2021-08-29, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kan BL ha känt den här mannen och hans hustru även om de var betydligt äldre?

(FB) Mordet på Selma Thimgren 1954 (Gotland)

De verkar ha haft en del gemensamt.
BL var 15 år då.
Men svaret på frågan . Inte omöjligt men dom var nog inte vänner.
Deras vägar kanske har korsas.
Men någon här skrev att han inte har ingått i denna utredning medan ryktet/skvallret säger motsatsen.
Citera
2021-08-29, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Då har räven varit där. 🦊

Det är klart en möjlighet att delar kan ha blivit spridda av djur över åren.

Kanske lite OT men hur mycket räv finns det på Gotland egentligen?

Har man tex någonsin hört om det förekommit rävattacker på russen som går ute året om på Lojstahed?
Citera
2021-08-29, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja jag få nog hålla med dig här. Det är absolut troligt att Bulvanen blev iakttagen och dumpa en del saker på Etelhemtippen men kroppen tror jag snarare kan blivit undanröjd i tex en rotvälta eller annat naturlig plats och grundligt övertäckt med sten och snår.

Ja... Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det skulle varit smart eller dumt att dumpa kroppen på en tipp.

Smart: Det är enkelt. Bara att köra dit och lasta ur. Kanske lägga lite andra grejer över. Kroppen täcks sedan över kontinuerligt med andra sopor och hamnar gradvis mer och mer svårtillgängligt.

Dumt: Risken att bli observerad är betydligt större än på en mer undanskymd plats.

Smart: Å andra sidan är chansen mindre att någon lägger märke till en om någon ändå ser en. Att person X observeras på en tipp sätter betydligt mindre spår i minnet än att person X observerats gräva på en enslig plats i skogen...

Dumt: Platsen är lättåtkomlig för rävar, råttor mm.

Smart: Dessa djur är redan på plats, ingen kommer att reagera på att de är där. Eventuella dofter från nedbrytningen döljs också effektivt av övrig odör på platsen.

Har du några fler invändningar varför det skulle vara en dum idé att dumpa kroppen på en tipp?
Citera
2021-08-29, 11:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Paret "Persson".

Citat:
BL var 15 år då.
Men svaret på frågan . Inte omöjligt men dom var nog inte vänner.
Deras vägar kanske har korsas.
Men någon här skrev att han inte har ingått i denna utredning medan ryktet/skvallret säger motsatsen.

Jag menade inte att BL skulle skulle ha känt till paret 1954.

Detta gifta par åkte i a f runt på ön och lurade och bedrog oftast gamla kvinnor fortfarande 1959. Tror inte heller att detta par och BL var vänner. Om BL kände till den här duon så hade det inget att göra med mordet i Fröjel. När man läser boken BROTTSPLATS GOTLAND så verkade det, åtminstone på den tiden, som att alla kände alla eller åtminstone hade hört talats om varandra på ett eller annat sätt. Paret "Persson" måste ha varit en mycket omtalad duo.

Är förvånad över alla förskingringar och bedrägerier på ön anno dazumal.
Citera
2021-08-29, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Ja... Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det skulle varit smart eller dumt att dumpa kroppen på en tipp.

Smart: Det är enkelt. Bara att köra dit och lasta ur. Kanske lägga lite andra grejer över. Kroppen täcks sedan över kontinuerligt med andra sopor och hamnar gradvis mer och mer svårtillgängligt.

Dumt: Risken att bli observerad är betydligt större än på en mer undanskymd plats.

Smart: Å andra sidan är chansen mindre att någon lägger märke till en om någon ändå ser en. Att person X observeras på en tipp sätter betydligt mindre spår i minnet än att person X observerats gräva på en enslig plats i skogen...

Dumt: Platsen är lättåtkomlig för rävar, råttor mm.

Smart: Dessa djur är redan på plats, ingen kommer att reagera på att de är där. Eventuella dofter från nedbrytningen döljs också effektivt av övrig odör på platsen.

Har du några fler invändningar varför det skulle vara en dum idé att dumpa kroppen på en tipp?

