2009-09-05, 19:56
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg1
Jag är inte långsint Skaraborg2.

Klassningsarbetare / Renhållnings- och återvinningsarbetare / Sanering och renhållning

Jag har kopplat ihop Klassningsarbetare också med någon yrkesroll på fartyg.
Låter som ett finare ord för lokalvårdare eller städare helt enkelt.
Citera
2009-09-05, 20:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Klassningsarbetare.

Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag har kopplat ihop Klassningsarbetare också med någon yrkesroll på fartyg.
Låter som ett finare ord för lokalvårdare eller städare helt enkelt.

Tack för den informationen Lalajla!

Kjell-Åke hade faktiskt något slags arbete tillsammans med sin far, som hade med fartyg att göra. K-Å var inte renodlad städare, men det hade med fartyg att göra.

J-O Dahlsjö rengjorde tankar på båtar tillsammans med sin äldre bror. K-Å kan ha haft ett liknande arbete? Skall ta reda på detta.
Citera
2009-09-05, 21:14
Medlem
CrapStacks avatar
I väntan på att något händer

Just när vi bara sitter och väntar på att något av intresse skall ramla in så kanske det kan vara att se vad det är vi har i fakta väg, ryktes väg och vilka teorier som är vettiga i dagsläget.
Jag har förmodligen missat en hel del, tänkta att vi kunde hjälpas åt att komplettera den så att vi tillslut får med rubbet.

Så vad är det vi vet:
Det är faktiskt fortfarande inte mycket.
Här kommer jag behandla anhörigas ord som fakta vilket naturligtvis kan diskuteras, men jag nämner detta när det sker.

GRK, KÅJ och JOD försvann denna dag 29/7-65, med stor sannolikhet använde de sig av en duvblå PV 444, 1956 års modell, O18920.

Hymme var i Göteborg den 29/7-65, detta vet vi pga det numera legendariska vykortet om han däremot var på centralen kan ju diskuteras, vilket också har gjorts .

Vi vet att GRK och JOD levde i sk högrisk grupp, detta vet vi pga av uppgifterna har vi fått av samstämmiga anhöriga + att de båda hade åkt fast av snuten innan. KÅJ gjorde med sannolikhet också det även om det inte är lika uppenbart som med de två övriga.

Vi vet sedan att GRK:s lägenhet var "bebodd" iaf tillfälligt av någon/några andra efter 29/7-65 pga av GRK:s systers observationer.

Vi vet att polisen visste i ett tidigt skede att det var tre personer som försvann samtidigt.

Vi vet att JOD och KÅJ inte tog med sig något denna dag + JOD hade till och med ett pass hemma, detta har anhöriga berättat.

Vi vet att det spö regnade den 29/7-65.

Vad är troligt

Det är fullkomligt omöjligt att bedöma det utan att vara subjektiv, men jag skall göra ett försök.

Det är troligt att Hymme var på centralen:
pga av Norlens bok, visst mängder av fel har hittats men vet vi inte om detta är galet.
I GP 14/11- 1965 så åkte han tåg till Göteborg, då får man väl anta att han steg av på centralen.

Campa i Åsa, nej troligt vis inte
pga avsaknaden av packning men kanske framförallt att det var skit väder denna dag.

Inte särskilt troligt med en olycka, då borde bilen eller någon kropp ha hittats efter 44år.

Helt öppna frågor.

Vilka dog denna dag?

Hur försvann bilen?
Om den inte sänktes med kropparna, utan sågades, vad försvann då kropparna?

Har hymme med de tre övriga att göra?

Hur var polisens agerande ?

Rimlig teori

Ja, det finns så många så de får ni gärna komma med.

men detta är ett förslag:

Jag tror personligen att bilen köptes för att langa/hämta narkotika/vapen/stöldgods eller något liknande.

