2022-11-12, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Tack för info! Jag kan det som på en tidslinje men är kass på att komma ihåg detaljer.
Men som jag förstått det köpte bulvanen bara mark för direktörens räkning. Eller köpte han även mark till sig själv?

Vet du vilket skifte som innehöll den viktigaste vattentillgången? Var det inte det norra skiftet bakom Sjögrens hus? Där vägen anlades?

Det här med att Björn skulle vittna hade jag alldeles glömt. Hoppas grävgruppen börjar med BA avsnitten efter det här.

Det som framkommer i rättegången är att Bulvanen först erbjuder R Norra skiftet men det är han inte intresserad av att köpa. Däremot Södra skiftet.

Då blir Södra skiftet till salu och R köper detta av B. Dessutom görs ytterligare en affär upp de emellan om tomterna på mellersta skiftet. Bulvanen behåller där några tomter och R resterande.

Vattentillgången ligger i anslutning till Södra skiftet (vill jag minnas) och vägen anläggs mellan skiftena varefter dammen dämmas upp.
Citera
2022-11-12, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
👌 excellent sammanfattat.
Har inte sett om intervjuen med henne .
Men vill minnas att hon berättade följande då.
Vi hade gäster hemma och bulvanen var dum mot mig och jag fick hjälp/tröst av mannen som var på besök.
Kan det vara så att hjälpen ledde till en graviditet och en son född 1973.
Men hon levde vidare med bulvanen och han blev som en far men inte biologisk.
Jag har tydligen lekt med den sonen när vi båda var små.
Kan det varit så att pappan till sonen inte fick reda på vad hans hjälp och tröst har orsakat .
Undrar hur det skulle kännas om det drabbade dig eller mig.
Ens fru/sambo bär på kompisens barn och som har tillkommit genom otrohet under tiden man var tillsammans.
Inget vidare om du frågar mig och långa 9 månader.
Hon har vad jag vet 4 barn med 4 olika pappor men ingen med bulvanen.
Man kan inte utesluta att det funnits många fler män som inte ledde till barn.
Bulvanen var inte guds bästa barn men dom verkade vara lika goda kålsupare båda två.
Trovärdigt vittne . Absolut inte och GG har även misslyckas med dom.
Ujban har inget flyt eller så är han bara usel.
Han ska hjälpa folk med recept på en vårdcentral istället.

Ja det gick nog ganska vilt till dem emellan, inte minst tror jag de trigga varandra och både hade en del affärer vid sidan av och slagsmål. Det framkommer också att H hade en affär med Bulvanens fängelsevakt och B massor med kvinnor i Visby enligt fransosen.

Tror du att sonen vet om att B inte var biologisk far? Eller om den riktiga pappan tog på sig faderskapet?

Märkligt är om det i släktforskningen på nätet står att B är pappan. Men vad vet jag. Vet du hur gamla hennes barn är?

Sen är det nog svårt att få folk att prata i intervjuer, att inte trampa någon på tårna så de tystnar och inte alls vill vara med. Kanske de valt att bara nu sända hela intervjuerna och låta andra bilda sig en uppfattning av materialet?

Du behöver verkligen inte ta åt dig av deras dåliga livsval. Brukar säga att jag har nog med mitt eget för och hinna bry mig om andras.

Men tror H barn fått en ordentlig ryggsäck här i livet.
Citera
2022-11-13, 01:36
Medlem
Citat:
Gör man en podd med talesättet.
Vi ger inga svar . Vi ställer bara frågor.
Är man då oberoende ska man ju vara just oberoende
Nu vinklar man frågorna så det ska passa just deras version.
Dålig journalistik av en läspande läkare.
Det har jag inte uppfattat. Jag tycker att Urban är en inkännande samt lyssnande intervjuare.
Som sagt, han låter dem prata på och så får vi som lyssnar själv bilda oss en uppfattning.
Eller menar du det är god journalistik om intervjuaren avbryter deras berättande. Och får in dem på ett annat spår med en annan fråga.
Eller hur menar du? Vad är god journalistik enligt dig?

