2009-09-21, 21:28
Medlem
smuggling

Vad smugglades förutom droger 1965? Det var ju hårdare regler för vad man kunde ta in i landet förr. Kommer ihåg att farsan på 70-talet stolt förevisade en billig telefon han köpt i Japan. På den tiden fick bara telefoner godkända av Telia säljas i Sverige har jag för mig och de kostade ordentligt.

Kanske man skall kasta nätet lite vidare än bara knarksmuggling när det gäller möjliga motiv. Vanlig varusmuggling kan ju vara minst lika inkomstinbringande. Det är mindre markup än på heroin när man smugglar exempelvis cigaretter från lågskatteland till högskatteland, men fan så mycket fler potentiella kunder.
Citera
2009-09-21, 21:50
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga
Vad smugglades förutom droger 1965? Det var ju hårdare regler för vad man kunde ta in i landet förr. Kommer ihåg att farsan på 70-talet stolt förevisade en billig telefon han köpt i Japan. På den tiden fick bara telefoner godkända av Telia säljas i Sverige har jag för mig och de kostade ordentligt.

Kanske man skall kasta nätet lite vidare än bara knarksmuggling när det gäller möjliga motiv. Vanlig varusmuggling kan ju vara minst lika inkomstinbringande. Det är mindre markup än på heroin när man smugglar exempelvis cigaretter från lågskatteland till högskatteland, men fan så mycket fler potentiella kunder.

Håller med dig, kan mycket väl vara något annat de smugglade än knark, det som gör knark "tilltalande" är att det ligger rätt i tiden.
Det kan varit vad som hällst faktiskt som var dyrare i Sverige än från landet de fraktade det ifrån.

Nu bör vi också komma ihåg att det är långt ifrån klarlagt att de smugglade något överhuvudtaget, detta är bara en hypotes.
Däremot tycker jag att det finns saker som tyder på att de höll på med något fuffens.
Citera
2009-09-21, 21:56
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Håller med dig, kan mycket väl vara något annat de smugglade än knark, det som gör knark "tilltalande" är att det ligger rätt i tiden.
Det kan varit vad som hällst faktiskt som var dyrare i Sverige än från landet de fraktade det ifrån.

Nu bör vi också komma ihåg att det är långt ifrån klarlagt att de smugglade något överhuvudtaget, detta är bara en hypotes.
Däremot tycker jag att det finns saker som tyder på att de höll på med något fuffens.

Det kan ju till och med varit socker & smör .

Nä skämt å sido, jag tror också på droger, marknaden växte ju så det knakade pga att politikerna velade om hur dom skulle göra. Till och med Geijer och hans lakejer verkade ha fingrarna i syltburken. Inget jag har bevis för men det var ju en hel del skumma grejer som herr Geijer hade för sig.

M.V.H.
jamsson.
Citera
2009-09-21, 22:00
Medlem
Bra inlägg Crapstack. Jag måste, tyvärr, dra min gamla käpphäst igen. Vet man med säkerhet att trion försvann samtidigt i PV:n? Det finns vittne/vittnen, sägs det i Norléns bok. Jaha, vilka då?

Jag köper att dessa tre personer försvann just denna dag. Men VET MAN att de for iväg samtidigt? I PV:n?

Annars har jag inget att tillföra tråden, annat än uppskattning över innehållet. Men det har jag ju sagt förut.
Citera
2009-09-21, 22:14
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
Bra inlägg Crapstack. Jag måste, tyvärr, dra min gamla käpphäst igen. Vet man med säkerhet att trion försvann samtidigt i PV:n? Det finns vittne/vittnen, sägs det i Norléns bok. Jaha, vilka då?

Jag köper att dessa tre personer försvann just denna dag. Men VET MAN att de for iväg samtidigt? I PV:n?

Annars har jag inget att tillföra tråden, annat än uppskattning över innehållet. Men det har jag ju sagt förut.

