Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Tar sig andra utryck såklart.. Böcker är väl den vanligaste sättet att sprida sin lära. Se tex Dawkins.
Tv utnyttjas såklart också... Sturmark har ett eget program där han sitter o småmyser med massa skägg.
Sen har vi även humanisternas briljanta kampanj "Gud finns nog inte" där man stoltserar med sin otroliga förståelse för hur religösa tänker *host*
Sen har vi ju även den militanta forum missionären som måste pådyvla världen hur fel alla religösa har..
Det jag inte förstår är hur man missionerar för ateism.
x Hej, jag vill bara sprida mitt budskap om ingenting och saker som jag inte tror existerar.
- Jaha...
Hursom så har orden
mission och
missionär en typisk religiös klang som är missvisande om vad ateism egentligen handlar om. Icke-troende & utan gud osv..
Finns såklart ateister med en viss uppdragskänsla, ett visst kall, pliktkänsla eller viljan att upplysa eller att få folk bli mer skeptiska och vidga sina vyer eller att intellektuellt växa som rationellt fria tänkare och handlare.
Wiki's def. på mission.
Citat:
Mission (lat. missio) har ursprungsbetydelserna "sändning, beskickning, uppdrag, kall, kallelse". Termen har främst använts inom och om kristna samfund och kyrkor för att beteckna kyrkans eller de kristnas uppdrag, men används även om andra religioners spridning av sina budskap. Olika tolkningar av begreppet har förekommit i olika tider och olika urkunder har ansetts vägledande.
Det jag fetstilade är det jag tyckte var viktigast. Själva ordet har en så fast koppling till religiösa sammanhang att jag tycker det vore fel att använda det ihop med begrepp som ateism & ateister.
Då vi väl har kommit överens om att ateism inte är en religion?