2013-09-19, 11:07
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om någon jävlas med dig är det du som är måttstocken. Men det är väl så att också godhetens existens ytterst är en fråga om tro?

Så allt är subjektivt och godtyckligt? Då vet jag det.
Citera
2013-10-02, 21:51
Medlem
Citat:
Om någon gör något gott så kommer detta inflytande från Gud.

Är du här och tramsar också? Varför är jag inte förvånad. Nåväl, det kanske är fel forum att komma dragandes med vetenskap men Gud ska veta att det behövs mer av den varan här. Frans de Wall besöker bokmässan i Göteborg och DN:s artikel om det är nog det bästa jag läst om religion på länge:

http://www.dn.se/insidan/vi-fods-med-en-kansla-for-moral/

de Waal är knappast ensam om att underkänna religionens monopol på godhet. Man kan tycka och tro om det mesta men i det här fallet har du helt fel, iesho.
Citera
2013-10-29, 22:06
Medlem
VitoScalettas avatar
Har en fråga här som är lite knepig att svara på.

Dinosaurierna levde ett stort antal miljoner år sedan, innan människan.

hur kunde då människan skapas 1 dag efter gud hade skapat människan enligt de 7 dagar av skapelse?
kanske är lite svårt att förklara frågan men här är en tidslinje

<140m år sedan (däggdjuren)---------------------40m år sedan (apor)>

enligt bibeln här då. <Dag 5 ( sjö och fågel djur)---------Dag 6 (land djur och människan)

Hoppas att någon fattar min fråga och kan dra en bättre beskrivning.
Citera
2013-10-29, 23:27
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitoScaletta
Har en fråga här som är lite knepig att svara på.

Dinosaurierna levde ett stort antal miljoner år sedan, innan människan.

hur kunde då människan skapas 1 dag efter gud hade skapat människan enligt de 7 dagar av skapelse?
kanske är lite svårt att förklara frågan men här är en tidslinje

<140m år sedan (däggdjuren)---------------------40m år sedan (apor)>

enligt bibeln här då. <Dag 5 ( sjö och fågel djur)---------Dag 6 (land djur och människan)

Hoppas att någon fattar min fråga och kan dra en bättre beskrivning.
Jag fattar i alla fall inte...
Citera
2013-10-30, 19:56
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Om du menar att inte döma människor som onda eller goda så förstår jag. Min tro är att godhet är en stor makt - en verklighet.
Det tycker jag är en bra grundinställning att ha, kan liknas vid att ha barnasinnet.. men sedan händer alltid saker som gör att man opckså måste kunna omvärdera, ibland snabbt som tusan.. så godtrogenhet kan bli sliskikgt sentimentalt och enögt stirrande på en sak i taget, det tycker jag är direkt TRÖGT. T.o.m ryser bara jag tänker på sådant som kan gå mot floskleri..

skull einte tro vara så förknippat med t.ex juridik, skulle man väl inte behöva stå kritiskt inställd mot apologetismens bekännelser att rätta sig efter, de är bara lite uråldriga på sina håll, men inte alla håll! Så sett har du ju alltid rätt, sedan är religion och tro , som du förnekar vara av samma mynt, inte innehavare av de mandat man ghade, och också behagade missbruka.

Men barnasinne måste man ha för att förstå.
Citera
2013-10-31, 23:07
Medlem
VitoScalettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Jag fattar i alla fall inte...

Förvånar mig inte Men tänk så här, Dinosaurierna levde LÅNGT före människan, eller hur? Tror man då på bibeln historia om att människan skapades en dag efter djuren?
Citera
2013-10-31, 23:15
Medlem
526s avatar
Citat:
Förvånar mig inte Men tänk så här, Dinosaurierna levde LÅNGT före människan, eller hur? Tror man då på bibeln historia om att människan skapades en dag efter djuren?
Tror du att det menas 24 timmar? Tror du att bibeln ska bokstavstolkas eller kan det vara så att det handlar om symbolik, allegorier och metaforer? Vad tror du själv? Är du ett troll?
Citera
2013-10-31, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Tror du att det menas 24 timmar? Tror du att bibeln ska bokstavstolkas eller kan det vara så att det handlar om symbolik, allegorier och metaforer? Vad tror du själv? Är du ett troll?

Är kreationister troll?
Citera
2013-10-31, 23:26
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ja, det visar ju hur fel bibeln är. Inte heller nämns dinosaurier en enda gång i bibeln.
Citera
2013-10-31, 23:27
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Är du?
Citera
2013-10-31, 23:33
Medlem
VitoScalettas avatar
Citat:

Man tolkar ju allt på olika sett. Symboliskt,Bokstavligt.. Själv har jag alltid tolkat det som står i bibeln bokstavligt på grund av att min präst sa att allt i bibeln stämmer och ifall något kan motbevisas så ska han sluta med sitt yrke. har haft roliga diskussioner med honom

Men det finns även andra saker i bibelns berättelser som inte är möjliga.
Citera
2013-11-01, 14:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Att du och dina geliker inte kan bli överens om den 'rätta' bibeltolknings-metodologi ..... och att rationalismen inte sysslar direkt med sånt semantisk trams på ena eller andra sättet ..... gör väl inte nån debattör till ett troll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in