2010-03-02, 22:26
Medlem
NollottAs avatar
Att tro på en "gud" är väl okej, men att tro på tex "en kristen gud" är ju bara för dumt.
Citera
2010-03-02, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Men kan du inte gå med på att om han visade sig fysiskt för alla människor i världen så skulle det vara godtagbart? Om han hade skrivit in ett otvetydigt meddelande i vårt DNA?
Varför skulle alla människor anta att det var Gud de såg? Muslimer kanske skulle anta att det var Allah, scientologer att det var Xenu, ateister att det var nästa steg i evolutionen, och så vidare. Med andra ord, vilka faktorer skulle avgöra att alla som såg uppenbarelsen drog samma slutsats om vad det var de såg?

Citat:
Vad står det på din lista?
Universums existens. Bibelns sanningshalt. Mirakler och helanden efter förbön. Människor vars liv har blivit radikalt förvandlade efter att de mött Jesus. Till exempel. Vad står på din lista?

Citat:
Njae, men man kanske bedömer sanningsvärdet för hans existens på samma sätt som man bedömer sanningsvärdet för tomtens existens.
Exakt, och däri ligger felet. Om tomten fanns skulle det vara möjligt att fysiskt se honom varje gång han var närvarande, att höra ljudet av hans steg, att fysisk ta på honom, och så vidare. Med andra ord, tomten definieras som en fysisk varelse med speciella egenskaper. Har man samma definition av Gud kommer man ofrånkomligen att dra felaktiga slutsatser.
Citera
2010-03-02, 22:35
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harkossan
Jag gissar på att du kommer att säga att ingen skapade Gud eftersom han är evig?

Självklart, dom kristna anser att skaparen alltid har funnits. Men vart är bevisen som sagt?
Citera
2010-03-02, 22:54
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Varför skulle alla människor anta att det var Gud de såg? Muslimer kanske skulle anta att det var Allah, scientologer att det var Xenu, ateister att det var nästa steg i evolutionen, och så vidare. Med andra ord, vilka faktorer skulle avgöra att alla som såg uppenbarelsen drog samma slutsats om vad det var de såg?
Men de skulle ju gå med på att det var universums skapare de såg - om det var som universums skapare han visade sig. Vilka förutfattade meningar man har om denna skapare är förstås irrelevant. Varför skulle han vara exakt som i bibeln? Det kan jag säga att jag aldrig skulle tro på (eftersom det finns grova motsägelser). Och om bibeln mot förmodan var sann så skulle jag inte dyrka den guden oavsett om jag trodde att han fanns.
Citat:
Universums existens. Bibelns sanningshalt. Mirakler och helanden efter förbön. Människor vars liv har blivit radikalt förvandlade efter att de mött Jesus. Till exempel. Vad står på din lista?
Jag har redan sagt några saker på min lista. Men universums existens kan jag inte gå med på. Bibelns sanningshalt kan jag inte gå med på eftersom den är mycket låg. Mirakler och helanden efter förbön skulle jag kunna gå med på om jag fick bevis för deras sanningshalt. Att folk får radikalt förändrade liv efter att de börjar tro på Jesus godkänns inte. Det enda av dessa som skulle gå att använda som "bevis" (om det bevisades vara sant) är mirakel. Det andra har inget bevisvärde alls.
Citat:
Exakt, och däri ligger felet. Om tomten fanns skulle det vara möjligt att fysiskt se honom varje gång han var närvarande, att höra ljudet av hans steg, att fysisk ta på honom, och så vidare. Med andra ord, tomten definieras som en fysisk varelse med speciella egenskaper. Har man samma definition av Gud kommer man ofrånkomligen att dra felaktiga slutsatser.
Men jag har ju försökt förklara att man inte behöver ha (ens nästan) samma syn på tomten och gud för att hävda att sanningsvärdet för deras existens kan vara detsamma. Sanningsvärdet för en älg och en enhörning kan också - i teorin - vara samma (om det visar sig att enhörningar finns).

Sanningsvärdet har ingenting med egenskaper att göra.
Citera
2010-03-02, 23:12
Medlem
Det finns ingen säker kunskap. Ge mig premisser så ska du få ditt bevis, utan premisser går givetvis inte Guds existens att bevisa, men å andra sidan kan vi, utan givna premisser, inte bevisa någonting och det finns därför inte större anledning att ifrågasätta Guds existens än din egen.
Citera
2010-03-02, 23:22
Medlem
Citat:
Men de skulle ju gå med på att det var universums skapare de såg - om det var som universums skapare han visade sig. Vilka förutfattade meningar man har om denna skapare är förstås irrelevant. Varför skulle han vara exakt som i bibeln? Det kan jag säga att jag aldrig skulle tro på (eftersom det finns grova motsägelser). Och om bibeln mot förmodan var sann så skulle jag inte dyrka den guden oavsett om jag trodde att han fanns.
Då har vi alltså gått från att bevisa Guds existens till att bevisa någon gudoms existens. Men visst, för diskussionens skull: Hur skulle människor komma fram till att varelsen de såg verkligen var universums skapare?

Citat:
Jag har redan sagt några saker på min lista. Men universums existens kan jag inte gå med på. Bibelns sanningshalt kan jag inte gå med på eftersom den är mycket låg. Mirakler och helanden efter förbön skulle jag kunna gå med på om jag fick bevis för deras sanningshalt. Att folk får radikalt förändrade liv efter att de börjar tro på Jesus godkänns inte. Det enda av dessa som skulle gå att använda som "bevis" (om det bevisades vara sant) är mirakel. Det andra har inget bevisvärde alls.
Du bevisar bara min poäng. Det en kristen bedömer vara bra bevis kan en okristen bedöma vara dåliga. Det en okristen bedömer vara bra bevis kan en kristen bedöma vara dåliga. Beroende på att vi har helt olika definitioner på vad det faktiskt är vi försöker bevisa.

