2009-05-20, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

För att återknyta till TS' frågeställning och ge ett svar som inte alls lär ge särskilt mycket tillfredsställelse:

Det verkar ju urbota korkat att anta att det finns en gud som går emot de vetenskapliga teorier och observationer som finns idag. Däremot så finns det inte vetenskapliga förklaringar till allt, och det kommer det förmodligen aldrig finnas för någonting som är så definitivt som en Gud. Ergo, man kan förmodligen aldrig bevisa eller motbevisa existensen av en gud, på samma sätt som man förmodligen aldrig kan bevisa eller motbevisa universums ändlighet/oändlighet.
Citera
2009-05-20, 14:46
Medlem
KapitalKamelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soniwushu
Perfektion? Varenda människa är ovärderlig och skapad till Guds avbild, dom som bara kan tro på denna världen av kroppens begär är av ondo, det som kommer från Helig Ande är sant, rätt och gott...

Innebär detta att alla som inte tror på Gud är onda?
Citera
2009-05-20, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarissimo
Jag håller med om att hela det med "Gud skapade människan i sin avbild" och diverse beskrivningar av vad som är syndande, beskrivningar av guds motiv etc är bullshit. Som någon sa innan, det är en tro som folk anammar för att de vill ha något att tro på helt enkelt.

Men tron i sig kommer ju från att det finns saker som är oförklarliga i vår värld. Vi kan förklara evolutionsläran, och teorin om Big Bang är ett exempel på hur vi förklarar saker långt bakåt. Men så vitt jag vet så kan ingen förklara en begynnelse, eller om det inte fanns någon; bristen på en sådan.

Tror du verkligen att vi någonsin kommer komma fram till hur saker och ting började, eller hur det kan vara utan att ha börjat någon gång?

Att söka efter hur universum startade är som att söka efter vem som är din äldsta släkting.

Kristna skulle dra gränsen vid ungefär mamma, mamma skapade mig. Punkt, men vem skapade mamma då? Där fortsätter vetenskapen, mormor skapade mamma, någon skapade mormor osv. Samma sak med universum
Citera
2009-05-20, 15:11
Medlem
BrownEyedBoys avatar
eftersom hela den kristna idén bygger på att djur är djur och människor är människor så faller alltihop eftersom vi nuförtiden vet att människor också är djur
Citera
2009-05-20, 15:19
Medlem
Bengt-Hanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gingerella
Att söka efter hur universum startade är som att söka efter vem som är din äldsta släkting.

Kristna skulle dra gränsen vid ungefär mamma, mamma skapade mig. Punkt, men vem skapade mamma då? Där fortsätter vetenskapen, mormor skapade mamma, någon skapade mormor osv. Samma sak med universum

Du borde nog läsa på lite innan du ger dig in i debatten. För det första: Big bang anses inte ha varit en stjärna som exploderade. http://sv.wikipedia.org/wiki/Big_Bang
Sen när du ändå håller på kan du ju förklara vad som menas med "mörk materia" och "mörk energi". För att teorin om big bang och den mängd energi som då borde finnas i universum ska gå ihop sig har man kommit fram till att det finns energi och materia som man inte kan observera. Det har gjorts mätningar och observationer som man inte kan förklara utan att hänvisa till dessa oidentifierbara fenomen. Kan du förklara dessa fenomen för mig?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svart_materia

Nu har jag inte sagt att jag inte tror på evolutionen eller att jag är en fanatisk religiös. Jag menar bara det att vetenskapen har svårigheter att förklara sina teorier på samma sätt som de religiösa har. Därmed sagt menar jag att denna debatt inte kommer leda fram till något eftersom man i nuläget inte kan bevisa varken det ena eller det andra. Argument som bygger på att man i framtiden kommer kunna bevisa att teorin om big bang fungerar är i nuläget ungefär lika mycket bevis som när religiösa säger att man kommer till himlen när man dör.
Citera
2009-05-20, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Hans
Du borde nog läsa på lite innan du ger dig in i debatten. För det första: Big bang anses inte ha varit en stjärna som exploderade. http://sv.wikipedia.org/wiki/Big_Bang
Sen när du ändå håller på kan du ju förklara vad som menas med "mörk materia" och "mörk energi". För att teorin om big bang och den mängd energi som då borde finnas i universum ska gå ihop sig har man kommit fram till att det finns energi och materia som man inte kan observera. Det har gjorts mätningar och observationer som man inte kan förklara utan att hänvisa till dessa oidentifierbara fenomen. Kan du förklara dessa fenomen för mig?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svart_materia

Nu har jag inte sagt att jag inte tror på evolutionen eller att jag är en fanatisk religiös. Jag menar bara det att vetenskapen har svårigheter att förklara sina teorier på samma sätt som de religiösa har. Därmed sagt menar jag att denna debatt inte kommer leda fram till något eftersom man i nuläget inte kan bevisa varken det ena eller det andra. Argument som bygger på att man i framtiden kommer kunna bevisa att teorin om big bang fungerar är i nuläget ungefär lika mycket bevis som när religiösa säger att man kommer till himlen när man dör.

