2009-05-26, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Det kan du aldrig veta, och det är det vi pratar om här.
Ja det är klart att det finns en möjlighet att det kan vara sant. Men eftersom jag inte har något bevis för mitt påstående, så är det ett bevis över att det jag säger troligen är bullshit.

Ifall jag säger att jag är en ängel, skickad ifrån Gud. Skulle du tro på mig eller skulle du be mig bevisa det?
Ifall du vill att jag ska bevisa det, och jag säger att jag inte vill, så borde det vara ett starkt bevis över att jag inte är det.
Citera
2009-05-26, 21:44
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodysnatchers
Ja det är klart att det finns en möjlighet att det kan vara sant. Men eftersom jag inte har något bevis för mitt påstående, så är det ett bevis över att det jag säger troligen är bullshit.

Ifall jag säger att jag är en ängel, skickad ifrån Gud. Skulle du tro på mig eller skulle du be mig bevisa det?
Ifall du vill att jag ska bevisa det, och jag säger att jag inte vill, så borde det vara ett starkt bevis över att jag inte är det.

Jo men då är vi inne på anspråk. Om du skulle säga att du är en ängel som lånat en annan persons kropp osv. skulle jag säga att det var osannolikt och troligen bett dig bevisa det i någon mening. Skulle det då visa sig att du visste en massa saker om mitt liv, kunde förutsäga sanningen, var övernaturligt stark, vad vet jag, skulle jag kunna tro på dig, även om inget av det du visar i sig skulle bevisa att du nödvändigtvis är en ängel. Säg då att jag accepterar att du är en ängel, so what, det är ju först när du kommer och säger till mig att detta skall du göra, eller något sådant som det blir viktigt. Samma sak med Gud, se på anspråk, och se på vad han faktiskt förmedlar, det ger en möjlighet att bedöma sanningshalten i det hela.
Citera
2009-05-26, 22:37
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Om du accepterar en modell där universum och människan uppstått spontant. Vad är det som gör en skapare med kraft att skapa omöjlig? Vad är det som gör att en intelligens i den process du accepterar i dess ostyrda spontana form mer orimlig?
Eftersom den troendes syn på just skaparen representerar en omvänd princip i utvecklingen, som innebär att den mest komplexa, medvetna skaparkraften inte bara fanns från början, utan t.o.m. aldrig behövde skapas. Stor skillnad mellan en organiserad medvetenhet av den nivå som tillmäts den tänkte skaparen och fritt kringsvävande oorganiserad energi.

Citat:
Vidare, människan är enligt den kristna uppenbarelsen skapad till Guds avbild, denna avbild är dock inte bestående utan ett syndafall har skett. Världen är inte vad den avsågs vara. Du kan därför inte göra kopplingen att Gud skulle vara ond pga. människans ondska då den kristna uppenbarelsen inte hävdar att människan är vad hon skulle vara.
Jag känner väl till hur i varje fall den kristna världen ser på saken men jag kan inte se att du frambär argument som förbättrar den bilden i riktning bärande logik.
Citera
2009-05-26, 22:43
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Jag känner väl till hur i varje fall den kristna världen ser på saken men jag kan inte se att du frambär argument som förbättrar den bilden i riktning bärande logik.

I sig själv bärande logik? A priorisanningar?
Citera
2009-05-26, 22:58
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Världen är inte vad den avsågs vara.

Så gud gjorde fel? Gud hade en plan som människan sabbade? För en allvetande och allsmäktig gud verkar det lite svagt. Han borde ha insett det i förväg, eller kanske fixa problemet.
Citera
2009-05-26, 23:03
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
I sig själv bärande logik? A priorisanningar?
Det är alltid lika märkligt att det från troendesidan anses vara en bärande logik när en medveten skapare krävs för tillkomsten av varje liten encellig organism men att samma krav inte behöver ställas för skapandet av den allsmäktige skaparen själv - det mest komplexa den troende kan tänka sig. Tala om a priorisanningar!...
Citera
2009-05-26, 23:03
Medlem
Citat:
Jo men då är vi inne på anspråk. Om du skulle säga att du är en ängel som lånat en annan persons kropp osv. skulle jag säga att det var osannolikt och troligen bett dig bevisa det i någon mening. Skulle det då visa sig att du visste en massa saker om mitt liv, kunde förutsäga sanningen, var övernaturligt stark, vad vet jag, skulle jag kunna tro på dig, även om inget av det du visar i sig skulle bevisa att du nödvändigtvis är en ängel. Säg då att jag accepterar att du är en ängel, so what, det är ju först när du kommer och säger till mig att detta skall du göra, eller något sådant som det blir viktigt. Samma sak med Gud, se på anspråk, och se på vad han faktiskt förmedlar, det ger en möjlighet att bedöma sanningshalten i det hela.
Men jag sa ju att jag INTE ville visa att jag var en ängel. Så varför tror du mig inte nu? Vad är det som säger dig att jag inte är det?
Är det det faktum att jag inte visar några bevis?
Då borde det rent teoretiskt vara ett slags motbevis. Någonting som visar att jag kan ha fel. Har sagt det så många gånger i olika former...

