2009-09-01, 00:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inlägg # 906 av jamsson.

Citat:
Ursprungligen postat av swedishsteel
Nej, nej, nej! Det där är något av det värsta jag vet Skaraborg2! Ni anser månne på goda grunder det vara troligt att de inte åkte till Åsa p.g.a. att det var dåligt väder men ni kan inte urvattna begreppet "veta" sådär. Det där har ni faktiskt gjort er skyldiga till båda två vid ett par tillfällen. Har ni någon bevisning för att de inte åkte i riktning Åsa så får ni allt lägga fram den eller välja era ord med lite mer omsorg. Jag låter kanske väl aggressiv nu, och det är då rakt inte min mening men just det där håller jag faktiskt heligt.

Läs inlägg # 906 är du hygglig. Jag har inget mera att tillägga ang. just detta för tillfället.

Tycker inte att du låter så aggressiv. Betydligt värre har man sett.
Citera
2009-09-01, 00:30
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Som sagt var, kanske lite starkt ord.
Du har helt rätt tycker jag

Tack, det låter bra CrapStack.
Citera
2009-09-01, 00:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bad och tältresa till Åsa.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Ska man vara strängt bokstavlig har du rätt. Det finns bara två sanningsvärden, sant och falskt. Men tråden och dess resonemang kan ju inte grundas bara på oomtvistliga sanningar. Vissa saker är kända, vissa omtalade, vissa okända. Saker och ting måste bindas samman via spekulation. Osannolika saker måste kunna läggas tillfälligt åt sidan när man spekulerar.

Jag har lagt mig till med, och sedan lagt av mig ett flertal fördomar under läsningen av tråden. Det är inte samma sak som att bokstavligen hävda att jag "vet". Din anmärkning verkar faktiskt mest vara av terminologiskt slag.

Osannolikheter skulle kunna radas upp i det oändliga utan att bevisligen vara osanna. Det är bara att börja dikta. Att bad- och tältresan inte blev av kan vi nog - naturligtvis spekulativt - på ovan angivna grunder utgå från. Skulle något dyka upp som tvang oss att ändra oss, skulle vi nog klara det.

Ja hela "Dahlsjö-fallet" är osannolikt, men ändå har det hänt.

Jag har också fått ändrat ståndpunkter "under resans gång" s.a.s. Inte bara en gång utan flera gånger.

Detta fall är inget dussinfall precis. Mig veterligen har åtminstone aldrig jag hört talats om ett liknande! I Sverige alltså. Hoppas också att vi aldrig får höra talas om ett liknande som detta.

Det har dykt upp en otrolig mängd intressanta uppgifter igen under de senaste fyra fem dagarna - bl.a. just om denna bad och tältsemester. Från ett antal olika håll och kanter.
Citera
2009-09-01, 01:34
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Läs inlägg # 906 är du hygglig. Jag har inget mera att tillägga ang. just detta för tillfället.

Tycker inte att du låter så aggressiv. Betydligt värre har man sett.

Jag har läst detta inlägg sen tidigare men inte kan du ens själv tycka att det är rimligt att du går i polemik med ett konstaterande om att ni inte presenterat några bevis på att de inte kan ha färdats i riktning Åsa, bara för att sedan referera till ett inlägg där det påstås att du avgivit ett tysthetslöfte?? Har vi då alltså bara att köpa alla dina teorier rakt av eftersom vi skall respektera att du kommer med påståenden du inte behöver bevisa, till skillnad från alla oss andra? Det är inte förenligt med en juste och ärlig debatt. Sitter du på information du inte är beredd att lägga fram för granskning kan du inte förvänta dig att andra ska ta dig på ditt ord för vad den innehåller, och du får avstå från att åberopa den i din argumentation.
Citera
2009-09-01, 02:24
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Ska man vara strängt bokstavlig har du rätt. Det finns bara två sanningsvärden, sant och falskt. Men tråden och dess resonemang kan ju inte grundas bara på oomtvistliga sanningar. Vissa saker är kända, vissa omtalade, vissa okända. Saker och ting måste bindas samman via spekulation. Osannolika saker måste kunna läggas tillfälligt åt sidan när man spekulerar.