Något sket sig, de fick betala priset för att slarvat/stulit.
Jag tror dock att JOD och KÅJ överlevde denna konfrontation pga de vittnesuppgifter + vad systern såg i dörren.
Jag tror också att hymme var med, de kanske tog upp honom för att råna honom eller bara köra honom en bit.
Sen råkade han var på fel plats när trions fordringsägare råkade komma förbi.
Bilen sågades upp tror jag, för jag har svårt att se vad den skall kunna sänkas utan att den blir hittad.
Efter detta så planerar KÅJ och JOD att fly landet, under tiden så bor de i GRK:s gamla lägenhet.
Sen så flyr de och lever sina liv, men de är förmodligen döda nu pga av sitt leverne om inte annat.

Visst den är ju knappast vattentät men den är på något sätt logisk tycker jag iaf.
Citera
2009-09-05, 22:00
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Rimlig teori

Ja, det finns så många så de får ni gärna komma med.

men detta är ett förslag:

Jag tror personligen att bilen köptes för att langa/hämta narkotika/vapen/stöldgods eller något liknande.

Något sket sig, de fick betala priset för att slarvat/stulit.
Jag tror dock att JOD och KÅJ överlevde denna konfrontation pga de vittnesuppgifter + vad systern såg i dörren.
Jag tror också att hymme var med, de kanske tog upp honom för att råna honom eller bara köra honom en bit.
Sen råkade han var på fel plats när trions fordringsägare råkade komma förbi.
Bilen sågades upp tror jag, för jag har svårt att se vad den skall kunna sänkas utan att den blir hittad.
Efter detta så planerar KÅJ och JOD att fly landet, under tiden så bor de i GRK:s gamla lägenhet.
Sen så flyr de och lever sina liv, men de är förmodligen döda nu pga av sitt leverne om inte annat.

Visst den är ju knappast vattentät men den är på något sätt logisk tycker jag iaf.

Roligt och få en teori, den är ju inte helt orimlig, men går lite stick i stäv med spåren ni har haft i tråden.
Dock, ber om ursäkt att jag inte har en egen teori, men tycker att den känns lite ologisk.

Varför skulle man använda sig av en egen bil, som dessutom ägdes av brodern innan, till att langa eller smuggla. Det var säkert betydligt enklare på den tiden att stjäla en bil som kunde användas för detta enstaka tillfälle och sedan dumpas.

I din teori bygger det på att detta gäng var någon form av hantlangare eller kurirer, då de inte hade egna pengar att köpa de varor du nämner. Alltså skulle de jobba för någon organiserad gruppering som hanterade narkotika, vapen eller stöldgods.

Lite frågande där också, detta är inte mitt område men, hur vanligt var det med narkotika på denna tid, var det inte först på 70 talet detta blev ett otyg i Sverige. Och hur skulle denna narkotika smugglats, genom fartyg eller till lands. Även vapen var väl relativt svårt att få tag på på den tiden.

Om detta skulle smugglas genom fartyg utgår jag ifrån att de krävdes någon form av organisation bakom, inte bara för att ha kapital att köpa utan också kontakter att sälja.

Fanns det organiserade grupperingar i mitten på 60-talet i Gbg som sysslade med just narkotika och vapenaffärer, detta borde nog vara känt i såfall.

Men, om vi utgår från att det var en organisation bakom som blev irriterade på gänget för att de gjorde bort sig i någon form av hantering. Varför skulle just JOD och KÅJ ha klarat sig ur detta, jag ser ju JOD lite som ledaren för detta gäng och det borde vara han som fått tagit ansvaret för de eventuella felaktigheter gänget gjort.

Om vi ändå utgår från att de kom därifrån med livet i behåll så tror jag att JOD borde vara mäktigt inrriterad och ledsen då dels hans bästa vän fått sätta livet till och dessutom att han förlorade sin nya bil, borde inte han krävt upprättelse på något sätt.

Jag vet inte, bara lite tankar så här på lördagskvällen.
Citera
2009-09-05, 22:55
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Roligt och få en teori, den är ju inte helt orimlig, men går lite stick i stäv med spåren ni har haft i tråden.
Dock, ber om ursäkt att jag inte har en egen teori, men tycker att den känns lite ologisk.

