2009-06-18, 23:25
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Det finns ju givetvis missionerande organiserad ateism.
Så det kommer en missionerande ateist hem till dig och knackar på. När du öppnar dörren så ser du att ateisten bara tittar på dig. Du kanske tänker, vad vill denna personen egentligen. Så du frågar.

Du - Vad vill du?

Ateisten - Ingenting, hej då.

Missionerande ateister... Pffft. Bara ännu ett försök att smyga in med religionstämpeln igen.
Citera
2009-06-18, 23:34
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_creator
Så det kommer en missionerande ateist hem till dig och knackar på. När du öppnar dörren så ser du att ateisten bara tittar på dig. Du kanske tänker, vad vill denna personen egentligen. Så du frågar.

Du - Vad vill du?

Ateisten - Ingenting, hej då.

Missionerande ateister... Pffft. Bara ännu ett försök att smyga in med religionstämpeln igen.
Tar sig andra utryck såklart.. Böcker är väl den vanligaste sättet att sprida sin lära. Se tex Dawkins.
Tv utnyttjas såklart också... Sturmark har ett eget program där han sitter o småmyser med massa skägg.
Sen har vi även humanisternas briljanta kampanj "Gud finns nog inte" där man stoltserar med sin otroliga förståelse för hur religösa tänker *host*
Sen har vi ju även den militanta forum missionären som måste pådyvla världen hur fel alla religösa har..
Senast redigerad av SleepaZ 2009-06-18 kl. 23:39.
Citera
2009-06-19, 00:11
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Tar sig andra utryck såklart.. Böcker är väl den vanligaste sättet att sprida sin lära. Se tex Dawkins.
Tv utnyttjas såklart också... Sturmark har ett eget program där han sitter o småmyser med massa skägg.
Sen har vi även humanisternas briljanta kampanj "Gud finns nog inte" där man stoltserar med sin otroliga förståelse för hur religösa tänker *host*
Sen har vi ju även den militanta forum missionären som måste pådyvla världen hur fel alla religösa har..
Det jag inte förstår är hur man missionerar för ateism.

x Hej, jag vill bara sprida mitt budskap om ingenting och saker som jag inte tror existerar.

- Jaha...

Hursom så har orden mission och missionär en typisk religiös klang som är missvisande om vad ateism egentligen handlar om. Icke-troende & utan gud osv..

Finns såklart ateister med en viss uppdragskänsla, ett visst kall, pliktkänsla eller viljan att upplysa eller att få folk bli mer skeptiska och vidga sina vyer eller att intellektuellt växa som rationellt fria tänkare och handlare.

Wiki's def. på mission.
Citat:
Mission (lat. missio) har ursprungsbetydelserna "sändning, beskickning, uppdrag, kall, kallelse". Termen har främst använts inom och om kristna samfund och kyrkor för att beteckna kyrkans eller de kristnas uppdrag, men används även om andra religioners spridning av sina budskap. Olika tolkningar av begreppet har förekommit i olika tider och olika urkunder har ansetts vägledande.
Det jag fetstilade är det jag tyckte var viktigast. Själva ordet har en så fast koppling till religiösa sammanhang att jag tycker det vore fel att använda det ihop med begrepp som ateism & ateister.

Då vi väl har kommit överens om att ateism inte är en religion?
Citera
2009-06-19, 00:29
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Det jag inte förstår är hur man missionerar för ateism.

x Hej, jag vill bara sprida mitt budskap om ingenting och saker som jag inte tror existerar.

- Jaha...

Hursom så har orden mission och missionär en typisk religiös klang som är missvisande om vad ateism egentligen handlar om. Icke-troende & utan gud osv..

Finns såklart ateister med en viss uppdragskänsla, ett visst kall, pliktkänsla eller viljan att upplysa eller att få folk bli mer skeptiska och vidga sina vyer eller att intellektuellt växa som rationellt fria tänkare och handlare.

Wiki's def. på mission.

Det jag fetstilade är det jag tyckte var viktigast. Själva ordet har en så fast koppling till religiösa sammanhang att jag tycker det vore fel att använda det ihop med begrepp som ateism & ateister.

Då vi väl har kommit överens om att ateism inte är en religion?
Du menar alltså att ateistisk litteratur inte innehåller något alls?
Citera
2009-06-19, 00:45
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Du menar alltså att ateistisk litteratur inte innehåller något alls?
Jodå, oftast ganska bra argument och förklaringar varför det inte behövs någon gud som förklaringsmodell.

