2009-09-19, 13:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Karl Pauksch.

Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Angående narkotikaaffärer som möjligt motiv:
-Cannabismarknaden 1965 tror jag var så pass liten att pengarna det rörde sig om inte skulle berättiga mord. Inbitna flummare är också som regel både slöa och rätt fredliga.

-Preludin eller andra amfetaminliknande preparat hade däremot en större marknad. Det är i mitten på 60-talet som den i Holland baserade tysken(?) Karl Pauksch dyker upp i Sverige och börjar sin omfattande smuggelverksamhet. Där handlar det om relativt stora pengar. Tjackpundare med kriminell livstil kan vara väldigt våldsbenägna.

Kan någon med tillgång till Nordisk Kriminalkrönika kolla upp Pauksch? Han borde vara nämnd där. Undertecknad kommer t.o.m. ihåg honom från tidningsrubriker på 70-talet.

Men jag tycker att spekulationerna kring motiv känns väldigt långsökta fast det kanske blir så när det finns så stora luckor:

-Ingen bil
-Inga kroppar
-Ingen kontakt med någon efter 29 juli 1965

Att alla tre skulle försvinna och samtidigt vara vid livet utan att höra av sig får man väl hålla för otroligt. Så det enda vi vet med någorlunda säkerhet är att trion kilat vidare. Troligen den 29 eller någon dag senare.

Kollade upp i NKK ang. Karl Pauksch. Det finns bl.a. skrivet om denna herre i NKK 1974 sidorna 89 - 104.

Pauksch föddes i Breslau i östra Tysland 27 december 1938. I början av 1960-talet dyker han upp i Skandinavien då han gifter sig med en danska.

I mitten av 1960-talet slår han sig ner i Sverige och då i Stockholm. Han börjar med att langa sprit och narkotika i begränsad skala. Redan 1966 åker han dit och utvisas ur landet på livstid. Detta bryr han sig inte om utan åtevänder redan 1967.

Det står också på ett annat ställe i berättelsen om Pauksch på sidan 91 följande: "Tidigare - fram till mitten av 1960-talet - smugglades narkotika i tablettform men det berodde på att man inte hade tillgång till de rena substanserna".

Om "Dahlsjö-gänget" pysslade med denna verksamhet så var det troligtvis då i tablettform.

Jan-Olof Dahlsjö skall också ev. ha knaprat tabletter innan han försvann. Detta enligt folk som hade träffat honom under våren/försommaren 1965. Vad detta isf skall ha varit för tabletter, är det idag ingen som vet? Det finns dock inget som pekar på, att vare sig Karlsson eller Johansson skall ha missbrukat narkotika av något slag.

Ja det kan vi fastslå Herostratos, att alla tre är idag döda. Om alla dog den 29 juli 1965 vet vi inte? När det gäller bilen så kan den ev. ha blivit uppskuren i delar. Det fanns en sådan liga som operarade i Göteborg åren 1965-66.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-19 kl. 13:55.
Citera
2009-09-19, 16:09
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kollade upp i NKK ang. Karl Pauksch. Det finns bl.a. skrivet om denna herre i NKK 1974 sidorna 89 - 104.

Pauksch föddes i Breslau i östra Tysland 27 december 1938. I början av 1960-talet dyker han upp i Skandinavien då han gifter sig med en danska.

I mitten av 1960-talet slår han sig ner i Sverige och då i Stockholm. Han börjar med att langa sprit och narkotika i begränsad skala. Redan 1966 åker han dit och utvisas ur landet på livstid. Detta bryr han sig inte om utan åtevänder redan 1967.

Det står också på ett annat ställe i berättelsen om Pauksch på sidan 91 följande: "Tidigare - fram till mitten av 1960-talet - smugglades narkotika i tablettform men det berodde på att man inte hade tillgång till de rena substanserna".

Om "Dahlsjö-gänget" pysslade med denna verksamhet så var det troligtvis då i tablettform.

