2010-03-02, 18:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke Johanssons personnummer.

Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Finns ju vissa indikationer på ett det inte behöver vara flera lik utan kanske "bara" ett. Dessutom ska ju denna person inte ha haft mycket uppbackning hemifrån och saknades på allvar först någon vecka in i augusti, vilket ger gm gott om tid att städa upp efter sig.

I och med att bilen också är försvunnen så finns det ju ingen anledning att tro att de saknade unga männens eventuella gravplats måste ligga i Göteborgs omedelbara närhet. Varför inte åka till Norge och sänka bil och kropp(ar) i en fjord?

Det som egentligen mest förbryllar mina resonemang är mannen som systern såg i broderns lägenhetsdörr, samt den eventuella iakttagelsen av samme man 1975.
Citat:
Jag gillar inte tanken på att man kan leva så länge på falska papper i ett land med en av världens förnämligaste folkbokföringar.
Jag sitter ju öht inte på någon fakta utan spekulerar bara fritt men det känns mer logiskt och mer begripligt, om de nu var involverade med den organiserade brottsligheten, att de tre dött tillsammans denna julidag 1965. Och att Hymme är ett separat fall som bara råkar sammanfalla med Dahlsjögänget i tid och rum av en ren slump.

Det gick att leva t.o.m. under sitt riktiga namn även om man var "försvunnen" i Sverige under 1960-talet. Detta under förutsättning förstås, att den efterlyste/efterlysta inte var efterlyst(a) för något brott. Detta var ingen av dem. De var "bara" försvunna utan känd hemvist. Ja egentligen, så var Gay Karlsson faktiskt redan försvunnen när han försvann.

Nu vet vi iofs att t.ex. Kjell-Åke Johanssons rätta personnummer aldrig har använts på något sätt efter den 29 juli 1965. Detta enligt handlingar från Landsarkivet i Göteborg. Efter detta datum finns ingenting åtminstone registrerat. Nu var det iofs så att vid denna tid, så behövde man inte uppge sitt personnummer som i dag. Det var faktiskt inte så noga och kontrollen var något helt annat än mot i dag.. Man kunde t.o.m. uppge ett felaktigt sådant när man t.ex. arbetade inom landstinget.

Hans rätta personnummer har iaf aldrg använts för att söka ID-kort, ta körkort, sökt sjukersättning, innehaft ett arbete m.m.

Det stora problemet med åtminstone dessa tre, var att de aldrig var efterlysta för något brott. Att två av familjerna inte ens brydde sig om att efterlysa sina saknade underlättade inte precis polisens arbete.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-03-02 kl. 18:34.
Citera
2010-03-02, 18:38
Medlem
Jag ser att det har kommit en hel del nya och intressanta uppgifter till denna med rätta mycket populära tråd. Det är ju viktigt att allt fler tidningsartiklar kommit fram, men nästan alla handlar ju bara om Hymme. Den artikeln som sammankopplade Hymme och KÅJ var ju intressant – hur nära var den journalisten att upptäcka att der var fyra personer som försvunnit, inte bara två? Den viktigaste artikeln av alla torde väl vara den som ev finns i Hemmets Journal, sannolikt skriven av Norlen. Jag trodde att den fanns i volymerna för 1987, men detta visade sig vara helt fel. Kanske 1985 och 1986 är bättre bud (se inlägg 1792 ovan).

CrapStacks inlägg 1798 verkar för mig ganska övertygande: de tre i Dahlsjö-gänget kommer i konflikt med Tunga Grabbar efter något kriminellt tilltag, förmodligen narkotikasmuggling. GRK avlider till följd av mord eller dråp, JOD och KÅJ kommer undan men lever ‘under jorden’ en tid innan de också går under. Hymmes roll är ju mera oklar, men om det finns en länk mellan honom och Dahlsjö-gänget kan det ju visst tänka sig att han på något sätt blev inblandad i denna tragedi han också.

En risk som alltid finns v g Internet är ju att den ‘hemlige uppgiftslämnaren’ vill skoja eller göra sig intressant genom sina kryptiska antydningar. Internet-trollet ‘Skaraborg1’ som tramsade sig här i tråden för en tid sedan torde dock inte ha kapacitet att klara av en sådan bluff – det var ju en verkligt dum figur som inte trodde att någon skulle kunna genomskåda att han hade flera olika användarnamn på FB, trots att han uttryckte sig exakt likadant!

