2010-02-17, 15:06
Medlem
Det var väl till och med så att Hybner Lundquist skickade sitt vykort samma dag som han lämnade familjens sommarbostad i Torekov? Jag tänkte på detta också, men valde istället att fokusera mitt förra inlägg på formuleringen. Varför inte vänta att skicka åtminstone tills han kommit fram till konstskolan? Kortet från gbg skulle ändå inte vara föräldrarna tillhanda förrän i bästa fall dagen efter, den 30e. Vykortet är märkligt på flera sätt IMO.

Ytterligare frågor jag fått under läsningens gång:
Vem är PL?
Vad betyder tipset om källarutrymmena i närheten av GRKs bostad?
Vilka ärenden kan ha förenat överklassdamen, Hymme och trojkan?

Ändrat: Bergsutrymmen finns på många platser i landet. Ofta byggdes dessa under kriget för att skydda viktiga samhällsfunktioner som el- och telenät. Har själv varit inne i ett sådant utrymme i södra Sverige. Många av dem har civilt tagits över av teleföretag. Dock är de mycket svårtillgängliga och rigoröst avspärrade än idag och det var speciella semi-lagliga omständigheter som gjorde att jag fick möjlighet att besöka ett.
Senast redigerad av derstatic 2010-02-17 kl. 15:11.
Citera
2010-02-17, 15:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hymmes" koppling till de övriga?

Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Fantastiskt intressant tråd. Har sedan igår eftermiddag läst igenom samtliga 1578 inlägg. Måste säga att jag är ganska matt i skallen vid det här laget.

Citat:
Enda anledningen jag kan se till att vissa uppgifter är för känsliga för att läggas ut efter snart 45 år är att de inte är så gamla. Att det finns inblandade personer som levde långt efter 29/7-65 och som eventuellt lever än idag, alternativt är ganska nyligen bortgångna
.

En sak som jag dock funderat på, och som det säkerligen inte finns något svar på är varför Hybner Lundquist skriver på sitt beryktade vykort att familjen inte ska oroa sig. Då måste han, enligt mig, veta att det finns något att oroa sig för. Nu senare i tråden har ju framkommit en möjlig koppling mellan Hymme och trojkan kring den duvblå PVn, men när jag motvilligt gick till sängs igår kväll var jag övertygad om att Hymme inte alls hade med de tre att göra, att konstskolan var ett svepskäl för att försvinna frivilligt. Han har beskrivits som desillusionerad, trött på konsten och i Sverige under sitt riktiga namn skulle han med sannolikhet alltid blivit känd som den store Evert Lundquists son. Utomlands eller inkognito kunde han skapat sig något mera eget.

Ser fram emot att även vidare följa tråden.

Stort tack för visat intresse derstatic.

Just det! Bl.a. en av orsakerna.

Det kan vara på så sätt ang. "Hymme" som du har beskrivit. Alltså att han inte hade något med Dahlsjö, Johansson och Karlsson att göra. Ingen kan med 100% säkerhet säga hur exakt det förhöll sig?

Personligen är jag övertygad om att hans försvinnande hade med de tre övrigas försvinnande att göra. T.ex. varför finns inte heller polisutredningen ang. "Hymme" bevarad? Jag tror också att "Hymme" som redan som 18-åring hade så dåliga nerver att han fick käka starka nervtabletter, skulle ha haft svårt att kunnat klara sig på egen hand. Om han hade använt konstskolan som svepskäl så undrar jag över varför han inte tog med sig sitt pass? Vad tror ni andra?

Återigen tror jag att varför han skrev detta beryktade vykort, var att han för första gången skulle ut och resa på egen hand. På ett ställe har jag hittat (i en bok) att han skulle ha sagt till sin mamma "att jag måste klara av detta själv" innan han lämnade Torekov på morgonen den 29 juli. Hade modern fått följt med på denna resa (som det tydligen hade varit tal om) så hade troligtvis inte detta hänt att han hade försvannit för alltid.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-02-17 kl. 15:24.
Citera
2010-02-17, 15:39
Medlem
Jo det är en trolig anledning. Att det var så pass stort för den nervöse Hymme att bara ha tagit sig till Göteborg på egen hand att han ville lugna sin familj och kanske även sig själv genom att skriva detta beryktade vykort.

