2012-11-23, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Grejen är väl den att med tanke på den mentala nivån hos motståndarna måste man oftast använda liknelser och exempel istället för filosofiska termer när ateister exempelvis ska förklara IDs felaktigheter för en troende.

Man måste helt enkelt vara lite pedagogisk. Ordet är för mig som gammal lärare synonymt med "dumma ner det".
Inte en lärare till...detta är inte bra...
Citera
2012-11-23, 11:39
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och kanske det finns en del intellektuell snobb i mig, men jag finnar det svårt att fungera i en debatt-arena där utmattnings-taktik och sarkasm verkar vara dom slutliga 'verktyg'; men jag får väl försöka anpassa mig så gott jag kan.
Gör inte det är du snäll. Forumet behöver sådana som du, som kan argumentera på en vettig nivå och inte låter sig själv dras ned till den sandlådenivå som ofta infinner sig i trådarna.
Citera
2012-11-23, 11:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Jag har emellanåt undrar vad du menat med just pådyvlings-teister. Du menar alltså tesiter som inte är det privat och för sin egen skull, utan sådana som inte kan låta bli att normalisera, missionera, försöka övertyga andra om sin skrock, därav 'pådyvling'?

Ja. Du kan tillägga elitism, monopol-sökande och religions-fascism, men det är endast verbala fasetter av samma sak.

Jag har inget problem med 'privat'-religionister eller apologetiker som kan hålla en bra akademisk standard.
Citera
2012-11-23, 11:42
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag tackar för ditt svar, och hänvisar delvis till min senaste post till 'Snorlyktan' som mitt svar till dig.

Den tråkiga konsekvens av svensk pådyvlings-apologetiks låga kvalitets-nivå blir dessa maraton-tråder med "ja, nej, ja, nej, ja, nej ....", där enda 'kilan' alltid slutar med att vara mera eller mindra subtila ad hominem attacker.

Och kanske det finns en del intellektuell snobb i mig, men jag finnar det svårt att fungera i en debatt-arena där utmattnings-taktik och sarkasm verkar vara dom slutliga 'verktyg'; men jag får väl försöka anpassa mig så gott jag kan.
The russian style.. anses elegant och resten säger jag inte då det skulle bli för ekiviokt men det är äkta förhalningar för att dölja okunskap och ibland ren brist på erfarenhet i pedagogik.
I multi kulti kan man säga att sådant premieras, vilket ytterligare inte direkt utvecklar enligt mig.
Citera
2012-11-23, 12:01
Medlem
Jag tycker det är lite gulligt att du erbjuder 5000:- för att bevisa att Gud existerar. Om det nu skulle finnas några bevis för Guds existens skulle det med all säkerhet vara genom tidernas största upptäckt. Självfallet finns inga bevis för Guds existens och det kommer aldrig att finnas. Så du skulle väll lika väl kunna erbjuda en belöning på 999999999999999999999999999999999 triljoners triljoners biljaders miljaders kilo med diamanter till den som bevisar Guds existes. De som presenterat någon form av "bevisning" för Gud i denna tråd (och i debatten över Guds existens överlag) är personer som är allt för dåligt insatta i vetenskapsteori och därmed inte förstår vad termen bevis innebär.
Citera
2012-11-23, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetinteriktigt
Jag tycker det är lite gulligt att du erbjuder 5000:- för att bevisa att Gud existerar. Om det nu skulle finnas några bevis för Guds existens skulle det med all säkerhet vara genom tidernas största upptäckt. Självfallet finns inga bevis för Guds existens och det kommer aldrig att finnas. Så du skulle väll lika väl kunna erbjuda en belöning på 999999999999999999999999999999999 triljoners triljoners biljaders miljaders kilo med diamanter till den som bevisar Guds existes. De som presenterat någon form av "bevisning" för Gud i denna tråd (och i debatten över Guds existens överlag) är personer som är allt för dåligt insatta i vetenskapsteori och därmed inte förstår vad termen bevis innebär.

Wow..... Revelation. Tyckte 5000 bar fjuttigt för att diskutera. Ämnet om Guds existens är ju inte alls roligt att prata om om det inte erbjuds en ofantlig summa pengar.