Jan-Olof Dahlsjö skall också ev. ha knaprat tabletter innan han försvann. Detta enligt folk som hade träffat honom under våren/försommaren 1965. Vad detta isf skall ha varit för tabletter, är det idag ingen som vet? Det finns dock inget som pekar på, att vare sig Karlsson eller Johansson skall ha missbrukat narkotika av något slag.

Ja det kan vi fastslå Herostratos, att alla tre är idag döda. Om alla dog den 29 juli 1965 vet vi inte? När det gäller bilen så kan den ev. ha blivit uppskuren i delar. Det fanns en sådan liga som operarade i Göteborg åren 1965-66.
Kan ju ha varit insmugglat preludin, det var enligt Wikipedia vanligt att detta köptes i Spanien där det var lagligt och användes som bantningsmedel. Denna drog hade ju etablerat sig bland vanligt folk på denna tid. Uttrycket "ta sig en sil" kommer sig tydligen av att missbrukarna silade bort kritan i tabletterna och sen löste det renare pulvret i vatten och injicerade det.

Var Pauksch en våldsam herre, eller dömdes han bara för knarkbrott?
Citera
2009-09-19, 18:03
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga
Det var ett tomt militärområde där ockupanter etablerade en sorts anarkistisk fristad med egna regler. Man tillät i början alla droger men förbjöd alla tyngre droger 1979. Christianiterna lyckades snacka till sig skattelättnader mot att de underhöll byggnader på 1980-talet.

Tror att många danskar retar sig på det faktum att Christianiterna bor gratis mitt inne stan och dessutom betalar lite skatt. Det finns också svartbyggen på området. Haschet som tidigare såldes öppet på den s.k. Pusher Street är nog ett mindre problem i många danskars ögon. Men ta inte mitt ord för givet angående det, har inte varit i Danmark på över 12 år.

Den som inte tagit ett par Hof och en falafel på Christiania efter att ha rökt en joint en varm sommardag har gått miste om något.

För vidare läsning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Christiania

Vad det gäller Sverige och droger innan den stora hippevågen som väl kom först 1967, så var väl missbruket på den tiden mest preludin och liknande centralstimulantia i de kretsar som Dahlsjö-trion kunde tänkas komma i kontakt med.

Intressanta fakta, just detta med att det är ett före detta militär område mm. Danskarna måste haft en liberal inställning till det hela. Eller gav dom upp för trycket? i och för sig var ju det en väldigt liberal tid överhuvudtaget. Den sexuella frigörelsen mm. Vem kommer inte ihåg tecken filmerna, med bl,a Ricky Brush och Anna Bergman... jo jag tackar jag. Men många goa skratt fick man. Det var ju så oskyldigt på något sätt på den tiden. Men det var nog bara det att man var ung och blåögd på den tiden

M.V.H.
jamsson.
Citera
2009-09-19, 18:30
Medlem
bofhs avatar
Citat:
Det kanske mest märkliga är att vare sig G-P eller GT, skrev något om dessa försvinnanden under tiden 30 juli 1965 - tills i augusti 1966?

Någon som har kollat GHT?
Citera
2009-09-19, 19:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Pauksch våldsam?

Citat:
Kan ju ha varit insmugglat preludin, det var enligt Wikipedia vanligt att detta köptes i Spanien där det var lagligt och användes som bantningsmedel. Denna drog hade ju etablerat sig bland vanligt folk på denna tid. Uttrycket "ta sig en sil" kommer sig tydligen av att missbrukarna silade bort kritan i tabletterna och sen löste det renare pulvret i vatten och injicerade det.

Var Pauksch en våldsam herre, eller dömdes han bara för knarkbrott?

Det tror jag inte jag inte? Vet ej säkert om han var en våldsam herre? Tror inte att han använde mera våld än någon annan inom hans "yrke".

Jag minns dock att det förekom en hel del hot, då troligtvis hot om fysiskt våld.
Citera
2009-09-19, 19:07
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofh
Någon som har kollat GHT?

Ja just det, Göteborgs handels och sjöfarts tidning.

Lite rolig kuriosa : http://carlotta.gotlib.goteborg.se/pls/carlotta/VisaPerson?pin_perMasidn=156711

M.V.H.
jamsson.
Citera
2009-09-19, 19:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Danmark.