Passet? Jo han kanske borde tagit det med sig. Fanns passet tillgängligt i Torekov eller i familjens bostad i Stockholm? Vill man försvinna är det bättre att inte resa med sina offentliga handlingar, dessa lär lämna spår efter sig vid gränskontroller osv.

Det här med polisutredningarna är synnerligen märkligt. Gällande Gay Roger Karlsson, Kjell Åke Johansson och Jan Olof Dahlsjö finns det väl anledningar, Kling och Klang och i två fall bristande intresse från anhöriga. Gällande Hybner Lundquist är saken en annan. Son till en känd konstnär och med en mycket engagerad mor borde polisen gjort sitt yttersta.

ÄNDRAT: Tack för svaret S2
Förstår och respekterar om du inte kan gå in på ytterligare förtydligande, men jag tolkar ditt svar som att antingen KÅJ eller JOD, möjligen båda lever långt efter 29/7-65. Att Gay Roger Karlsson avlider denna dag bör väl också vara säkerställt bortom rimligt tvivel som det brukar heta. Stämmer detta lämnar det mig med två möjliga slutsatser. Antingen är de båda ynglingarna identiska med gärningsmännen i GRKs försvinnande. Eller så känner de till vem eller vilka som är GM och håller sig undan för att undgå ett liknande öde som sin kamrat.
Senast redigerad av derstatic 2010-02-17 kl. 15:49.
Citera
2010-02-17, 15:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hymme" och hans resa den 29 juli 1965.

[quote=WaltzingMatilda]Ja derstatic, man kan nog kanske säga att det är lite udda att skriva "oroa er inte". Jag föreställer mig att föräldrarna måste oroat sig en hel del för sina tvillingsöner eftersom de hade vissa psykiska problem. Antagligen var det jobbigt för dem att släppa iväg denne artonåring (han var dessutom inte myndig ännu vilket han ju skulle varit idag) på egna äventyr även om det bara gällde att ta sig till en konstskola 30 mil bort och stanna där ett tag.

Eller så har du alldeles rätt, Hymme visste att föräldrarna och brodern skulle få anledning att oroa sig eftersom han egentligen var på väg någon annanstans. Det där att han hade med sig en sovsäck stör mig lite,
Citat:
behöver man det på en skola med inkvartering?[/
QUOTE]

Nej WM. Naturligtvis hade han inte behövt en ryggsäck om han bara skulle direkt till konstskolan. Detta tolkar jag, att han tänkte stanna över någon eller några nätter någon annanstans innan han fortsatte upp till skolan. När det skrevs om "Hymmes" försvinnande i ett bokverk 1975, så nämns inte detta med ryggsäcken. Däremot nämns att han hade med sig två böcker.

Modern måste ha varit mycket orolig över att släppa iväg sonen på ensam denna ödesdigra dag. Till sist gick hon motvilligt med på att han skulle få företa denna resa på egen hand. Detta har också framkommit i en av tidningsartiklarna från 1965.

Det skulle inte förvåna mig om det var för första gången han skulle göra en längre resa på egen hand. Denna slutade också i katastrof, som måste ha utvecklats till ett trauma för hela familjen Lundqvist.
Citera
2010-02-17, 15:52
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Återkommer till detta att Hymme inte var myndig; hade han tillgång till sitt pass och var det möjligt för honom att resa utomlands utan föräldrarnas samtycke? Vilka regler gällde 1965?
Citera
2010-02-17, 17:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Lejsa
Som så många andra sällar jag mig i berömet till er & framförallt Skara. Har läst igenom tråden från början till dags dato. Mycket intressant.

Håller med Derstatic ang det berömda vykortet "oroa er inte" samt -varför skicka ett vykort redan 3dgr efter att man åkt !?

Reflektion - blev lite trött ihuvet & i ögonen på folk som inte "orkat" läsa hela tråden & börjar ställa frågor om sådant som redan tagits upp, tänk er för - det drabbar andra som har lite mer hyfs att läsa igenom trådar innan man kommenterar iom att man får läsa samma saker om & om igen.

Tack för visat intresse samt för din uppskattning Lejsa.

