2022-07-12, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suderbaggen
det är sven som ligger på tippen finns inga andra alternativ typ. försvunna personer eller något forntida skelett några meter över ursprunlig mark en bit upp på tippen vi lär få svaret inom tid

Håller med . Snart får vi veta. Intressant veta om det var SS bulvanen dumpade där och snart kan vi ha svaret om det var han.
Citera
2022-07-12, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leko12
Håller med . Snart får vi veta. Intressant veta om det var SS bulvanen dumpade där och snart kan vi ha svaret om det var han.

jag sätter 100 riksdaler på det
Citera
2022-07-12, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Okej. Så inga tveksamheter där.
Det är ju bra. Då är det bara att plocka upp SS så får han sin grav.
Ska dom börja gräva hans grav samtidigt som dom gräver i Ethelhem .
Det är kanske lika bra. 2 flugor i en smäll.
Då kan också beställa gravstenen i förskott .
Det är inte en fråga OM utan NÄR man får tillståndet och plocka upp SS.
var du rolig nu.......................
Citera
2022-07-13, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suderbaggen
var du rolig nu.......................
Veckorna går och inget händer .
Vart är hunden nu och är den klar med sitt arbete.
Som vanligt drar man ut på tiden för att hålla spänningen uppe.
Man vill gärna ha ett par rubriker till och helst en radiointervju.
Var det du som ville satsade pengar/riksdaler.
Vad som är roligt eller inte är upp till var och en men för mig är det mest tröttsamt.
Det mest intressanta är vad som händer när man står tomhänt efter försöket på tippen.
Uppdatera gärna när dom börjar gräva för jag kommer vara där då.
Då kanske vi ses och swisha dina riksdaler till grävgruppen för det kostar säkert en slant att gräva
Citera
2022-07-14, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Veckorna går och inget händer .
Vart är hunden nu och är den klar med sitt arbete.
Som vanligt drar man ut på tiden för att hålla spänningen uppe.
Man vill gärna ha ett par rubriker till och helst en radiointervju.
Var det du som ville satsade pengar/riksdaler.
Vad som är roligt eller inte är upp till var och en men för mig är det mest tröttsamt.
Det mest intressanta är vad som händer när man står tomhänt efter försöket på tippen.
Uppdatera gärna när dom börjar gräva för jag kommer vara där då.
Då kanske vi ses och swisha dina riksdaler till grävgruppen för det kostar säkert en slant att gräva

Lol är ju bulvanen till typ 99 % och du kommer ju bara se ännu mer korkat ut när de gräver upp honom snart och du ännu inte tror det är bulvanen .
Senast redigerad av Leko12 2022-07-14 kl. 01:05.
Citera
2022-07-14, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leko12
Lol är ju bulvanen till typ 99 % och du kommer ju bara se ännu mer korkat ut när de gräver upp honom snart och du ännu inte tror det är bulvanen .
Den som lever får se.
Vad är typ 99%.
Är det 99% eller något annat.
Kan det vara typ SS som ligger.
När börjar dom typ gräva då.
Om dom typ inte kan utesluta att det är han.
Själv drar man typ till Grekland i morgon och typ nästan direkt efter det kommer jag finnas typ i området på Gotland och jag kommer att hälsa på typ dom som gräver.
Så jag kommer typ att kontrollera spektaklet.
Citera
2022-07-14, 16:46
Medlem
Några fakta. SS får reda på via bekanta att hans mark har blivit såld till direktören.
Han blir arg och säger iså fall har jag blivit förd bakom ljuset.Kom ihåg detta ord för de upprepas längre ner .. Sen har han lungnat ner sig och fortsatt ut till sina åkrar. Enligt olösta mord podden nu i går i kalla fall så återvänder han upprört hem. Lite oklarheter här och var men klart är att han fick reda på det iallafall.
Vi begriper att han tar kontakt med Bulvanen efter detta. De träffas samma dag som SS ska på middag hos Majken och Tomas. Han blir flera timmar sen dit och förklarar att han haft besök av Bulvanen.
SS är på gott humör nu efter mötet med Bulvanen. = Bulvanen har övertygat SS om nått som får han på gott humör.
Upptäckt en detalj till som styrker det goda humöret. Onsdag 4 oktober då Bulvanen och SS är till Visby så träffar Majken SS där som är på gott humör och dessutom skrattade.
Senare på kvällen är Bulvanen med Vaktmästaren och sina respektive på marknad. Bulvanen ringer ett samtal kl 19 från pressbyråns kiosk oklart till vem och om vad.
Man avslutar kvällen med 4 flaskor vin. och övernattning hemma hos vaktmästaren i Sanda. Dessutom är Bulvanen tydlig med att han ska upp tidigt med vaktmästaren för att åka in till Visby . Gör man så här om man planerat mörda nån dagen efter ? Dricka vin och ha festligt ?
Ville han försäkra sig om att hans dam skulle bli sliten och sova lite länge även om hon skulle iväg och jobba sen? Fixade han så vaktmästarens bil skulle ladda ur för att vara säker på att hon skulle bli kvar ?
Bulvanen bla tar med sig SS när han åker tillbaka till Sanda för att bogsera igång vaktmästarens bil. På vägen dit släpper han av SS i Bingeby runt kl 08:00 sker detta där han knackar på hos en bekant som inte är hemma så han hamnar hos en annan bekant.