Nej det vet vi inte, Norlens bok har ju visat sig innehålla så mycket fel så jag tvivlar på detta vittnesmål. Däremot så anser jag det troligt att de försvann i PV:n då varken de eller PV:n är senare påträffats.
Senast redigerad av CrapStack 2009-09-21 kl. 22:39.
Citera
2009-09-21, 22:26
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamsson

Nä skämt å sido, jag tror också på droger, marknaden växte ju så det knakade pga att politikerna velade om hur dom skulle göra. Till och med Geijer och hans lakejer verkade ha fingrarna i syltburken. Inget jag har bevis för men det var ju en hel del skumma grejer som herr Geijer hade för sig.

M.V.H.
jamsson.

Fick höra av en polare för ett tag sedan att han hade hjälp till med att "smuggla" mjöl och majonnäs från Danmark på 80-talet, så man kan smuggla allt verkar det som .

Jag tror dock inte att dahlsjö-gänget ägnade sig åt livsmedels smuggling, jag tror personligen att det var knark om det var frågan om någon smuggling.
Citera
2009-09-21, 22:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vittnen skall ha sett?

Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare

Under det foto på Karlsson i militäruniform så fanns det en text sparad som sade att vittnen hade sett dessa tre ynglingar stiga in i "den duvblå". Om detta stämmer har jag ingen aning om? Synd att man inte har hela denna artikel.

Enligt PU redan den 7 september 1965 så efterlystes O18920 tillsammans med Dahlsjö, Johansson och Karlsson. Vet inte vad polisen grundade detta på?

Vad vi känner till så har inte heller O18920 setts efter den 29 juli 1965.

Vi vet inte med andra ord om Volvon försvann denna dag. Man kan bara misstänka att den kan ha gjort det.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-21 kl. 22:51.
Citera
2009-09-21, 22:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Marknaden växte så det knakade.

Citat:
Ursprungligen postat av jamsson

M.V.H.
jamsson.

Ja verkligen! Jag är förvånad själv över alla dessa mängder av narkotikaaffärer i Göteborg under åren 1965-66.

Personligen så tror jag också på just narkotika. Tog ganska liten plats samt hyggliga förtjänster. Jag är övertygad om att iaf Karlsson inte hade något emot att arbeta med sådan verksamhet. Troligtvis inte Dahlsjö heller. Svårare att uttala sig om Johansson, men eftersom han var ilag med dessa två, så får man väl antaga att även han fanns med på ett hörn.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-21 kl. 22:53.
Citera
2009-09-21, 23:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Smuggling 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga

Det var helt riktigt betydligt hårdare regler då.

Den mesta omskrivna smugglingen 1965-66 handlade faktiskt inte om droger av något slag. Det handlade om smuggling från Norge till Sverige.

Smugglaren hette Ivar Eriksen och kom ifrån Fredrikstad och hade lastat en lastbil full med köttbullar, som han försökte föra in i landet. Han fick i media därför namnet "Köttbullsmugglaren". Köttbullarna var av det då kända och populära märket "Joikka" - renköttbullar.

Eriksen fick ett hårt straff. Tio (10) månaders fängelse samt fem (5) års utvisning.

"Dahlsjö-gänget" lär nog varken ha smugglat vare sig köttbullar eller socker. Om de nu smugglade något alls vilket vi inte vet?

Jamsson nämnde smör och socker och jag vet själv hur dessa varor (socker och margarin) smugglades friskt ifrån Norge vid denna tid och tiden innan 1965.
Citera
2009-09-21, 23:08
Medlem
Först och främst, jag gillar verkligen tråden. Förbaskat intressant, sumpade t.o.m en morgonföreläsning efter att ha gått i sängs med laptopen och den här tråden. Hatten av till samtliga inblandade.