Edit: Lyteskomik är inte speciellt kul.
Senast redigerad av ottoplommon 2022-11-13 kl. 01:54.
Citera
2022-11-13, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det som framkommer i rättegången är att Bulvanen först erbjuder R Norra skiftet men det är han inte intresserad av att köpa. Däremot Södra skiftet.

Då blir Södra skiftet till salu och R köper detta av B. Dessutom görs ytterligare en affär upp de emellan om tomterna på mellersta skiftet. Bulvanen behåller där några tomter och R resterande.

Vattentillgången ligger i anslutning till Södra skiftet (vill jag minnas) och vägen anläggs mellan skiftena varefter dammen dämmas upp.
Tack så hemskt mycket. Man skulle behöva en karta över skiftena.
Jag undrar ju om direktören hade något verkligt motiv för att anstifta ett mord? Det verkar ju som han kom över det viktiga södra skiftet där vattnet fanns. Och marken där vägen anlades.
Citera
2022-11-13, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja det gick nog ganska vilt till dem emellan, inte minst tror jag de trigga varandra och både hade en del affärer vid sidan av och slagsmål. Det framkommer också att H hade en affär med Bulvanens fängelsevakt och B massor med kvinnor i Visby enligt fransosen.

Tror du att sonen vet om att B inte var biologisk far? Eller om den riktiga pappan tog på sig faderskapet?

Märkligt är om det i släktforskningen på nätet står att B är pappan. Men vad vet jag. Vet du hur gamla hennes barn är?

Sen är det nog svårt att få folk att prata i intervjuer, att inte trampa någon på tårna så de tystnar och inte alls vill vara med. Kanske de valt att bara nu sända hela intervjuerna och låta andra bilda sig en uppfattning av materialet?

Du behöver verkligen inte ta åt dig av deras dåliga livsval. Brukar säga att jag har nog med mitt eget för och hinna bry mig om andras.

Men tror H barn fått en ordentlig ryggsäck här i livet.
Den riktiga fadern står som pappa i alla register. Bulvanen har bara 2 barn från ett tidigare äktenskap.
När sonen var liten vet jag inte men nu skulle jag tro att han vet det. Det skulle förvåna annars.
När det gäller intervjuer är det såklart inte så lätt men man kan lätt styra intervju offret med vilka frågor man ställer osv.
Sen i dokumentären är det så tydligt att hon måste få med informationen om att bulvanen inte var hemma den kvällen.
Den meningen kom lite från ingenstans men viktigt att du säger det. Hon är styrd och uppmanad och då är inte intevjuen oberoende , utan man vill med Hjördis ord få det bekräftat att Bulvanen är ett "litet" monster och det tillsammans med andra delar i dokumentären med vittnen som mindes fel men det berättar man inte.
SS försvann hösten 1972 och barnet är född första halvåret 1973.
Det innebär att i samma veva som det sker och SS försvinner har Hjördis fullt upp att behaga andra karlar.
Anledningen till att jag outar detta är just för att hon i SVT och i public service ger en bild som ett trovärdigt vittne som ska styrka det som sägs i dokumentären men också i podden.
Då får man ta att jag/vi granskar trovärdigheten av detta vittne.
Jag hävdar dock att felet inte enbart är hennes eget utan hon blev slängd framför bussen av dom som ville att hon skulle ställa upp och dom som genomförde intervjuen och även ansvarig utgivare.
Vad har Hjördis haft för nytta av det hon säger.
Ingenting men ni här har fått veta mer om hennes liv mellan olika lakan med diverse karlar som blivit 4 barn med 4 olika män.
Hon gör offentliga uttalanden och du blir man granskad. Så är det bara men hennes historia ändrar inget i sak och i en ev rättegång hade det inte haft någon betydelse.
Ändå ville dom ha med henne i dokumentären.
Säger mer om dom bakom den än om henne.
Citera
2022-11-13, 07:52
Medlem
Citat:
Det har jag inte uppfattat. Jag tycker att Urban är en inkännande samt lyssnande intervjuare.
Som sagt, han låter dem prata på och så får vi som lyssnar själv bilda oss en uppfattning.
Eller menar du det är god journalistik om intervjuaren avbryter deras berättande. Och får in dem på ett annat spår med en annan fråga.
Eller hur menar du? Vad är god journalistik enligt dig?