Dessutom ska han nu senare på eftermiddagen hinna dricka öl och mjölk med ss för att sen hinna mörda där på åka och hämta flickvännen på jobbet efter det.
De som talar för Bulvanen är inblandad är att han är den ende som påstår SS rest bort.
Att han som ingenting har hänt sätter igång med vägbygget över SS mark nu när kusten är klar och river dasset i samma veva. Kör in säckarna med säd med traktor.
Ingen annan tror SS rest bort varför skulle SS bara berätta det för Bulvanen.
Här går det inte ihop !
Och jag har upptäckt att jag blandat ihop köksmästaren med greven tidigare. Snarare är det köksmästaren jag tror är inblandad tillsammans med Direktören och givetvis Bulvanen
En detalj till. Lyssna på Olösta mord träffar Bulvanen. Där berättar Bulvanen att SS fått reda på markaffärerna dagar innan precis som vi vet att det är och så säger han just rätt ord också som SS sagt . Han säger till Bulvanen då att då har jag blivit förd bakom ljuset.
Där är en detalj som stämmer. Men vad får SS på gott humör här ifrån förtäljer inte historien ..
Om direktören och Köksmästaren mördar SS och malen ner liket hur får de med sig Bulvanen på tåget ?
Ja givet via mer pengar och löfte om att få behålla pengarna Direktören redan gett han.
Men varför dra in Bulvanen i mordet. Vad hade hänt tom man inte dragit i Bulvanen i det ?
Vad hade Bulvanen gjort om han märkt att SS försvunnit utan hans vetskap ? Kanske är det direktören han börjar med att fråga ..

Om Bulvanen är mördaren ser planeringen ut före mordet som nått som råkar hända. Känns riskabelt att skjutsa runt gubben till folk timmarna innan tidningen kommer i brevlådan med ännu en bekräftelse på att han blivit blåst i markaffärer ..
Citera
2022-07-14, 23:31
Medlem
Mycket intressanta punkter du tar upp. Hinner inte gå igenom allt men börjar med att svara på några grejer.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordstrem
Senare på kvällen är Bulvanen med Vaktmästaren och sina respektive på marknad. Bulvanen ringer ett samtal kl 19 från pressbyråns kiosk oklart till vem och om vad.
Man avslutar kvällen med 4 flaskor vin. och övernattning hemma hos vaktmästaren i Sanda. Dessutom är Bulvanen tydlig med att han ska upp tidigt med vaktmästaren för att åka in till Visby . Gör man så här om man planerat mörda nån dagen efter ? Dricka vin och ha festligt ?

Om Bulvanen är mördaren ser planeringen ut före mordet som nått som råkar hända. Känns riskabelt att skjutsa runt gubben till folk timmarna innan tidningen kommer i brevlådan med ännu en bekräftelse på att han blivit blåst i markaffärer ..

Det är inte vilken marknad som helst dom åker till, utan Hemse marknad, som traditionsenligts hålls den första onsdagen i oktober. En av årets ”happenings” på Gotland, särskilt på den här tiden. Att dom skulle åka till marknaden var nog bestämt sedan länge. Hade bulvanen försökt komma undan marknadsbesöket så hade det nog omedelbart framstått som väldigt mystiskt.

