2009-08-22, 17:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
1965 och 2009.

Citat:
Ursprungligen postat av jan.i.tor
Jag har funderat på en sak, vi ser 40-50 år gamla händelser med dagens ögon. Några tankar om detta fall:

* 16-årige Kjell-Åke för ung för att vara vän med de båda andra
Vid 16 år var det normalt att betraktas som (i det närmaste) vuxen, att klä sig som vuxen och att ha börjat arbeta. Att ha eget boende (hyresrum t ex) var inte lika vanligt men inte alls onormalt. Inte ens på 70-talet var det konstigt att börja arbeta efter skolan, kanske t o m tidigare för dem utan intresse/möjlighet att studera. Inte alls som i dag när de unga är mambor o evigt studerande pga en skev bostads- o arbetsmarknad. Alltså kan inte jag se att en 16-åring med nödvändighet var något konstigt sällskap för en 21-åring. Lika lite som en 20-åring idag är "för" ung för att hänga med en 25-åring.

* Konstnärsfamilj = överklass?
Ja, det är rätt på ett sätt. En arbetare blev sällan konstnär, MEN konstnärer/konststuderande hade sällan höga inkomster.
Några bodde förstås i Haga med omnejd på 60-talet. Alltså kan en ung konststuderande/konstnärsson mkt väl (oavsett egna familjens ekonomi) ha varit bekant med någon i Haga boende person, som i sin tur kunde känna de tre andra. Konstnärer, (och studenter i alla slags utbildningar) då liksom nu, hade ofta brödjobb vid sidan, förresten: hamnen, Volvo, posten, varven, diskare, nattvak, Liseberg, taxi. You name it. Kära gamla Hovedskous konstskola (då på Haga nygata, senare på Järntorget) kunde varit ett annat ställe som Hübner velat kolla om Gerlesborg var på tapeten. Konstnärer rör sig också rätt ogenerat i alla samhällsklasser, då liksom nu.

Med detta vill jag inte spä på spekulationerna att sammankoppla Hübner med de andra, snarare tvärtom. Jag vill bara visa hur lätt man leds i en viss riktning. Det finns helt säkert slutsatser jag drar som är lika osäkra pga mina egna "färgade glasögon". Mina kunskaper om just dessa försvinnanden kommer f ö bara från denna tråd.

Jag var nästan lika gammal som Kjell-Åke Johansson sommaren 1965. Han var dock några år äldre än jag. Den erfarenhet jag har från min barn och tonårsperiod så var det mycket ovanligt, att t.ex. en 16-åring umgicks med en 22-åring. Det brukade mera handla om några års skillnad åt det ena eller andra hållet. När man t.ex. var 18-19 så var det annorlunda.

Nu var iofs Kjell-Åke en mycket mogen 16-åring, och såg betydligt äldre ut än de 16-år han var. Vi vet nu att det var egentligen Jan-Olofs båda yngre bröder som umgicks med Kjell-Åke. Dessa var födda 1946 resp. 1948. Via dem lärde han känna J-O Dahlsjö. Troligtvis lärde också K-Å känna GRK via J-O. Vi vet också att dessa ovan nämnda personer brukade träffas bl.a. på öslstugan Japan och ölfiket Tärnan. Kjell-Åkes syster var personligen med på de här ställena, och träffade dessa personer.

När det gäller "Hymme" Lundquist så finns det inga anhöriga kvar att fråga. Därför får vi utgå ifrån vad som har skrivits om denna familj, samt från människor som hade ett visst umgänge med dem. Det verkar vara mycket osannolikt att "Hymme" någonsin hade ett eget arbete? Dessutom hade han vissa psykiska problem. Vi vet också att bl.a. "Hymme" reste med fadern, när han hade utställningar på olika håll i Europa och ev. även i USA.

Naturligtvis kan han ha haft intresse av besöka den konstskola du nämner. Vi vet dock att när han väl stod vid Göteborgs Central denna dag, så hade han fortfarande en bra bit kvar att lifta upp till Tanums kommun. Från centralen tar det inte många minuter att gå till södra brofästet av Götaälvbron. Dessutom spöregnade det denna torsdag.
Citera
2009-08-22, 17:51
Medlem
jan.i.tors avatar
bilens regnr o lite annat

Ok, då är det nog troligare med korrekturfel.
Kan man generera någon lista med något käckt program tro, eller är det bara att börja i ena änden?
Synd att man inte kan gå åt andra hållet, med bilmärke /årsmodell /ägare
Vore ju mumma att hitta något i polisens arkiv.