Citat:
Ursprungligen postat av jamsson
Intressanta fakta, just detta med att det är ett före detta militär område mm. Danskarna måste haft en liberal inställning till det hela. Eller gav dom upp för trycket? i och för sig var ju det en väldigt liberal tid överhuvudtaget. Den sexuella frigörelsen mm. Vem kommer inte ihåg tecken filmerna, med bl,a Ricky Brush och Anna Bergman... jo jag tackar jag. Men många goa skratt fick man. Det var ju så oskyldigt på något sätt på den tiden. Men det var nog bara det att man var ung och blåögd på den tiden

M.V.H.
jamsson.

Danskarna hade en väldigt liberal inställning till droger m.m. vid denna tid. Inte som Holland förstås men ändå betydligt liberalare än andra europeiska länder.
Citera
2009-09-19, 22:13
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamsson

M.V.H.
jamsson.

Icke att förglömma, på andra sidan sundet: Ole Söltoft!

Det här var en tid då de olika nationerna f.f.g. ställdes inför knark- och porrfrågor som potentiella samhällsproblem, det var lite av ett tärningskast var den officiella politiken skulle landa. Sverige blev porrliberalt men knarkrestriktivt, Danmark liberalt i båda avseenden, men med begränsningen att porren mest tycks ha inskränkt sig till "gladporr" och mjukporr. Mycket har hänt sen dess. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2009-09-20, 08:02
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Danskarna hade en väldigt liberal inställning till droger m.m. vid denna tid. Inte som Holland förstås men ändå betydligt liberalare än andra europeiska länder.
Diskussionen känns lite OT, men Danmark är olikt Sverige på många sätt och vis. Mer tättbefolkat, ekonomin inte dominerad av ett fåtal storföretag, och de har såvitt jag vet aldrig haft motbok heller. Christiania användes ju inte när det ockuperades så jag tror danskarna lät hippiesarna hållas eftersom man såg det som ett experiment i personlig frihet.
Citera
2009-09-20, 16:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lite OT.

Citat:
Diskussionen känns lite OT, men Danmark är olikt Sverige på många sätt och vis. Mer tättbefolkat, ekonomin inte dominerad av ett fåtal storföretag, och de har såvitt jag vet aldrig haft motbok heller. Christiania användes ju inte när det ockuperades så jag tror danskarna lät hippiesarna hållas eftersom man såg det som ett experiment i personlig frihet.

Ja det blev litet OT men det handlade ju om Danmark, som ev. "Dahlsjö-gänget" kunde ha haft någon koppling till. Hur det var på den tiden och hur det utvecklades.
Citera
2009-09-21, 20:27
Medlem
CrapStacks avatar
Här är en något uppdaterad version av "sammanfattning" av vad vi vet/tror/(inte vet). Den är förmodligen inte komplett så ni får gärna bidra med det som saknas

Så vad är det vi vet:
Det är faktiskt fortfarande inte mycket.
Här kommer jag behandla anhörigas ord som fakta vilket naturligtvis kan diskuteras, men jag nämner detta när det sker.

GRK, KÅJ och JOD försvann denna dag 29/7-65, med stor sannolikhet använde de sig av en duvblå PV 444, 1956 års modell, O18920.

Hymme var i Göteborg den 29/7-65, detta vet vi pga det numera legendariska vykortet om han därimot var på centralen kan ju diskuteras, vilket också har gjorts .
GRK vistats en del i Göteborgs hamn
Vi vet att GRK och JOD levde i sk högrisk grupp, detta vet vi pga av uppgifterna har vi fått av samstämmiga anhöriga + att de båda hade åkt fast av snuten innan. KÅJ gjorde med sannolikhet också det även om det inte är lika uppenbart som med de två övriga.
Karlsson suttit på ungdomsvårdsskola
Vi vet sedan att GRK:s lägenhet var "bebodd" iaf tillfälligt av någon/några andra efter 29/7-65 pga av GRK:s systers observationer.
GRK:s far arbetade på Arendalsvarvet

Bengt och Jan-Olof Dahlsjö jobbade med att rengöra tankar i hamnen.
Vi vet att det spö regnade den 29/7-65.
K-Å var orolig de sista dagarna innan han försvann
K-Å han ville låna pengar av sin syster
Både far och son Johansson var anställda hos företaget NORAB som också var stationerade i hamnen
Vi vet också att dessa tre inte hade körkort
Vi vet också att bilen också användes för resa till Borås. Vi vet även att O18920 såldes av Bengt Dahlsjö. Detta enligt honom själv.