Men det är inte poängen.

Håller du inte med om att orden mission & missionera har en stark koppling till att sprida diverse religioner?

Som jag ser på tex Dawkins som du nämnde, är han inte ute på ett slags ateistiskt korståg eller missionerar i Afrika för att vinna icke-troende följeslagare.

Skulle mer säga att han är ute i ett tjänstgöringssyfte, att sprida kunskap, att få folk se det härliga i naturen och även en del av vårt egna beundransvärda beteende likväl delar som inte är särskilt positiva och vackra.

Det är inte det samma som religiös mission. Att blanda korten och dela ut ord som ateism & mission bredvid varandra ger endast läsaren en vilseledande bild.

Get my drift?
Senast redigerad av the_creator 2009-06-19 kl. 01:22.
Citera
2009-06-19, 01:08
Medlem
Grimmjows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

Vilken sorts bevis vill du ha på att Gud finns?

Senast redigerad av Grimmjow 2009-06-19 kl. 01:15.
Citera
2009-06-19, 01:13
Medlem
Occultuss avatar
Varför drar du inte till med mer pengar när du ändå håller på? Det är väl ändå en omöjlighet att du skulle kunna övertygas!
Citera
2009-06-19, 01:15
Medlem
jäjgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimmjow
Vilken sorts bevis vill du ha på att Gud finns?

Den här you-tube-filmen sammanfattar vilka bevis jag skulle acceptera ganska bra:

http://www.youtube.com/watch?v=_rqUsC2KsiI
Citera
2009-06-19, 01:24
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Jodå, oftast ganska bra argument och förklaringar varför det inte behövs någon gud som förklaringsmodell.

Men det är inte poängen.

Håller du inte med om att orden mission & missionera har en stark koppling till att sprida diverse religioner?

Som jag ser på tex Dawkins som du nämnde, är han inte ute på ett slags ateistiskt korståg eller missionerar i Afrika för att vinna icke-troende följeslagare.

Skulle mer säga att han är ute i ett tjänstgöringssyfte, att sprida kunskap, att få folk se det härliga i naturen och även en del av vårt egna beundransvärda beteende likväl delar som inte är särskilt positiva och vackra.

Det är inte det samma som religiös mission. Att blanda korten och dela ut ord som ateism & mission bredvid varandra ger endast läsaren en vilseledande bild.

Get my drift?
Det finns olika betydelser av ordet "mission"

Citera
2009-06-19, 01:38
Medlem
the_creators avatar
Drog inte min uppmärksamhet till denna ordsamling innan.
Citat:
Sen har vi ju även den militanta forum missionären
Inser du inte vilken negativ och vilseledande jargong och stereotypt beteende du själv uppvisar när du yttrar sådana ord?
Citat:
som måste pådyvla världen hur fel alla religösa har..
Men det är ju en viss sanning i en del påståenden eller hur? Är det så fel att påpeka och ifrågasätta det?

Kommentarer på det fetstilta.

Den militanta forumsmissionären måste pådyvla, (pracka på, lura på) världen hur fel alla religiösa har.

Det är ju endast dina egna ordlekar. Antar att du som tidigare menat att den militanta ateisten försöker pracka på folk att förstå att det bevisligen finns felaktigheter i bibeln?

Vilket det uppenbarligen gör, så det är inget fel i att påpeka eller upplysa folk om det.

Citat:
Det finns olika betydelser av ordet "mission"
Jao, jag vet det. Det är därför det finns synonymer som man kan använda istället för själva ordet mission när inte det passar sig. Men du kör ibland sådana små gliringar.

Som tex militanta ateister. Typisk negativ klang.
Senast redigerad av the_creator 2009-06-19 kl. 01:48.
Citera
2009-06-19, 01:46
Medlem
Occultuss avatar
Varför är det så viktigt för er att försvara eran tro, och försöka övertyga andra? Ni kommer ingenvart!
Citera
2009-06-19, 02:04
Medlem
NashuaMoments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
Varför är det så viktigt för er att försvara eran tro, och försöka övertyga andra? Ni kommer ingenvart!

...du är medveten om att ni beter dig på exakt samma sätt, fast ni råkar sitter i båten på andra sidan viken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in