Jag skulle dock vilja väga in och säga att narkotika inte känns jättetroligt. Jag kan inte förklara varför jag säger det, jag bara känner instinktivt att det inte är rätt grej. En del av det är väl ren sannorlikhetslära; tre-fyra personer, plus bil försvinner i tomma luften ... yrkesmördare inblandade. 1965. Nää, vetni det känns som att det inte håller. Jag menar, yrkesmördare (kalla dem vad ni vill) är mycket ovanliga även idag, och där de dyker upp är det bara i de djävligaste av sammanhang.

Efter att ha läst tråden skulle jag nog säga att det scenario jag tror mest på är att trion plockar upp Hybbe, något går käpprätt åt helvete på vägen (läs: de slår ihjäl honom) och de får panik. I paniken och villan vill GRK att de ska erkänna, och det går inte bättre än att han också blir tagen av daga.

Detta, får mig att tänka att en kniv eller annat redskap är inblandat, eftersom att slå ihjäl två välväxta karlar för hand inte direkt är något man gör bara sådär, däremot tar det bara en sekund att sticka ner någon. Kunde man inte köpa bajonetter på Överskottslagret vid den här tiden? Om trion umgicks i "högriskgrupper" och beblandade sig med seglare och hamnfolk i allmänhet (tänk efter på hur Götet var då), är det då osannorlikt att någon av dem kan tänkas ha burit kniv? Inte enligt mig. Likaledes, hur osannorlikt är det att en eller flera i trion haft kniv på/med sig eftersom de använt dem i sitt arbete?

Och avslutningsvis: några högst personliga, och förmodligen lätt fördomsfulla spekulationer. Jag har känt/känner/växte upp med ett antal personer som, baserat på beskrivningarna i den här tråden, låter som samma typ av människor. Dessa grabbar har ... ibland lite för lätt för att ta till nävarna, och är inte så duktiga på att lugna ner sig om de är upprörda. Det är också norm i den typen av miljö att INTE prata med polisen, oavsett vad fan som händer. Jag ser framför mig hur Hybbe, ung, självsäker och kanske med lätt nedlåtande ton förklarar någonting, kanske politik, för grabbarna i den duvblå. Jag är Östgöte själv, och trots att jag är relativt välutbildad och fördomsfri blir jag fortfarande faktiskt lätt irriterad när en stockholmare förklarar någonting för mig. Det sitter i maggropen. Att då tänka på trion, inbitna Göteborgare och arbetare ... någon av dem surnar till, och innan någon vet ordet av det säger denna någon "Nä nu jävlar får det vara nog" och kniven blänker till. Och det är där hela alltihopa brakar samman.

"Lägenhetsockupationen" och kaoset efteråt är förmodligen bara ett resultat av ett par (jag gillar Skaraborgs teori om två överlevande) grabbar, knappt vuxna, som försöker sopa igen spåren efter ett misstag begått ... "i stridens hetta" så att säga.
Senast redigerad av Cancermannen 2009-09-21 kl. 23:11.
Citera
2009-09-21, 23:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett scenario som har diskuterats förut.

Tack för din uppskatting över att du finner tråden så intressant, att du t.o.m. missade en förläsning.

Ja detta scenario har ju diskuterats en hel del här. Personligen har jag trott på denna men har väl ändrat något i min uppfattning under "resans gång" s.a.s. Naturligtvis är det inte omöjligt att det kan ha gått till på detta sätt.

Dock tror jag numera mer på ett något annorlunda scenario. Åtminstone "Dahlsjö-gängets" försvinnande, tror jag har att göra med någon slags kriminell verksamhet som gick fel och som slutade i tragik.

Jag håller det också för troligt att åtminstone någon i denna trio bar kniv.
Citera
2009-09-22, 05:06
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancermannen
Först och främst, jag gillar verkligen tråden. Förbaskat intressant, sumpade t.o.m en morgonföreläsning efter att ha gått i sängs med laptopen och den här tråden. Hatten av till samtliga inblandade.