Inte mer än av den enkla anledningen att det innebär en alldeles för hög risk för att bli ihopkopplad med en död kropp om man nu skulle råka bli sedd på en allmän plats och en kropp snart därefter hittas.

Det är inte så svårt att räkna ut hur länge en kropp legat och vem som setts på plats. Och som du säger, djur, särskilt fåglar, skulle nog samlas väldigt fort. Pratar timmar.

Då är det väl smartare, tänker jag, att inte riskera bli ihopkopplad med en kropp alls, och dumpa i en container i ytterområde som sopbilen sen hämtar?

Återigen, som du själv tidigare var inne på, ligger nog lösningen i att det enkla är genialt här.

Ingen blodig partering och massa jobb och kladd runt förpackning eller fastspända tyngder för att sänka i havet med massa lyftmoment etc utan en mer ”clean cut”.

Som några slag i tinning/bak huvudet med tillhygge, typ med hammare eller slägga och sen bara dumpa kroppen snabbs och säkert ett stycke utan fler inblandade.

Tyngdlagen, med tanke på Sjögrens bastanta kropp, säger att han förmodligen är dumpad relativt nära transportfordonet och mer neråt än rörelse uppåt/långt iväg.

En gammal brunn, avloppskanal, nedlagt stenbrott eller, som jag varit inne på tidigare, under en gammal stenbro/akvedukt på avskild plats, nära en väg
är fullt tänkbart.

Jag tänker så enkelt som möjligt-utan risk.

Har du förresten någon bild att posta av var exakt traktorvittnet ser bilen?
Citera
2021-08-30, 09:24
Medlem
Citat:
Inte mer än av den enkla anledningen att det innebär en alldeles för hög risk för att bli ihopkopplad med en död kropp om man nu skulle råka bli sedd på en allmän plats och en kropp snart därefter hittas.

Det är inte så svårt att räkna ut hur länge en kropp legat och vem som setts på plats. Och som du säger, djur, särskilt fåglar, skulle nog samlas väldigt fort. Pratar timmar.

Då är det väl smartare, tänker jag, att inte riskera bli ihopkopplad med en kropp alls, och dumpa i en container i ytterområde som sopbilen sen hämtar?

Återigen, som du själv tidigare var inne på, ligger nog lösningen i att det enkla är genialt här.

Ingen blodig partering och massa jobb och kladd runt förpackning eller fastspända tyngder för att sänka i havet med massa lyftmoment etc utan en mer ”clean cut”.

Som några slag i tinning/bak huvudet med tillhygge, typ med hammare eller slägga och sen bara dumpa kroppen snabbs och säkert ett stycke utan fler inblandade.

Tyngdlagen, med tanke på Sjögrens bastanta kropp, säger att han förmodligen är dumpad relativt nära transportfordonet och mer neråt än rörelse uppåt/långt iväg.

En gammal brunn, avloppskanal, nedlagt stenbrott eller, som jag varit inne på tidigare, under en gammal stenbro/akvedukt på avskild plats, nära en väg
är fullt tänkbart.

Jag tänker så enkelt som möjligt-utan risk.

Har du förresten någon bild att posta av var exakt traktorvittnet ser bilen?

Ja, utgår man från BL som GM (vilket är rimligt att göra med tanke på alla indicier mot honom) så är detta ett mycket logiskt resonemang. Han var ju bevisligen smart, men också lat. Har svårt att tänka mig att han gjorde saker komplicerade i onödan. Så få och enkla moment som möjligt för att uppnå önskad effekt var nog det som gällde.

Med ”traktorvittnet” så menar du Gösta J? Dvs han som skulle ha sett en röd bil framförd av BL på en enslig skogsväg?

Här är koordinaterna till det vägskäl där den påstådda observationen skulle ha skett: 57°21'29.3"N 18°26'36.6"E

Notera påstådda.

Det som är intressant som framkommer i senaste avsnittet av podden är nämligen att denna Gösta J. sannolikt lämnat felaktiga uppgifter till polisen! Intervjuer med hans anhöriga har nämligen visat att han privat berättat en helt annan version av sin observation. I den privata versionen hade han befunnit sig vid tippen i Etelhem när han sett en gammal röd bil med någon som höll på och lastade ut någonting vid krönet av tippen. Han hade känt igen personen som BL. När fallet började omskrivas i tidningen och kopplingen till BL framträdde hade Gösta J. kunnat konstatera att observationen av BL skett samma dag som Sjögren försvann. Därav hade han dragit slutsatsen att BL måste ha varit på platsen och dumpat kroppen...

