2013-11-01, 15:52
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitoScaletta
Man tolkar ju allt på olika sett. Symboliskt,Bokstavligt.. Själv har jag alltid tolkat det som står i bibeln bokstavligt på grund av att min präst sa att allt i bibeln stämmer och ifall något kan motbevisas så ska han sluta med sitt yrke. har haft roliga diskussioner med honom

Men det finns även andra saker i bibelns berättelser som inte är möjliga.
Jag förstår. Det är ju inte ditt fel att det finns präster som tutar i folk saker.
Problemet är att kyrkan på sätt och vis har förstört begreppet Gud genom att "ta patent" på hela klabbet om en andlig kraft i naturen. Genom att övertyga med våld att "om det finns en Gud så är det PÅ VÅRT VIS som det fungerar".

Grejen är att det sedan långt innan kristendomen har funnits en visdom som överlevt genom historien i olika former. Det har tagit sig många uttryck men grunderna är det samma.
Den visdomen är långt mer "rationell" än bokstavstolkning av Bibeln. Det påstås också att kristendomen infiltrerade den religionen och ändrade den inifrån. Kortfattat kan man säga att de tog bort de filosofiska och metafysiska delarna, och ersatte dem med regler för hur människor ska leva. Från att ha varit en intellektuell rörelse som byggde en världsbild från visdom och den tidens vetenskap till att bli en sekt som predikade och skrämde folket till lydnad. De kallade gnosticismen för kätteri och brände dem på bål.
Senast redigerad av 526 2013-11-01 kl. 15:58.
Citera
2013-11-04, 02:07
Medlem
Jankovics avatar
Problemet med bevis är att dem som vill ha bevisen, ofta ateister, redan har bestämt sig för att det inte finns en Gud redan innan de ens frågat en kristen om bevis. Min nära vän hade laktosintolerans hela uppväxten tills 18 års ålder och mådde skit om han fick i sig minsta lilla laktos. På ett möte där de bad för sjuka så blev han bedd för. Han testade dagen efter att dricka flera glas mjölk fort men inget hände. Han har sedan dess kunnat äta laktos hur han vill. Han har läkarintyg från att han var laktosintolerant, samt läkarintyg bara veckor efter helandet att laktosintoleransen var helt borta. För mig är detta ett klart bevis, men för de flesta ateister är det en "lycklig slump" att laktosintoleransen bara försvann. Jag har också vänner som blivit helade från ryggskador och sjukdomar etc, men jag behöver ju inte nämna allt nu.
Citera
2013-11-04, 06:00
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Tror du att det menas 24 timmar? Tror du att bibeln ska bokstavstolkas eller kan det vara så att det handlar om symbolik, allegorier och metaforer? Vad tror du själv? Är du ett troll?

Moseböckerna skrevs på hebreiska. Dag = Yom.

Yom används i andra delar i bibeln som definitiva 24-timmars-perioder. Använder man yom som något annat än 24-timmars-perioder, fuckas bibeln upp (ännu mer). Se nedan:

1.
Citat:
* Om en dag är en era, blir stora delar av GT obegripliga. Exempel

Citat:
**"Så föll jag då ned inför HERRENS ansikte och låg så i de fyrtio
dagarna och de fyrtio nätterna; ty HERREN hade sagt att han
ville förgöra er." 5 mos 9:25

Om en dag(yom) = tusen år eller mer Skulle Moses vara rätt gammal... Äldre än han sägs ha varit i bibeln.

Citat:
**"Mose var kvar hos Herren i fyr*tio dagar och fyrtio nätter, utan att äta eller dricka. Och han skrev förbundsvillkoren, de tio budorden, på tavlorna." - 2 mos 34:28

Samma sak. 40 dygn * 1000 = 40k år.

Enligt bibeln blev han dock endast 120 år gammal. Klar skillnad?

2.
Citat:
Citat:
* "9.Sex dagar skall du arbeta och sköta alla dina sysslor, 10.men den sjunde dagen är Herrens, din Guds, sabbat. Då skall du inte utföra något arbete, varken du eller din son eller din dotter, din slav eller din slavinna, din boskap eller invandraren i dina städer. 11.Ty på sex dagar gjorde Herren himlen och jorden och havet och allt vad de rymmer, men på den sjunde dagen vilade han. Därför har Herren välsignat sabbatsdagen och gjort den till en helig dag." - 2 mos 20:9-11

Hur skall detta tolkas? Det står att den sjunde dagen skall användas till vila, eftersom att Gud använde den sjunde dagen till vila. Menar bibeln att man i 6000 år skall jobba, men på det sjunde millenniet så skall vi vila?