Varför ställer du inte samma fråga till Gud?
Varför bevisar han aldrig någonting?

Min morfar var säker på att han var med om ett slags mirakel av Gud. Hans traktor fastnade på en stor snövall. Han gick in och bad, och när han kom ut så hade snön smällt bort lite och det gick hur lätt som helst att få lös den. OMGOMGOMG GUD VISADE VAD HAN GÅR FÖR! WAY TO GO GOD!

eller så var det den varma motorn som smälte snön...
Citera
2009-05-26, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Varför måste himlen vara full av synder?
Enligt Plantinga:

(1) En individ utan fri vilja saknar moralisk frihet
(2) Klassisk teologi säger att alla i himlen har fri vilja
(3) Om fri vilja existerar i himlen finns även potentiell lidande

Man skulle kunna säga att ifall vi inte upplever ondska kan vi inte heller uppskatta godhet. Uppskattar vi inte godhet kan vi inte uppskatta gud.
Citera
2009-05-26, 23:23
Medlem
Citat:
Allts observerbarhet är en sats som inte går att verifiera, att man ens behöver verifiera någonting går inte att verifiera och är enligt den egna logiken en meningslös sats, det empiriska underlaget för yttervärldens existens är dessutom ganska tunt.

[...]

Frågan är om det finns en metod att bevisa Gud med. Gud är ingen hypotes, en fast språklig formulering som man kan dra slutsatser ifrån och pröva.
Allt som är observerbart är inte nödvändigtvis allt som existerar. Den enda källan människan besitter är erfarenhet. Erfarenhet kan endast verifieras av erfarenhet. Rationalitet kan endast kritiseras av mer sofistikerad rationalitet.

Det som inte går att observera, samt härleda till människans kognitiva mekanismer, är utanför vår uppfattningsförmåga. Allt som är utanför vår uppfattningsförmåga är inte möjligt för oss att veta. Vet vi inte så vet vi inte.

Vilken metod teister tänkt använda sig för att bevisa guds existens är inte mitt problem. Enda kriteriet är att det skall kunna vara möjligt att bekräftas av andra för kallas rationellt.

Ett tips är att du till en början visar att gud är mer sannolik än sagofigurer och på det viset eliminerar synonyma företeelser.
Citera
2009-05-27, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Teister behöver inte bevisa sin tro om dom inte påstår att den är sann
Det måste däremot ateister göra om dom påstår att teisternas tro är osann.
Det var trots allt bevisbörda vi talade om här.
Påståendet om ateismen är emellertid irrelevant om teister accepterar första premissen. Är vi överens om att teism är irrationellt finns det inget diskussionsunderlag. Ateistiska ståndpunkten förblir den enda logiska!

Citat:
Jag har inte sagt att dom överträffar, däremot att dom är minst lika bra.

Vetenskap är logocentristiskt i grunden, så med samma logik skulle det inte heller förklara något.
Om vetenskap förklarar något, så förklarar religion något.
Folk verkar tro att vi har a) religiösa historier och b) vetenskapliga historier som vi kan välja. Nej! Skillnaden mellan a och b är att b gör förutsägelser som kan testas. Daniel Dennetts "skyhooks and cranes"-metafor är ett annat bra exempel på vad som skiljer religiösa pseudoförklaring ifrån riktig vetenskap (http://en.wikipedia.org/wiki/Darwin%27s_Dangerous_Idea#Skyhooks_and_cranes). Väntar fortfarande på exempel på religiösa "förklaringar".

Citat:
Spiritualitet är en för flummig term, vi skippar den. Och jag skulle inte bortkasta över 150år av religionsantropologisk forskning som "orimlig". Om religion är "skapat av människan av ren slump" så är hela samhället det också, med andra 'totala sociala fakta' såsom ekonomi, rättsystem och politik. Det tror inte jag på. Dom har rationella sociala funktioner och meningsskapande syften.
Andrew Newberg m.fl kända psykologer använder termen spiritualitet. Vad är fel med det? Daniel Dennetts Breaking the Spell är exempel på litteratur som behandlar religion som produkt av evolutionen. Politik, rättssystem och ekonomi kan som tumregel härledas från evolutionen. Schimpanser har ett sofistikerat samhällssystem likt människans. De samarbetar, roar sig och straffar individer som förstör för andra.

Låt oss jämföra religion med musik. Tänk dig en grupp tidiga amatörmusiker som skapar ljud och toner och finner det ganska underhållande. Några av deras toner fångas upp av lyssnare och sprids vidare - musikerna vet inte varför, men gillar det. Ganska snart skapas en ny genre av musik som endast baserar sig på spridning av vanor ur musikernas hemtrakt. Vi kallar detta för memetik (av ordet memo- jag minns). Precis som gener via naturligt urval, sprids den bästa melodin vidare från sångare till sångare. Hela vägen till kompositörer som Chopin, Vivaldi, Tjajkovskij och Bach som var genier på att manipulera vårt medvetande och få oss att uppskatta toner av särskild sort. Samtidigt finns det ingen universell mening med deras verk. Religion kan vara en meme. Förstår du?