Varför han hittade på historien om vägskälet (om det nu är den påhittade versionen) är osäkert. Antingen var det pga rädsla för repressalier från BL, eller så var det pga att det var någon kvinna med i bilden och det pågick någon otrohetsaffär som inte fick uppdagas.
Citera
2021-08-30, 10:31
Medlem
Scientologys avatar
Testar att för samman lite lösa trådar

Ok, det finns några skeenden jag har svårt med i denna berättelsen. BL är en lugn, kall och lat snubbe som inte hetsar upp sig i onödan. Kanske bara om och när det rör sig om hans ägodelar, pengar kvinnor och sånt.
Så varför skulle han framföra sin röda bil som en vettvilling på en väg. Vilket skulle leda till extra uppmärksamhet i ett kritiskt läge för honom. Det är inte kallt och då är han inte lat. Och så kör man inte med ett lik i bilen. Så kör han heller inte efter att ha tagit livet av något. BL är kall lat och vill ständigt vinna fördelar till sig själv.

Sjögren lyser av godtrogenhet enligt BLs ögon
Har fastnat lite för hur BL beskriver Sjögren som en dum stor figur man lätt lägger märke till, hans godtrogenhet strålar lite runt honom. Här tror jag BL ärligt beskriver sina egna upplevelser äkta och okomplicerat. Även om han använder detta för att projicera något som rent teoretiskt skulle kunna hända Sjögren i Stockholm.

Varför kör BL Som en galning på en liten väg i ett kritiskt skede när Sjögren försvinner?
Tror inte det finns så många alternativ om det inte rör sig om en ren tävling, vilket inte förefaller helt sannolikt.

Sjögren är deprimerad och utfattig - BL är hungrig och spelglad
Någonstans på Gotland står nu Sjögren och BL bredvid BLs bil. Du tror att du är vig och stark du säger BL till Sjögren aningens skrockande, men du kommer nästan inte in i traktorhytten längre. Jag slår vad om att du inte kommer in i min bagagelucka! Du får 1000 kronor om du klarar av att klättra in i min bagagelucka och stänga igen luckan, men du är för gammal och stel. Sätter du emot? Sjögren klättrar in i bagageluckan på BLs bil och luckan slår igen.
Sjögren börjar skrika och banka efter ett tag när det dröjer med öppnandet av bagageluckan. BL blir då ganska stressad och tar bilen på en rallyfärd för att dölja skriken och bultande från bilens bagagelucka. När BL kommer fram är det tyst inifrån bagageluckan.

Tillfälligheterna gör brottet.

Varför skulle annars BL köra som en vettvilling på en liten väg, om det inte vore för att dölja något som bankade och skrek från bagageluckan? Kanske fick BL för en gångs skull i sitt liv Fick Panik. Det ena ledde fram till det andra men någon långsiktig plan fanns det inte.

(utgår från att den skriftliga versionen i tidningen stämmer och att den muntliga versionen tenderar att leva sitt eget liv)
Senast redigerad av Scientology 2021-08-30 kl. 10:39.
Citera
2021-08-30, 10:54
Medlem
Citat:
Det är klart en möjlighet att delar kan ha blivit spridda av djur över åren.

Kanske lite OT men hur mycket räv finns det på Gotland egentligen?

