Citat:
Ursprungligen postat av silver-janne
Jag ser att det har kommit en hel del nya och intressanta uppgifter till denna med rätta mycket populära tråd. Det är ju viktigt att allt fler tidningsartiklar kommit fram, men nästan alla handlar ju bara om Hymme. Den artikeln som sammankopplade Hymme och KÅJ var ju intressant – hur nära var den journalisten att upptäcka att der var fyra personer som försvunnit, inte bara två? Den viktigaste artikeln av alla torde väl vara den som ev finns i Hemmets Journal, sannolikt skriven av Norlen. Jag trodde att den fanns i volymerna för 1987, men detta visade sig vara helt fel. Kanske 1985 och 1986 är bättre bud (se inlägg 1792 ovan).
CrapStacks inlägg 1798 verkar för mig ganska övertygande: de tre i Dahlsjö-gänget kommer i konflikt med Tunga Grabbar efter något kriminellt tilltag, förmodligen narkotikasmuggling. GRK avlider till följd av mord eller dråp, JOD och KÅJ kommer undan men lever ‘under jorden’ en tid innan de också går under. Hymmes roll är ju mera oklar, men om det finns en länk mellan honom och Dahlsjö-gänget kan det ju visst tänka sig att han på något sätt blev inblandad i denna tragedi han också.
En risk som alltid finns v g Internet är ju att den ‘hemlige uppgiftslämnaren’ vill skoja eller göra sig intressant genom sina kryptiska antydningar. Internet-trollet ‘Skaraborg1’ som tramsade sig här i tråden för en tid sedan torde dock inte ha kapacitet att klara av en sådan bluff – det var ju en verkligt dum figur som inte trodde att någon skulle kunna genomskåda att han hade flera olika användarnamn på FB, trots att han uttryckte sig exakt likadant!
Jag såg av en slump (inlägg 1448) att TS skulle välkomna publicitet om fallet i större media. Här skulle jag ev. kunna hjälpa till, om intresse finns.
Ja tyvärr handlar det nästan enbart om "Hymme". Massmedia känner väl till att det är fyra personer som har försvunnit denna dag. Dessutom att tre av dessa färdades i en duvblå PV. Detta omnämns ju också i artikeln i Expressen den 22 november 1965. Dessutom visste media via PU hur det förhöll sig.
Det går att skylla på att vare sig Dahlsjö eller Karlsson var anmälda som försvunna under senare delen av 1965. Dock var Kjell-Åke Johansson också anmäld - precis som "Hymme".
Nu är det så att det måste ha förekommit åtminstone två olika artiklar i Hemmets Journal ang. "Dahlsjö-gänget". Tyvärr kan inte de anhöriga minnas när i tiden men det kan inte ha varit bara en enda. De talar om olika artilar märker man. Jag har iaf börjat med att plöja igenom Hemmets Journal och har nu gått igenom tiden 1966-1976. Det kan t.o.m. ha förekommit en fyra artiklar men ingen är ej heller säker längre i vilka veckotidningar?
Om nu dessa försvinnanden hade varit kopplade till t.ex. en olycka eller att någon avlidit genom dråp varför skulle det då än i dag vara så enormt känsligt?
Varför måste det begäras tillstånd? Varför måste man ta en enorm hänsyn till uppgiftslämnare? Jag kan inte gå in mera i detalj på detta men dessa försvinnanden hade med
brott att göra.
Vad som exakt låg till bakgrund för "slutuppgörelsen" den 29 juli (kan också ha skett natten mot den 30 juli) vet vi inte? Vi kan bara gissa och jag tror att vi gissar ganska rätt att detta hade med narkotika att göra på något sätt.
Naturligtvis kan detta med "Hymme" diskuteras? Hade han med de övriga tre att göra? Ja detta kan ingen av oss heller med säkerhet säga? Man kan ju undra över varför mamma Ebba just söker efter sonen i Gölteborgs undre värld? Sedan fanns denna gemensamma bekant?
Ojvadontdetgjorde skrev att då skulle djungeltrumman ha gått när mor Ebba besökte den undre världen. Jag skulle däremot varit
mycket förvånad över om någon hade sagt någonting till henne. Här fanns inga tjallare och det fanns mycket goda anledningar till att det inte fanns några sådana!
"Den hemlige uppgiftslämnaren" ja. Utan att gå mera in på honom så är h*n iaf inget internet-troll som Skaraborg1 m.fl. olika nicks!