Ja, du kan ju försöka att kontra wikipedia med riktiga fakta böcker och utbildningar. GASMOLNET som big bang skapades utav är rester ifrån en stjärna som exploderat.
Stjärnor föds genom nebolusor och en stjärnas storlek är avgörande för dess livslängd.

Anledningen till att vi inte riktigt har kommit på fenomenet mörk eller svart materia är för att vi inte riktigt har uppfattat gravitationen.

Och till skillnad från era jävla sagoböcker så finns bevis på hur evolutionen har utvecklats och det finns bevis på att fusion skapar energi, och det finns bevis på att tyngre atomer kan bildas.

Vad har kristendomen? "Jag såg jesus på en macka" Ja jävlar du, han måste ju existerat.

Nej skjut er
Citera
2009-05-20, 15:38
Medlem
Citat:
Ja, du kan ju försöka att kontra wikipedia med riktiga fakta böcker och utbildningar. GASMOLNET som big bang skapades utav är rester ifrån en stjärna som exploderat.
Stjärnor föds genom nebolusor och en stjärnas storlek är avgörande för dess livslängd.

Anledningen till att vi inte riktigt har kommit på fenomenet mörk eller svart materia är för att vi inte riktigt har uppfattat gravitationen.

Och till skillnad från era jävla sagoböcker så finns bevis på hur evolutionen har utvecklats och det finns bevis på att fusion skapar energi, och det finns bevis på att tyngre atomer kan bildas.

Vad har kristendomen? "Jag såg jesus på en macka" Ja jävlar du, han måste ju existerat.

Nej skjut er

Sluta bete dig som att vetenskapen i slutänden kommer ha svaret på allt. Hur mycket vi än gräver kommer vi aldrig kunna motbevisa folk som vill ha något att tro på.
Citera
2009-05-20, 15:39
Medlem
Bengt-Hanss avatar
Citat:

Nej skjut er

Ja detta är roligt. Du klankar ner på min fina hänvisning till wiki, men undviker att själv ge hänvisningar? Att vi "inte riktigt har uppfattat gravitationen" likställer jag med argument som "gud är så stor så du kan inte uppfatta honom/henne/den/det".
När det sedan kommer till Jesus och hans existens kan jag bara hänvisa till den romersk/judiske "historikern" Flavius Josefos (37-100 e.kr) som skrev om Jesus i sina verk. Inte bevis för hans gudomlighet, men hans faktiska existens.

Här hittade jag en annan sida eftersom wiki inte dög för herrn:http://www.rymdportalen.com/?page=astronomi/bigbang
Senast redigerad av Bengt-Hans 2009-05-20 kl. 15:48.
Citera
2009-05-20, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarissimo
Sluta bete dig som att vetenskapen i slutänden kommer ha svaret på allt. Hur mycket vi än gräver kommer vi aldrig kunna motbevisa folk som vill ha något att tro på.

Jag är så jävla trött på folk som tycker att vi ska tro på att en tjock gubbe skapade eva och adam för en jävla massa år sedan där retarderade öken människor tog fram penna och papper och skrev upp vad han sade, än att tro på det som faktiskt omringar oss, det som finns omkring oss NU.

Käft på er säger jag bara, annars tänker jag starta en tro om jultomten. Det kommer ge mänskligheten lika mycket. Är inte lilla petter snäll så får han inga jävla julklappar
Citera
2009-05-20, 15:43
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
...GASMOLNET som big bang skapades utav är rester ifrån en stjärna som exploderat.
Måtte varit en ganska stor stjärna!!!
Citat:
Den uppfattar jag, som tur är, varje dag när jag går upp på morgonen - gör inte du?
Citera
2009-05-20, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Hans
Ja detta är roligt. Du klankar ner på min fina hänvisning till wiki, men undviker att själv ge hänvisningar? Att vi "inte riktigt har uppfattat gravitationen" likställer jag med argument som "gud är så stor så du kan inte uppfatta honom/henne/den/det".
När det sedan kommer till Jesus och hans existens kan jag bara hänvisa till den romersk/judiske "historikern" Flavius Josefos (37-100 e.kr) som skrev om Jesus i sina verk. Inte bevis för hans gudomlighet, men hans faktiska existens.

Och jag som fick lära mig att gud och jesus var den samme, gött att bli lite uppdaterad hörru. Men du kan väl starta en forskningsgrupp som hittar ETT ENDA bevis på att gud existerat mer än några gamla böcker som skriver det.

Så fortsätter vi normala människor och forska om den riktiga uppståndelsen utav jorden, låter det bra?

Behöver jag ens hänvisa källa? Det är lika lätt att bara googla det, för det är nog så det stor om du söker på "jordens uppkomst"
Senast redigerad av Gingerella 2009-05-20 kl. 15:46.
Citera
2009-05-20, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Måtte varit en ganska stor stjärna!!!
Den uppfattar jag, som tur är, varje dag när jag går upp på morgonen - gör inte du?

Uranus bana kring solen motsäger gravitationen, därför har vi inte uppfattat den riktigt. Nej.

Ja, den var la ungefär lika stor som solen skulle jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in