Jag såg av en slump (inlägg 1448) att TS skulle välkomna publicitet om fallet i större media. Här skulle jag ev. kunna hjälpa till, om intresse finns.
Citera
2010-03-02, 18:49
Medlem
FluffsterBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silver-janne
Den artikeln som sammankopplade Hymme och KÅJ var ju intressant – hur nära var den journalisten att upptäcka att der var fyra personer som försvunnit, inte bara två? Den viktigaste artikeln av alla torde väl vara den som ev finns i Hemmets Journal, sannolikt skriven av Norlen. Jag trodde att den fanns i volymerna för 1987, men detta visade sig vara helt fel. Kanske 1985 och 1986 är bättre bud (se inlägg 1792 ovan).

Silver-janne, jag tror som sagt att jag läste detta i Hemmets Journal, och jag är hyfsat säker på årtalen som jag skrivit tidigare. Möjligen skulle det kunna vara -86 men inte senare. Detta pga att jag som grabb tillbringade somrarna hos mina farföräldrar och där hade lite tråkigt ibland, och i ett försök att få tiden att gå lite bläddrade jag ibland i dessa tidningar.

Hur som helst, sommaren -85 var jag hos farmor och farfar och även sommaren 86. Men inte efter det då jag hade blivit tillräckligt stor för att vara i föräldrahemmet själv.

Mitt minne av tidningen är att den inte var helt ny, så 84 eller 85 är mitt tips. Kan ha varit ett tidigt vårnummer 86 också.

Hoppas det kan bidra med något, som sagt tråden är underbart intressant. Tack igen Skaraborg2 och CrapStack + alla andra som bidragit.

Må väl.
/F
Citera
2010-03-02, 19:56
Medlem
FluffsterBunnys avatar
För de som är intresserade att snabbt få en överblick av fallet så finns det en bra wikipedia artikel om ämnet här: http://sv.metapedia.org/wiki/Ol%C3%B6st_massf%C3%B6rsvinnande:_Dahlsj%C3%B6-fallet,_G%C3%B6teborg,_1965.

Kanske lite överskådligare än tråden, även om denna tråd är mer spännande och verkligen kan rekommenderas

/F
Citera
2010-03-02, 20:09
Medlem
FluffsterBunnys avatar
Lite PV nostalgi: http://tomeli.ownit.nu/Volvo%20pv444.htm

/F
Citera
2010-03-02, 20:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Massmedia kände till m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av silver-janne
Jag ser att det har kommit en hel del nya och intressanta uppgifter till denna med rätta mycket populära tråd. Det är ju viktigt att allt fler tidningsartiklar kommit fram, men nästan alla handlar ju bara om Hymme. Den artikeln som sammankopplade Hymme och KÅJ var ju intressant – hur nära var den journalisten att upptäcka att der var fyra personer som försvunnit, inte bara två? Den viktigaste artikeln av alla torde väl vara den som ev finns i Hemmets Journal, sannolikt skriven av Norlen. Jag trodde att den fanns i volymerna för 1987, men detta visade sig vara helt fel. Kanske 1985 och 1986 är bättre bud (se inlägg 1792 ovan).

CrapStacks inlägg 1798 verkar för mig ganska övertygande: de tre i Dahlsjö-gänget kommer i konflikt med Tunga Grabbar efter något kriminellt tilltag, förmodligen narkotikasmuggling. GRK avlider till följd av mord eller dråp, JOD och KÅJ kommer undan men lever ‘under jorden’ en tid innan de också går under. Hymmes roll är ju mera oklar, men om det finns en länk mellan honom och Dahlsjö-gänget kan det ju visst tänka sig att han på något sätt blev inblandad i denna tragedi han också.

En risk som alltid finns v g Internet är ju att den ‘hemlige uppgiftslämnaren’ vill skoja eller göra sig intressant genom sina kryptiska antydningar. Internet-trollet ‘Skaraborg1’ som tramsade sig här i tråden för en tid sedan torde dock inte ha kapacitet att klara av en sådan bluff – det var ju en verkligt dum figur som inte trodde att någon skulle kunna genomskåda att han hade flera olika användarnamn på FB, trots att han uttryckte sig exakt likadant!

Jag såg av en slump (inlägg 1448) att TS skulle välkomna publicitet om fallet i större media. Här skulle jag ev. kunna hjälpa till, om intresse finns.

