Pratat med Norlén 09.09.01.
Citat:
Ursprungligen postat av silver-janne
Eller kanske hade gänget skaffat bilen för att kunna ta upp en liftare och sedan råna honom?
Jag har nu läst ‘Nordens Mata Hari’ och håller med om att det är en ganska bra bok. Ingmar Norlén var veckotidningsjournalist och skrev bl a för Hemmets Journal. Kan det vara så att denna tidning under 1987 publicerade en illustrerad version av Dahlsjö-Fallet, som Norlén sedan ev. förkortade och tog med i boken? Boken är slarvigt skriven och om Norlén hade fått en 25- öring för varje tryckfel, felstavning och syftningsfel hade han kunnat köpa en ‘stor stark’ med tilltugg.
Utomlands har en hel del bibliotek och tidningar satt igång s.k. digitisering av gamla tidningar. T ex finns Times, Daily Mirror och Daily Express som databaser att söka i fulltext, liksom New York Times och ett flertal andra amerikanska tidningar. I Sverige satte KB igång ett projekt som hette Tiden och som syftade till att digitisera svenska dagstidningar, men det är offline och verkar inte ha gjort stora framsteg. Således har den svensk som vill utforska en histrisk händelse från 1960-talet inget annat val än att genomsöka rulle efter rulle med mikrofilmade gamla tidningar.
Jag har nu läst ‘Nordens Mata Hari’ och håller med om att det är en ganska bra bok. Ingmar Norlén var veckotidningsjournalist och skrev bl a för Hemmets Journal. Kan det vara så att denna tidning under 1987 publicerade en illustrerad version av Dahlsjö-Fallet, som Norlén sedan ev. förkortade och tog med i boken? Boken är slarvigt skriven och om Norlén hade fått en 25- öring för varje tryckfel, felstavning och syftningsfel hade han kunnat köpa en ‘stor stark’ med tilltugg.
Utomlands har en hel del bibliotek och tidningar satt igång s.k. digitisering av gamla tidningar. T ex finns Times, Daily Mirror och Daily Express som databaser att söka i fulltext, liksom New York Times och ett flertal andra amerikanska tidningar. I Sverige satte KB igång ett projekt som hette Tiden och som syftade till att digitisera svenska dagstidningar, men det är offline och verkar inte ha gjort stora framsteg. Således har den svensk som vill utforska en histrisk händelse från 1960-talet inget annat val än att genomsöka rulle efter rulle med mikrofilmade gamla tidningar.
Tack för ditt intressanta inlägg silver-janne.
Jag har själv haft en del e-mailkontakt med Norlén förut. Idag har jag också pratat honom. Han skrev en repotageserie för just Hemmets Journal om intressanta brott. Som du helt riktigt misstänkte så tog Norlén sedan och skrev en bok om dessa fall. Vet ej om han förkortade dessa men bilderna som fanns i denna tidning, kom ju aldrig med i boken. När Norlén åkte runt och interjuvade anhöriga till de försvunna hade han med sig en fotograf.
Ja tyvärr är denna bok slarvigt skriven. Han har däremot skrivit en hel del andra böcker som inte har varit på detta sätt. T.ex. böckerna om Johnny Bode.
Jag har hört att även gamla tidningar, från t.ex. 1960-talet, kommer att digitaliseras framöver. Man kan använda sökord men det gäller enbart från 1980-talet och framåt tyvärr. Att genomsöka bara en (1) enda rulle mycket noggrant tar ca 1½ timme. Det är både jobbigt och tröstlöst men det finns tyvärr inget annat sätt - ännu. Har man ett ungefärligt datum då blir det ju på ett helt annat sätt. I detta fall finns inget ungefärligt datum - ja inte ens årtal!

.