Ett verkligen mycket intressant fall detta. Vet att det har blivit en hel upprepningar i den långa tråden.
Citera
2010-02-17, 17:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svar på dina frågor.

Citat:
Det var väl till och med så att Hybner Lundquist skickade sitt vykort samma dag som han lämnade familjens sommarbostad i Torekov? Jag tänkte på detta också, men valde istället att fokusera mitt förra inlägg på formuleringen. Varför inte vänta att skicka åtminstone tills han kommit fram till konstskolan? Kortet från gbg skulle ändå inte vara föräldrarna tillhanda förrän i bästa fall dagen efter, den 30e. Vykortet är märkligt på flera sätt IMO.

Citat:
Ytterligare frågor jag fått under läsningens gång:
Vem är PL?
Vad betyder tipset om källarutrymmena i närheten av GRKs bostad?
Vilka ärenden kan ha förenat överklassdamen, Hymme och trojkan?

Ändrat: Bergsutrymmen finns på många platser i landet. Ofta byggdes dessa under kriget för att skydda viktiga samhällsfunktioner som el- och telenät. Har själv varit inne i ett sådant utrymme i södra Sverige. Många av dem har civilt tagits över av teleföretag. Dock är de mycket svårtillgängliga och rigoröst avspärrade än idag och det var speciella semi-lagliga omständigheter som gjorde att jag fick möjlighet att besöka ett.

Svar på dina frågor.

1. Ingen aning. Det enda som har framkommit är att han fanns i Karlssons bekantskapskrets.
2. Vet bara att det än i dag finns källarutrymmen som spelade en ganska stor roll tydligen den 29/7-65. Annedal är ju tättbefolkat med en otroligt massa källarutrymmen. Vad vi vet är iaf att huset/husen som dessa källarutrymmen tillhörde inte blev rivna.
3. Det som förenade "Hymme" med de tre från Göteborg denna sommar var just denna överklassdam. Hon kände väl till "Dahlsjö-gänget" och bilen. Lika väl lärde hon känna "Hymme" under sin tid i Stockholm. Har mycket svårt att tänka mig, att dessa killar kände "Hymme" innan detta datum.

Ang. vykortet så kom detta fram till föräldrarna dagen efter, alltså fredagen den 30 juli.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-02-17 kl. 17:52.
Citera
2010-02-17, 18:00
Medlem
Tack för svaren S2

Då återstår väl i så fall frågan, varför skulle tre arbetargrabbar från Göteborg känna en överklassdam från Stockholm? Och nej, jag tror inte själv att det finns något säkert svar på denna fråga.
Citera
2010-02-17, 18:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Osäker vad som gällde 1965?

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Återkommer till detta att Hymme inte var myndig; hade han tillgång till sitt pass och var det möjligt för honom att resa utomlands utan föräldrarnas samtycke? Vilka regler gällde 1965?

1965 var myndighetsåldern 21 år. Denna ändrades till 20 år antingen sommaren 1967 eller 1968.

Det måste ha varit möjligt för honom att resa utomlands utan föräldrarnas samtycke under förutsättning att föräldrarna lät honom själv ha hand om sitt pass. Hade en kamrat som i slutet av 1960-talet som inte var myndig. Han reste själv omkring till olika länder utan sina föräldrar. Jag vet dock inte om samma sak gällde 1965? Troligtvis.

Jag fick mitt första pass i slutet av 1960-talet och var inte då myndig. Om jag minns rätt så ansökte min mor om detta pass åt mig. Jag är säker på, att man kunde inte själv ansöka om ett pass om man inte var myndig.

Vi måste också ha i åtanke att vid denna tid behövdes det ingen legitimation. Skulle det mot all förmodan någon gång behövas en sådan, så var det antingen körkortet eller passet som fick gälla.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-02-17 kl. 18:28.
Citera
2010-02-17, 18:27
Medlem
Citat:

Då återstår väl i så fall frågan, varför skulle tre arbetargrabbar från Göteborg känna en överklassdam från Stockholm? Och nej, jag tror inte själv att det finns något säkert svar på denna fråga.

Vad jag förstår syftar namnet ”Överklassdamen” på att hon skulle vara dam idag men i grabbarnas ålder 1965. Samt att hon då bodde i Göteborg. Men jag kan ha förstått fel?

