2009-10-30, 21:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Känsliga saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt
Skaraborg2 du säger att vissa saker är för känsliga för att skrivas i tråden, vad är det för mening med att ha tråden om man inte ger ut all fakta, jag säger inte att man måste det är självklart att man gör som man vill. Men jag förstår som sagt inte meningen med tråden om det skall vara på det viset om du nu vet hur det ligger till så får du gärna säga det.

mvh. viktor.

Tack för visat intresse Hem_bränt.

När jag väl startade tråden så visste jag mycket litet. Jag trodde att det "bara" handlade om tre (3) "vanliga" försvinnanden. Ev. fyra. Åtminstone så försvann fyra (4) personer från Göteborg denna dag.

Under resans gång s.a.s. så har det kommit fram ganska mycket om Dahlsjö, Johansson och Karlsson om deras liv och hur de var som personer ända fram till dagarna innan den 29 juli 1965.

Jag vet inte exakt, långt därifrån, vad som hände detta ödesdigra datum. Däremot förstår jag på ett ungefär vad som hände denna dag via vissa hintar från ett visst håll. Här har jag, som jag har skrivit förut, fått avlagt ett tysthetslöfte om dessa - än så länge iaf. Ett sådant bryter man inte - åtminstone inte jag.

Vet ej om du har läst igenom denna mycket långa tråd fullständigt? Om du har gjort det så förstår du nog varifrån vissa hintar kan ha kommit ifrån?

Sedan är det ytterligare en sak. Den anhöriga. Vad det än kommer att kunna läggas ut i tråden om "avslutningen" så måste först anhöriga få det berättat vad som hände deras bröder. De anhöriga fick sina liv förändrade detta datum och har nu gått och väntat på något besked vad som hände dem i över 44 år.

Innan något av detta slag läggs ut i tråden skall de anhöriga få detta berättat först för sig. Det har de rätt till samt man måste visa empati gentemot dem.
Citera
2009-10-31, 22:20
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
http://img40.imageshack.us/img40/2277/scan0001wjy.jpg

Här är fotot på Kjell-Åke Johanson. Nytvättat hår, glittrande ögon, med ett leende på läpparna och uppklädd inför fotograferingen. En yngling med aptit på livet och med framtiden framför sig.

Tyvärr blev det aldrig på detta sätt.

På detta foto ser han inte lika vuxen ut som han gör på fotot från GP 84.07.29. som också var samma foto som användes i PU den 7 september 1965.

Fotot tillhör Johanssons syster.

Intressant att få se denna bild. Den motsäger ju också vad som var uppe till förslag innan och efter att bilden från PU publicerats i tråden, nämligen att Kjell-Åke skulle ha varit en hård och kallhamrad människa. Det kanske han var(men förmodligen inte), men jag tror inte att han var det om jag ska utgå från fotografierna. Jag skulle snarare säga att han var en person som hade lätt för att få kontakt med folk - här fotografen/fotograferna, och att han därför framträder med stark utstrålning på bild. Det behöver inte vara konstigare än att motivet och fotografen utväxlar ett par humoristiska eller tänkvärda fraser innan slutaren öppnar sig, sedan sitter det där.

Att sedan Jan-Olof Dahlsjö ter sig så "flat" på den bild vi har sett av honom, betyder inte att han vanligen var sådan som person. Det kan lika gärna bero på att han blir fotograferad av en människa han inte växlat ett ord med, som han inte vet hur han ska förhålla sig till och som inte bryr sig om att tilltala honom eller upprätta kontakt med honom vid fototillfället.

Med detta inte sagt att det är fel att spekulera i dessa människors personligheter, motsatsen är snarare fallet, enligt min mening. Bara att det är vanskligt att döma eller bedöma utifrån enstaka fotografier.

Bilden uppskattas, Skaraborg2 och Kjell-Åkes syster!
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2009-10-31 kl. 22:23.
Citera
2009-10-31, 23:40
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt
Skaraborg2 du säger att vissa saker är för känsliga för att skrivas i tråden, vad är det för mening med att ha tråden om man inte ger ut all fakta, jag säger inte att man måste det är självklart att man gör som man vill. Men jag förstår som sagt inte meningen med tråden om det skall vara på det viset om du nu vet hur det ligger till så får du gärna säga det.

mvh. viktor.

Jag tar och citerar mig själv (orkar inte omformulera mig) så att det inte ska bli några missuppfattningar angående "hemlig info".