Ja tyvärr handlar det nästan enbart om "Hymme". Massmedia känner väl till att det är fyra personer som har försvunnit denna dag. Dessutom att tre av dessa färdades i en duvblå PV. Detta omnämns ju också i artikeln i Expressen den 22 november 1965. Dessutom visste media via PU hur det förhöll sig.

Det går att skylla på att vare sig Dahlsjö eller Karlsson var anmälda som försvunna under senare delen av 1965. Dock var Kjell-Åke Johansson också anmäld - precis som "Hymme".

Nu är det så att det måste ha förekommit åtminstone två olika artiklar i Hemmets Journal ang. "Dahlsjö-gänget". Tyvärr kan inte de anhöriga minnas när i tiden men det kan inte ha varit bara en enda. De talar om olika artilar märker man. Jag har iaf börjat med att plöja igenom Hemmets Journal och har nu gått igenom tiden 1966-1976. Det kan t.o.m. ha förekommit en fyra artiklar men ingen är ej heller säker längre i vilka veckotidningar?

Om nu dessa försvinnanden hade varit kopplade till t.ex. en olycka eller att någon avlidit genom dråp varför skulle det då än i dag vara så enormt känsligt?

Varför måste det begäras tillstånd? Varför måste man ta en enorm hänsyn till uppgiftslämnare? Jag kan inte gå in mera i detalj på detta men dessa försvinnanden hade med brott att göra.

Vad som exakt låg till bakgrund för "slutuppgörelsen" den 29 juli (kan också ha skett natten mot den 30 juli) vet vi inte? Vi kan bara gissa och jag tror att vi gissar ganska rätt att detta hade med narkotika att göra på något sätt.

Naturligtvis kan detta med "Hymme" diskuteras? Hade han med de övriga tre att göra? Ja detta kan ingen av oss heller med säkerhet säga? Man kan ju undra över varför mamma Ebba just söker efter sonen i Gölteborgs undre värld? Sedan fanns denna gemensamma bekant?

Ojvadontdetgjorde skrev att då skulle djungeltrumman ha gått när mor Ebba besökte den undre världen. Jag skulle däremot varit mycket förvånad över om någon hade sagt någonting till henne. Här fanns inga tjallare och det fanns mycket goda anledningar till att det inte fanns några sådana!

"Den hemlige uppgiftslämnaren" ja. Utan att gå mera in på honom så är h*n iaf inget internet-troll som Skaraborg1 m.fl. olika nicks!
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-03-02 kl. 20:40.
Citera
2010-03-02, 20:18
Medlem
FluffsterBunnys avatar
Reportage om "Hymmes" pappa i DN: http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/motsatsernas-malare-pa-moderna-1.1024905

Vet inte om det redan postats i tråden. Sorry i så fall.

/F
Citera
2010-03-02, 20:26
Medlem
FluffsterBunnys avatar
Lite mer som kanske kan vara av intresse om "Hymmes" far:

http://www.modernamuseet.se/en/Portraits/Konstnarer/Evert-Lundquist/

Saxat från sidan:
Over the years, he documented his life and work in meticulous detail. An autobiography based on these chronicles was published in 1984, Ur ett målarliv (From the Life of a Painter).

Boken finns på bibliotek:
http://bibliotek.molndal.se/work_details?workid=ae32efd5-9be6-4c71-9bfd-fc5afadcb4a5

/F
Citera
2010-03-02, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja tyvärr handlar det nästan enbart aom "Hymme". Massmedia känner väl till att det är fyra personer som har försvunnit denna dag. Dessutom att tre av dessa färdades i en duvblå PV. Detta omnämns ju också i artikeln i Expressen den 22 november 1965. Dessutom visste media via PU hur det förhöll sig.

Det går att skylla på att vare sig Dahlsjö eller Karlsson var anmälda som försvunna under senare delen av 1965. Dock var Kjell-Åke Johansson också anmäld - precis som "Hymme".

Nu är det så att det måste ha förekommit åtminstone två olika artiklar i Hemmets Journal ang. "Dahlsjö-gänget". Tyvärr kan inte de anhöriga minnas när i tiden men det kan inte ha varit bara en enda. De talar om olika artilar märker man. Jag har iaf börjat med att plöja igenom Hemmets Journal och har nu gått igenom tiden 1966-1976. Det kan t.o.m. ha förekommit en fyra artiklar men ingen är ej heller säker längre i vilka veckotidningar?