3.
Citat:
* Adam skapades, som du säkert vet, på den sjätte dagen. Han skickades ut efter den sjunde dagen. Om det handlar om över tusen år per "dag", skulle Adam ha blivit flera tusen år gammal. Adam blev dock "endast" 930 år gammal (1 mos 5:5), vilket pekar på att det med "dag" faktiskt menas "dag", och inget annat.

Värt att notera är att även om en dag skulle vara flera tusen år, är det fortfarande långt ifrån 4.6 miljarder.

Allt pekar på att det handlar om 24-timmars-perioder, och säger man något annat visar man endast sin ignorans eller okunskap.
Senast redigerad av MentosFruitcore 2013-11-04 kl. 06:03.
Citera
2013-11-04, 06:10
Medlem
MentosFruitcores avatar

Citat:
Problemet med bevis är att dem som vill ha bevisen, ofta ateister, redan har bestämt sig för att det inte finns en Gud redan innan de ens frågat en kristen om bevis. Min nära vän hade laktosintolerans hela uppväxten tills 18 års ålder och mådde skit om han fick i sig minsta lilla laktos. På ett möte där de bad för sjuka så blev han bedd för. Han testade dagen efter att dricka flera glas mjölk fort men inget hände. Han har sedan dess kunnat äta laktos hur han vill. Han har läkarintyg från att han var laktosintolerant, samt läkarintyg bara veckor efter helandet att laktosintoleransen var helt borta. För mig är detta ett klart bevis, men för de flesta ateister är det en "lycklig slump" att laktosintoleransen bara försvann.
Det är ju dock inte ett bevis. Även om det visar sig att han på något sätt helades från sin laktosintolerans måste du fortfarande bevisa att:

*Det inte var en naturlig helning, vilket kan ske.

*Det faktiskt var Gud som ingrep, och inte det flygande spaghetti-monstet.

Citat:
Jag har också vänner som blivit helade från ryggskador och sjukdomar etc, men jag behöver ju inte nämna allt nu.

Detta är inte bevis. Ryggskador och liknande brukar läkas naturligt över tid.

Har du däremot något bevis på t.ex en amputerad som fått tillbaka sitt ben eller liknande, ja då kan man i alla fall snacka om något ovanligt eller omöjligt. Jag vet att du inte har det, men även om du hade haft det, så skulle det inte bevisa någon gud eller liknande.

Vad kallar du det när cancersjuka barn ber Gud om hjälp och inte får det? Är det ett bevis mot Gud?
Citera
2013-11-04, 08:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jankovic
Problemet med bevis är att dem som vill ha bevisen, ofta ateister, redan har bestämt sig för att det inte finns en Gud redan innan de ens frågat en kristen om bevis. Min nära vän hade laktosintolerans hela uppväxten tills 18 års ålder och mådde skit om han fick i sig minsta lilla laktos. På ett möte där de bad för sjuka så blev han bedd för. Han testade dagen efter att dricka flera glas mjölk fort men inget hände. Han har sedan dess kunnat äta laktos hur han vill. Han har läkarintyg från att han var laktosintolerant, samt läkarintyg bara veckor efter helandet att laktosintoleransen var helt borta. För mig är detta ett klart bevis, men för de flesta ateister är det en "lycklig slump" att laktosintoleransen bara försvann. Jag har också vänner som blivit helade från ryggskador och sjukdomar etc, men jag behöver ju inte nämna allt nu.

Har någon amputation någonsin blivit helad? Ever?
Citera
2013-11-04, 09:17
Medlem
koffskis avatar
Citat:

Jag känner många som blivit helade av läkare, är läkare då gudomliga och utför mirakel? Ska man kanske börja tillbe dessa?

