2022-07-10, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Varför inte . En teori bland många.
Känner inte till alla turer kring detta och vad det finns för underlag som bevisar något av dessa lån.

Jag bara dokumenterade vad som framkom i förhören mm av B, hans fru och RR kring de kontrakt, summor, tider och resor som de och andra redovisat för.

Det enda jag inte hitta var ockerlånet och den återbetalningen klart. Men de pengarna måste kommit utifrån och då inte från banken eller RR för han var inte intresserad av och köpa Norra Skiftet vid den tidpunkten.

Mr X är en tänkbar lösning!
Citera
2022-07-10, 13:09
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Jag bara dokumenterade vad som framkom i förhören mm av B, hans fru och RR kring de kontrakt, summor, tider och resor som de och andra redovisat för.

Det enda jag inte hitta var ockerlånet och den återbetalningen klart. Men de pengarna måste kommit utifrån och då inte från banken eller RR för han var inte intresserad av och köpa Norra Skiftet vid den tidpunkten.

När SS försvunnit tog det tydligen bara några dagar innan hans dass revs och en väg byggdes. På en äldre flygbild syns vägen tydligt precis norr om huset. Den går snett upp mot stora vägen. Det är alltså norra skiftet? På
en senare satellitbild syns inte vägen längre.

Ville någon komma över marken för att bygga denna väg? Varför?
Citera
2022-07-10, 17:00
Medlem
Citat:

Att det skulle kunna finnas en koppling till Mr X är kanske inte så långsökt som det låter. Det finns ju flera uppgifter som pekar på att bulvanen tidigare jobbat med att driva in pengar i stockholms undre värld, så han rörde ju sig bevisligen i dom kretsarna. Det skulle ju också kunna tala för att bulvanen inte handlade ensam. Kanske tog han några kollegor till hjälp? Det är ju svårt att komma ifrån att han var så himla mån om att åka in till visby kl 05 på morgonen dagen då sven försvann. Det var ju vid den tiden morgonbåten från stockholm anlände på den här tiden. Var det någon han skulle möta upp? Var det i så fall direktören som fick betala för kalaset med dom 10.000 han tog ut i kontanter senare samma dag?

Skulle det vara något åt det här hållet så fattar man ju att adolfsson också kunde försvinna i samma veva trots att bulvanen satt i fängelset (även i den vevan var ju direktören och lämnade pengar till bulvanen av ytterst oklar anledning).

Det kanske är mer Jimmy Hoffa över det
här försvinnandet än man anat!
Citera
2022-07-10, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Att det skulle kunna finnas en koppling till Mr X är kanske inte så långsökt som det låter. Det finns ju flera uppgifter som pekar på att bulvanen tidigare jobbat med att driva in pengar i stockholms undre värld, så han rörde ju sig bevisligen i dom kretsarna. Det skulle ju också kunna tala för att bulvanen inte handlade ensam. Kanske tog han några kollegor till hjälp? Det är ju svårt att komma ifrån att han var så himla mån om att åka in till visby kl 05 på morgonen dagen då sven försvann. Det var ju vid den tiden morgonbåten från stockholm anlände på den här tiden. Var det någon han skulle möta upp? Var det i så fall direktören som fick betala för kalaset med dom 10.000 han tog ut i kontanter senare samma dag?

Skulle det vara något åt det här hållet så fattar man ju att adolfsson också kunde försvinna i samma veva trots att bulvanen satt i fängelset (även i den vevan var ju direktören och lämnade pengar till bulvanen av ytterst oklar anledning).

Ja varför inte. Då är bulvanen delaktig men troligtvis inte mördaren.
Dom köptes in den kompetensen och dom kom med båten och sen avslutade dom uppdraget och gömde kroppen.
Det har jag sagt hela tiden.
Citera
2022-07-10, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
När SS försvunnit tog det tydligen bara några dagar innan hans dass revs och en väg byggdes. På en äldre flygbild syns vägen tydligt precis norr om huset. Den går snett upp mot stora vägen. Det är alltså norra skiftet? På
en senare satellitbild syns inte vägen längre.

Ville någon komma över marken för att bygga denna väg? Varför?

Här kommer igen en liten karta över skiftena. Tack Horizont!

https://gofile.io/d/SrIz9l

Den som byggde var B då han på pappret var ägare till några av småtomterna och Norra Skiftet. Tyvärr blev det aldrig som han planerade med sommarhusen utan Norra Skiftet såldes till slut av kronis till RR.
Citera
2022-07-10, 20:35
Medlem
Citat:

Haha ja det är lätt att få det hela till en underhållande gangsterhistoria trots all tragik. Jo det är en del frågetecken kring Bs förehavanden dagen efter och du kan säkert ha rätt. Eller skulle han åka och hämta någon som skulle med första morgonfärjan mot STH? När gick den första turen till fastlandet?
Asymmetriskt informationsflöde är inte heller helt ovanligt när flera oberoende blir inblandade för och dölja brott och reducera vittnesrisken.
Tror RR köpt småtomter och mellan skifte lite pö om pö vartefter B behövde pengar men betala bara handpenningar då läget var högst osäkert men att B ville sälja av allt fort.

Adolfsson är jag säker på försvann pga hans uppkommande, och kanske avgörande, vittnesmål i saken.

Gissar att man har gjort av med kropparna på liknande sätt då de ännu inte återfunnits.
Citera
2022-07-10, 20:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
BA var tvungen att begå "självmord" och försvinna för alltid.