Citat:
Varför skulle man använda sig av en egen bil, som dessutom ägdes av brodern innan, till att langa eller smuggla. Det var säkert betydligt enklare på den tiden att stjäla en bil som kunde användas för detta enstaka tillfälle och sedan dumpas.
Jag tro inte att det var ett enskilt tillfälle, utan detta var mer eller mindre lite av deras "jobb" , men visst du har en poäng.
Citat:
I din teori bygger det på att detta gäng var någon form av hantlangare eller kurirer, då de inte hade egna pengar att köpa de varor du nämner. Alltså skulle de jobba för någon organiserad gruppering som hanterade narkotika, vapen eller stöldgods.

Lite frågande där också, detta är inte mitt område men, hur vanligt var det med narkotika på denna tid, var det inte först på 70 talet detta blev ett otyg i Sverige. Och hur skulle denna narkotika smugglats, genom fartyg eller till lands. Även vapen var väl relativt svårt att få tag på på den tiden.
Kan ha varit någon båt som dumpar vid torslanda kanske?
Eller något som skall om lastas vid exempelvis stigs center ?
Exakt hur detta skall ske vet jag naturligtvis inte, jag vet faktiskt inte ens hur Göteborg såg ut vid denna tid punkt.
Knarket hade väl precis börjat komma om jag har fattat det rätt, men det kan ju varit något annat också de langade/körde.

Citat:
Om detta skulle smugglas genom fartyg utgår jag ifrån att de krävdes någon form av organisation bakom, inte bara för att ha kapital att köpa utan också kontakter att sälja.

Fanns det organiserade grupperingar i mitten på 60-talet i Gbg som sysslade med just narkotika och vapenaffärer, detta borde nog vara känt i såfall.
Ja om det är lagning det är frågan om så borde det vara som du säger, möjligt att det var känt, jag känner iaf inte till någon sådan.
Citat:
Men, om vi utgår från att det var en organisation bakom som blev irriterade på gänget för att de gjorde bort sig i någon form av hantering. Varför skulle just JOD och KÅJ ha klarat sig ur detta, jag ser ju JOD lite som ledaren för detta gäng och det borde vara han som fått tagit ansvaret för de eventuella felaktigheter gänget gjort.
De kanske var misstag att döda honom, eller så blev det ett varnande exempel för de övriga?
(Som du märker är det en del frågetecken )
Citat:
Om vi ändå utgår från att de kom därifrån med livet i behåll så tror jag att JOD borde vara mäktigt inrriterad och ledsen då dels hans bästa vän fått sätta livet till och dessutom att han förlorade sin nya bil, borde inte han krävt upprättelse på något sätt.
De kanske insåg att de var i underläge + var kanske glada att de överlevt?
Citat:
Tja, det var helt vettiga åsikter tycker jag, det är ett rubbat fall med mängder av alternativ
Citera
2009-09-05, 22:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad vi vet, vad är troligt, rimlig teori.

Klart och ordentligt uppsatt. En mycket bra idé CrapStack.

Har själv en del synpunkter på vad som kan vara troligt och rimliga teorier. Dessa kommer jag med i ett annat inlägg.

Vad vi vet är inte så mycket i dagsläget. Vi vet också, att K-Å var orolig de sista dagarna innan han försvann, samt att han ville låna pengar av sin syster. Detta enligt henne själv.

Vi måste nog också anses veta att de hade försvunnit i den duvblå PV:n. Polisen misstänkte detta mycket tidigt. Redan den 7 september efterlyses dessa tre tillsammans med bilen. Polisen hade knappast gjort så, om de inte hade haft något att gå på.

Vi vet också att dessa tre inte hade körkort. En viss betydelse eftersom bilen användes för bl.a. stadskörning i Göteborg. Vi vet också att bilen också användes för resa till Borås. Vi vet även att O18920 såldes av Bengt Dahlsjö. Detta enligt honom själv.

