2009-07-27, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
När systern såg den duvblåPV:n för första och enda gången så var detta två tre dagar innan den 29 juli. Detta var vid Vågmästareplatsen på Hisingen. Då satt Karlsson bakom ratten och Dahlsjö i passagerarsätet. Alltså systern mötte dem inte den dag de försvann. Därför kan vi enbart spekulera i hur dessa satt i bilen denna ödesdigra torsdag.

Vänta lite nu, systern ser väl även Johansson vid detta tillfälle, sittandes i bilen? Se inlägg #8

Sorry om detta har besvarats redan, men hur vet man att alla tre är med när de åker iväg från Risåsgatan? Vem ser trion den sista gången?
Citera
2009-07-27, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Hej igen, du har fått fullt korrekta svar från de som hunnit före mig! Kan bara tillägga att det borde gå utmärkt att stå utanför Centralen i Göteborg och lifta även om trafiken alltid varit ganska stor där. Om man skall norrut vore det dock smartare med ett par minuters promenad till Götaälvbrons (alias Hisingsbron) södra landfäste. Götaälvbron är det officiella namnet, men många säger fortfarande "Hisingsbron". Vilket egentligen är fullt naturligt eftersom den länge var Göteborgs enda broförbindelse med Hisingen.

Det fanns en bilfärja till Hisingen också, mellan Klippan och Färjenäs, fram tills Älvsborgsbron öppnades 1966. Men om man kommer från Risåsgatan och tänker sig norrut så hade det varit en rejäl omväg att ta färjan över älven.

För att komplettera Edmonds svar något: Om systern kom med spårvagnen till Vågmästareplatsen så var hon redan på Hisingen. Buss 33 gick mellan Vågmästareplatsen i Brämaregården och grannstadsdelen Tolered. Vågmästereplatsen i sin tur ligger ungefär en kilometer västnordväst om Götaälvbrons Hisingsfäste.

Jag håller på att läsa igenom denna mycket intressanta tråd. Ursäkta således om det jag nu tänker påpeka redan påpekats längre fram i tråden, men vid tiden för försvinanndena så existerade fortfarande den ursprungliga gamla Hisingsbron. Möjligen var den också den naturligaste vägen att ta från fastlandet till Brämaregården, då den löpte från nuvarande Operans plats (där det även fanns ett fängelse) och anslöt direkt till Kville-området.
Citera
2009-07-27, 15:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Även Johansson?

Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
Vänta lite nu, systern ser väl även Johansson vid detta tillfälle, sittandes i bilen? Se inlägg #8

Sorry om detta har besvarats redan, men hur vet man att alla tre är med när de åker iväg från Risåsgatan? Vem ser trion den sista gången?

Ja Lage Vrängare så skrevs det alldeles i början. Detta var långt innan jag hade pratat med systern. Jag gick då efter vad Norlén skrev i sin bok. Detta visade sig dock inte vara riktigt på det sättet.

Hon såg brodern och Dahlsjö, endast dessa två sittande i denna duvblå PV vid Vågmästareplatsen. Norlen skrev Wieselgrensplatsen. Detta är fel enligt systern. Hon har berättat vid många tillfällen för mig om detta sista möte och hur detta har etsat sig fast i hennes minne. Hon har nu gått och tänkt på detta möte i 44 år.

Systern är alltså på väg hem till Hällskriftsgatan på Hisingen, efter att ha varit på bio. Det är varmt och skönt ute denna sommarkväll. Hon går i nordlig riktning från Vågmästareplatsen. Då plötsligt märker hon hur en bil kör sakta vid hennes sida. Hon vänder då på huvudet och ser då brodern sitta bakom ratten i denna duvblå PV. Intill honom sitter Dahlsjö. Båda hälsar på henne och allt är som vanligt. Gay Roger undrar om hon vill att de skall köra henne hem. Detta vill hon inte utan hon vill själv promenera hem i det vackra vädret. Han upprepar då sin fråga varvid hon ytterligare en gång till tackar nej. Brodern startar då PV:n med en rivstart, vänder bilen och kör i riktning Hisingsbron eller mot södra Brämaregården. Under vänstertrafikens tid gick ej vägen till Brämaregårdens södra delar under spårvagnsviadukten, utan man fick svänga till vänster innan denna. Tyvärr går hon åt norr och kunde därför aldrig se ifall den duvblå PV:n for över Hisingsbron/Götaälvbron eller tog av åt vänster mot södra Brämaregården.

