Just när vi bara sitter och väntar på att något av intresse skall ramla in så kanske det kan vara att se vad det är vi har i fakta väg, ryktes väg och vilka teorier som är vettiga i dagsläget.
Jag har förmodligen missat en hel del, tänkta att vi kunde hjälpas åt att komplettera den så att vi tillslut får med rubbet.
Så vad är det vi vet:
Det är faktiskt fortfarande inte mycket.
Här kommer jag behandla anhörigas ord som fakta vilket naturligtvis kan diskuteras, men jag nämner detta när det sker.
GRK, KÅJ och JOD försvann denna dag 29/7-65, med stor sannolikhet använde de sig av en duvblå PV 444, 1956 års modell, O18920.
Hymme var i Göteborg den 29/7-65, detta vet vi pga det numera legendariska vykortet om han däremot var på centralen kan ju diskuteras, vilket också har gjorts

.
Vi vet att GRK och JOD levde i sk högrisk grupp, detta vet vi pga av uppgifterna har vi fått av samstämmiga anhöriga + att de båda hade åkt fast av snuten innan. KÅJ gjorde med sannolikhet också det även om det inte är lika uppenbart som med de två övriga.
Vi vet sedan att GRK:s lägenhet var "bebodd" iaf tillfälligt av någon/några andra efter 29/7-65 pga av GRK:s systers observationer.
Vi vet att polisen visste i ett tidigt skede att det var tre personer som försvann samtidigt.
Vi vet att JOD och KÅJ inte tog med sig något denna dag + JOD hade till och med ett pass hemma, detta har anhöriga berättat.
Vi vet att det spö regnade den 29/7-65.
Vad är troligt
Det är fullkomligt omöjligt att bedöma det utan att vara subjektiv, men jag skall göra ett försök.
Det är troligt att Hymme var på centralen:
pga av Norlens bok, visst mängder av fel har hittats men vet vi inte om detta är galet.
I GP 14/11- 1965 så åkte han tåg till Göteborg, då får man väl anta att han steg av på centralen.
Campa i Åsa, nej troligt vis inte
pga avsaknaden av packning men kanske framförallt att det var skit väder denna dag.
Inte särskilt troligt med en olycka, då borde bilen eller någon kropp ha hittats efter 44år.
Helt öppna frågor.
Vilka dog denna dag?
Hur försvann bilen?
Om den inte sänktes med kropparna, utan sågades, vad försvann då kropparna?
Har hymme med de tre övriga att göra?
Hur var polisens agerande ?
Rimlig teori
Ja, det finns så många så de får ni gärna komma med.
men detta är ett förslag:
Jag tror personligen att bilen köptes för att langa/hämta narkotika/vapen/stöldgods eller något liknande.
Något sket sig, de fick betala priset för att slarvat/stulit.
Jag tror dock att JOD och KÅJ överlevde denna konfrontation pga de vittnesuppgifter + vad systern såg i dörren.
Jag tror också att hymme var med, de kanske tog upp honom för att råna honom eller bara köra honom en bit.
Sen råkade han var på fel plats när trions fordringsägare råkade komma förbi.
Bilen sågades upp tror jag, för jag har svårt att se vad den skall kunna sänkas utan att den blir hittad.
Efter detta så planerar KÅJ och JOD att fly landet, under tiden så bor de i GRK:s gamla lägenhet.
Sen så flyr de och lever sina liv, men de är förmodligen döda nu pga av sitt leverne om inte annat.
Visst den är ju knappast vattentät men den är på något sätt logisk tycker jag iaf.