Min egen känsla är att mordet provoceras fram av att markköpet hamnar i tidningen. Som du säger verkar det som att bulvanen lyckats ”snacka ned” Sven efter att han först hörde talas om att direktören ansökt om förvärvstillstånd på hans marker. Det är ju mycket tal om att Sven hade ”papper” hemma som skyddade honom. Bulvanen kanske övertygade Sven om att det var Direktören som han blåst, genom att sälja ett värdelöst skenkontrakt som aldrig skulle kunna gå igenom?

Men när det väl kom i tidningen insåg alla inblandade att det skulle börja ringas runt och att loppet var kört sen. Frågan är bara när bulvanen/direktören fick reda på att notisen skulle publiceras? Kanske blev dom tagna på sängen och fick reda på det så sent som på onsdagen? Vad det det som telefonsamtalet på onsdagkvällen handlade om? Det skulle i så fall kunna förklara varför mycket som sker under torsdagen förefaller illa planerat och slumpmässigt.
Senast redigerad av WisbyPils 2022-07-14 kl. 23:33.
Citera
2022-07-15, 16:38
Medlem
Jag är inte helt övertygad om att det är Bulvanen. Bulvanen har inga sådana tidigare domar, han har bedragit folk på pengar. Papprena till marken var förfalskade, den som hade något att vinna på att SS försvinner ur bilden är Direktören, och åtminstone jag börjar luta åt att det är Direktören som får SS att försvinna. Men att Bulvanen uppenbarligen vet om vad som hänt, varför skulle han annars riva dasset och bygga en väg direkt efter? Vem som gjorde det får vi nog aldrig reda på, såvida Bulvanen inte har något erkännande om vad som hände den kvällen i ett testamente.

Direktören har väl dessutom varit koppling till BA?
Citera
2022-07-15, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariou
Jag är inte helt övertygad om att det är Bulvanen. Bulvanen har inga sådana tidigare domar, han har bedragit folk på pengar. Papprena till marken var förfalskade, den som hade något att vinna på att SS försvinner ur bilden är Direktören, och åtminstone jag börjar luta åt att det är Direktören som får SS att försvinna. Men att Bulvanen uppenbarligen vet om vad som hänt, varför skulle han annars riva dasset och bygga en väg direkt efter? Vem som gjorde det får vi nog aldrig reda på, såvida Bulvanen inte har något erkännande om vad som hände den kvällen i ett testamente.

Direktören har väl dessutom varit koppling till BA?

Nja skulle inte tro det var direktören ingeting pekar på det. Om SS hittas vid tippen så är det Bulvanen som lämnad av kroppen där iallafall då det finns bevis för det och skulle vara högst osannolikt att han inte dödade då och att direktören skulle ”beställt” mordet . Bevis kan hittas för det också men först måste det krävas . Direktören blev mer inblandat när han hörde från och genom Bulvanen att han kunde få köpa mark. Ingenting annat som kommit fram vad jag tycker iallafall annat än det jag nämnde pekar på att direktören skulle vara ner inblandat i. Han kom in i det här mer av en slump pga bulvanen . De som är dåligt från polisen var väl att de inte förhörde direktören mer så att de kunde utesluta honom . Eftersom de inte gjorde det så går inte utesluta honom utifrån de vi vet idag. Men polisen hade ju redan avskrivit honom så dom trodde inte ens det själva . Allt i min mening pekar enbart på bulvanen .
Senast redigerad av Leko12 2022-07-15 kl. 18:23.
Citera
2022-07-15, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Mycket intressanta punkter du tar upp. Hinner inte gå igenom allt men börjar med att svara på några grejer.

Det är inte vilken marknad som helst dom åker till, utan Hemse marknad, som traditionsenligts hålls den första onsdagen i oktober. En av årets ”happenings” på Gotland, särskilt på den här tiden. Att dom skulle åka till marknaden var nog bestämt sedan länge. Hade bulvanen försökt komma undan marknadsbesöket så hade det nog omedelbart framstått som väldigt mystiskt.

Min egen känsla är att mordet provoceras fram av att markköpet hamnar i tidningen. Som du säger verkar det som att bulvanen lyckats ”snacka ned” Sven efter att han först hörde talas om att direktören ansökt om förvärvstillstånd på hans marker. Det är ju mycket tal om att Sven hade ”papper” hemma som skyddade honom. Bulvanen kanske övertygade Sven om att det var Direktören som han blåst, genom att sälja ett värdelöst skenkontrakt som aldrig skulle kunna gå igenom?