Om nu dessa försvinnanden hade varit kopplade till t.ex. en olycka eller att någon avlidit genom dråp varför skulle det då än i dag vara så enormt känsligt?

Varför måste det begäras tillstånd? Varför måste man ta en enorm hänsyn till uppgiftslämnare? Jag kan inte gå in mera i detalj på detta men dessa försvinnanden hade med brott att göra.

Vad som exakt låg till bakgrunden för "slutuppgörelsen" den 29 juli (kan också ha skett natten mot den 30 juli) vet vi inte? Vi kan bara gissa och jag tror att vi gissar ganska rätt att detta hade med narkotika att göra på något sätt.

Naturligtvis kan detta med "Hymme" diskuteras? Hade han med de övriga tre att göra? Ja detta kan ingen av oss heller med säkerhet säga? Man kan ju undra över varför mamma Ebba just söker efter sonen i Gölteborgs undre värld? Sedan fanns denna gemensamma bekant?

Ojvadontdetgjorde skrev att då skulle djungeltrumman ha gått när mor Ebba besökte den undre världen. Jag skulle däremot varit mycket förvånad över om någon hade sagt någonting till henne. Här fanns inga tjallare och det fanns mycket goda anledningar till att det inte fanns några sådana!

Detta vet jag från "säkra källor" s.a.s.

"Den hemlige uppgiftslämnaren" ja. Utan att gå mera in på honom så är h*n inget internet-troll som Skaraborg1 m.fl. olika nicks!

Vad som, förutom händelseförloppet som sådant, gör denna tråd så särpräglad, är att diskussionsklimatet verkligen varit, och nu tar jag i, jag vet, så vetenskapligt. Här har vem som helst kunnat ifrågasätta vilken som helst som deltagit i tråden, såsom vetenskapliga rön ifrågasätts om de inte är evidensbaserade. Otroligt uppfriskande.

Jag noterar i metapedialänken ovan att ingen av de tre från Göteborg hade pass när de försvann. Detta torde knappast ha underlättat en vistelse inkognito, i Norden eller annorstädes.

BRB/Lage
Citera
2010-03-02, 20:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket att förlora.

Citat:
Ursprungligen postat av Weak
Detta tror jag nog inte hände, då området där dem befann sig på den tiden beboddes av många hippies och en hel del hus var ockuperade så hade nog dem flesta allt att förlora om Polisen börja rota allt för mkt i detta område.

Många som bodde där olagligt och vem vet vad som kan hända i en källare där endast en sluten krets (+1 ?) befinner sig.

Citat:
Ja, vill man egentligen veta
.

Ligger nog en del i det du skriver. Dessa personer hade nog mycket att förlora.

Ja, vill man det? Jag tror det faktiskt? Speciellt sedan intresset har blivit väckt.
Citera
2010-03-02, 20:42
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
Crapstack, det är heller inte ngn "walk in the park" att göra av med ett antal lik, utan att man blir upptäckt, eller att ngn/ngra av liken hittas i tiden därefter (flyter upp till ytan, fastnar i nät, hittas av hund i skogen, upptcäks vid grävmaskins framfart osv osv). Jag anser det iofs fullt möjligt att de fick betala för strulet, men om detta skedde i hastigt mod, så står alltså gärningsmannen/-männen (gm)där med flera lik, och måste - ja, vad?

De gm vi sannolikt har att göra med är ju liksom inga syrabadsmördare eller Hannibal Lecterfigurer trots allt.

Kan inte annat än att hålla med.

Jag har ingen aning vad de kan ha gjort med dem för att förbli gömda, men om det inte är bråttom finns väl ganska många olika sätt.
Skulle tro att det är en svårare att lyckas med att gömma sig själv med flera ofrivilligt (avåkning) i 45 år, än att göra sig av med 1-flera planerat.

Men visst har du en poäng som jag inte har något riktigt svar på.
Citera
2010-03-02, 20:54
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FluffsterBunny
För de som är intresserade att snabbt få en överblick av fallet så finns det en bra wikipedia artikel om ämnet här: http://sv.metapedia.org/wiki/Ol%C3%B6st_massf%C3%B6rsvinnande:_Dahlsj%C3%B6-fallet,_G%C3%B6teborg,_1965.

Kanske lite överskådligare än tråden, även om denna tråd är mer spännande och verkligen kan rekommenderas

/F

Bra sammanfattning av fallet!
Misstänker att TS är författare till denna

Kul att se massa nya nick på tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här