Varför i helvetet skulle gud bry sig om din laktosintolerante kompis när han skiter i alla svältande barn jorden om? Sjuk jävel.
Laktosintolerans kan komma och gå, jag är själv laktosintolerant. När jag var liten var jag så laktosintolerant att jag slutade växa ett tag. Nu kan jag få i mig en hel del laktos utan att jag får diarré ibland och ibland kan jag dricka mjölk som det är utan problem.
Citera
2013-11-04, 09:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Denna typ av fenomen ger inte ett dyft bevis för 'gud' eftersom sånt sker från och till i samband med olika 'guder' och för den del också helt utan nån 'guds' deltagande.
Citera
2013-11-04, 09:37
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Problemet med bevis är att dem som vill ha bevisen, ofta ateister, redan har bestämt sig för att det inte finns en Gud redan innan de ens frågat en kristen om bevis. Min nära vän hade laktosintolerans hela uppväxten tills 18 års ålder och mådde skit om han fick i sig minsta lilla laktos. På ett möte där de bad för sjuka så blev han bedd för. Han testade dagen efter att dricka flera glas mjölk fort men inget hände. Han har sedan dess kunnat äta laktos hur han vill. Han har läkarintyg från att han var laktosintolerant, samt läkarintyg bara veckor efter helandet att laktosintoleransen var helt borta.

Nu förstår jag varför gud inte hjälpte Elisabeth Fritzl, han var såklart upptagen med att bota din kompis laktosintolerans....

Citat:
För mig är detta ett klart bevis,

1. Om jag kan hitta en troende som INTE får sin laktosintolerans helad av att be, har jag då bevisat att gud INTE finns?

2. Om jag hittar en muslim/hindu som blivit av med sin laktosintolerans av att be, har jag då bevisat att DE är de sanna religionerna?

Eller gäller bara anekdoter som bevis när det gynnar dig?

Citat:
men för de flesta ateister är det en "lycklig slump" att laktosintoleransen bara försvann.

Kan du inte börja med att hänvisa till statistik som visar att troende är avsevärt mindre sjuka än ateister? Och att de blir friska betydligt oftare och fortare?

Citat:
Jag har också vänner som blivit helade från ryggskador och sjukdomar etc, men jag behöver ju inte nämna allt nu.

Jo då. Fram med detaljer bara!
Citera
2013-11-04, 09:41
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Har någon amputation någonsin blivit helad? Ever?

Religion-Verkligheten 0-1
Citera
2013-11-04, 12:21
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Hur ska beviset se ut för att du ska godta det?

Du godtar ju inte skrifternas bevis eller logiska bevis, så vad godtar du?

Fysiska bevis?

Då måste jag tyvärr upplysa dig om att Gud är metafysisk, andlig (Hans kropp består inte av den omedvetna materiella energin som våra kroppar, utan av den medvetna andliga energin), och kan inte ses med våra grova jordiska korpgluggar...

Att bevisa Gud för en andligt blind, är som att försöka bevisa färger för en blind...
Citera
2013-11-04, 12:29
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd

Du godtar ju inte skrifternas bevis eller logiska bevis, så vad godtar du?

Fysiska bevis?

Då måste jag tyvärr upplysa dig om att Gud är metafysisk, andlig (Hans kropp består inte av den omedvetna materiella energin som våra kroppar, utan av den medvetna andliga energin), och kan inte ses med våra grova jordiska korpgluggar...

Att bevisa Gud för en andligt blind, är som att försöka bevisa färger för en blind...

Ett bevis för gud för mig är en händelse som utan några som helst tvivel kan härledas till den guden som tackas för händelsen.

Eller att hen helt enkelt visar sig. Om han finns i oss alla borde det inte vara så förbannat svårt att "Tja, btw, jag finns!". Om vi ändå får en andra chans att erkänna gud som den enda, barmhärtiga, w/e finns det inte direkt någon anledning för honom att testa oss nu. Vem skulle, med handen på hjärtat, inte tro på gud om gud stod mitt framför dig och frågade dig "Tror du på mig eller vill du till helvetet istället?".
Citera
2013-11-04, 12:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd

Din fråga är meningslös. Det som rationalismen och liknande världsbilder kan göra är att säga hur "bevis" INTE "skall se ut". Resten är din uppgift.

Citat:

Cirkel-argument som kan "bevisa" allt eller intet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in