Men när det väl kom i tidningen insåg alla inblandade att det skulle börja ringas runt och att loppet var kört sen. Frågan är bara när bulvanen/direktören fick reda på att notisen skulle publiceras? Kanske blev dom tagna på sängen och fick reda på det så sent som på onsdagen? Vad det det som telefonsamtalet på onsdagkvällen handlade om? Det skulle i så fall kunna förklara varför mycket som sker under torsdagen förefaller illa planerat och slumpmässigt.

Ahh Intressant detaljkunnande du har där. Vist är det så. Är detta en marknad de planerat sedan länge att åka på och en marknad dit de flesta åker på ön så skulle det ju inte vara läge den dagen och kvällen att bli upptagen med nått diffust.
Telefonsamtalet kan vara till Direktörn eller SS som är ängslig över säckarna på åkern och propsar Bulvanen om att komma tidigt och hjälpa honom så nersidan på säcken kommer upp och hinner få så mycket sol på sig som möjligt under dagen så det som varit ner torkar upp. Eller till annan medhjälpande mördare som ska komma med Gotlandsbåten tidigt på morgonen.

Felet med detta är att pusslet innehåller bara hälften av bitarna.
Det hade varit så mycket enklare idag om Köksmästaren varit avförd då tex denne hade vattentätt alibi tex om direktören varit avför på samma vis mm
eller om man kartlagt var dessa rört sig och gjort om de inte kunnat avföras.

Verkar som man är rädd för en av Gotlands största arbetsgivare för tiden som dessutom är gift med nån godsägares dotter. Mäktigt folk på ön alltså med kontakter ända in i polishuset kanske ? Kanske utredande poliser haft anhöriga som jobbat på minken och man är rädd för konsekvenser om Öns största arbetsgivare får problem. Då drabbas polisens egna familjer också. Inte roligt att rota i sånt. Lättare då om Bulvanen är den enda skyldiga och det är bara med dom ögonen man velat se och det är nog en av anledningarna till att fallet är olöst. Vist det kan vara Bulvanen ensam absolut men synd inte andra alternativen blivit grundligt genomgångna så vi kunnat avfärda dom.
Kanske höll BA på att rota i detta och ifrågasatte och röjdes ur vägen ..
Tänker på det papperet som man hittade i BA s stuga som han skrivit om SS situation
om den ensamma bondens kamp mot myndigheter och så

På tal om vägen förresten. Gräva ner ett lik där man ska bygga väg skulle vara farligt för en mördare om inte grävmaskinisten är med på detta. Gräv ner liket några dm under marken och du vet inte vad grävmaskinisten kommer att börja rota med skopan. Jord och stubbar ska bort. Möjligen om BL stått med grävmaskinisten på plats och rekat dagarna innan och denne berättat för BL om hur grävjobbet ska göras bla. BL visar var vägen ska gå grävmaskinisten säger att här måste vi schakta ur här måste vi fylla upp här kan vi lägga ner stubbarna och fylla över. Vet BL detta att här kommer grävmaskinisten fylla upp ja då kan de vara en bra plats att gräva ner liket där och så kommer grävmaskinisten och ovetandes lägger på 2 meter fyllnadsmassa där sen. Man borde förhört grävmaskinisten om jobbet om vad BL sagt på platsen mm. Var grävmaskinisten 30 år så finns det chans att han lever ännu och är 80 år. Om man ens vet vem som grävde. Lången hette ägaren och chefen iallafall men det var inte han som grävde.
Litet förhör finns med grävmaskinisten om rivningen av utedasset tex. Han minns ingen sådan rivning bara att där låg en brädhög redan som de fyllde över. Varför är dasset redan rivet i så fall innan grävmaskinisten kommer dit ? Är detta nån detalj att fundera över ?
Finns det nån anledning att riva dasset innan grävmaskinen kommer?

Använde man dass-dörren tex som bår om man är två personer och använder den smala dass dörren som bår att bära lik på ? Sen för att dölja detta att dörr saknas eller är blod på så rivs dasset. Jag torr inte detta men det kan vara nått skumt här.

