2009-09-01, 21:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Pratat med Norlén 09.09.01.

Citat:
Ursprungligen postat av silver-janne
Eller kanske hade gänget skaffat bilen för att kunna ta upp en liftare och sedan råna honom?

Jag har nu läst ‘Nordens Mata Hari’ och håller med om att det är en ganska bra bok. Ingmar Norlén var veckotidningsjournalist och skrev bl a för Hemmets Journal. Kan det vara så att denna tidning under 1987 publicerade en illustrerad version av Dahlsjö-Fallet, som Norlén sedan ev. förkortade och tog med i boken? Boken är slarvigt skriven och om Norlén hade fått en 25- öring för varje tryckfel, felstavning och syftningsfel hade han kunnat köpa en ‘stor stark’ med tilltugg.

Utomlands har en hel del bibliotek och tidningar satt igång s.k. digitisering av gamla tidningar. T ex finns Times, Daily Mirror och Daily Express som databaser att söka i fulltext, liksom New York Times och ett flertal andra amerikanska tidningar. I Sverige satte KB igång ett projekt som hette Tiden och som syftade till att digitisera svenska dagstidningar, men det är offline och verkar inte ha gjort stora framsteg. Således har den svensk som vill utforska en histrisk händelse från 1960-talet inget annat val än att genomsöka rulle efter rulle med mikrofilmade gamla tidningar.

Tack för ditt intressanta inlägg silver-janne.

Jag har själv haft en del e-mailkontakt med Norlén förut. Idag har jag också pratat honom. Han skrev en repotageserie för just Hemmets Journal om intressanta brott. Som du helt riktigt misstänkte så tog Norlén sedan och skrev en bok om dessa fall. Vet ej om han förkortade dessa men bilderna som fanns i denna tidning, kom ju aldrig med i boken. När Norlén åkte runt och interjuvade anhöriga till de försvunna hade han med sig en fotograf.

Ja tyvärr är denna bok slarvigt skriven. Han har däremot skrivit en hel del andra böcker som inte har varit på detta sätt. T.ex. böckerna om Johnny Bode.

Jag har hört att även gamla tidningar, från t.ex. 1960-talet, kommer att digitaliseras framöver. Man kan använda sökord men det gäller enbart från 1980-talet och framåt tyvärr. Att genomsöka bara en (1) enda rulle mycket noggrant tar ca 1½ timme. Det är både jobbigt och tröstlöst men det finns tyvärr inget annat sätt - ännu. Har man ett ungefärligt datum då blir det ju på ett helt annat sätt. I detta fall finns inget ungefärligt datum - ja inte ens årtal!
Citera
2009-09-01, 23:13
Medlem
Raouls avatar
Det skulle vara intressant att få uppspaltat vilka tips om att någon eller några av JOD, KÅR eller GRK har siktats efter 650729. Likt det där från 1971 om Köpenhamn.
Dessutom när och var och av vem.
Citera
2009-09-01, 23:20
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Det skulle vara intressant att få uppspaltat vilka tips om att någon eller några av JOD, KÅR eller GRK har siktats efter 650729. Likt det där från 1971 om Köpenhamn.
Dessutom när och var och av vem.
Håller med, dessa iakttagelser borde ju varit med i polisutredningen, men den är ju i dags dato icke existerande!
Citera
2009-09-01, 23:32
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Håller med, dessa iakttagelser borde ju varit med i polisutredningen, men den är ju i dags dato icke existerande!
Ok, hur är det med de rykten som luftats här i tråden?
- Bräcke
- Köpenhamn
- KÅJ i lägenheten på Risåsgatan efter 650729

Är det från GP-artikeln, boken samt systern?
Finns några fler kända iakttagelser?

Hymme? Där borde det finnas något.

Spelar ingen roll hur "löst" det är, borde vara intressant att se det uppunktat bara.
Citera
2009-09-01, 23:43
Medlem
MoLoKs avatar
Ser visst att jag blandade ihop lite fakta (har dock för mig att jag läste i denna tråd att sonen blev ihjälsparkad lite mer än en månad innan 29 juli).

Men min poäng kvarstår.

Jag ser väldigt få anledningar för två småkriminella polare att ta med ytterligare en småkriminell polare för att... campa? Mitt i veckan dessutom!

Jag finner det troligare att de var ute på nån slags stöldturne. Kanske var de skyldiga någon pengar...
Citera
2009-09-01, 23:58
Medlem
Raouls avatar
Fantastisk tråd!