Vi vet också att vädret i Göteborg var uruselt natten mot fredagen den 30 juli samt hela denna dag. Även under helgen var det dåligt väder.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-05 kl. 23:04.
Citera
2009-09-05, 23:10
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Jag tro inte att det var ett enskilt tillfälle, utan detta var mer eller mindre lite av deras "jobb" , men visst du har en poäng.

Kan ha varit någon båt som dumpar vid torslanda kanske?
Eller något som skall om lastas vid exempelvis stigs center ?
Exakt hur detta skall ske vet jag naturligtvis inte, jag vet faktiskt inte ens hur Göteborg såg ut vid denna tid punkt.
Knarket hade väl precis börjat komma om jag har fattat det rätt, men det kan ju varit något annat också de langade/körde.

Ja om det är lagning det är frågan om så borde det vara som du säger, möjligt att det var känt, jag känner iaf inte till någon sådan.

De kanske var misstag att döda honom, eller så blev det ett varnande exempel för de övriga?
(Som du märker är det en del frågetecken )

De kanske insåg att de var i underläge + var kanske glada att de överlevt?

Tja, det var helt vettiga åsikter tycker jag, det är ett rubbat fall med mängder av alternativ

Tack för svar, jag är med på dina förklaringar, jag förstår att det inte finns fullständiga underlag ännu och det ger säkert med sig.

Det var ändå en mycket klar och intressant teori, vi får se hur den stämmer när ni reder ut vidare.
Citera
2009-09-05, 23:18
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Klart och ordentligt uppsatt. En mycket bra idé CrapStack.

Har själv en del synpunkter på vad som kan vara troligt och rimliga teorier. Dessa kommer jag med i ett annat inlägg.

Vad vi vet är inte så mycket i dagsläget. Vi vet också, att K-Å var orolig de sista dagarna innan han försvann, samt att han ville låna pengar av sin syster. Detta enligt henne själv.

Vi måste nog också anses veta att de hade försvunnit i den duvblå PV:n. Polisen misstänkte detta mycket tidigt. Redan den 7 september efterlyses dessa tre tillsammans med bilen. Polisen hade knappast gjort så, om de inte hade haft något att gå på.

Vi vet också att dessa tre inte hade körkort. En viss betydelse eftersom bilen användes för bl.a. stadskörning i Göteborg. Vi vet också att bilen också användes för resa till Borås. Vi vet även att O18920 såldes av Bengt Dahlsjö. Detta enligt honom själv.

Vi vet också att vädret i Göteborg var uruselt natten mot fredagen den 30 juli samt hela denna dag. Även under helgen var det dåligt väder.

Taget.
Klippt och klistrat
Citera
2009-09-05, 23:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:

Citat:
Varför skulle man använda sig av en egen bil, som dessutom ägdes av brodern innan, till att langa eller smuggla. Det var säkert betydligt enklare på den tiden att stjäla en bil som kunde användas för detta enstaka tillfälle och sedan dumpas
.

Citat:
Lite frågande där också, detta är inte mitt område men, hur vanligt var det med narkotika på denna tid, var det inte först på 70 talet detta blev ett otyg i Sverige. Och hur skulle denna narkotika smugglats, genom fartyg eller till lands. Även vapen var väl relativt svårt att få tag på på den tiden
.

Jag tror att J-O Dahlsjö köpte denna p.g.a. att denna skulle användas till någonting. När brodern undrade vad J-O skulle ha en bil till så svarade han, att han hade en kompis vid namn Gay Karlsson innehade körkort. Han skulle köra bilen. Alltså J-O ljög för sin bror. Karlsson hade som vi vet aldrig körkort. Brodern har också sagt vid samtal med honom att hade han vetat detta, så hade han aldrig sålt O18920 till J-O. Om de använde bilen för något kriminellt ändamål så, tror jag inte att de vågade använda stulna bilar för detta ändamål.