Jag är böjd att tro att de tres försvinnande inte har med Hübner att göra, men det beror bara på att jag inte hittar något annat samband än (ev) datum o staden Göteborg. Han kan ha tagit sig själv av daga, eller irrat bort sig nånstans på vägen, eller kanske stuckit ut i världen.

Kjell-Åkes, Gays och Jan-Olofs försvinnanden är jag mer nyfiken på. Försvann de ihop, i en olycka, eller någon dödades först o den/de övriga *försvann* senare? Var de osams? Pengar, svartsjuka, sprit, ett småbrott som gick snett?

Tror att utan faktiska bevis (en bild som får någon att minnas någon man inte kände räcker inte för mig) kan man aldrig lösa detta fallet riktigt.
Fantasieggande är det dock, och en mycket spännande bok kan du skriva, Skaraborg, utan att historien behöver vara "sanning", så länge du redovisar vad som är fakta o vad som är gissningar! Eller kalla det en roman!
Senast redigerad av jan.i.tor 2009-08-22 kl. 18:11. Anledning: la till ett ord *försvann* annars blir det fel.
Citera
2009-08-22, 18:05
Medlem
jan.i.tors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag var nästan lika gammal som Kjell-Åke Johansson sommaren 1965. Han var dock några år äldre än jag. Den erfarenhet jag har från min barn och tonårsperiod så var det mycket ovanligt, att t.ex. en 16-åring umgicks med en 22-åring. Det brukade mera handla om några års skillnad åt det ena eller andra hållet. När man t.ex. var 18-19 så var det annorlunda.

Nu var iofs Kjell-Åke en mycket mogen 16-åring, och såg betydligt äldre ut än de 16-år han var. Vi vet nu att det var egentligen Jan-Olofs båda yngre bröder som umgicks med Kjell-Åke. Dessa var födda 1946 resp. 1948. Via dem lärde han känna J-O Dahlsjö. Troligtvis lärde också K-Å känna GRK via J-O. Vi vet också att dessa ovan nämnda personer brukade träffas bl.a. på öslstugan Japan och ölfiket Tärnan. Kjell-Åkes syster var personligen med på de här ställena, och träffade dessa personer.

När det gäller "Hymme" Lundquist så finns det inga anhöriga kvar att fråga. Därför får vi utgå ifrån vad som har skrivits om denna familj, samt från människor som hade ett visst umgänge med dem. Det verkar vara mycket osannolikt att "Hymme" någonsin hade ett eget arbete? Dessutom hade han vissa psykiska problem. Vi vet också att bl.a. "Hymme" reste med fadern, när han hade utställningar på olika håll i Europa och ev. även i USA.

Naturligtvis kan han ha haft intresse av besöka den konstskola du nämner. Vi vet dock att när han väl stod vid Göteborgs Central denna dag, så hade han fortfarande en bra bit kvar att lifta upp till Tanums kommun. Från centralen tar det inte många minuter att gå till södra brofästet av Götaälvbron. Dessutom spöregnade det denna torsdag.

Jag umgicks med både äldre o yngre, både när jag var 16, 20 och 25. Trodde inte jag var ovanlig

Spöregnet skulle nog fått mig att sluta lifta o söka skydd, i alla fall om jag hade någon att ringa till i Göteborg o ingen tid att passa på Gerlesborg.

Men mitt inlägg om konstnärer handlade egentligen mest om att visa hur lätt man drar slutsatser av sådant man själv vet snarare än att koppla ihop Hübner Lundquist med de tre ...
Citera
2009-08-22, 18:13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket intressant tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av marsouin
Jag reggade mig enbart pga denna tråd, mycket intressant tråd med imponerande arbete av många (ingen nämnd, ingen glömd!).

Jag hade två kommentarer också. Först, angående bilen, kan Volvos museum bidra med något? Ute i Torslanda har ju Volvo ett museum.

Sedan, det andra, kan någon av dessa fyra ha hittats men inte identifierats?
Jag kan på rak arm komma på ett skelett i Göteborgstrakten som hittats men inte identifierats. Jag har letat efter länkar och i gamla GP men vad jag kan komma ihåg är att ett mansskelett hittades när det grävdes för Götatunneln, cirka 2000. Det låg under ett fundament till Pusterviksbron. Det hade placerats där innan fundamentet lades. Iofs invigdes den bron 1955, men...

