Citat:
Teister behöver inte bevisa sin tro om dom inte påstår att den är sann
Ursprungligen postat av bloodsucker
Jag säger inte att gud inte existerar. Det går inte strikt motbevisa guds existens. Inte heller träsktroll, älvor, rosa enhörningar eller Russells tekanna. Även om jag sökt igenom hela världen efter enhörningar kan de fortfarande gömma sig i en skog utan min kännedom. Det är teisternas uppgift att ge underlag för sin tro. Min enda uppgift är att visa teisternas felaktiga resonemang.

Det måste däremot ateister göra om dom påstår att teisternas tro är osann.
Det var trots allt bevisbörda vi talade om här.
Citat:
Jag har inte sagt att dom överträffar, däremot att dom är minst lika bra.
Ge exempel på religiösa förklaringar som överträffar vetenskapliga. Att postulera gud bakom ett fenomen är att förklara exakt ingenting.
Vetenskap är logocentristiskt i grunden, så med samma logik skulle det inte heller förklara något.
Om vetenskap förklarar något, så förklarar religion något.
Citat:
Spiritualitet är en för flummig term, vi skippar den. Och jag skulle inte bortkasta över 150år av religionsantropologisk forskning som "orimlig". Om religion är "skapat av människan av ren slump" så är hela samhället det också, med andra 'totala sociala fakta' såsom ekonomi, rättsystem och politik. Det tror inte jag på. Dom har rationella sociala funktioner och meningsskapande syften.
Jag kan tänka mig ett scenario att människan skapat religion av ren slump. Ungefär som nationalsånger och stamslagord. De har ingen rationell utgångspunkt men är ett sätt bilda identitet. Spiritualitet kan vara något så enkelt som biprodukt av kognitiva organ (vilket mycket tyder på). Att anta spiritualitet är kommunikation med en extern dimension vore att bortse från alla rimliga teorier i första hand.
Citat:
Det är bra att du kan använda wikipedia, men teorierna sträcker sig bakåt till åtminstone 'dom antika grekernas' filosofer.
Uppfattningen kallas deism. Vad menas med "mänskligt begär"? Hur förklarar du allt lidande hos djuren som tortyr, parasitism, svält eller sjukdomar som utrotar hela arten? Descartes insåg detta problem och menade att djur var automatiska maskiner utan fri vilja och förmåga att känna smärta. Det är förstås inte sant.
Begär, att man vill ha. Saker, känslor, människor, makt, pengar, och allt annat som vi går runt och begär hela tiden. Vi vill ha våra vänner vid liv, vi vill ha makt över våra liv, vi vill ha stabilitet i våra livsvärldar, och en himla massa annat som gör att vi benämner handlingar som onda eller goda. När Gud förstör skörden förlorar människor sina jobb, något som ger stabilitet, vilket är något dom begär. Skulle dom inte begära saker och ting hela tiden så skulle dom inte förlora eller sakna något och då skulle dom inte lida när det sker ett vulkanutbrott eller när pesten drabbar dom. Det har inget med Gud att göra.
Lidande hos djur är antropocentrism, antropomorfism och subjektifiering. Att vi utgår ifrån vårt sätt att uppleva världen och applicerar mänskliga kategoriseringar på djur, har självklart heller inget med Gud att göra. Om djur upplever lidande så beror det på att dom har ett medvetande som möjliggör fenomenologisk potential till vilja, vilket med andra ord innebär att dom begär saker och ting. Det är inte omöjligt, men inte heller självklart, att djur upplever lidande. Däremot har det i vilket fall inget med Gud att göra, då det enbart handlar om den Fria Viljans potential till begär. Ett sinnets illusion.
Citat:
Att tala om testosteron på det sättet är att blanda ihop korrelation med kausalitet, ett ytterst ovetenskapligt tankesätt, på gränsen till magiskt tänkande. I vilket fall spelar det ingen roll huruvida människor blivit påverkade av mer av miljö eller arv, ingen vaknar upp och tänker "idag ska jag vara så ond som möjligt". Ondska är alltid ett utanförperspektiv, skapat av missförstånd och rädsla inför Den Andre.
Det kan diskuteras. Diktatorer som Saddam Hussein och Adolf Hitler var med stor sannolikhet inte hänsynslösa endast av dåliga influenser, utan även på grund av fysiska egenskaper som olycklig genetisk uppsättning (t.ex. förhöjda testosteronnivåer).
Hela min poäng är att teister vet för mycket. Inte bara att gud existerar, utan även att han besvarar böner och bryr sig om vårt sexliv. Om inte det är arrogans och hybris vet jag inte vad är!
Hela min poäng är att teister vet för mycket. Inte bara att gud existerar, utan även att han besvarar böner och bryr sig om vårt sexliv. Om inte det är arrogans och hybris vet jag inte vad är!
Tja, nu finns det tydligen 'profeter' också (och då menar jag inte människor såsom George W Bush som går ut i krig i Guds namn), som har direkt upplevt kommunikation från Skaparen själv. Detta kan man självklart ifrågasätta, men man ska också vara försiktig med att bortkasta det på förhand. Förutfattade meningar är ovetenskapligt. Bara för att profeter är i minoritet och talar utifrån en icke-paradigmatisk/alternativ diskurs betyder det inte att dom har fel. Sen har förstås dessa profeter tolkats sönder till en mängd högst mänskliga skrifter och påbud, som har ett värde i sig förstås men som ändå har väldigt lite med Gud att göra egentligen. Sekter och fundamentalister, som är i minoritet, kan ha rätt, men som du säger så ska man vara skeptisk mot alla som menar att dom vet vad Gud tycker och tänker. Och detta gäller ju förstås ateister också