Vi vet att JOD och KÅJ inte tog med sig något denna dag + JOD hade till och med ett pass hemma, detta har anhöriga berättat.
Vi vet också att vädret i Göteborg var uruselt natten mot fredagen den 30 juli samt hela denna dag. Även under helgen var det dåligt väder.
Vi vet att polisen visste i ett tidigt skede att det var tre personer som försvann samtidigt.

Vad är troligt

Det är fullkomligt omöjligt att bedöma det utan att vara subjektiv, men jag skall göra ett försök.

Det är troligt att Hymme var på centralen:
pga av Norlens bok, visst mängder av fel har hittats men vet vi inte om detta är galet.
I GP 14/11- 1965 så åkte han tåg till Göteborg, då får man väl anta att han steg av på centralen.

Campa i Åsa, nej troligt vis inte
pga avsaknaden av packning men kanske framförallt att det var skit väder denna dag.

Inte särskilt troligt med en olycka, då borde bilen eller någon kropp ha hittats efter 44år.

Helt öppna frågor.

Vilka dog denna dag?

Hur försvann bilen?
Om den inte sänktes med kropparna, utan sågades, vad försvann då kropparna?

Har hymme med de tre övriga att göra?

Hur var polisens agerande ?

Nästan ett år efter försvinnandet så har fortfarande inte GP skrivit något om fallet.
Noterbart är också att Norlens bok än en gång har fel när det gäller uppgifterna om att det skulle finnas en artikel om grabbarna med foto i expressen i juli 1966. Denna artikel finns inte, då Skara har kollat detta.
Frågan är om man kan hänvisa/lita på Norlens bok över huvudtaget, den verkar vara full av fel.
Citera
2009-09-21, 21:06
Medlem
CrapStacks avatar
Min teroi igen + klargörande angående "hemlig info"

Jag tror personligen att bilen köptes för att langa/hämta narkotika/vapen/stöldgods eller något liknande.

Något sket sig, de fick betala priset för att slarvat/stulit.
Jag tror dock att JOD och KÅJ överlevde denna konfrontation pga de vittnesuppgifter + vad systern såg i dörren.
Jag tror också att hymme var med, de kanske tog upp honom för att råna honom eller bara köra honom en bit.
Sen råkade han var på fel plats när trions fodringsägare råkade komma för bi.
Bilen sågades upp tror jag, för jag har svårt att se vad den skall kunna sänkas utan att den blir hittad.
Efter detta så planerar KÅJ och JOD att fly landet, under tiden så bor de i GRK:s gamla lägenhet.
Sen så flyr de och lever sina liv, men de är förmodligen döda nu pga av sitt levene om inte annat.

Visst den är ju knappast vattentät men den är på något sätt logisk tycker jag iaf.

Denna teori är med all säkerhet inte helt korrekt, kanske tom väldigt fel.

Skulle vara trevligt om det kom in lite fler teorier.

Vissa har stört sig på att inte all info kommer fram och att det är meningslöst att komma med teorier bara för att vi har mycket mer info, men så är inte fallet.
Det är inte så att jag eller Skara (+en person till) har mycket mer info än övriga, det vi har fått hittills har varit vissa antydningar. Som den teori jag har framlagt (för andra gången) är inte byggd på infon vi har fått. Den stöder inte teorin direkt men den motsäger den inte häller så fallet är verkligen diskuterbart för alla.
Vi vet ofantligt lite mer än övriga, dessutom är det vi fått veta knappast fakta i nu läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in