F.ö, vilken forskning antyder (föreslår) att spiritualitet är genuin upplevelse?

Citat:
[...] När Gud förstör skörden förlorar människor sina jobb, något som ger stabilitet, vilket är något dom begär. Skulle dom inte begära saker och ting hela tiden så skulle dom inte förlora eller sakna något och då skulle dom inte lida när det sker ett vulkanutbrott eller när pesten drabbar dom. Det har inget med Gud att göra.

Lidande hos djur är antropocentrism, antropomorfism och subjektifiering. Att vi utgår ifrån vårt sätt att uppleva världen och applicerar mänskliga kategoriseringar på djur, har självklart heller inget med Gud att göra. Om djur upplever lidande så beror det på att dom har ett medvetande som möjliggör fenomenologisk potential till vilja, vilket med andra ord innebär att dom begär saker och ting. Det är inte omöjligt, men inte heller självklart, att djur upplever lidande. Däremot har det i vilket fall inget med Gud att göra, då det enbart handlar om den Fria Viljans potential till begär. Ett sinnets illusion.
Om jag förstår dig rätt, är lidande en grundläggande del av världen för att människan ska kunna uppskatta det goda? Det är ingen förklaringen till varför ett barn, skapat till guds avbild, föds med respiratorisk sjukdom och omkommer en vecka senare i svåra plågor. Vad har barnet gjort för att förtjäna detta? Vad exakt gör att människan förtjänar guds uppmärksamhet men inte andra levande organismer? Att djur kan lida är f.ö väl känt. Schimpanser delar 99% av människans arvsmassa, varav liknade nervsystem. Teodicéproblemet är annars inte så aktuellt för en elak gud (som du verkar tro på [?]).

Citat:
Att tala om testosteron på det sättet är att blanda ihop korrelation med kausalitet, ett ytterst ovetenskapligt tankesätt, på gränsen till magiskt tänkande. I vilket fall spelar det ingen roll huruvida människor blivit påverkade av mer av miljö eller arv, ingen vaknar upp och tänker "idag ska jag vara så ond som möjligt". Ondska är alltid ett utanförperspektiv, skapat av missförstånd och rädsla inför Den Andre.

Tja, nu finns det tydligen 'profeter' också (och då menar jag inte människor såsom George W Bush som går ut i krig i Guds namn), som har direkt upplevt kommunikation från Skaparen själv. Detta kan man självklart ifrågasätta, men man ska också vara försiktig med att bortkasta det på förhand. Förutfattade meningar är ovetenskapligt. Bara för att profeter är i minoritet och talar utifrån en icke-paradigmatisk/alternativ diskurs betyder det inte att dom har fel. Sen har förstås dessa profeter tolkats sönder till en mängd högst mänskliga skrifter och påbud, som har ett värde i sig förstås men som ändå har väldigt lite med Gud att göra egentligen. Sekter och fundamentalister, som är i minoritet, kan ha rätt, men som du säger så ska man vara skeptisk mot alla som menar att dom vet vad Gud tycker och tänker. Och detta gäller ju förstås ateister också
Sen när kan generna inte påverka produktionen av testosteron? F.ö var det endast ett exempel. Jag förnekar inte att aggression är en produkt av utomstående stimuli. Däremot är det ingen slump att vissa människor är mer aggressiva än andra. Även i svenska häkten kan du säkert finna hundratals sociopater och psykopater med allvarliga personlighetsstörningar. Autism och Aspergers syndrom ges ofta som exempel på orsak till bristande empati. Givetvis betyder det inte att alla människor med sådana sjukdomar är elaka, men fMRI studier har visat att skadeglädje och sadism ofta är relaterat till dåligt fungerande hjärnhalvor som ansvarar för vår moral.

Finns hur många "profeter" som helst i människans historia. Heliga Birgitta är exempel på medeltida charlataner som använde uppenbarelser i politiska syften. Skeptisk ska man vara till extraordinära påståenden. Jag känner inte någon som kan kommunicera med gud. Det finns inte heller någon vetenskaplig konsensus kring genuin kommunikation med gud. Alla undersökningar ifall t.ex. böner har någon effekt på verkligheten har visat sig vara negativa. Att vara skeptisk mot skepticism är att missförstå hela poängen med det.
Citera
2009-05-27, 05:25
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SubPrime
Vad finns det för bevis för att det flygande spaghettimonstret inte finns?

Det är väl upp till de som påstår att ett högre väsen finns att bevisa detta?

Eftersom universum är oändligt stort, och att liv därmed borde finnas på oändligt många himlakroppar (som fysikern Patrik sa på "Boston Tea Party") så är sannolikheten närmast 100% att ditt spaghettimonster existerar nånstans i universum!

Om inte annat så i din fantasi...
Citera
2009-05-27, 06:06
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimov
Det finns ingenting som tyder på att det verkligen finns en högre makt...

Vem tror du designade och konstruerade alla galaxer och himlakroppar?

Vem tror du kodade och programmerade alla superkomplexa genkoder?

Vem tror du satte Solen och planeterna i perfekta banor runt Jorden?

Och så vidare, och så vidare....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in