Men man har ju grävt upp den här vägen en gång men jag tycker att man skulle kolla av här med hunden iallafall.
Citera
2022-07-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordstrem
Ahh Intressant detaljkunnande du har där. Vist är det så. Är detta en marknad de planerat sedan länge att åka på och en marknad dit de flesta åker på ön så skulle det ju inte vara läge den dagen och kvällen att bli upptagen med nått diffust.
Telefonsamtalet kan vara till Direktörn eller SS som är ängslig över säckarna på åkern och propsar Bulvanen om att komma tidigt och hjälpa honom så nersidan på säcken kommer upp och hinner få så mycket sol på sig som möjligt under dagen så det som varit ner torkar upp. Eller till annan medhjälpande mördare som ska komma med Gotlandsbåten tidigt på morgonen.

Felet med detta är att pusslet innehåller bara hälften av bitarna.
Det hade varit så mycket enklare idag om Köksmästaren varit avförd då tex denne hade vattentätt alibi tex om direktören varit avför på samma vis mm
eller om man kartlagt var dessa rört sig och gjort om de inte kunnat avföras.

Verkar som man är rädd för en av Gotlands största arbetsgivare för tiden som dessutom är gift med nån godsägares dotter. Mäktigt folk på ön alltså med kontakter ända in i polishuset kanske ? Kanske utredande poliser haft anhöriga som jobbat på minken och man är rädd för konsekvenser om Öns största arbetsgivare får problem. Då drabbas polisens egna familjer också. Inte roligt att rota i sånt. Lättare då om Bulvanen är den enda skyldiga och det är bara med dom ögonen man velat se och det är nog en av anledningarna till att fallet är olöst. Vist det kan vara Bulvanen ensam absolut men synd inte andra alternativen blivit grundligt genomgångna så vi kunnat avfärda dom.
Kanske höll BA på att rota i detta och ifrågasatte och röjdes ur vägen ..
Tänker på det papperet som man hittade i BA s stuga som han skrivit om SS situation
om den ensamma bondens kamp mot myndigheter och så

På tal om vägen förresten. Gräva ner ett lik där man ska bygga väg skulle vara farligt för en mördare om inte grävmaskinisten är med på detta. Gräv ner liket några dm under marken och du vet inte vad grävmaskinisten kommer att börja rota med skopan. Jord och stubbar ska bort. Möjligen om BL stått med grävmaskinisten på plats och rekat dagarna innan och denne berättat för BL om hur grävjobbet ska göras bla. BL visar var vägen ska gå grävmaskinisten säger att här måste vi schakta ur här måste vi fylla upp här kan vi lägga ner stubbarna och fylla över. Vet BL detta att här kommer grävmaskinisten fylla upp ja då kan de vara en bra plats att gräva ner liket där och så kommer grävmaskinisten och ovetandes lägger på 2 meter fyllnadsmassa där sen. Man borde förhört grävmaskinisten om jobbet om vad BL sagt på platsen mm. Var grävmaskinisten 30 år så finns det chans att han lever ännu och är 80 år. Om man ens vet vem som grävde. Lången hette ägaren och chefen iallafall men det var inte han som grävde.
Litet förhör finns med grävmaskinisten om rivningen av utedasset tex. Han minns ingen sådan rivning bara att där låg en brädhög redan som de fyllde över. Varför är dasset redan rivet i så fall innan grävmaskinisten kommer dit ? Är detta nån detalj att fundera över ?
Finns det nån anledning att riva dasset innan grävmaskinen kommer?

Använde man dass-dörren tex som bår om man är två personer och använder den smala dass dörren som bår att bära lik på ? Sen för att dölja detta att dörr saknas eller är blod på så rivs dasset. Jag torr inte detta men det kan vara nått skumt här.

Men man har ju grävt upp den här vägen en gång men jag tycker att man skulle kolla av här med hunden iallafall.

jag tror på det här med sädsäckarna på myren, sven blev av daga där på myren och packeterad i tre sädesäckar som sedan sågs dumpas på tippen, ingen skulle komma på tanken att på tippen se vad dessa säckar innehöll å blev efter nån dag övertäckta vilket var brukligt, därav markerade hunden på tre platser ska bli väldigt intressant om det även hittas fragment av jutesäckar............
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in