Citat:
Problemet med bevis är att dem som vill ha bevisen, ofta ateister, redan har bestämt sig för att det inte finns en Gud redan innan de ens frågat en kristen om bevis. Min nära vän hade laktosintolerans hela uppväxten tills 18 års ålder och mådde skit om han fick i sig minsta lilla laktos. På ett möte där de bad för sjuka så blev han bedd för. Han testade dagen efter att dricka flera glas mjölk fort men inget hände. Han har sedan dess kunnat äta laktos hur han vill. Han har läkarintyg från att han var laktosintolerant, samt läkarintyg bara veckor efter helandet att laktosintoleransen var helt borta. För mig är detta ett klart bevis, men för de flesta ateister är det en "lycklig slump" att laktosintoleransen bara försvann.
Det är ju dock inte ett bevis. Även om det visar sig att han på något sätt helades från sin laktosintolerans måste du fortfarande bevisa att:
*Det inte var en naturlig helning, vilket kan ske.
*Det faktiskt var Gud som ingrep, och inte det flygande spaghetti-monstet.
Citat:
Jag har också vänner som blivit helade från ryggskador och sjukdomar etc, men jag behöver ju inte nämna allt nu.
Detta är inte bevis. Ryggskador och liknande brukar läkas naturligt över tid.
Har du däremot något bevis på t.ex en amputerad som fått tillbaka sitt ben eller liknande, ja då kan man i alla fall snacka om något ovanligt eller omöjligt. Jag vet att du inte har det, men även om du hade haft det, så skulle det inte bevisa någon gud eller liknande.
Vad kallar du det när cancersjuka barn ber Gud om hjälp och inte får det? Är det ett bevis mot Gud?