Låt fan inte folk diskutera deras åsikter och träna deras argumentation, överlåt det endast till proffs nu.
Citera
2012-11-23, 12:46
Bannlyst
Ni i tråden som jobbat eller jobbar som lärare och har väldigt fasta åsikter, ni kanske inte ska berätta om ert yrke eftesom det rimmar lite illa med att ha så starka åsikter, och samtidigt vara en som ska lära folk tänka själva.
Citera
2012-11-23, 12:47
Medlem
Zeke Wargs avatar
Här är det tydligaste beviset.

http://www.google.se/imgres?hl=sv&tbo=d&qscrl=1&rlz=1T4AURU_svSE504SE50 5&biw=1120&bih=541&tbm=isch&tbnid=HAboBken1OtmTM:& imgrefurl=http://www.seilon.org/2009/04/vad-ar-gud-vem-ar-gud/&docid=S9xSSXVtTlojoM&imgurl=http://www.seilon.org/wp-content/uploads/god.jpg&w=400&h=290&ei=sWGvUNfNA8jN4QTn8YFQ&zoom=1 &iact=hc&vpx=816&vpy=223&dur=2450&hovh=191&hovw=26 4&tx=153&ty=93&sig=110471093180432344761&page=2&tb nh=150&tbnw=207&start=14&ndsp=18&ved=1t:429,r:5,s: 14,i:174

Nu måste väl ändå ni ateister och tvivlare vara övertygade
om Guds existen i alla fall.
Citera
2012-11-23, 12:56
Medlem
Norrin.Radds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Ni i tråden som jobbat eller jobbar som lärare och har väldigt fasta åsikter, ni kanske inte ska berätta om ert yrke eftesom det rimmar lite illa med att ha så starka åsikter, och samtidigt vara en som ska lära folk tänka själva.
Fast du som aldrig lärt dig tänka själv behöver ju hjälp av dem!
Citera
2012-11-23, 12:57
Medlem
KungPungPats avatar
Gud är bevisad med vetenskap och den vetenskapen kommer ni antagligen inte få reda på förän efter gud visat sin existens för er genom evolution av hela solsystemet, och då menar jag fortfarande inte nån gubbe på molnen som verkkar vara den enda bilden av inteligens ni kan ha, för inteligens kan ju tex. inte vara energi eller DNA, inte ens evolution kan vara en produkt av intelligens , i eran världsbild..
Enbart en gubbe på molnen som kallas gud kan vara det dessa religiösa människor pratar om , och dom är galna hela bunten.. Det är inte inteligens som behövs för att bygga inteligent designade konstruktioner, endast slump behövs för att bygga ett flygplan.. och vind..

zzzzzzzzzzzzz
Citera
2012-11-23, 12:59
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Gör inte det är du [Bogomil] snäll. Forumet behöver sådana som du [Bogomil], som kan argumentera på en vettig nivå och inte låter sig själv dras ned till den sandlådenivå som ofta infinner sig i trådarna.

(Mina [], så att jag inte tar åt mig nån ära jag inte ska ha)

Du behövs också, lite kul att du skrev nu, för under hela tiden jag skrev inlägg #6370 tänkte jag faktiskt för mig själv: "Inget av det här gäller t ex Kairos".

Det tråkiga är dock för min del att jag förmodligen aldrig kan komma nån vart med en vettig teist som dig. Vi två tänker fruktansvärt olika har jag märkt, vi kommer bara till "du tänker så, jag tänker så" sen finns det inte så mycket mer att säga

Jag fastnar istället konstant nere i träsket, dit jag känner mig nerdragen (men kanske själv drar ner folk i?) av "pådyvlarna". Kanske är det så jag vill ha det innerst inne? Att jag har runt 260 inlägg i geocentrismtåden där jag diskuterar med en fullkomligt oärlig virrpanna som gör mig fullkomligt rasande på riktigt, tycks ju tyda på nån form av masochism...
Citera
2012-11-23, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
(Mina [], så att jag inte tar åt mig nån ära jag inte ska ha)

Du behövs också, lite kul att du skrev nu, för under hela tiden jag skrev inlägg #6370 tänkte jag faktiskt för mig själv: "Inget av det här gäller t ex Kairos".

Det tråkiga är dock för min del att jag förmodligen aldrig kan komma nån vart med en vettig teist som dig. Vi två tänker fruktansvärt olika har jag märkt, vi kommer bara till "du tänker så, jag tänker så" sen finns det inte så mycket mer att säga

Jag fastnar istället konstant nere i träsket, dit jag känner mig nerdragen (men kanske själv drar ner folk i?) av "pådyvlarna". Kanske är det så jag vill ha det innerst inne? Att jag har runt 260 inlägg i geocentrismtåden där jag diskuterar med en fullkomligt oärlig virrpanna som gör mig fullkomligt rasande på riktigt, tycks ju tyda på nån form av masochism...
Naturligtvis är det så du vill ha det, trodde du något annat?!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in