Att umgås över klassgränser var nog minst lika ovanligt då som nu. Att de gått i samma skola eller arbetat inom samma företag är mindre troligt. Inte heller att de skulle ha mötts ute på någon pub och blivit bra vänner. Nära varandra kan de knappast ha bott heller. Osannolikt, det borde låta omöjligt för var och en.

Den vanligaste orsaken är väl, liksom idag, att man har eller har haft något slags affärer ihop. Skumma eller oskyldiga. Droger?
Citera
2010-02-17, 19:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skrev kortet för att lugna både föräldrarna och sig själv.

Citat:
Jo det är en trolig anledning. Att det var så pass stort för den nervöse Hymme att bara ha tagit sig till Göteborg på egen hand att han ville lugna sin familj och kanske även sig själv genom att skriva detta beryktade vykort.

Passet? Jo han kanske borde tagit det med sig. Fanns passet tillgängligt i Torekov eller i familjens bostad i Stockholm? Vill man försvinna är det bättre att inte resa med sina offentliga handlingar, dessa lär lämna spår efter sig vid gränskontroller osv.

Det här med polisutredningarna är synnerligen märkligt. Gällande Gay Roger Karlsson, Kjell Åke Johansson och Jan Olof Dahlsjö finns det väl anledningar, Kling och Klang och i två fall bristande intresse från anhöriga. Gällande Hybner Lundquist är saken en annan. Son till en känd konstnär och med en mycket engagerad mor borde polisen gjort sitt yttersta.

ÄNDRAT: Tack för svaret S2
Förstår och respekterar om du inte kan gå in på ytterligare förtydligande, men jag tolkar ditt svar som att antingen KÅJ eller JOD, möjligen båda lever långt efter 29/7-65. Att Gay Roger Karlsson avlider denna dag bör väl också vara säkerställt bortom rimligt tvivel som det brukar heta. Stämmer detta lämnar det mig med två möjliga slutsatser. Antingen är de båda ynglingarna identiska med gärningsmännen i GRKs försvinnande. Eller så känner de till vem eller vilka som är GM och håller sig undan för att undgå ett liknande öde som sin kamrat.

Tror också som du att han skrev kortet för att lugna föräldrarna och även sig själv. Han ville visa att nu hade han iaf anlänt till Göteborg.

Passet vet vi inte var det fanns under sommaren. Ev. kan det ha blivit kvarliggande i deras lägenhet i Stockholm. 1965 kunde man resa till de nordiska länderna utan pass. Ville däremot "Hymme" ut i Europa så var han tvungen att ha ett pass - åtminstone om han skulle in över de stora gränsövergångarna. Flyga kunde han inte heller göra utanför de nordiska länderna. Han var tvungen att ha ett pass för att ta sig ut i världen. Antingen sitt eget eller ett förfalskat. I Portugal styrde Salazar men stenhård kontroll över folk som skulle in i landet. I Spanien var det Franco med lika hård kontroll. De forna öststaterna skall vi bara inte tala om.

Att även polisutredningen om "Hymme" också saknas är bl.a. en av orsakerna till att jag är övertygad om att försvinnandena hörde ihop.

Ingen vet exakt hur det förhåller sig med det sista du tar upp i ditt inlägg. Vi måste också hålla i åtanke att det förekom flera "aktörer" denna dag som vi inte vet namnet på. Hur många har vi ingen aning om?
Citera
2010-02-17, 19:49
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Tack för klargörande om myndighetsålder och brukande av pass på 60-talet mm, Skaraborg2.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Modern måste ha varit mycket orolig över att släppa iväg sonen på ensam denna ödesdigra dag. Till sist gick hon motvilligt med på att han skulle få företa denna resa på egen hand. Detta har också framkommit i en av tidningsartiklarna från 1965.

Det skulle inte förvåna mig om det var för första gången han skulle göra en längre resa på egen hand. Denna slutade också i katastrof, som måste ha utvecklats till ett trauma för hela familjen Lundqvist.

Ebba Lundquist måste varit oerhört plågad av detta, att hon släppte iväg Hymme - och hon gav ju aldrig upp heller utan fortsatte att söka honom i olika hörn av världen. Fruktansvärt för en mamma, vill inte tänka på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in