Polisen kanske har fler oidentifierade kroppar hittade sedan 1965?

Det var trevligt att läsa att du reggade dig enbart p.g.a. "Dahlsjö-tråden". Tack för visat intresse marsouin.

Ang. Volvos museum så undrar jag om det är något speciellt du har i åtanke? Vi vet att det var en duvblå PV av 1956 års modell som såldes till J-O Dahlsjö, inte långt innan försvinnandena . Den äldre brodern Bengt har bekräftat detta, samt att PV:n var i gott skick och såldes billigt. Han i sin tur hade köpt den också billigt av en arbetskamrat. Vad som har varit problemet hitills med denna bil är att få fram registreringsnumret. Kunde man bara få fram detta så skulle åtminstone den delen vara avklarad. Den s.k. "Sahlin-bilen" kan vi följa, ända från då den rullar ut från Torslandaverken tills den skrotas den 5 mars 1969. Denna bil har dock inget med dessa försvinnanden att göra.

Intressant det där du berättade om det oidentifierade manskellettet. Utan att veta något, så är jag säker på att polisen har fått fram fler oidentifierade kroppar efter 1965. Vem vet, någon av dessa oidentifierade kroppar kan kanske ha tillhört någon av dessa?
Citera
2009-08-22, 18:13
Medlem
jan.i.tors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marsouin
Polisen kanske har fler oidentifierade kroppar hittade sedan 1965?
Bra fråga. Arkiven igen... Synd att jag inte är i Gbg nu.
Citera
2009-08-22, 18:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände den 29 juli 1965?

Citat:
Kan man generera någon lista med något käckt program tro, eller är det bara att börja i ena änden?
Synd att man inte kan gå åt andra hållet, med bilmärke /årsmodell /ägare
Vore ju mumma att hitta något i polisens arkiv.

Jag är böjd att tro att de tres försvinnande inte har med Hübner att göra, men det beror bara på att jag inte hittar något annat samband än (ev) datum o staden Göteborg. Han kan ha tagit sig själv av daga, eller irrat bort sig nånstans på vägen, eller kanske stuckit ut i världen.

Kjell-Åkes, Gays och Jan-Olofs försvinnanden är jag mer nyfiken på. Försvann de ihop, i en olycka, eller någon dödades först o den/de övriga *försvann* senare? Var de osams? Pengar, svartsjuka, sprit, ett småbrott som gick snett?

Tror att utan faktiska bevis (en bild som får någon att minnas någon man inte kände räcker inte för mig) kan man aldrig lösa detta fallet riktigt.
Fantasieggande är det dock, och en mycket spännande bok kan du skriva, Skaraborg, utan att historien behöver vara "sanning", så länge du redovisar vad som är fakta o vad som är gissningar! Eller kalla det en roman!

Jag önskar att det skulle finnas en lista, som man kunde söka utifrån årsmodell, bilmärke, ägare etc.? Tyvärr går inte detta. man måste ha ett registreringsnummer. Det är inte polisen som sköter detta utan Länstyrelsen i Göteborg. De har alla gamla reg.nummer, för Göteborg och Bohuslän efter 1952 fram tils de försvann 1973.

Vi vet att småkriminalitet förekom, åtmonstone beträffande Dahlsjö och Karlsson. Likaså ang. spriten. GRK söp rätt tappert. Personligen tror jag att de försvann tillsammans och att det inte var någon olycka. Alltför mycket pekar på att de denna vår/sommar, drogs in i något av troligtvis kriminell art. Med allra största sannolikhet så fanns pengar med i det hela. Däremot inte svartsjuka vad jag känner till.

Ang. "Hymme" så vet ingen av alla skribenter på tråden vad som hände med honom. Naturligtvis så kan han ha tagit sig av daga eller stuckit ut i världen som du bl.a. skrev. Detta är lika troligt, som om han skulle ha fått lift med "den duvblå".

Blir det en bok i slutändan så kommer detta att bli en mycket intressant sådan. Först skall allt material insamlas och därefter sorteras. Troligtvis kommer det isf bli två (2) personer som kommer att skriva denna bok.

Detta gamla fall kommer aldrig att kunna bli helt uppklarat. Detta underförutsättning att inget speciellt händer, t.ex. säkra uppgifter från den 29 juli samt därefter.

Ja det har du så rätt i, att det är ett verkligen fantasieggande fall.
Citera
2009-08-22, 19:25
Medlem
jan.i.tors avatar
boken!