Edit: Lyteskomik är inte speciellt kul.
Vi tycker olika om allt och det är uppenbart.
Vem har rätt och vem har fel.
Frågar du mig så har du fel som vanligt men alla får tycka vad dom vill.
Det har jag inget problem med.
Vissa gillar päron och andra äpplen.
Oberoende innebär att man vill höra hela historien och låta lyssnaren avgöra.
Inte upprepa frågor mot en viss riktning.
Är dessa intervjuer för att rentvå honom eller bekräfta hans onda sida.
Där är det uppenbart enligt mig att fokus är mer åt den onda sidan än den goda.
Är man dessutom tydlig mot dom som intervjuas vad och i vilket sammanhang det kan komma att användas.
Din berättelse kommer att användas mot I detta fall bulvanen med en massa indicier och lögner från tvivelaktiga vittnen i en podd.
Vad tror du.
Citera
2022-11-13, 08:05
Medlem
Citat:
Jag undrar ju om direktören hade något verkligt motiv för att anstifta ett mord? Det verkar ju som han kom över det viktiga södra skiftet där vattnet fanns. Och marken där vägen anlades.
Hur kom Direktören över det södra skiftet. 🤔
Men facit i hand menar du.
Om det var genom bulvanen som agerade bulvan eller inte.
Hade direktören fått köpa marken från början hade historien slutat annorlunda.
Nu fick direktören inte köpa marken utan han var tvungen att lura till sig den.
När han väl gjort det och SS är borta är det direktören som ägde marken men då hade han ingen anledning att få SS att försvinna. 😖😖😖😖😖😖😖 eller vad menar du.
Du tvivlar på motivet?.
En levande SS = ingen mark
En försvunnen/död SS = direktörens mark
Citera
2022-11-13, 08:36
Medlem
Citat:
En karta över skiftena finns på Kalla Falls Instagram: https://www.instagram.com/p/Cft7aCLM...d=YmMyMTA2M2Y=
Senast redigerad av Gallade 2022-11-13 kl. 08:39.
Citera
2022-11-13, 10:24
Medlem
Citat:

Ja det finns kartor sen tidigare i tråden över skiftena men här kommer en till, lånad från tidningen Horisont.

https://gofile.io/d/pNSBbe

R ville åt södra skiftet för sitt levebröd. Hade han inte fått tillgång till skiftet hade han inom en väldigt snar framtid varit tvungen att lösa vattenbristen på annat sätt eller kanske rent av flyttat. Ingen tvekan att det var akut med färskvattnet då det redan dagen efter börja byggas.

Men om det nu var så brådskande, varför hade inte R ”löst det” tidigare kan man undra.
Citera
2022-11-13, 11:36
Medlem
Citat:
Den riktiga fadern står som pappa i alla register. Bulvanen har bara 2 barn från ett tidigare äktenskap.
När sonen var liten vet jag inte men nu skulle jag tro att han vet det. Det skulle förvåna annars.
När det gäller intervjuer är det såklart inte så lätt men man kan lätt styra intervju offret med vilka frågor man ställer osv.
Sen i dokumentären är det så tydligt att hon måste få med informationen om att bulvanen inte var hemma den kvällen.
Den meningen kom lite från ingenstans men viktigt att du säger det. Hon är styrd och uppmanad och då är inte intevjuen oberoende , utan man vill med Hjördis ord få det bekräftat att Bulvanen är ett "litet" monster och det tillsammans med andra delar i dokumentären med vittnen som mindes fel men det berättar man inte.
Det innebär att i samma veva som det sker och SS försvinner har Hjördis fullt upp att behaga andra karlar.
Anledningen till att jag outar detta är just för att hon i SVT och i public service ger en bild som ett trovärdigt vittne som ska styrka det som sägs i dokumentären men också i podden.
Jag hävdar dock att felet inte enbart är hennes eget utan hon blev slängd framför bussen av dom som ville att hon skulle ställa upp och dom som genomförde intervjuen och även ansvarig utgivare.
Ingenting men ni här har fått veta mer om hennes liv mellan olika lakan med diverse karlar som blivit 4 barn med 4 olika män.
Hon gör offentliga uttalanden och du blir man granskad. Så är det bara men hennes historia ändrar inget i sak och i en ev rättegång hade det inte haft någon betydelse.