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Det är inte så att Fallet är löst, det är två detaljer som inte är redovisade i tråden så här långt.
Den en grejen är med all sannolikhet fullkomligt obetydlig, men personen som vi fått det av vill inte att detta redovisas ännu iaf.
Den andra saken har förmodligen betydelse om den stämmer, uppgiftslämnaren är dock inte på det klara om den gör det, så även den avvaktas det med.
Men det är inga jätte saker det handlar om utan detaljer, även med dessa är fallet fullkomligt öppet och mao "diskuterbart".
Citera
2009-11-01, 00:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke Johansson.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Intressant att få se denna bild. Den motsäger ju också vad som var uppe till förslag innan och efter att bilden från PU publicerats i tråden, nämligen att Kjell-Åke skulle ha varit en hård och kallhamrad människa. Det kanske han var(men förmodligen inte), men jag tror inte att han var det om jag ska utgå från fotografierna. Jag skulle snarare säga att han var en person som hade lätt för att få kontakt med folk - här fotografen/fotograferna, och att han därför framträder med stark utstrålning på bild. Det behöver inte vara konstigare än att motivet och fotografen utväxlar ett par humoristiska eller tänkvärda fraser innan slutaren öppnar sig, sedan sitter det där.

Att sedan Jan-Olof Dahlsjö ter sig så "flat" på den bild vi har sett av honom, betyder inte att han vanligen var sådan som person. Det kan lika gärna bero på att han blir fotograferad av en människa han inte växlat ett ord med, som han inte vet hur han ska förhålla sig till och som inte bryr sig om att tilltala honom eller upprätta kontakt med honom vid fototillfället.

Citat:
Med detta inte sagt att det är fel att spekulera i dessa människors personligheter, motsatsen är snarare fallet, enligt min mening. Bara att det är vanskligt att döma eller bedöma utifrån enstaka fotografier
.

Bilden uppskattas, Skaraborg2 och Kjell-Åkes syster!

Tack för uppskattningen av bilden Sven-Gustaf. Är säker på att Kjell-Åkes syster läser detta också och tackar för uppskattningen.

Ja det har du helt rätt i. Kan vara vanskligt att spekulera om människors personlighet utifrån enstaka fotografier.

Jag vet ej hur lång tid det är mellan fotot från 1964 och det som publicerades i bl.a. PU 1965? Kanske ett år på sin höjd? Tycker dock, som jag har skrivit förut, att han på detta foto har blivit mera vuxen i ansiktet. Ser betydligt äldre ut än sina ca 16 år. Tycker att han ser ganska olika ut på dessa två fotografier. Vad tycker ni andra?

När det gäller Jan-Olof Dahlsjö så har jag ytterligare ett foto på honom. Detta är från 1960, då han är 16 år. Där är han naturligtvis betydligt yngre men ser inte lika "flat" ut som på det andra fotografiet som finns i tråden.
Citera
2009-11-01, 00:41
Medlem
Stort tack till Skaraborg och Kjell-åkes syster för fotot på Kjell-Åke! Men jag är lite förvånad att det bara skulle skilja ett år mellan fotografierna på honom? Han verkar ju mycket äldre och vuxnare på fotot vi känner från tidigare från PU. Men man förändras ju snabbt i den åldern så det är väl möjligt.
Jag hoppas för övrigt att det blir möjligt att redovisa så småningom vad dessa hintar,antydningar som ni skriver om är för något! Naturligtvis med tillåtelse från den eller de som gett dessa "hintar".
Citera
2009-11-01, 01:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fotona på Kjell-Åke Johansson.

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Stort tack till Skaraborg och Kjell-åkes syster för fotot på Kjell-Åke! Men jag är lite förvånad att det bara skulle skilja ett år mellan fotografierna på honom? Han verkar ju mycket äldre och vuxnare på fotot vi känner från tidigare från PU. Men man förändras ju snabbt i den åldern så det är väl möjligt.
Jag hoppas för övrigt att det blir möjligt att redovisa så småningom vad dessa hintar,antydningar som ni skriver om är för något! Naturligtvis med tillåtelse från den eller de som gett dessa "hintar".

Stort tack för uppskattningen Edmond.

Jag är faktiskt också ganska förvånad själv över hur olik han är på båda dessa foton. Tror inte att det kan skilja mera än max. ett (1) år mellan dem. Skolfotot är ju taget 1964 enligt systern. Fotot måste då ha tagits på våren eftersom Kjell-Åke slutade skolan detta år. "PU-fotot" kan inte vara taget senare än under juni/juli 1965.

Precis som du så hoppas jag på dessa "hintar" m.m. skall kunna redovisas på ett mera ingående sätt här i tråden.
Citera
2009-11-01, 01:16
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Man skulle kanske kunna fastställa att bilden på Johansson i yngre version är tagen efter att the Beatles har slagit igenom. Här går jag på frisyren.

Bilden från PU, kanske ett år senare, är från en tid då han fått anställning på varvet (var det va(?), där han jobbade med sin far). På varvet hade Beatles inte fått något genombrott, kanske anpassade han frisyren lite och klippte sig korthårig. Hade han anlag för muskler, vilket han tycks ha haft, lade han sen på sig en kraftig nacke under ett år av hårt kroppsarbete.
Citera
2009-11-01, 02:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Beatles-frisyr m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Man skulle kanske kunna fastställa att bilden på Johansson i yngre version är tagen efter att the Beatles har slagit igenom. Här går jag på frisyren.