Jag skulle dock vilja väga in och säga att narkotika inte känns jättetroligt. Jag kan inte förklara varför jag säger det, jag bara känner instinktivt att det inte är rätt grej. En del av det är väl ren sannorlikhetslära; tre-fyra personer, plus bil försvinner i tomma luften ... yrkesmördare inblandade. 1965. Nää, vetni det känns som att det inte håller. Jag menar, yrkesmördare (kalla dem vad ni vill) är mycket ovanliga även idag, och där de dyker upp är det bara i de djävligaste av sammanhang.

Efter att ha läst tråden skulle jag nog säga att det scenario jag tror mest på är att trion plockar upp Hybbe, något går käpprätt åt helvete på vägen (läs: de slår ihjäl honom) och de får panik. I paniken och villan vill GRK att de ska erkänna, och det går inte bättre än att han också blir tagen av daga.

Detta, får mig att tänka att en kniv eller annat redskap är inblandat, eftersom att slå ihjäl två välväxta karlar för hand inte direkt är något man gör bara sådär, däremot tar det bara en sekund att sticka ner någon. Kunde man inte köpa bajonetter på Överskottslagret vid den här tiden? Om trion umgicks i "högriskgrupper" och beblandade sig med seglare och hamnfolk i allmänhet (tänk efter på hur Götet var då), är det då osannorlikt att någon av dem kan tänkas ha burit kniv? Inte enligt mig. Likaledes, hur osannorlikt är det att en eller flera i trion haft kniv på/med sig eftersom de använt dem i sitt arbete?

Och avslutningsvis: några högst personliga, och förmodligen lätt fördomsfulla spekulationer. Jag har känt/känner/växte upp med ett antal personer som, baserat på beskrivningarna i den här tråden, låter som samma typ av människor. Dessa grabbar har ... ibland lite för lätt för att ta till nävarna, och är inte så duktiga på att lugna ner sig om de är upprörda. Det är också norm i den typen av miljö att INTE prata med polisen, oavsett vad fan som händer. Jag ser framför mig hur Hybbe, ung, självsäker och kanske med lätt nedlåtande ton förklarar någonting, kanske politik, för grabbarna i den duvblå. Jag är Östgöte själv, och trots att jag är relativt välutbildad och fördomsfri blir jag fortfarande faktiskt lätt irriterad när en stockholmare förklarar någonting för mig. Det sitter i maggropen. Att då tänka på trion, inbitna Göteborgare och arbetare ... någon av dem surnar till, och innan någon vet ordet av det säger denna någon "Nä nu jävlar får det vara nog" och kniven blänker till. Och det är där hela alltihopa brakar samman.

"Lägenhetsockupationen" och kaoset efteråt är förmodligen bara ett resultat av ett par (jag gillar Skaraborgs teori om två överlevande) grabbar, knappt vuxna, som försöker sopa igen spåren efter ett misstag begått ... "i stridens hetta" så att säga.

Ja på den tiden som jag fattar det när en arbetare var en arbetare Så hade dom inte mycket till övers för överheten, om ni förstår vad jag menar. På den tiden så tog man gärna hjälp av knytnävarna och rättade upp folk med "fel åsikter". Och när det gäller Stockholmare så behöver man ju inte orda så mycket vad som hände med dom.

Jag hör nu "Weiron i ottan" prata i huvudet, en äkta "homosapiens från Götet"

Skolad av dom värsta socialdemokraterna och kommunisterna på varvet. Gud nåde dom som gick emot dom. Inte ens dom värsta ligister av idag hade våga gå emot dom.

Varken Dehno Acar och hans gäng eller BMC eller andra hade vågat. Dom hade gått samma öde till mötes som Dahlsjö och grabbarna gjort. Dom hade platsat lätt i HA om dom velat det.

Så det var grabbar av det mycket hårda virket. Det är ju inte för inte som Gbg har varit ett vänster fäste i alla tider.

M.V.H.
jamsson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in