Ja det är klart att man måste vara kritisk till allt material men hon behöver inte tappat trovärdigheten i just det svaret för att saker kring hennes intima liv nu kommit upp till ytan. (B själv vittna också om att han inte varit hemma hela den natten)

Frågan är vad GG egentligen visste/vet om det hela eller om detta var news för dem med?

Det är bara ta henne med en nypa salt och förstå att människor oftast är subjektiva för egen vinningsskull.
Jag tror H sista tiden levde jäkligt farligt och det kan berott på snedsteget och graviditeten. Det verkar bli startskottet på slutet av deras relation. För på slutet var det många allvarliga incidenter på ”liv och död” där ute i Brissund, som fransosen också deltog i och vittna om. B ville ha ut henne ur huset till varje pris.

Bulvanen satt fast i en rävsax skulle jag säga. Han stod ej på huset och det var inte hans barn som skulle ärva det om hon lämna eller försvann.

Han fick dessutom lägga benen på ryggen när han mötte sin överman, M Touché, och Hjördis sitter än i dag i sitt ”Queendom” Brissund med sin Domus pension.
Senast redigerad av viperstyle 2022-11-13 kl. 11:39.
Citera
2022-11-13, 14:07
Medlem
Citat:
Den meningen kom lite från ingenstans men viktigt att du säger det.
Hon är styrd och uppmanad och då är inte intevjuen oberoende , utan man vill med Hjördis ord få det bekräftat att Bulvanen är ett "litet" monster och det tillsammans med andra delar i dokumentären med vittnen som mindes fel men det berättar man inte.
Har du hört talas om "klippning"? Det fanns kanske inte plats för hela hennes berättelse. Mkt var kanske ovidkommande.
Som här i tråden mkt OT. Då klipper man bort det ur intervjun.
För det kan man inte anklaga intervjuarna för ledande frågor. Såvida du inte menar att det är fel att fråga om bulvanen alls! Och det är väl där skon klämmer som vanligt.
Att H är usel enligt dig (tydligen var alla hans fruar usla) gör inte bulvanen bättre. Du låter som min mormor när hon försvarade min morbror. Det var alltid fel på hans "kärringar" och aldrig fel på hennes egen pojk.
Senast redigerad av ottoplommon 2022-11-13 kl. 14:16.
Citera
2022-11-13, 14:15
Medlem
Citat:
Hur kom Direktören över det södra skiftet. 🤔
Men facit i hand menar du.
Om det var genom bulvanen som agerade bulvan eller inte.
Hade direktören fått köpa marken från början hade historien slutat annorlunda.
Nu fick direktören inte köpa marken utan han var tvungen att lura till sig den.
När han väl gjort det och SS är borta är det direktören som ägde marken men då hade han ingen anledning att få SS att försvinna. 😖😖😖😖😖😖😖 eller vad menar du.
Du tvivlar på motivet?.
En levande SS = ingen mark
En försvunnen/död SS = direktörens mark
Fetade 1/ Har du något tvivel om att bulvanen agerade bulvan?Han fick säkert bra betalt av direktören för sina tjänster.
Fetade2/ Om nu Direktören lurat till sig den viktiga marken av Sven, vad hade han för verkligt motiv för att vilja få Sven att försvinna menar du?
Senast redigerad av ottoplommon 2022-11-13 kl. 14:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in