Jag har lagt mig till med, och sedan lagt av mig ett flertal fördomar under läsningen av tråden. Det är inte samma sak som att bokstavligen hävda att jag "vet". Din anmärkning verkar faktiskt mest vara av terminologiskt slag.

Osannolikheter skulle kunna radas upp i det oändliga utan att bevisligen vara osanna. Det är bara att börja dikta. Att bad- och tältresan inte blev av kan vi nog - naturligtvis spekulativt - på ovan angivna grunder utgå från. Skulle något dyka upp som tvang oss att ändra oss, skulle vi nog klara det.

Nej, och jag har då rakt inte påstått att tråden skall begränsas till enkom oomtvistliga sanningar i fallet Dahlsjö, den hade då blivit tämligen kort. Det är däremot så att man vid en genomläsning av tråden i sin helhet kan konstatera att en mängd saker redan från början har tagits för helt givna och sedan aldrig egentligen ifrågasatts, synfältet har därefter blivit smalare och smalare och enskilda användare ger varandra bekräftelse i sin alltmer likartade konsensusteori. Det finns en myriad olika variabler i denna ekvation och det finns en myriad myriader olika lösningar, det är i mitt tycke då en smula oroande hur ni alltmer tenderar att konvergera vid exakt samma lösning allihopa.

Kreativt tänkande och spekulation i all ära men se för guds skull till att hålla vattentäta skott mellan detta och det ni konstaterar som sant.
Citera
2009-09-01, 10:48
Bannlyst
Sammanfattning

En vädjan till Ts! Gör gärna en sammanfattning om var fallet står i dagsläget.
Tråden är lååång.
Citera
2009-09-01, 14:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tråden är lååång!

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg1
En vädjan till Ts! Gör gärna en sammanfattning om var fallet står i dagsläget.
Tråden är lååång.

Se på fan! Här dyker Skaraborg1 upp! Ja det här är Skaraborg2.

Om du vill titta på foton så skall dessa ligga på inläggen 598, 720 och 721 om jag nu inte minns helt fel.

Det finns två (2) olika sammanfattningar. En officiell och en inofficiell.

Här är den officiella i ett nötskal: Torsdagen den 29 juli 1965 så ankommer "Hymme" från Torekov/Båstad. Antingen har han liftat upp till Göteborg elle åkt tåg. Därifrån skickar han föräldrarna ett vykort från Göteborgs Central. Detta vykort är daterat den 29 juli 1965 och är också poststämplat Göteborg den 29 juli 1965. Detta är det sista levnadstecknet från honom. "Hymme" efterlyses bl.a i G-P den 28 augusti samt i G-P den 14 november 1965. "Hymme" dödförklarades den 31 juli 1975.

Samma dag försvinner i Göteborg tre (3) unga män. Dessa var Jan-Olof Dahlsjö 21 år, Kjell Åke Johansson 16 år samt Gay Roger Karlsson 22 år. Dessa färdades i en duvblå PV 544 av årsmodell 1956. Under lång tid så utgick jag och andra med mig att registreringsnumret på denna var O 19920. Detta nummer visade sig dock vara felaktigt. Har nu till 99% fått tag i det rätta. Tills detta är 100% bekräftat så väntar jag med att gå ut med detta reg. nuummer i tråden.

Det verkar som om Dahlsjö aldrig blev rapporterad saknad av sina anhöriga? Han förekommer för första gången i PU först 1967. Karlsson rapporterades som saknad troligtvis åratal efter försvinnandet. Kanske så sent som 1968-69?

Johansson däremot rapporterades som saknad av sina föräldrar ganska omgående. Han förekommer vid två (2) tillfällen i PU redan 1965. Dessa efterlysningar där kommer att läggas upp i denna tråd, när jag har erhållit kopior på dem.

Dahlsjö, Johansson och Karlsson skulle denna dag ha åkt till Åsa för att bada och tälta. Nu kom detta inte till stånd bl.a. p.g.a. det urusla väder som rådde vid tillfället. De stannade alltså kvar i Göteborg. T.ex. Dahlsjö tog inte heller med sig något ifrån lägenheten där han bodde bl.a. med sin mor. Inga badbyxor, handduk, sovsäck etc. Han hade bara gångkläderna på sig. När han försvann så hade han lön innestående från sitt arbete. Dessa pengar fick sedan hans mor gå och kvittera ut.