Citat:
Blir det en bok i slutändan så kommer detta att bli en mycket intressant sådan. Först skall allt material insamlas och därefter sorteras. Troligtvis kommer det isf bli två (2) personer som kommer att skriva denna bok.

/---/

Ja det har du så rätt i, att det är ett verkligen fantasieggande fall.

Kanske utgiven lagom till 45-årsdagen nästa år? Jag väntar med spänning!
Citera
2009-08-22, 19:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Spöregnet i Göteborg.

Citat:
Jag umgicks med både äldre o yngre, både när jag var 16, 20 och 25. Trodde inte jag var ovanlig

Spöregnet skulle nog fått mig att sluta lifta o söka skydd, i alla fall om jag hade någon att ringa till i Göteborg o ingen tid att passa på Gerlesborg.

Men mitt inlägg om konstnärer handlade egentligen mest om att visa hur lätt man drar slutsatser av sådant man själv vet snarare än att koppla ihop Hübner Lundquist med de tre ...

Ja det är mycket möjligt att Lundquist sökte efter skydd i spöregnet. Om han kände nägon, som han kunde ringa till i Göteborg har jag ingen aning om? Han ville nog med största sannolikhet, komma så fort som möjligt till Gerlesborgs konstskola. På morgonen denna dag hade han startat sitt liftande från Torekov. Han hade endast 60-70 kr på sig.

Vad som exakt hände denna dag får vi med största sannolikhet aldrig veta. Först försvinner "Dahlsjö-gänget" med tillhörande bil. Sedan försvinner en liftande "Hymme". Detta vet vi. Var det slumpen som gjorde att det blev på detta sätt? Ja det vi tyvärr inte.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-08-22 kl. 19:40.
Citera
2009-08-22, 20:58
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Visst, det är inga problem att göra ett sådant. Frågan är bara vad man skall ha det till.
Om det är ett fel i reg.nr O19920 så blir det 9+9+9+9+9=45 olika sätt.
Om det är 2 fel så blir det fler kombinationer 81*4+81*3+81*2=mer än 45.
Vi får hoppas att det är O OA ev. OB istället då slipper vi skicka så många förfrågningar .

Roligt att det blivit så många nya skribenter på tråden med ny kunskap och nya teorier .
Citera
2009-08-22, 22:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bok till 45-årsdagen?

Citat:
Kanske utgiven lagom till 45-årsdagen nästa år? Jag väntar med spänning!

Ja det skulle ju isf vara trevligt, om den kunde komma ut den 29 juli 2010. Dock är det ganska osäkert om så skulle kunna ske? Allt insamlandet, sorterandet, skrivandet m.m. är som vi alla vet väldigt tidsödande. Vi får se hur det blir?

Tycker också det är trevligt med nya skribenter med kunskap, idéer och intresse. Precis vad denna tråd behöver.
Citera
2009-08-22, 23:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hoppas på OA eller ev OB?

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Visst, det är inga problem att göra ett sådant. Frågan är bara vad man skall ha det till.
Om det är ett fel i reg.nr O19920 så blir det 9+9+9+9+9=45 olika sätt.
Om det är 2 fel så blir det fler kombinationer 81*4+81*3+81*2=mer än 45.
Vi får hoppas att det är O OA ev. OB istället då slipper vi skicka så många förfrågningar .

Roligt att det blivit så många nya skribenter på tråden med ny kunskap och nya teorier .

Ja jag hoppas också verkligen, att det skall vara OA eller ev. OB? Är det inte det så blir det många förfrågningar.

Skall denna vecka igen och kolla på microfilm. Återigen är det bara att hoppas att det går att få fram artiklar ang. dessa försvinnanden.
Citera
2009-08-23, 00:20
Medlem
Citat:
Ja jag hoppas också verkligen, att det skall vara OA eller ev. OB? Är det inte det så blir det många förfrågningar.

Skall denna vecka igen och kolla på microfilm. Återigen är det bara att hoppas att det går att få fram artiklar ang. dessa försvinnanden.

När och i vilken tidning läste du först om dessa försvinnanden? Om jag minns rätt har du skrivit att du läst om dem kort efter att de hände, känns väl som det bästa att börja söka där? Eller har jag missuppfattat, fick du inte veta om detta förrän senare?

Önskar för övrigt lycka till med bokskrivandet, det skulle vara väldigt intressant om detta fall uppmärksammades i bokform.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in