Nu ska vi se vilka röda trådar jag hittar att bena i. Ber om ursäkt om jag missat något här.
Jag måste säga att jag är imponerad över att det fungerat att ringa upp vilt främmande människor och få del av ny information, de som gjort det måste vara ytterst trevliga typer.

OM vi skiter i Ockham ett tag och antar Hymme liftade med JOD, KÅJ och GRK så benar jag lite vidare i Hisingen.

E6 norrut
1958 invigdes den första motorvägsdelen av E6an mellan Göteborg och Kungälv.

Och det här med broarna i norr en gång för alla: Bohusbron mellan Hisingen/Rödbo och Fästningsholmen/Kungälv invigdes 1940.
http://img259.imageshack.us/i/bohusbronmpil.jpg/
Och här finns tre bilder på den bron: http://marinas.com/view/bridge/947_Bohusbron_Bridge_Rodbo_Värmland
Bohusbron kallas den i detta dokument: http://www.vastsverige.com/upload/Broschyr%20thnkanalkarta2009.pdf
Alltså handlade det 1965 inte om något färjeåkande längs E6an. Dock fanns/finns den gamla färjerampen kvar, en sån där asfaltsremsa som leder ner till och under vattenytan – svårt att dumpa bilen där då kontrolltornet för bron ligger precis bredvid liksom det låg en bensinmack en liten bit bort.

Kuriosa; jag tror det var tidigt 1980-tal då två flickor drunknade då deras bil rullade över kajkanten på Kungälvssidan av Fästningsholmen.

Jordfallsbron mellan Hisingen/Rödbo och Bohus invigdes 1966 (eller 650923), här öppen med Nordre Älv i förgrunden och Göta Älv i bakgrunden http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Jordfallsbron.jpg. Där kan man se exempel på de strandängar som på vissa ställen utgör Hisingens kontakt med de två älvarna.

Nordreälvsbron/Kungälvsbron/motorvägsbron byggdes 1968.

Bifogad karta över Göteborg från 1965:
http://img215.imageshack.us/i/gbg1965mpilar.jpg/
Spygrön *1 - Centralstationen
Spygrön *2 – Göta Älvbrons fastlandsfäste
Spygrön *3 – Lantmätaregatan
Blå 4 – E6 norrut.
Röd 5 – Tuvevägen norrut mot Säve och Kornhalls färja, det går (gick 1965) också alldeles utmärkt att ta denna väg till Kungälv via Rödbo och Bohusbron.
Rosa 6 – Slättadamm http://img259.imageshack.us/i/slttadamm.jpg/
Orange 7 – Svartemossen (vid Biskopsgården) http://img44.imageshack.us/i/svartemossen.jpg/
Spygrön 8 – Stora Holm, sjö i närheten av trafikövningsplats/halkkörningsbana http://img26.imageshack.us/i/storaholm.jpg/, http://www.storaholm.com/
Från slutet av 1950-talet till början av 1970-talet bedrev Volvo den största delen av sin testning och provkörning på Stora Holms Trafikövningsplats. I början av 1970-talet hade Volvokoncernen vuxit ur anläggningen och 1974 flyttade koncernen till sitt nuvarande testcenter i Hällered. Stora Holm skänktes till Göteborgs stad under förutsättning att Göteborgs Trafiksäkerhetsförening skulle bedriva trafiksäkerhetsutbildning här.
Svart 9 – vägar mellan åkrarna ner mot Göta Älv, de fortsätter upp till norra Hisingen och Rödbo.

Finns en större blå prick till i närheten av dagens Gerrebacka: Kärra Mo. http://img383.imageshack.us/i/svankllan.jpg/

Jag vet inte om det gick att ta sig fram till Slättadamm, Svartemossen och Kärra Mo med bil 1965 – att det gick vid Stora Holm utgår jag ifrån.

Tiden den 650729
Vad baseras antagandet att Hymme skulle varit i närheten av Centralstationen och blivit upplockad mellan 11 och 13? Är det för att PVn lämnade Risåsgatan på förmiddagen?
Är det inte möjligt att de drog ner på Cafe Japan för ett par stänkare innanför västen, vänta ut vädret för att lista ut vad de skulle ta sig för – någon av dom blev kanske mer lynnig vilket blev ödesdigert när en fjollig, konstnärs-08:a plockades upp.

Det skulle också medföra dumpning av bil i dagsljus.
Kanske har de fördröjts någonstans och är på väg norröver framåt kvällningen, med Hymme i bilen.

Rån?
Verkar vara dumt att planera att råna Hymme i en bil som sägs vara ens egen.
Verkar vara dumt att planera att råna Hymme, men först hämta upp en tredje konspiratör vid dennes hemadress på Lantmätaregatan.