Denna mytomomspunna duvblå PV inköptes våren/försommaren av Jan-Olof Dahlsjö av sin äldre broder. Brodern frågade J-O vad han skulle med en bil till eftersom han inte kunde köra en sådan? J-O svarade då att han hade en kamrat som hade körkort och att de skulle åka omkring i denna i Göteborg. Denne kamrat var Gay Roger Karlsson och han hade inte något körkort. Vi känner till två resor som denna bil gjorde. Den ena är till Borås med Karlsson bakom ratten och J-O i passagerarsätet. Denna resa sker på våren/försommaren detta år. Den andra gången är omkring den 26-27 juli vid Vågmästareplatsen. Då Gays syster för sista gången ser honom. Återigen Gay som kör och J-O intill.

Troligtvis inköptes denna bil för ett visst ändamål av J-O? Vilket exakt vet vi inte?

Därefter är det ingen som vet något, i den officiella versionen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-01 kl. 14:29.
Citera
2009-09-01, 14:43
Bannlyst
Tack för sammanfattningen "broder". Är det bekräftat att vykortet är postat från Göteborgs Central? Hur vet du det? Hur vet du att "grabbarna" stannade kvar i Göteborg den aktuella dagen då vädret var dåligt? Om de stannade i Göteborg var uppehöll de sig då?
Citera
2009-09-01, 15:10
Medlem
MoLoKs avatar
En fantastisk tråd!

Jag har en sak som jag skulle vilja berätta om. Nämligen det här med att grabbarna (alla tre?) påstått att de hade planer på att åka och campa.

Jag håller det inte för troligt. Jag tror det är mer ett sätt för några unga män att kunna skaffa sig tid att göra något annat.

Person 1. Dricker för mycket alkohol. Problematiska hemförhållanden. Hans barn ihjälsparkat 45 dagar tidigare(?). Ont om pengar. Småkriminell. Har flickvän. Jag ser det som osannolikt att han skulle åka iväg och campa och bada.

Person 2. Enligt uppgift från släkting knaprar han piller. Några år äldre. Småkriminell. Ont om pengar. Tar ej med sig någon packning. (Fick stryk av polis dagarna innan?) Försökte låna pengar av sin syster dagarna innan. Jag ser det som osannolikt att han skulle iväg och campa och bada.

Person 3. Ytligt bekant med de andra två. Yngre. Antagligen småkriminell även han. I kriminella kretsar är ÅLDERN av mindre betydelse när man väljer umgänge. Ont om pengar. Jag ser det som osannolikt att han skulle iväg och campa och bada, speciellt med de två förstnämnda.

Slutsats: Jag tror att dessa tre unga män mycket riktigt berättat för folk att de ska iväg och campa och bada. Men de har aldrig haft planer på att verkligen göra det. Det hade någonting annat i kikaren. Kanske en liten stöldturné under semestertiderna?
Citera
2009-09-01, 15:42
Medlem
Eller kanske hade gänget skaffat bilen för att kunna ta upp en liftare och sedan råna honom?

Jag har nu läst ‘Nordens Mata Hari’ och håller med om att det är en ganska bra bok. Ingmar Norlén var veckotidningsjournalist och skrev bl a för Hemmets Journal. Kan det vara så att denna tidning under 1987 publicerade en illustrerad version av Dahlsjö-Fallet, som Norlén sedan ev. förkortade och tog med i boken? Boken är slarvigt skriven och om Norlén hade fått en 25- öring för varje tryckfel, felstavning och syftningsfel hade han kunnat köpa en ‘stor stark’ med tilltugg.

Utomlands har en hel del bibliotek och tidningar satt igång s.k. digitisering av gamla tidningar. T ex finns Times, Daily Mirror och Daily Express som databaser att söka i fulltext, liksom New York Times och ett flertal andra amerikanska tidningar. I Sverige satte KB igång ett projekt som hette Tiden och som syftade till att digitisera svenska dagstidningar, men det är offline och verkar inte ha gjort stora framsteg. Således har den svensk som vill utforska en histrisk händelse från 1960-talet inget annat val än att genomsöka rulle efter rulle med mikrofilmade gamla tidningar.
Citera
2009-09-01, 15:53
Bannlyst
Camping

Att säga till sina familjer att man ska ut och campa låter bra ifall man har en dold agenda, vilket verkar vara fallet med dessa. Lite på fel sida om lagen befann de sig tydligen. Är det en vild gissning att dessa killar hade planerat en stöldturné och något gick galet?
Citera
2009-09-01, 21:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
En fantastisk tråd!

Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
En fantastisk tråd!

Jag har en sak som jag skulle vilja berätta om. Nämligen det här med att grabbarna (alla tre?) påstått att de hade planer på att åka och campa.

Jag håller det inte för troligt. Jag tror det är mer ett sätt för några unga män att kunna skaffa sig tid att göra något annat.

Person 1. Dricker för mycket alkohol. Problematiska hemförhållanden. Hans barn ihjälsparkat 45 dagar tidigare(?). Ont om pengar. Småkriminell. Har flickvän. Jag ser det som osannolikt att han skulle åka iväg och campa och bada.

Person 2. Enligt uppgift från släkting knaprar han piller. Några år äldre. Småkriminell. Ont om pengar. Tar ej med sig någon packning. (Fick stryk av polis dagarna innan?) Försökte låna pengar av sin syster dagarna innan. Jag ser det som osannolikt att han skulle iväg och campa och bada.

Person 3. Ytligt bekant med de andra två. Yngre. Antagligen småkriminell även han. I kriminella kretsar är ÅLDERN av mindre betydelse när man väljer umgänge. Ont om pengar. Jag ser det som osannolikt att han skulle iväg och campa och bada, speciellt med de två förstnämnda.

Slutsats: Jag tror att dessa tre unga män mycket riktigt berättat för folk att de ska iväg och campa och bada. Men de har aldrig haft planer på att verkligen göra det. Det hade någonting annat i kikaren. Kanske en liten stöldturné under semestertiderna?

Tack för din uppskattning MoLok. Intressant läsning ditt inlägg om hur du resonerar. Kan ligga en del i detta?

Dock blandar du ihop en del saker ang. dessa personer.

1. Ålder 22 år. Här skall uggifterna vara korrekta såsom jag känner till. Visste dock inte att hans lille son blev ihjälsparkad 45 dagar innan han gick upp i rök.

2. Ålder 21 år. Uppgifterna om honom att han skulle ha knaprat piller kommer inte från någon släkting. Ej heller fick han stryk av polisen ca en (1) vecka innan han försvann. Ej heller försökte han låna pengar av sin syster (han hade endast en mycket äldre halvsyster).

3. Ålder 16 år. Han däremot fick stryk av polisen ca en vecka innan försvinnandena. Han hade även några dagar innan försökt att låna pengar av sin syster. han var iaf inte ytligt bekant med J-O Dahlsjö. Lärde känna denne genom den yngre brodern Roger född 1948. Troligtvis var han också småkriminell.

4. Ålder 18 år. Konstnärssonen. Troligtvis befann han sig på fel plats vid fel tidpunkt. Dock hade han en sovsäck med sig när han började sin resa denna torsdag från Torekov/Båstad. Kände han någon i Göteborg? Hade han tänkt att stanna ett slag i Göteborg (p.g.a. sovsäcken), innan han skulle fortsätta norröver? Detta vet vi tyvärr inget om.

5. Fanns det fler personer inblandade i denna soppa denna dag? Personer som # 1, 2 och 3 träffade? Det kan de ha gjort, men det vet vi heller ingentng om?

Johanssons familj kände till dagar innan den 29 juli att Dahlsjö och Johansson skulle till Åsa för att bada och tälta. De hade inte hört att Karlsson skulle. Varken Dahlsjö eller Johansson kunde med största sannolikhet köra "den duvgrå". Därför måste Karlsson troligtvis också varit med på färden ner till Åsa - om den hade blivit av?

Det är mycket möjligt att de hade annat i kikaren denna och därför sagt på detta sätt? Att inte resan blev av kan också ha berott på det usla vädret som rådde den dag.

Förresten hur vet du att det var 45 dagar innan som den lille pojken blev ihjälsparkad? Skulle vara mycket intressant att få reda på. Har själv pratat med anhöriga men de minns inte när, bara att det skedde före den 29 juli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in