1965 och 2009.
Citat:
Ursprungligen postat av jan.i.tor
Jag har funderat på en sak, vi ser 40-50 år gamla händelser med dagens ögon. Några tankar om detta fall:
* 16-årige Kjell-Åke för ung för att vara vän med de båda andra
Vid 16 år var det normalt att betraktas som (i det närmaste) vuxen, att klä sig som vuxen och att ha börjat arbeta. Att ha eget boende (hyresrum t ex) var inte lika vanligt men inte alls onormalt. Inte ens på 70-talet var det konstigt att börja arbeta efter skolan, kanske t o m tidigare för dem utan intresse/möjlighet att studera. Inte alls som i dag när de unga är mambor o evigt studerande pga en skev bostads- o arbetsmarknad. Alltså kan inte jag se att en 16-åring med nödvändighet var något konstigt sällskap för en 21-åring. Lika lite som en 20-åring idag är "för" ung för att hänga med en 25-åring.
* Konstnärsfamilj = överklass?
Ja, det är rätt på ett sätt. En arbetare blev sällan konstnär, MEN konstnärer/konststuderande hade sällan höga inkomster.
Några bodde förstås i Haga med omnejd på 60-talet. Alltså kan en ung konststuderande/konstnärsson mkt väl (oavsett egna familjens ekonomi) ha varit bekant med någon i Haga boende person, som i sin tur kunde känna de tre andra. Konstnärer, (och studenter i alla slags utbildningar) då liksom nu, hade ofta brödjobb vid sidan, förresten: hamnen, Volvo, posten, varven, diskare, nattvak, Liseberg, taxi. You name it. Kära gamla Hovedskous konstskola (då på Haga nygata, senare på Järntorget) kunde varit ett annat ställe som Hübner velat kolla om Gerlesborg var på tapeten. Konstnärer rör sig också rätt ogenerat i alla samhällsklasser, då liksom nu.
Med detta vill jag inte spä på spekulationerna att sammankoppla Hübner med de andra, snarare tvärtom. Jag vill bara visa hur lätt man leds i en viss riktning. Det finns helt säkert slutsatser jag drar som är lika osäkra pga mina egna "färgade glasögon". Mina kunskaper om just dessa försvinnanden kommer f ö bara från denna tråd.
* 16-årige Kjell-Åke för ung för att vara vän med de båda andra
Vid 16 år var det normalt att betraktas som (i det närmaste) vuxen, att klä sig som vuxen och att ha börjat arbeta. Att ha eget boende (hyresrum t ex) var inte lika vanligt men inte alls onormalt. Inte ens på 70-talet var det konstigt att börja arbeta efter skolan, kanske t o m tidigare för dem utan intresse/möjlighet att studera. Inte alls som i dag när de unga är mambor o evigt studerande pga en skev bostads- o arbetsmarknad. Alltså kan inte jag se att en 16-åring med nödvändighet var något konstigt sällskap för en 21-åring. Lika lite som en 20-åring idag är "för" ung för att hänga med en 25-åring.
* Konstnärsfamilj = överklass?
Ja, det är rätt på ett sätt. En arbetare blev sällan konstnär, MEN konstnärer/konststuderande hade sällan höga inkomster.
Några bodde förstås i Haga med omnejd på 60-talet. Alltså kan en ung konststuderande/konstnärsson mkt väl (oavsett egna familjens ekonomi) ha varit bekant med någon i Haga boende person, som i sin tur kunde känna de tre andra. Konstnärer, (och studenter i alla slags utbildningar) då liksom nu, hade ofta brödjobb vid sidan, förresten: hamnen, Volvo, posten, varven, diskare, nattvak, Liseberg, taxi. You name it. Kära gamla Hovedskous konstskola (då på Haga nygata, senare på Järntorget) kunde varit ett annat ställe som Hübner velat kolla om Gerlesborg var på tapeten. Konstnärer rör sig också rätt ogenerat i alla samhällsklasser, då liksom nu.
Med detta vill jag inte spä på spekulationerna att sammankoppla Hübner med de andra, snarare tvärtom. Jag vill bara visa hur lätt man leds i en viss riktning. Det finns helt säkert slutsatser jag drar som är lika osäkra pga mina egna "färgade glasögon". Mina kunskaper om just dessa försvinnanden kommer f ö bara från denna tråd.
Jag var nästan lika gammal som Kjell-Åke Johansson sommaren 1965. Han var dock några år äldre än jag. Den erfarenhet jag har från min barn och tonårsperiod så var det mycket ovanligt, att t.ex. en 16-åring umgicks med en 22-åring. Det brukade mera handla om några års skillnad åt det ena eller andra hållet. När man t.ex. var 18-19 så var det annorlunda.
Nu var iofs Kjell-Åke en mycket mogen 16-åring, och såg betydligt äldre ut än de 16-år han var. Vi vet nu att det var egentligen Jan-Olofs båda yngre bröder som umgicks med Kjell-Åke. Dessa var födda 1946 resp. 1948. Via dem lärde han känna J-O Dahlsjö. Troligtvis lärde också K-Å känna GRK via J-O. Vi vet också att dessa ovan nämnda personer brukade träffas bl.a. på öslstugan Japan och ölfiket Tärnan. Kjell-Åkes syster var personligen med på de här ställena, och träffade dessa personer.
När det gäller "Hymme" Lundquist så finns det inga anhöriga kvar att fråga. Därför får vi utgå ifrån vad som har skrivits om denna familj, samt från människor som hade ett visst umgänge med dem. Det verkar vara mycket osannolikt att "Hymme" någonsin hade ett eget arbete? Dessutom hade han vissa psykiska problem. Vi vet också att bl.a. "Hymme" reste med fadern, när han hade utställningar på olika håll i Europa och ev. även i USA.
Naturligtvis kan han ha haft intresse av besöka den konstskola du nämner. Vi vet dock att när han väl stod vid Göteborgs Central denna dag, så hade han fortfarande en bra bit kvar att lifta upp till Tanums kommun. Från centralen tar det inte många minuter att gå till södra brofästet av Götaälvbron. Dessutom spöregnade det denna torsdag.

.
.