Har man tex någonsin hört om det förekommit rävattacker på russen som går ute året om på Lojstahed?
Hur många rävar det finns vet jag inte men läs utdraget från Gotlandstidningen så får man en uppfattning.
Min farfar och farbror största intresse var jakt på just räv och födde upp stövare som är en hund son är bra för jakt på just räv.
Det har alltid hängt en massa rävskinn på gården och som liten fick man en mössa gjort av räv med med tassar och svans på.
Jävligt cool på den tiden men fruktansvärd varm.
Det finns gott om räv och man kunde se dom till och från och lokalbefolkningen hade bra koll på vart gryten fanns i området.
Att räven attakerar häst är inte troligt. Det är mer varg som attackerar tamboskap.
Räven tar jag gärna en höna eller tupp om möjlighet finns.
Bye the way hade bröderna på gården en tamräv som bådde där.
Hur dom lyckades tämja den kommer jag inte ihåg men dom lyckades och jag har sett foton på den.
Delar av artikel från tidningen

Räven är det djur som jagas mest bland de mindre rovdjuren. Här på Gotland dödades minst 886 stycken jaktåret 1 juli 2017-30 juni 2018. Att jämföra med 58 963 stycken i hela Sverige. Det dödas alltså i genomsnitt minst 161 vackra och oskyldiga rävar per dygn i Sverige! Totalt under de senaste tio åren har 7 443 på Gotland och 689 322 i hela landet, dödats. Observera att antalet säkerligen är mycket högre då jakt på rödräv inte förpliktigar till rapportering.
Citera
2021-08-30, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag menade inte att BL skulle skulle ha känt till paret 1954.

Detta gifta par åkte i a f runt på ön och lurade och bedrog oftast gamla kvinnor fortfarande 1959. Tror inte heller att detta par och BL var vänner. Om BL kände till den här duon så hade det inget att göra med mordet i Fröjel. När man läser boken BROTTSPLATS GOTLAND så verkade det, åtminstone på den tiden, som att alla kände alla eller åtminstone hade hört talats om varandra på ett eller annat sätt. Paret "Persson" måste ha varit en mycket omtalad duo.

Är förvånad över alla förskingringar och bedrägerier på ön anno dazumal.
Gotland är litet och många har koll på varandra. Om rör sig i samma miljö/kretsar.
Inte omöjligt att dom gav varandra tips.
Citera
2021-08-30, 11:07
Medlem
Den sladdande bilen vid vägskälet uppdiktad?

Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Ok, det finns några skeenden jag har svårt med i denna berättelsen. BL är en lugn, kall och lat snubbe som inte hetsar upp sig i onödan. Kanske bara om och när det rör sig om hans ägodelar, pengar kvinnor och sånt.
Så varför skulle han framföra sin röda bil som en vettvilling på en väg. Vilket skulle leda till extra uppmärksamhet i ett kritiskt läge för honom. Det är inte kallt och då är han inte lat. Och så kör man inte med ett lik i bilen. Så kör han heller inte efter att ha tagit livet av något. BL är kall lat och vill ständigt vinna fördelar till sig själv.

Sjögren lyser av godtrogenhet enligt BLs ögon
Har fastnat lite för hur BL beskriver Sjögren som en dum stor figur man lätt lägger märke till, hans godtrogenhet strålar lite runt honom. Här tror jag BL ärligt beskriver sina egna upplevelser äkta och okomplicerat. Även om han använder detta för att projicera något som rent teoretiskt skulle kunna hända Sjögren i Stockholm.

Varför kör BL Som en galning på en liten väg i ett kritiskt skede när Sjögren försvinner?
Tror inte det finns så många alternativ om det inte rör sig om en ren tävling, vilket inte förefaller helt sannolikt.

Sjögren är deprimerad och utfattig - BL är hungrig och spelglad
Någonstans på Gotland står nu Sjögren och BL bredvid BLs bil. Du tror att du är vig och stark du säger BL till Sjögren aningens skrockande, men du kommer nästan inte in i traktorhytten längre. Jag slår vad om att du inte kommer in i min bagagelucka! Du får 1000 kronor om du klarar av att klättra in i min bagagelucka och stänga igen luckan, men du är för gammal och stel. Sätter du emot? Sjögren klättrar in i bagageluckan på BLs bil och luckan slår igen.
Sjögren börjar skrika och banka efter ett tag när det dröjer med öppnandet av bagageluckan. BL blir då ganska stressad och tar bilen på en rallyfärd för att dölja skriken och bultande från bilens bagagelucka. När BL kommer fram är det tyst inifrån bagageluckan.

Tillfälligheterna gör brottet.