Dumpning av bil – dykcert
Hisingen är ju som bekant en ö http://img259.imageshack.us/i/hisingen.jpg/, där finns inte allt för många sjöar och tjärn. Om man räknar bort ”havet” – vilket jag gör – två ordentligt strömmande älvar, Göta och Nordre. Båda dessa muddras regelbundet, Göta Älv är väl trafikerad av yrkestrafik på väg till och från Vänern – Nordre Älv trafikeras enbart av Börjessons Sighseeingbåtar (round Hising Island-tours) samt fritidsbåtar. Den delen utanför den väl markerade farleden i Göta Älv som inte muddras är enligt min uppfattning rejält dyig och outforskad, där skulle en PV kunna ligga begravd bara några meter från stranden i 44 år utan upptäckt. Förmodligen skulle den inte gå att hitta alls nu. De åkrar som gränsar till Göta Älv har grusvägar som går hela vägen ner, även om jag är osäker rent praktiskt hur en dumpning av bil i vatten går till – hur långt ut kommer den innan den stannar (jag har bara sett sådant på film).

Fördelen med att dumpa en bil där på den nordöstra sidan av Hisingen för de inblandade är att de faktiskt kan gå hem till Gbg. Även om det spöregnar, är dagsljus och de har blod på kläderna. Det är heller inte säkert att någon ska ha uppmärksammat deras tilltag. Om det är vad som hände får jag anta att de handlade i panik i närheten av där det inträffade - vad det nu var som inträffade...

Om bråk uppstod i bilen redan innan Hisingen lämnats (alltså innan Kungälv passerats), är det mitt dumpningstips. Det finns förmodligen ett par motsvarande vägar som leder hela vägen ner till Nordre älv på nordvästsidan av ön.

Valde de att köra Tuvevägen norrut hamnar de i de krokarna, eller möjligen i närheten av att dumpa vid Stora Holm…

Åsa
Verkar långsökt att trassla sig hela vägen dit ner i regn för att bada, dock skulle det öppna för en hel del andra vattendrag och sjöar…
Låter som tidigare skrivits i tråden som en "bekväm" ursäkt för att vara hemmavid och hitta på hyss.

Gärlesborg
Inte en chans i hela helvetet att JOD, KÅJ eller GRK plockar upp Hymme för att skjutsa honom hela vägen dit. Har de så ont om slantar som det sägs här tänker de nog inte slänga ut soppapengar på ett sånt äventyr, kanske är de överens om att köra honom till Kungälv innan det ballar ur?

Kanske visste de om någon/några kiosker i Kungälvstrakten där det fanns bra med cigg?

Kling&Klang
Kanske ska man ha i åtanke att Poliserna inte direkt hade ett brott, en brottsplats, något offer eller ens en tidpunkt för brottet att börja jobba med. Lite olika anmälningar droppade väl in efterhand, men fortfarande idag är det ingen som säkert vet att något brott egentligen har begåtts…
Citera
2009-09-02, 00:01
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ok, hur är det med de rykten som luftats här i tråden?
- Bräcke
- Köpenhamn

Spelar ingen roll hur "löst" det är, borde vara intressant att se det uppunktat bara.
Bräcke och Köpenhamn är från Norlens bok tror jag (Har ej läst den).
Att det är KÅJ är ett antagande flera av oss har gjort, vittnet är GRK:s syster.
Sen finns det några till i Norlens bok tror jag, tror att det kan komma fram ett par via microfilmen också. Men de iaktagelserna vi har just nu är så väldigt vaga (tredjehands uppgifter) kanske bättre att vänta tills vi får några bättre?
Men någon som läst boken + Håkanssons artikel kan ju naturligtvis göra det.
Citera
2009-09-02, 00:04
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg1
[i] Är det bekräftat att vykortet är postat från Göteborgs Central?
Från Göteborg iaf.
Poststämpel på vykortet kanske?
https://www.flashback.org/showpost.php?p=17919241&postcount=606
https://www.flashback.org/showpost.php?p=18095930&postcount=737
"29 juli befann han sig i Göteborg. Han sände ett vykort till sommarstället i Torekov."
https://www.flashback.org/showpost.php?p=18487707&postcount=925
Citera
2009-09-02, 00:08
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg1
Är det bekräftat att vykortet är postat från Göteborgs Central? Hur vet du det?

Hur vet du att "grabbarna" stannade kvar i Göteborg den aktuella dagen då vädret var dåligt? Om de stannade i Göteborg var uppehöll de sig då?