Bilden från PU, kanske ett år senare, är från en tid då han fått anställning på varvet (var det va(?), där han jobbade med sin far). På varvet hade Beatles inte fått något genombrott, kanske anpassade han frisyren lite och klippte sig korthårig. Hade han anlag för muskler, vilket han tycks ha haft, lade han sen på sig en kraftig nacke under ett år av hårt kroppsarbete.

Ja han började att arbeta med sin far med att rengöra tankar - alltså samma jobb som bröderna Bengt och Jan-Olof Dahlsjö hade.

Nej på varvet stod nog inte Beatles på topp precis. Dessutom var detta jobb som klassningsarbetare väldigt smutsigt. Lättare att hålla kort hår rent än långt.

Kjell-Åke hade tydligen anlag för muskler för man ser att han har betydligt mera muskler på "PU-fotot". Han kan max. ha arbetat som klassingsarbetare ett (1) år eftersom han råkade ut för en olycka. Fick därmed ett annat och lättare arbete.
Citera
2009-11-01, 14:04
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Tack för visat intresse Hem_bränt.

När jag väl startade tråden så visste jag mycket litet. Jag trodde att det "bara" handlade om tre (3) "vanliga" försvinnanden. Ev. fyra. Åtminstone så försvann fyra (4) personer från Göteborg denna dag.

Under resans gång s.a.s. så har det kommit fram ganska mycket om Dahlsjö, Johansson och Karlsson om deras liv och hur de var som personer ända fram till dagarna innan den 29 juli 1965.

Jag vet inte exakt, långt därifrån, vad som hände detta ödesdigra datum. Däremot förstår jag på ett ungefär vad som hände denna dag via vissa hintar från ett visst håll. Här har jag, som jag har skrivit förut, fått avlagt ett tysthetslöfte om dessa - än så länge iaf. Ett sådant bryter man inte - åtminstone inte jag.

Vet ej om du har läst igenom denna mycket långa tråd fullständigt? Om du har gjort det så förstår du nog varifrån vissa hintar kan ha kommit ifrån?

Sedan är det ytterligare en sak. Den anhöriga. Vad det än kommer att kunna läggas ut i tråden om "avslutningen" så måste först anhöriga få det berättat vad som hände deras bröder. De anhöriga fick sina liv förändrade detta datum och har nu gått och väntat på något besked vad som hände dem i över 44 år.

Innan något av detta slag läggs ut i tråden skall de anhöriga få detta berättat först för sig. Det har de rätt till samt man måste visa empati gentemot dem.

Okej tack så mycket jag förstår detta mycket bättre nu när man har tänkt igenom det lite.
Citera
2009-11-03, 07:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur vanligt var narkotika 1965?

Det har talats en hel del förut om hur vanligt det var med narkotika, vid den tid då "Dahlsjö-gänget" försvann? Narkotikan hade en betydligt större spridning än vad vi idag kanske tror?

Året efter, alltså 1966, började bl.a. hasch och ritalina spridas i stor skala i skolorna. Enbart i Stockholm fanns det 5000 sprutnarkomaner. Vad antalet var i Göteborg vet jag inte men troligtvis något mindre i antal.

Det var tydligen vid denna tid när dessa tre försvann, som narkotikan ökade explosionsartat.
Citera
2009-11-09, 04:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke Johansson igen.

Har nu fått det bekräftat av Kjell-Åkes syster, att det foto som användes i PU i oktober 1965, var också taget samma år. Troligtvis under våren/försommaren.

Kanske var detta det sista fotot som togs av honom?
Citera
2009-11-10, 01:01
Medlem
narkotika

Citat:
Det har talats en hel del förut om hur vanligt det var med narkotika, vid den tid då "Dahlsjö-gänget" försvann? Narkotikan hade en betydligt större spridning än vad vi idag kanske tror?

Året efter, alltså 1966, började bl.a. hasch och ritalina spridas i stor skala i skolorna. Enbart i Stockholm fanns det 5000 sprutnarkomaner. Vad antalet var i Göteborg vet jag inte men troligtvis något mindre i antal.

Det var tydligen vid denna tid när dessa tre försvann, som narkotikan ökade explosionsartat.

Jag vet inte exakt hur "vanligt" eller utbrett det var med narkotika 1965 men det var inget ovanligt eller okänt.Det började komma i stor skala. Det skrevs och pratades mycket om detta.Det kommer jag själv ihåg från denna tid. Det var väl mycket hasch i början tror jag. Men också annat.

Är det så Skaraborg att du tror att försvinnandet var på något sätt relaretat till narkotika? Att dom blev inblandade i narkotikaaffärer?
Ja,allt är väl möjligt i detta underliga fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in