Det var inte så vanligt som i våra dagar förstås. Dock var det uppenbarligen vanligare än vad man kunde tro. Inte heller jag trodde att det var ganska vanligt tilsl jag började att gå igenom G-P under åren 1965-66. Bl.a. ett stort narkotika gäng blev gripna av polisen under våren 1966.

Göteborg är en stor sjöstad och var ännu större 1965. Vare sig det gällde narkotika eller vapen så tror jag att det skedde via fartyg.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-06 kl. 00:03.
Citera
2009-09-06, 00:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:

Men, om vi utgår från att det var en organisation bakom som blev irriterade på gänget för att de gjorde bort sig i någon form av hantering. felaktigheter gänget gjort.
Citat:
Varför skulle just JOD och KÅJ ha klarat sig ur detta, jag ser ju JOD lite som ledaren för detta gäng och det borde vara han som fått tagit ansvaret för de eventuella
Citat:
Om vi ändå utgår från att de kom därifrån med livet i behåll så tror jag att JOD borde vara mäktigt inrriterad och ledsen då dels hans bästa vän fått sätta livet till och dessutom att han förlorade sin nya bil, borde inte han krävt upprättelse på något sätt
.

1. Vi vet inte vem som var ledaren bland dessa tre? Om det var så att JOD och KÅJ levde fortfarande på morgonen den 30 juli och GRK inte, kan det ev. kanske ha berott på att GRK söp kraftigt. Berusade människor är farliga och kan prata brevid mun. GRK höll faktiskt på att bli ganska alkoholiserad - om han inte redan var det.

2. Nej jag tror inte JOD var irriterad på, att hans gode vän fick sätta livet till.
Ej heller tror jag att han krävde någon ny bil eller att få upprättelse. Om det skedde på detta sätt så var nog bara JOD "glad" över att ha kommit undan med livet i behåll.
Citera
2009-09-06, 00:50
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Det var inte så vanligt som i våra dagar förstås. Dock var det uppenbarligen vanligare än vad man kunde tro. Inte heller jag trodde att det var ganska vanligt tilsl jag började att gå igenom G-P under åren 1965-66. Bl.a. ett stort narkotika gäng blev gripna av polisen under våren 1966.

Göteborg är en stor sjöstad och var ännu större 1965. Vare sig det gällde narkotika eller vapen så tror jag att det skedde via fartyg.

Detta var lite intressant, det visar på att det redan vid denna tid fanns organiserade grupperingar som hanterade narkotika och kanske även vapen.

Då blev CrapStacks teori mer handfast.
Citera
2009-09-06, 10:01
Medlem
försvinnanden och brott

Jag kanske får skit för att jag påtalar det här men jag kan inte låta bli:

90% av alla försvinnanden klaras upp genom att personen återvänder. Restrerande 10% beror i fallande ordning på 1) hastig sjukdom 2) olycka 3) självmord 4) mord (1%)

Ovanstående är fritt citerat från GW på Efterlyst.

Eftersom killarna i bilen var relativt unga så är väl hastig sjukdom något som är mindre sannolikt, men eftersom de var begivna på sprit (särskilt Karlsson) så tror jag en fyllstyrningsolycka p.g.a. dåligt väglag med påföljande dopp i en älv/sjö/havet är ett troligt scenario. Om ingen av de tre i bilen dessutom har hörts av sen den 29 juni 1965 så talar också det för en olycka. Hymne behöver alls inte ha varit med i bilen, om jag förstår saken så var han manodepressiv och har kanske tagit livet av sig oberoende av vad som hänt med Dahlsjö & co.

Att de skulle ha tagits av daga av någon organiserad liga håller jag också för otroligt, visst de var strulpellar, men för att bli inblandad den typ av brottslighet som resulterar i att alla tre mördas av en gärningsman eller gärningsmän som efteråt klarar av att knipa käft så behövs kriminella kontakter. Och det vanligaste sättet att få sådana kontakter är genom att avtjäna ett straff på en anstalt där tyngre brottslingar vistas, det hade såvitt jag vet, ingen av de tre gjort.

Är det något jag fått om bakfoten får ni gärna tala om det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in