Skaraborg2. Detta är två frågor jag ställde tidigare. Hur förhåller det sig med detta?
1) Det är bekräftat, detta står bla i GP, GT från 1965 + en del andra ställen.
2) Vi vet inte med 100 % säkerhet att de var kvar i Götet.
Citera
2009-09-02, 00:33
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Fantastisk tråd!

Nu ska vi se vilka röda trådar jag hittar att bena i. Ber om ursäkt om jag missat något här.

med mera
Fantastisk post .

Jag för min del tror inte att den blivit dumpad, jag tror att den blivit itu sågad på något vis. Mycket av teorin bygger på att de inte var alltför långt hemifrån och då har jag problem med att se var de skulle kunna dumpa bilen. Men den kan ju naturligtvis ligga under Börjessons båt när den kommer fram tuffande, eller för den delen någon annanstans. Slättadam ligger den inte i, där badas det rätt mycket.

Jag kan tänka mig att de rånade Hymme, de hade förmodligen alla dåligt med pengar och vi vet att iaf K-Å var i behov av det, sen exakt hur det gick till och när är ju knappt lönt i att spekulera, men jag tror inte att det är en omöjlighet att de rånade honom.
Citera
2009-09-02, 01:33
Medlem
[quote=Raoul]Ok, hur är det med de rykten som luftats här i tråden?
- Bräcke
- Köpenhamn

Spelar ingen roll hur "löst" det är, borde vara intressant att se det uppunktat bara.[/QUOT

I Norléns bok står om följande vittnesmål:

1. Att Dahlsjö skulle setts på ett hospital i Köpenhamn 1971. Han var nerknarkad och hade färgat håret vitt.Det var två bekanta till honom som uppgav detta.

2.I okt-65 vände sig en av Dahlsjös bröder till polisen.Han hade av en bekant fått höra att en tredje person hade träffat Jan-Olof och Kjell-Åke på Kungstorget i Göteborg. Karlsson var inte med vid tillfället.De hade suttit i en vit PV av 64 års modell. Vid ratten hade det suttit en okänd man."Tala inte om att du har sett oss här" skulle Dahlsjö ha sagt.

3.Den 14 okt-65. K-Å Johansson skulle ha setts på café Auto på Haga Östergata. Hans far och syster begav sig dit men ingen hade sett honom där. 4.Samma dag skulle han ha setts i närheten av Coca cola fabriken på Bergsgatan.

5.Polisen fick uppgifter om att K-Å Johansson skulle ha setts bland "bohemer och mods" på Stora Essingen i Stockholm. Bekanta till familjen hade gjort iakttagelsen.Tidpunkt ej angiven här.

6.I nov 65 skulle den duvblå PV.n ha setts av en person i Jokkmokk. Han var "nästan säker" på att reg.numret stämde.

7.I juli 66 kom två turister till polisstationen i Arvika. I Bräcke i Jämtland skulle de ha sett den duvblå PV:n parkerad.Intill bilen stod K-Å. Johansson. De kände igen honom från en bild i Expressen samma dag. De uppgav också att det satt två män i bilen som var sliten och illa medfaren.

8.Samma sommar-66 hörde en kvinna i Helsinborg av sig till polisen. Hon hade besökt dansrestaurangen Parapeten. Där hade hon dansat med en ung man som hon kände igen som K-Å Johansson,till hundra procent som sa. Han hade talat med en utpräglad Göteborgsdialekt och sa att han arbetade på ett fartyg. "Vi väntar bara på last,sen sticker vi" hade han sagt.

9.Ett vittne ringde och sa att de tre hade flyttat till ett land söderut.Där hade de startat en bar tillsammans och levde gott där. Ej uppgivet vilkett land.

10.Hymme Lundquist skulle ha setts i Australien. Föräldrarna fick ett brev från en styrman på Transatlantics fartyg Elgaren. Styrmannen uppgav att Hymme steg ombord i Adelaide och ville ta hyra på båten.Den unge mannen som åtminstånde liknande Hymme sa att han lämnat Sverige ett par år tidigare.

Detta är de fall som Norlén skriver om. Men man får tydligen ta bokens uppgifter,och vittnesmål med en stor nypa salt. Man märker i alla fall här att det är Kjell-Åke som setts mest enligt dessa vittnen.
Citera
2009-09-02, 01:56
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
I Norléns bok står om följande vittnesmål:
Många vittnen
Ok, tackar.
Det var första gången jag såg att det var så många.
Vittnen kan ju vara väldigt osäkra, men det är ju anmärkningsvärt att inte GRK finns med hos några vittnesmål. Vad det betyder kan man ju naturligtvis än så länge bara spekulera i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in