Hon har berättat hur hon vänder på huvudet och följer hela tiden den duvblå PV:n tills hon inte kan se denna längre. Hon märker hur brodern växlar, bilen accelererar och får upp farten.

Så var henne sista möte med brodern och Dahlsjö enligt henne själv. Detta flyktiga möte var troligtvis måndagen den 26 juli eller tisdagen den 27 juli 1965.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-27 kl. 15:32.
Citera
2009-07-27, 15:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Deras yrken.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Tack för svar, Skaraborg2.

Jag visste väl att jag var ute och for någonstans, tråden innehåller mycket information

Vore mycket intressant att få reda på hur Johansson såg ut utöver ansiktsbilden, han ser så mycket äldre ut än 16 år och man kan ju inte låta bli att spekulera i om han var betydligt mer drivande i denna trio än den "mjuke" Karlsson och den utseendemässigt veke Dahlsjö (håller med dig, har svårt att tro att detta ansikte skulle tillhöra en grovvuxen man).

Du har säkert skäl varför du inte anger deras sysselsättning, men har jag rätt att Johansson hade någon form av kroppsarbete?

Ja detta är ingen hemlighet vad de arbetade med vid sina försvinnanden. Det har dessutom redan blivit nämnt flera gånger.

Gay Roger Karlsson höll på att utbilda sig till målare. Kjell Åke Johansson arbetade på företaget NORAB på Fiskehamnsgatan i Göteborg. Tilläggas kan att de skötte nog inte sina arbeten så mönstergillt. Man får intrycket av att det "firades" en hel del från resp. arbeten.

Återigen: Dahlsjö var alltid vänlig gentemot systern. Sade alltid "Hej" till henne när de träffades. Systern kände inte Dahlsjö väl men hade ändå träffat honom ett antal gånger. Däremot vet hon genom brodern att denne uppskattade Dahlsjös bekantskap och ansåg honom som en god vän.

Jag kan tyvärr inte gå in mera på just hur Johansson såg ut?
Citera
2009-07-27, 15:48
Medlem
Citat:
Ja Lage Vrängare så skrevs det alldeles i början. Detta var långt innan jag hade pratat med systern. Jag gick då efter vad Norlén skrev i sin bok. Detta visade sig dock inte vara riktigt på det sättet.

Hon såg brodern och Dahlsjö, endast dessa två sittande i denna duvblå PV vid Vågmästareplatsen. Norlen skrev Wieselgrensplatsen. Detta är fel enligt systern. Hon har berättat vid många tillfällen för mig om detta sista möte och hur detta har etsat sig fast i hennes minne. Hon har nu gått och tänkt på detta möte i 44 år.

Systern är alltså på väg hem till Hällskriftsgatan på Hisingen, efter att ha varit på bio. Det är varmt och skönt ute denna sommarkväll. Hon går i nordlig riktning från Vågmästareplatsen. Då plötsligt märker hon hur en bil kör sakta vid hennes sida. Hon vänder då på huvudet och ser då brodern sitta bakom ratten i denna duvblå PV. Intill honom sitter Dahlsjö. Båda hälsar på henne och allt är som vanligt. Gay Roger undrar om hon vill att de skall köra henne hem. Detta vill hon inte utan hon vill själv promenera hem i det vackra vädret. Han upprepar då sin fråga varvid hon ytterligare en gång till tackar nej. Brodern startar då PV:n med en rivstart, vänder bilen och kör i riktning Hisingsbron eller mot södra Brämaregården. Under vänstertrafikens tid gick ej vägen till Brämaregårdens södra delar under spårvagnsviadukten, utan man fick svänga till vänster innan denna. Tyvärr går hon åt norr och kunde därför aldrig se ifall den duvblå PV:n for över Hisingsbron/Götaälvbron eller tog av åt vänster mot södra Brämaregården.

Hon har berättat hur hon vänder på huvudet och följer hela tiden den duvblå PV:n tills hon inte kan se denna längre. Hon märker hur brodern växlar, bilen accelererar och får upp farten.

Så var henne sista möte med brodern och Dahlsjö enligt henne själv. Detta flyktiga möte var troligtvis måndagen den 26 juli eller tisdagen den 27 juli 1965.

Tack Skaraborg2 för klargörande. Har även noterat att uppgiften om att de vra tre som åkte iväg från Risåsgatan kommer från Norléns bok. Hur visste han det?
Citera
2009-07-27, 15:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Glömde en sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare

Detta vet vi inte om de var alla tre i bilen, när de åkte från Risåsgatan? Om de ens åkte därifrån tillsammans? Ju mer man har fått reda på så tror jag inte att de gjorde detta. Jag tror att Karlsson körde därifrån ensam. Alltså rena spekulationer än så länge

Jag vet inte vem som såg dem sista för sista gången innan de försvann?