Citat:
Men jag har ju försökt förklara att man inte behöver ha (ens nästan) samma syn på tomten och gud för att hävda att sanningsvärdet för deras existens kan vara detsamma. Sanningsvärdet för en älg och en enhörning kan också - i teorin - vara samma (om det visar sig att enhörningar finns).
Om enhörningen fanns skulle den i likhet med älgen vara en fysisk varelse. Detta förenar människan med enhörningen och tomen och älgen men skiljer oss däremot från Gud. Egenskaper har mycket riktigt ingenting med sanningsvärdet i sig att göra men däremot hur man bedömer sanningsvärdet. Jämför istället med vinden, vars existens vi istället bedömer utifrån vilken inverkan den har på naturen. Gör detta vinden mindre viktig eller inflytelserik över världen än exempelvis älgen? Nej tvärtom, vindens inverkningar skapar betydligt fler rubriker och påverkar betydligt fler människoliv än vad någon älg någonsin har gjort.
Citera
2010-03-02, 23:38
Medlem
kmers avatar
Citat:
Då har vi alltså gått från att bevisa Guds existens till att bevisa någon gudoms existens. Men visst, för diskussionens skull: Hur skulle människor komma fram till att varelsen de såg verkligen var universums skapare?
Vi har inte gått från någonting till någonting. Du kanske utgick ifrån att det var just bibelns gud som skulle bevisas, men sådana förutfattade meningar har ju inte jag.

Om han berättade hur han hade gjort kanske folk skulle förstå att han var universums skapare?

Citat:
Du bevisar bara min poäng. Det en kristen bedömer vara bra bevis kan en okristen bedöma vara dåliga. Det en okristen bedömer vara bra bevis kan en kristen bedöma vara dåliga. Beroende på att vi har helt olika definitioner på vad det faktiskt är vi försöker bevisa.
Men eftersom det är de "okristna" som ska motbevisas så måste ju deras premisser användas.
Citat:
Om enhörningen fanns skulle den i likhet med älgen vara en fysisk varelse. Detta förenar människan med enhörningen och tomen och älgen men skiljer oss däremot från Gud. Egenskaper har mycket riktigt ingenting med sanningsvärdet i sig att göra men däremot hur man bedömer sanningsvärdet. Jämför istället med vinden, vars existens vi istället bedömer utifrån vilken inverkan den har på naturen. Gör detta vinden mindre viktig eller inflytelserik över världen än exempelvis älgen? Nej tvärtom, vindens inverkningar skapar betydligt fler rubriker och påverkar betydligt fler människoliv än vad någon älg någonsin har gjort.
Okej... för det första är naturligtvis vinden precis lika fysisk som en älg. Men det är irrelevant. Sanningsvärdet för en ickefysisk, helt och hållet andlig och osynlig enhörning kan vara detsamma som hos vilken fysisk älg som helst - om denna ickefysiska enhörning finns. Sanningsvärdet har ingenting att göra med hur vi avgör om något finns eller inte - sanningsvärdet behandlar bara om något finns (om vi vet att det finns är irrelevant).
Citera
2010-03-03, 02:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harkossan
Simpel fråga: Om nu alla skapelser behöver en skapare, vem skapade då Gud?

Det är sant att alla skapelser behöver en skapare, men Gud behöver inte det för att Gud är inte en skapelse; han är skaparen.
Citera
2010-03-03, 03:02
Medlem
mjukpuddings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Varför skulle det finnas någon mening med livet? Det är ingen utom du själv som bestämmer över meningen med just ditt liv.

Det finns inget syfte, det är bara människans desperation att hitta orsak och verkan till allting som får oss att tro att det måste finnas ett syfte eller en bakgrund till allt. Om du kastar en leksak framför en katt kommer katten instinktivt att börja bråka med den utan att reflektera över hur den kom dit. En människa däremot hade vänt sig om och undrat vad leksaken gör där.

http://bigpicture.typepad.com/writing/images/2008/02/15/eat_survive_reproduce.gif

Det finns inget fel med att försöka förstå världen vi lever i, men kan man åtminstone då försöka ta reda på hur det egentligen är istället för att hitta på egna svar för enkelhetens skull?

Nej, jag består inte av någonting mer än materia. Molekyler och elektriska signaler. Vad mer skulle kunna finnas i en kropp?

Det finns ingen gud och netzach är hans profet.
Citera
2010-03-03, 03:24
Medlem
mjukpuddings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Självklart, dom kristna anser att skaparen alltid har funnits. Men vart är bevisen som sagt?

om du uppriktigt och helhjärtat söker Gud så kommer han ge dig "bevis" för att han finns.

det är fascinerande och otroligt att Gud alltid har funnits. det är min uppfattning men jag kan naturligtvis inte förstå det. tidens oändlighet kan vi inte förstå och få grepp om. det har alltså att göra med vår förmåga att uppleva tid.

i bibeln står det: en dag är för Gud som tusen år och tusen år som en dag.
Citera
2010-03-03, 14:51
Bannlyst
Citat:
Fast eftersom George Washingtons föräldrar kunde föröka sig så faller din liknelse.
nej eftersom förökningsprocessen är en väldigt avancerad process, så den måste ha designats av någon.
Citera
2010-03-03, 15:04
Medlem
Protoman85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
nej eftersom förökningsprocessen är en väldigt avancerad process, så den måste ha designats av någon.

Hahaha! Måste? Du orkar inte tänka längre än bibeln eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in