Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nu har jag kollat på lite presuppositionalism med Sye Ten och Eric Hovind, bl a Magic Sandwich show....
Vad ska man säga? Vilka jävla skojare, cirkelargument hela vägen runt...och så fort de får en fråga så säger de bara olika varianter av: "du kan inte ställa den frågan, för om du inte förutsätter gud så kan du inte ställa en fråga"
Fy fan vilket ohederligt avskum....
På det området avvikar FBs religionsforum en del från dom andra jag har deltagit på. Här är det självklart att man som teist får BUUUU-rop, om man sägar vatten rinnar uppåt.
Men kritik om a priori-antaganden och cirkel-argument ..... som annanstans brukar vara tillräckligt för att få stopp för vansinnes-apologetik ...... är uppenbarligen inte något särskild att bry sig om i svensk religions-debatt, det verkar liksom vara aningen irrelevant.
Jag brukar själv kortfattat och lakonisk endast skriva: "A priori & cirkel-argument", vilket antingen ignoreras, alternativt gör det mig till en 'filosofibög' (som formulerades mest direkt i étt fall).
Detta är ett område av svenska kulturnormer jag har lite svårt för .... pragmatik framför allt, på bekostnad av abstraktioner, filosofi och metodologi-granskning.
Den implicerade kritik i ovenstående riktar sig givetvis i första hand mot teist-apologetikerna, för blant ateister här finns det bättra kunskap på området; men debatten BLIR oftast tvungen in i ändlös pragmatik med 1000 praktiska exempel, istället för ett par få ord om fel metodologi (t.ex.: "Argumentations-fel").