Varför skulle annars BL köra som en vettvilling på en liten väg, om det inte vore för att dölja något som bankade och skrek från bagageluckan? Kanske fick BL för en gångs skull i sitt liv Fick Panik. Det ena ledde fram till det andra men någon långsiktig plan fanns det inte.

(utgår från att den skriftliga versionen i tidningen stämmer och att den muntliga versionen tenderar att leva sitt eget liv)

Intressant teori att BL kanske var så bra på att manipulera att skulle lyckas lösa problemet med att få ned Sjögren i bakluckan genom att få Sjögren att själv sätta sig där!

Men då funderar man på om han inte i så fall lika gärna skulle kunna få med Sjögren helt frivilligt till någon undanskymd plats där det bara var att avsluta jobbet?

Vad gäller bilen som framförs som en galning, läs mitt inlägg ovan (eller ännu hellre lyssna på podden). De senaste rönen är att denna historia om hur BL kom körande i panik är uppdiktad. I själva verket så hade vittnet kanske snarare observerat BL på tippen. Historien med den mystiska sladdande bilen var eventuellt bara ett försök att ledan in polisen på rätt spår utan att uppge den exakta platsen för den verkliga observationen.
Citera
2021-08-30, 13:03
Medlem
Scientologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Den sladdande bilen vid vägskälet uppdiktad?

Intressant teori att BL kanske var så bra på att manipulera att skulle lyckas lösa problemet med att få ned Sjögren i bakluckan genom att få Sjögren att själv sätta sig där!

Tack.
Tror inte att BL har några längre planer utan bara höftar på ren känsla, vilket han verkar vara bra på efter att ha tränat hela livet på just det. Han är för lat för att mörda men oerhört praktiskt på att tillvara på tillfällena som uppkommer vartefter. Ser ingen anledning för BL att han skulle bryta sitt modus operandi.

Citat:
Men då funderar man på om han inte i så fall lika gärna skulle kunna få med Sjögren helt frivilligt till någon undanskymd plats där det bara var att avsluta jobbet?
Tror inte ett ögonblick på att BL helt frångått sin vanliga beteende. Han kunde tagit Sjögren av daga vart som helst, rent teoretiskt men inte i praktiken. Tror mer att detta handlar om tillfälligheter som väckte predatorkänslan hos BL Han tänkte fan inte förlora några pengar på ett vad! Än mindre döda någon... Men om Sjögren är så godtrogen och dum att han...

BL är en bedragare som beter sig bedrägligt när tillfället uppkommer så slår luckan igen, ingen större planering annat än ett ständigt letande efter tänkbara möjligheter. En Predator.
Citat:
Vad gäller bilen som framförs som en galning, läs mitt inlägg ovan (eller ännu hellre lyssna på podden). De senaste rönen är att denna historia om hur BL kom körande i panik är uppdiktad. I själva verket så hade vittnet kanske snarare observerat BL på tippen. Historien med den mystiska sladdande bilen var eventuellt bara ett försök att ledan in polisen på rätt spår utan att uppge den exakta platsen för den verkliga observationen.
Ja Gotlandsfabler hit och dit verkar ibland vara ett problem, men jag tror mer på det tidigare skrivna ordet är senkomna muntliga berättelser. Bägge berättelserna kanske är uppdiktade? Finner ingen större logik i det senkomna skälet. Det verkade enligt podden dessutom som om ett vittne förnekade allt inklusive att hon överhuvudtaget vittnat. Jag vet inte vad som är rimligt att tro, och det tror jag är svårt för många andra också. De senare förklaringarna brukar inte ha högre träffsäkerhet såvitt jag vet.

Har inte artikeln med berättelsen om BLs bilfärd framför mig. Kan du vänligen posta den? Tycker det är bättre ju mer läsbart och tidig info vi har, vad tycker du?
Citera
2021-08-30, 13:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
De kan ha givit varandra tips och goda råd.

Citat:
Gotland är litet och många har koll på varandra. Om rör sig i samma miljö/kretsar.
Inte omöjligt att dom gav varandra tips.

Ja detta märker man när man läser boken BROTTSPLATS GOTLAND.

Åtminstone var det så förr i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in