Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg1
En vädjan till Ts! Gör gärna en sammanfattning om var fallet står i dagsläget.
Tråden är lååång.
Se på fan! Här dyker Skaraborg1 upp! Ja det här är Skaraborg2.
Om du vill titta på foton så skall dessa ligga på inläggen 598, 720 och 721 om jag nu inte minns helt fel.
Det finns två (2) olika sammanfattningar. En officiell och en inofficiell.
Här är den officiella i ett nötskal: Torsdagen den 29 juli 1965 så ankommer "Hymme" från Torekov/Båstad. Antingen har han liftat upp till Göteborg elle åkt tåg. Därifrån skickar han föräldrarna ett vykort från Göteborgs Central. Detta vykort är daterat den 29 juli 1965 och är också poststämplat Göteborg den 29 juli 1965. Detta är det sista levnadstecknet från honom. "Hymme" efterlyses bl.a i G-P den 28 augusti samt i G-P den 14 november 1965. "Hymme" dödförklarades den 31 juli 1975.
Samma dag försvinner i Göteborg tre (3) unga män. Dessa var Jan-Olof Dahlsjö 21 år, Kjell Åke Johansson 16 år samt Gay Roger Karlsson 22 år. Dessa färdades i en duvblå PV 544 av årsmodell 1956. Under lång tid så utgick jag och andra med mig att registreringsnumret på denna var O 19920. Detta nummer visade sig dock vara felaktigt. Har nu till 99% fått tag i det rätta. Tills detta är 100% bekräftat så väntar jag med att gå ut med detta reg. nuummer i tråden.
Det verkar som om Dahlsjö aldrig blev rapporterad saknad av sina anhöriga? Han förekommer för första gången i PU först 1967. Karlsson rapporterades som saknad troligtvis åratal efter försvinnandet. Kanske så sent som 1968-69?
Johansson däremot rapporterades som saknad av sina föräldrar ganska omgående. Han förekommer vid två (2) tillfällen i PU redan 1965. Dessa efterlysningar där kommer att läggas upp i denna tråd, när jag har erhållit kopior på dem.
Dahlsjö, Johansson och Karlsson skulle denna dag ha åkt till Åsa för att bada och tälta. Nu kom detta inte till stånd bl.a. p.g.a. det urusla väder som rådde vid tillfället. De stannade alltså kvar i Göteborg. T.ex. Dahlsjö tog inte heller med sig något ifrån lägenheten där han bodde bl.a. med sin mor. Inga badbyxor, handduk, sovsäck etc. Han hade bara gångkläderna på sig. När han försvann så hade han lön innestående från sitt arbete. Dessa pengar fick sedan hans mor gå och kvittera ut.
Denna mytomomspunna duvblå PV inköptes våren/försommaren av Jan-Olof Dahlsjö av sin äldre broder. Brodern frågade J-O vad han skulle med en bil till eftersom han inte kunde köra en sådan? J-O svarade då att han hade en kamrat som hade körkort och att de skulle åka omkring i denna i Göteborg. Denne kamrat var Gay Roger Karlsson och han hade
inte något körkort. Vi känner till två resor som denna bil gjorde. Den ena är till Borås med Karlsson bakom ratten och J-O i passagerarsätet. Denna resa sker på våren/försommaren detta år. Den andra gången är omkring den 26-27 juli vid Vågmästareplatsen. Då Gays syster för sista gången ser honom. Återigen Gay som kör och J-O intill.
Troligtvis inköptes denna bil för ett visst ändamål av J-O? Vilket exakt vet vi inte?
Därefter är det ingen som vet något, i den officiella versionen.