja ... det är 'mysterious'. Säkert ett bra svar för ett intellekt som inte orkar/klarar av komplext verklighets-sökande.
Senast redigerad av Bogomil 2012-11-23 kl. 12:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in