Jag vet inte varför Norlén skrev på detta sätt. Har ju själv haft en del kontakt med honom och tyvärr minns han inte något när han skrev detta.

Det vi vet är att Dahlsjö, Johansson och Karlsson ihop med den duvblå PV:n försvinner för alltid den 29 juli 1965. Dessutom försvinner även "Hymme" för alltid samma datum i samma stad.
Citera
2009-07-27, 15:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två broar till Hisingen från Göteborgs Centralstation?

Citat:
Ursprungligen postat av JaySolo
Jag håller på att läsa igenom denna mycket intressanta tråd. Ursäkta således om det jag nu tänker påpeka redan påpekats längre fram i tråden, men vid tiden för försvinanndena så existerade fortfarande den ursprungliga gamla Hisingsbron. Möjligen var den också den naturligaste vägen att ta från fastlandet till Brämaregården, då den löpte från nuvarande Operans plats (där det även fanns ett fängelse) och anslöt direkt till Kville-området.

Tack för visat intresse JaySolo.

Jag förstår inte riktigt detta. Fanns det två broar om man skulle från centralstationen till Hisingen? Trodde det bara fanns en enda och detta var Hisingsbron/Götaälvbron?
Citera
2009-07-27, 16:21
Medlem
CrapStacks avatar
Bertil Håkansson

Han minns fallet ganska bra faktiskt och redogjorde i korta drag om det.
Hur han fick tag på O19920 hade han tyvärr glömt av, troligen en annan artikel i gp:s arkiv eller kanske polisen.
Han mindes inte direkt hur snacket vid kaffet heller hade gått.
Han önskade oss lycka till och skulle gå in på tråden om han av någon anledning skulle komma ihåg.
Citera
2009-07-27, 16:23
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:

Jag förstår inte riktigt detta. Fanns det två broar om man skulle från centralstationen till Hisingen? Trodde det bara fanns en enda och detta var Hisingsbron/Götaälvbron?
Det verkar så
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hisingsbron

(VAD faan det är andra gången jag länkar denna, undra hur jag kunde missat det första gången)

Man ser den faktiskt om man zomar in på sista sidan
http://search.arkivnamnden.org/repository/sbk/goteborg_bygger_1965.pdf

Spelar inte så stor roll tror jag, de låg nästan brevid varandra
Senast redigerad av CrapStack 2009-07-27 kl. 16:31.
Citera
2009-07-27, 16:41
Medlem
Citat:

Att den ursprungliga bron fanns och var i bruk 1965 är utom tvivel. Vad jag dock inte kan svara på är om den var den naturligaste vägen till Brämaregården på den tiden. Med dagens trafiksituation är det definitivt bäst att köra Övre Husargatan-Nya Allén-Stampbroarna och förbi Centralstationen för att komam till Götaaälvbron och över till Hisingen.

Men jag skulle inte hålla för otroligt att man kunde köra Övre Husargatan-Hivtfeldtsplatsen-Kaserntorget-Lilla Torget och fram till och över Gamla Hisingsbron vid Lilla Bommen på 60-talet. Det är en mycket rakare väg och den skulle inte ta en förbi Centralstationen.
Citera
2009-07-27, 16:51
Medlem
CrapStacks avatar
Gunhild/Erik Sahlin

Den gamla trevliga damen hade glömt av att jag ringt förra veckan, tyvärr så upprepade sig hela historien igen med identiska svar .
Den hade krockat men inte lackerats om.
Den var Svart under den tiden som de hade den.
Den hade inte lånats ut längre tider iaf, kanske någon dag eller så.
Den var i ganska gott skick.
Hon hade aldrig hört talas om Dahlsjö, Gay Roger Karlsson eller Kjell-Åke Johansson.
Erik var en väldigt noggran och lugn person.
Planeringsman = Jobbar på kontor.

Faan också, hade väl hoppats på något nytt, men ,men , då står nästa hopp till sonen som jag inte fått tag på.
Citera
2009-07-27, 17:01
Medlem
Med tanke på Karlsson och Dahlsjös (även Johanssons?) eventuella inblandning i den undre världen, finns det någon anledning att tänka att de skulle ha läckt informationen om att de skulle åka till Åsa eller Danmark den aktuella dagen för att skapa en rökridå för något annat de hade planerat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in