Citat:
Haha ja det är lätt att få det hela till en underhållande gangsterhistoria trots all tragik. Jo det är en del frågetecken kring Bs förehavanden dagen efter och du kan säkert ha rätt. Eller skulle han åka och hämta någon som skulle med första morgonfärjan mot STH? När gick den första turen till fastlandet?
Asymmetriskt informationsflöde är inte heller helt ovanligt när flera oberoende blir inblandade för och dölja brott och reducera vittnesrisken.
Tror RR köpt småtomter och mellan skifte lite pö om pö vartefter B behövde pengar men betala bara handpenningar då läget var högst osäkert men att B ville sälja av allt fort.

Adolfsson är jag säker på försvann pga hans uppkommande, och kanske avgörande, vittnesmål i saken.

Gissar att man har gjort av med kropparna på liknande sätt då de ännu inte återfunnits.

Jag tror detta också.

Adolfsson hade kunnat avge farliga och avgörande vittnesmål och var därför tvungen att begå "självmord".
Citera
2022-07-10, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror detta också.

Adolfsson hade kunnat avge farliga och avgörande vittnesmål och var därför tvungen att begå "självmord".
Om både Adolfsson och SS blivit bragd om livet och bulvanen satt inne när Adolfsson försvann är det då omöjligt att flera personer varit inblandade
Vissa "experter" här avfärdar den teorin helt och med fokus på att bulvanen gjort allt detta på egen hand och grävgruppen har väl inte heller varit intresserad av den typen av lösning på fallet.
Det passar inte så bra eftersom det finns så lite info i polisrapporrerna.
Citera
2022-07-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Om både Adolfsson och SS blivit bragd om livet och bulvanen satt inne när Adolfsson försvann är det då omöjligt att flera personer varit inblandade
Vissa "experter" här avfärdar den teorin helt och med fokus på att bulvanen gjort allt detta på egen hand och grävgruppen har väl inte heller varit intresserad av den typen av lösning på fallet.
Det passar inte så bra eftersom det finns så lite info i polisrapporrerna.

Nåja, lite orättvis är du nog här. Det har ändå snuddats vid den här typen av spekulationer i den gamla podden, men ganska långt in så det har väl hamnat i skymundan av hela polisutredningen som skulle tröskas igenom först.

Den nya podden (Kalla Fall) är mer benägen att gå utanför det som står i polisrapporterna.
Citera
2022-07-10, 22:33
Medlem
Citat:
Nåja, lite orättvis är du nog här. Det har ändå snuddats vid den här typen av spekulationer i den gamla podden, men ganska långt in så det har väl hamnat i skymundan av hela polisutredningen som skulle tröskas igenom först.

Den nya podden (Kalla Fall) är mer benägen att gå utanför det som står i polisrapporterna.
Den nya podden har jag inte hört och kommer inte göra det heller.
Det som förvånar mig är hur starkt påverkade människor är här men också utanför denna tråd av den uppfattning podden har.
Här verkar man tro att det är en sanning det som kablas ut i 30 avsnitt med en oerhörd övervikt på just bulvanen.
Skulle vara roligt om nya podden öppnar upp för andra teorier och då får man se om dessa nickedockor ändrar uppfattning.
Folk kommer såklart inte hålla med mig men det är min uppfattning.
Ju fler som blivit delaktiga i samtalet så tycker jag att vi har kunnat bollat teorier på ett bättre sätt.
Inte som när jag kom in då var det mer 2 ytterligheter.
Citera
2022-07-11, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leko12
Jag håller med dig till endel av det du säger . Jag tycker utredningen var riktigt kass, polisen hade redan bestämt sig innan vem den skyldiga var och det du säger angående att man möjligtvis istället skulle ändra sin uppfattning utifrån informationen som läggs fram är troligt. Det kan faktiskt varit så att de aldrig hittade Sven av den enkla anledningen till att de inte förhörde rätt person. Man vet att bulvanen var en bedragare, misshandlade och hotade men de är inte alls samma som vara en mördare. Utifrån vad jag kan dra för slutsatser så kan lika gärna direktören eller greven vara de skyldiga lika troligt som de skulle vara bulvanen . Mink mat teorin är möjlig jag kan väl tycka många teorier om bulvanen inte är troliga som att skulle han verkligen lagt ner tid att sänka honom i havet mitt i natten med tunga stenar eller nät . Förflytta
Svens kropp själv i båt m.m visst är inte omöjligt men känns rätt svårt att utföra.

Visst följa upp tipset om tippen är bra men om de inte hittar Sven där så kan han lika gärna blivit mink mat. Vi säger de är ett forntida skelett eller något annat så kan man ju konstatera att det framkommit många teorier som inte stämmer om bulvanen . Men därför tycker jag vi först ska avvakta och se vad som hittas där. Kan ju vara så
Att de hittar SS vilket skulle vara imponerande resultat av podden. Men framkommer det att de inte är Sven så har de bara massor teorier kvar.
det är sven som ligger på tippen finns inga andra alternativ typ. försvunna personer eller något forntida skelett några meter över ursprunlig mark en bit upp på tippen vi lär få svaret inom tid
Senast redigerad av suderbaggen 2022-07-11 kl. 06:32.
Citera
2022-07-11, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suderbaggen
det är sven som ligger på tippen finns inga andra alternativ typ. försvunna personer eller något forntida skelett några meter över ursprunlig mark en bit upp på tippen vi lär få svaret inom tid
Okej. Så inga tveksamheter där.
Det är ju bra. Då är det bara att plocka upp SS så får han sin grav.
Ska dom börja gräva hans grav samtidigt som dom gräver i Ethelhem .
Det är kanske lika bra. 2 flugor i en smäll.
Då kan också beställa gravstenen i förskott .
Det är inte en fråga OM utan NÄR man får tillståndet och plocka upp SS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in